[OT] Öppet spår söndag 2022 - sthlm

vndre

Medlem
Hallå!

Jag tänkte åka Vasaloppets - Öppet Spår Söndagen 2022, som en del i vasaloppstrippeln och är i dagsläget ensam utan boende.
Så jag är i full fart med att försöka klura ut det här med boende och transport för att ta sig till och från loppet, och då det är väldigt väldigt skrallt med boende i sälen/mora området till humana priser vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till.
Har ni några idéer att dela med er av hur jag ska få till det här?

Idag så kan jag antingen betala 7500 kr/natt hos STF i sälen eller hyra in mig i ett rum i Vansbro. Ett annat alternativ som jag har funderat på att hyra en van/husbil för att bo i, men vet inte hur härligt det är att sova på parkeringsplatsen vid starten i Sälen mitt i vintern. Men om det är det enda alternativet, hur tar man sig tillbaks till sälen från Mora sen?
Har för mig att det gått shuttlebussar mellan Mora-Sälen tidigare, någon som har erfarenhet av detta?

Allt gott//
A

Skrik inte i rubriken tack! // moderator.

Senast redigerad av en moderator:
Kan det verkligen stämma att det är så ont om boenden? Tycker det borde gå att hitta en bädd eller ett rum i en villa i ex.vis Mora, och sedan ta bussen till starten. Jag har även bott norr om Sälen nåt år, och då tagit bussen tillbaka efter genomfört lopp. Covid kanske gör att folk är lite mindre benägna att hyra ut iofs. Har du kollat efter annonser om boenden på Blocket ex.vis?

Info om bussar:

Jag körde öppet spår 2017, bodde i skolsal i Mora. Väldigt enkelt boende såklart, men det var billigt, lätt funnet sent, och fantastiskt skönt att ha 10 min promenad "hem" efter målgång... Såklart tidigt att sätta sig i bussen 4.30(?) upp till Sälen, men jag skulle göra om detsamma om jag skulle köra igen.

Här är ett exempel:

Kan det verkligen stämma att det är så ont om boenden? Tycker det borde gå att hitta en bädd eller ett rum i en villa i ex.vis Mora, och sedan ta bussen till starten. Jag har även bott norr om Sälen nåt år, och då tagit bussen tillbaka efter genomfört lopp. Covid kanske gör att folk är lite mindre benägna att hyra ut iofs. Har du kollat efter annonser om boenden på Blocket ex.vis?

Info om bussar:

Vilken jävla länk du leverade. Tackar så mycket, den ska jag kolla in.
Jag har mest kollat Airbnb och de vanliga hotel jämförelsesajterna, dock inte blocket då det är svårt med att ringa in specifika datum där då man kan kan filtrera på bäddar och boarea. Men ska ta mig en extra titt där med.

Vilken jävla länk du leverade. Tackar så mycket, den ska jag kolla in.
Jag har mest kollat Airbnb och de vanliga hotel jämförelsesajterna, dock inte blocket då det är svårt med att ringa in specifika datum där då man kan kan filtrera på bäddar och boarea. Men ska ta mig en extra titt där med.
Jag tror det räcker att bara söka på ”öppet spår” eller ”vasaloppet” på Blocket så brukar det dyka upp en hel del annonser. Sedan är det listat i annonstexten vilka datum som är tillgängliga etc, tror inte det går att söka med datum som på en hotellsajt.

Annars hade ju Nissesson hittat ett bra alternativ ovan.

När det gäller bussarna har jag själv använt dem de senaste åren jag åkt (2013-2018). Det har funkat bra, går ju iofs lite tidigt (typ 4.30) men det är smidigt och flyter på bra, bara att lägga in skidorna och gå upp och sätta dig, när den är full går den. När man kommer fram släpps man av strax norr om starten, bara nån minuts promenad till lastbilarna där man dumpar väskan och sedan in i startfållan.

Jag körde öppet spår 2017, bodde i skolsal i Mora. Väldigt enkelt boende såklart, men det var billigt, lätt funnet sent, och fantastiskt skönt att ha 10 min promenad "hem" efter målgång... Såklart tidigt att sätta sig i bussen 4.30(?) upp till Sälen, men jag skulle göra om detsamma om jag skulle köra igen.

Här är ett exempel:
Tusen tack för tipsen, det här är ju helt klart ett bra alternativ.
Och gällande bristen på komfort får man se det som en "trip down memory lane" när man var på fotbollscuper och sov i skolsalar.
Någon snarkar, fiser, vrider och vänder på sig etc etc. Sånt man får ta för 1-2 nätter :)

Jag tror det räcker att bara söka på ”öppet spår” eller ”vasaloppet” på Blocket så brukar det dyka upp en hel del annonser. Sedan är det listat i annonstexten vilka datum som är tillgängliga etc, tror inte det går att söka med datum som på en hotellsajt.

Annars hade ju Nissesson hittat ett bra alternativ ovan.

När det gäller bussarna har jag själv använt dem de senaste åren jag åkt (2013-2018). Det har funkat bra, går ju iofs lite tidigt (typ 4.30) men det är smidigt och flyter på bra, bara att lägga in skidorna och gå upp och sätta dig, när den är full går den. När man kommer fram släpps man av strax norr om starten, bara nån minuts promenad till lastbilarna där man dumpar väskan och sedan in i startfållan.
Men härligt, spontant lutar det nog åt detta alternativ.
Och är det något jag tycker Vasaloppet har lyckats med så är det logistiken. tycker alltid att det flyter på bra med deras bussar till och från dusch, lämning/upphämtning av väskor å dyl.

Tillbaka
Topp