Vem har förstört altorp?

Vem har förstört altorp?
Jag tänkte på tillåten cykling i terräng. Det blå Altorpspåret är med korta undantag den enda tillåtna stigen i kommunen. I reservatet som täcker större delen av Rinkebyskogen på kartan gäller cykelförbud annat än på väg.
Det finns ett område i sydöstra delen av Rinkebyreservatet som är markerat att användas för mtb, se sidan 33 i reservatplanen https://docplayer.se/40374668-Naturreservatet-rinkebyskogen.html. Om många Danderydsbor visar intresse för ytterliggare ett spår kanske kommunen tar beslut.

Vem har förstört altorp?
Ja spännade när sthlm med omnejd ska "fixa" till något via kommunen.

Det har varit på tapeten länge och beslut tagit att det ska byggas en bmx bana av internationell tävlingsstandard vid Hökarängstoppen. (Kommer nagga på "min" xco bana där )
Trodde projektet hamnat i malpåse ,men träffade en gammal studiekamrat som jobbar på en byggkonsultfirma som börjat jobba på projektet på uppgift av staden . Blev nyfiken och undra vem som var banarktitekt
-säkert nån banbyggare från USA tänkte jag
-??nä
- ok borde väl va nån från scf bmx då
- nähä
- ok Älvsjö bmx klubb är väl iaf med och bollar idéer...
- nä . Det va en grabb på firman som cyklar lite . Men han sluta så nu håller en tant i det , senast gjorde hon ett jättebra jobb med kulturhuset i Gävle men nu när hon fick detta i knät känns hon inte lika engagerad längre....

tur jag inte brinner för bmx om vi säger så. Men det kanske blir jättebra.

Senast ändrad:
Vem har förstört altorp?
Det är ett nytt fenomen, att användaren ska se sig utmanad och ta sig an en utmaning är ett problem, det ska bara gå vägen, på direkten.

Syrrans knatte var med på en hockeyträning, laget hade tränat 3 år redan, sen vill han inte vara med, han var inte bäst.

Är det för att allt numera ska visas upp? Att själv bli nöjd duger inte, visas det inte på insta så har det inte hänt?

Vem har förstört altorp?
Blev nyfiken och tog en tur i Altorp nyss - jag har kört hundratalet varv där under de senaste 6 åren.

Blev ledsen och förvånad. Slumpvisa sträckor är grusade / förstörda med stenmjöl. De värsta surhålen är inte grusade. De svåraste/roligaste knixarna (korta, branta stenhälls-klättringar) samt några rotiga/steniga utförslöpor är (som tur är!) orörda. De delar som förstörts var vacker, flowig, hårdpackad naturstig, med spridda rötter och stenar. Inte svårt eller läskigt, men mycket nog för att vara intressant. Jag har haft med barnen här sedan 6 års ålder... Sammantaget finns det fortfarande många ställen som en nybörjare går bet på, men charmen är helt borta. Begriper ingenting.

Tänk om de istället anlagt en kortare grusbana med lite gupp i närheten för barn! Då hade naturstigen bibehållits och så hade man fått något som passar barn.

Går lite dåligt för Danderyd nu på den här fronten. I somras anlades en discgolf-bana i Danderyd (Stocksund) som är helt obegriplig. Jag är en hygglig amatörspelare, men när 6 av 9 utkast är blinda och banan kantad av djupa taggbuskar så blir man lite avskräckt. Har hört att kommunen valde bort att anlita professionell banarkitekt och istället ritade själva - "hur svårt kan det vara?"...
Jag, precis som du blev besviken! Det var också min spaning att de svåraste hindrena inte är åtgärdade utan längre rot- och stenpartier som kanske inte alls var något större hinder rent tekniskt.

Har gjort en felanmälan nu på morgonen till kommunen för att se om jag får samma svar.

Senast ändrad:
Vem har förstört altorp?
Har fått svar nu och det var precis samma svar som tidigare inlägg, det ansågs för svårt samt att de behövde skydda rötter pga slitage, och att täcka dräneringsrör etc

Vem har förstört altorp?
Konstigt att grus är tillåtet. Borde vara bättre med sån gummi man har på lekplatser numera.

Edit. Fast bäst att lägga ner diskussionen innan nån frågar varför gräset klipps så dåligt i naturen och vi blir ovänner

Vem har förstört altorp?
Fast jag tycker det ser görbart ut. Bara man har en modern cykel
1640095101534.png

Vem har förstört altorp?
Har fått svar nu och det var precis samma svar som tidigare inlägg, det ansågs för svårt samt att de behövde skydda rötter pga slitage, och att täcka dräneringsrör etc
Förstår dem lite. I Fiskartorpsgruppen tycker en del att man ska få skadestånd från staden om man kör på ett träd i skogen. Ska f..n vara spårhållare i det läget.

Vem har förstört altorp?
Ingen koll på tråden i övrigt, men läser hela tiden titeln som "Vem har förstört alltihop?". Jag vill gärna veta nämligen!

Vem har förstört altorp?
Ingen koll på tråden i övrigt, men läser hela tiden titeln som "Vem har förstört alltihop?". Jag vill gärna veta nämligen!
Det är Danderyds kommun som förstört ”alltihop”.

De skriver såhär i svaret på min felanmälan:

”På blå spåret har vi endast lagt ut ett slitlager på vissa delar av 2 anledningar.

1. För att skydda mark/natur mot den belastning som uppstår av cyklingen, däcken sliter hårt på mark och rotsystem.
På vissa delar är marken mjuk och extra känslig. Slitlagret kommer med tiden minska.

Vi har också lagt ner nya dräneringsrör och dessa måste täckas.

2. Vi vill att så många som möjligt ska kunna cykla det blå spåret, vissa delar är av teknisk svårare karaktär. Vi vill att spåret ska vara av mer lättcyklad karaktär med inslag av svårare partier så att så många som möjligt kan cykla spåret även barn och nybörjare utan för stor risk för krascher.

Arbetet är avslutat, de finns dom som tycker spåret borde byggas upp mer och dom som tycker tvärtom, att det är för lätt eller för svårt. Vi försöker alltid hitta en balans mellan dessa.

Målet är att så många som möjligt ska kunna cykla spåret och samtidigt skydda marken mot för högt slitage.”

Vem har förstört altorp?
Är det inte jättebra att tröskeln till cykling sänks så att nybörjare kan få en positiv upplevelse av sporten på ett enklare uppmärkt spår? Alla ”experter” som tycker det är tråkigt kan ju välja en av de miljontals stigar som finns vilt i skogen på andra ställen.
Det finns cykelvägar för nybörjare också, man kan ju börja där. Inte skulle Skistar platta ut sina svarta backar bara för att nåt blåbär inte listat ut vad som är lättast av grön och svart och ringt och klagat.

Vem har förstört altorp?
Det finns cykelvägar för nybörjare också, man kan ju börja där. Inte skulle Skistar platta ut sina svarta backar bara för att nåt blåbär inte listat ut vad som är lättast av grön och svart och ringt och klagat.
Det är ganska vanligt att de plattar om ut krön och drar om lite så att en backe blir lättare och säkrare. Ofta blir backen då tråkigare håller jag med om. Men de har generellt mer backar för nybörjare än duktiga. Jag har aldrig varit på en anläggning med bara svarta pister. Tror en sådan tyvärr inte skulle dra in några stora mängder besökare…
Sen haltar iofs jämförelsen mellan ett enda MTB-spår som sköts av en kommun och en skidanläggning som drivs av vinstdrivande företag.
Men om en kommun ägde en skidanläggning bestående av en enda svart backe så tror jag de skulle försöka förenkla den nedfarten så att fler kunde åka ja.

Vem har förstört altorp?
Kollade Altorpskogen på Trailforks och det finns bara EN stig där, Altorp blå. I övrigt skog. I Rinkebyskogen är ett 30-tal stigar inlagda. Varför är det så?

Vem har förstört altorp?
Är det inte jättebra att tröskeln till cykling sänks så att nybörjare kan få en positiv upplevelse av sporten på ett enklare uppmärkt spår? Alla ”experter” som tycker det är tråkigt kan ju välja en av de miljontals stigar som finns vilt i skogen på andra ställen.
Grejen är att min 6-åring klarade att köra blå spåret i Altorp. Vill man cykla grusväg finns det gott om andra stigar i Täby och Danderyd. Sen har man ju inte grusat de svåraste partierna. Helt sjukt att man förstört den relativt roliga slingan både för att cykla och att springa. ?

Vem har förstört altorp?
Grejen är att min 6-åring klarade att köra blå spåret i Altorp. Vill man cykla grusväg finns det gott om andra stigar i Täby och Danderyd. Sen har man ju inte grusat de svåraste partierna. Helt sjukt att man förstört den relativt roliga slingan både för att cykla och att springa. ?
Det kanske är tänk mer att tanter inte ska tycka det är svårt på hösten när det ska plockas svamp, för då tar man gärna cykeln till skogs såklart.

Det gjordes samma grej på Sätra 5km i Gävle. Från fin promenad, löp och cykelslinga till autobahn. Nu cyklar jag inte en meter där, men om jag gör det är det med CX. Innan var MTB ett krav.

Vem har förstört altorp?
Blå spåret är just det - blått.

De svårare partierna (knixarna) är delvis åt det röda hållet, med viss höjdexponering i något fall. Sammantaget är det helt omöjligt för en nybörjare att ta sig runt utan att kliva av minst ett halvdussin gånger. Själv tog det kanske 30 varv innan jag tog mig runt utan fotosättning och det var en grym känsla. Det kommer att vara lika svårt nu, men fulare och mindre inspirerande.

Vem har förstört altorp?
Jag tänkte på tillåten cykling i terräng. Det blå Altorpspåret är med korta undantag den enda tillåtna stigen i kommunen. I reservatet som täcker större delen av Rinkebyskogen på kartan gäller cykelförbud annat än på väg.
Jag förstår och ber om ursäkt för ev. otrevlighet. Det var 15 år sedan jag flyttade från kommunen och har inte hängt med i förbudssvängarna. Jag cyklade mest i Rinkebyskogen och norrut (typ Roslagsleden) då och det jag minns var att det fanns skyltar som påtalade förbud att cykla på motionsspår.

Vem har förstört altorp?
Kollade Altorpskogen på Trailforks och det finns bara EN stig där, Altorp blå. I övrigt skog. I Rinkebyskogen är ett 30-tal stigar inlagda. Varför är det så?
Strava heatmaps kanske ger en bättre bild av vart det cyklas mycket? Trailforks ser ut att namngivit nästan varje stig i Rinkebyskogen.
Som redan skrivits är Rinkebyskogen ett naturreservat med cykelförbud förutom på vissa grusvägar.

Vem har förstört altorp?
Du får bara cykla på blå i Altorp. Cyklar du på någon av de andra motionsspåren så blir det ett väldans liv på folk. Jag tycker framförallt att det är väldigt fult gjort. Det här var en väldigt fin naturstig innan där man nu har gjort en fult ingrepp och lagt ut stenkross på 20% av sträckan. Se bifogad bild från idag. tempImageAxHj8O.png

Vem har förstört altorp?
Ja det är tråkigt att se hur en skogsstig kan förstöras miljömässigt och upplevelsemässigt av en kommunal förvaltning. Bara att beklaga.

I en jämförelse med Hellas och Nackaskogen är det påtagligt hur lite sinnligt dragna cykelstigarna på rådjurstigar och över flathällarna minskar trycket på de välbesökta stigarna, gör mindre markpåverkan och större upplevelse. Tänkte att det kanske behövs alternativ.

Vem har förstört altorp?
Du får bara cykla på blå i Altorp. Cyklar du på någon av de andra motionsspåren så blir det ett väldans liv på folk. Jag tycker framförallt att det är väldigt fult gjort. Det här var en väldigt fin naturstig innan där man nu har gjort en fult ingrepp och lagt ut stenkross på 20% av sträckan. Se bifogad bild från idag. Visa bilaga 529604
Frågan är hur det ser ut om ett halvår. Då kanske det har satt sig och åter blivit en fin naturstig, om än lite bättre dränerad. Ta en ny bild då.

Vem har förstört altorp?
Frågan är hur det ser ut om ett halvår. Då kanske det har satt sig och åter blivit en fin naturstig, om än lite bättre dränerad. Ta en ny bild då.
Ja det vore ju fantastiskt om det vore så väl. Med tanke på hur det ser ut på de andra ställena där de har dränerat med stenkross har jag inte jättehöga förväntningar. Men jag hoppas att du har rätt.

Vem har förstört altorp?
Anmäl det som miljöbrott. Är väl länsstyrelsen som ska se till att kommuner beter sig kompetent och inte får för sig att skogen är någon slags kommunal sportarena som kan inredas helt godtyckligt utan någon som helst hänsyn till naturvärden.

Vem har förstört altorp?
Jag, precis som du blev besviken! Det var också min spaning att de svåraste hindrena inte är åtgärdade utan längre rot- och stenpartier som kanske inte alls var något större hinder rent tekniskt.

Har gjort en felanmälan nu på morgonen till kommunen för att se om jag får samma svar.
Nu drygt ett halvår senare har även jag cyklat spåret och håller med om att det var otroligt oproffsigt grusat. De verkar ju mest ha slängt ut en massa grus på några slumpvis valda partier utan någon direkt tanke. Meningslöst och jag fattar inte vem som kan ha blivit gladare av åtgärden...

Tillbaka
Topp