[1/2 OT] Golfbanor och allemansrätten

Makten

Aktiv medlem
Får man göra såhär?

20211218_151043_2048.jpg

Att man inte bör knalla omkring på själva golfbanan är rätt givet, men detta gäller alltså en grusväg som går genom golfbanan. Är golfbana att betrakta som inhängnat område? Annars; inte fan kan man stänga ute fotgängare och cyklister från en väg som inte påverkar själva golfutövandet? Att en väg är privat ger vanligtvis inga rättigheter att införa förbud mot icke motoriserad trafik, vad jag vet.

Det är väl bara delar av golfbanan som är undantagna allemansrätten, utslagsplats och green, vill jag minnas. Övriga delar håller jag med borde vara tillåtna att beträda tills fots eller med cykel (förutsatt att det inte stör pågående spel). Jag har dock ingen färsk källhänvisning, men det är vad jag tror mig minnas från när jag läste på om allemansrätten (sannolikt underlag från NVV).

Enligt naturvårdsverket måste man ha tillstånd från kommunen för att sätta upp förbudsskylt. Kolla med kommunen om golfklubben har det.

Edit: tvåa på bollen...

Inte länsstyrelsen, kommunen är tillsynsmyndighet över 5 § lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning. Allemansrätt gäller dock inte på själva golfbanan men en väg genom golfbanan kan nog vara en intressant bedömningsfråga.

En lite lurig sak är hur man avgör vad som är golfbana eller inte. Så länge det inte sitter vita pinnar som markerar att ett område definieras som utanför banan, så är även en grusväg inom banområdet en del av golfbanan.

Det bör väl rimligen hamna under "enskild väg" eller? Det har ju egentligen inget med allemansrätten då att göra. En enskild väg som inte har statsbidrag får ägaren avgränsa och förbjuda motorfordon. Men inte gång och cykel. De går heller inte sätta p-förbud eller egna hastighetsgränser utan det är kommunen som bestämmer det

En lite lurig sak är hur man avgör vad som är golfbana eller inte. Så länge det inte sitter vita pinnar som markerar att ett område definieras som utanför banan, så är även en grusväg inom banområdet en del av golfbanan.
Intressant, skall hålla koll efter pinnar nästa gång man cyklar genom en golfbana

Jag trodde de pinnarna endast var till för golfarna, inte för att faktiskt definiera var gränsen för golfbanan går.

Ett bra tips, var inte på golfbanan om du inte spelar. Visst kan man hävda sin rätt men att man sätter upp sådana här skyltar är av omtanke, att ingen ska bli träffad. Har sett allt möjligt sjukt som folk med barnvagn på fairway, tonåringar som chillar vid green.

Såhär skriver Svenska Folfförbundet:

17:7 GOLFBANANS TILLGÄNGLIGHET FÖR ICKE ”GOLFARE

Följande torde gälla beträffande golfbanor. Huvudregeln är att golfbanans olika delar är tillgängliga för passage och vistelse enligt allemansrätten. För vissa delar gäller ej allemansrätten, nämligen dels runt byggnader (t ex klubbhus), dels vid sådan mark som kan ta skada.

En green är därför undantagen från allemansrätten. Detsamma gäller tee som utgörs av en uppbyggd gräsyta. På en fairway får allemansrätten anses vara i praktiken utsläckt då golfspel eller banskötsel pågår. Vid konflikt mellan allemansrättsligt nyttjande och pågående golfspel eller skötsel får alltså allemansrätten ge vika.

Som nämnts ovan utgörs ca 40 ha av ett golfbaneområde av naturmark i vilken allmänheten fritt kan röra sig.

Vid planering av golfbanor bör man redan på planeringsstadiet bygga in gångvägar (där så anses erforderligt) som möjliggör passage av golfbaneområdet. Gångvägar bör vara så placerade att de som nyttjar dessa gör det utan risk att träffas av golfboll eller störa pågående spel.

Eventuella riskmoment måste bedömas från fall till fall. Gångvägar som går bakom en tee eller bortom en green får exempelvis bedömas som riskfria, medan vägar som löper parallellt med områden där golfboll slår ned måste ha en säkerhetszon innan och efter tänkt nedslagsområde för att ge utrymme för felslagna bollar.

Under ickesäsong och då vädret så tillåter är golfbanan ett utmärkt område för skidåkning. För att kunna skida på golfbanan erfordras endast ett tunt snölager.

Och Naturvådsverket skriver:

Golfbanor

DU FÅR
• Passera över en golfbana förutsatt att inte spel eller underhåll pågår.

DU FÅR INTE
• Beträda green (den mest kortklippta delen av golfbanan kring hålen) eller tee (utslagsplatsen) varken på sommaren eller på vintern.

KOMMENTAR
• Green och tee räknas som planteringar.
• Vintertid kan de öppna golfbanorna vara populära bland längdskidåkare. Det är viktigt att du som skidåkare känner till var du får och inte får åka. Vintertid finns oftast markeringar som visar var green och tee ligger och här får du inte åka skidor eller gå eftersom den känsliga gräsmattan kan skadas och lättare drabbas av snömögel. Allra känsligast är gräset när det bara är frost som på bilden.

De skriver även

Begränsad allemansrätt på golfbanor

Allemansrätten gäller under förutsättning att du inte orsakar skada eller besvär. Därför går det inte att hävda att allemansrätten gäller på en golfbana. Åtminstone inte när spel pågår och inte på green (det finklippta området närmast hålet). Där är gräsytan så pass känslig att den kan skadas.
Även vintertid kan greenen ta skada av skidåkning och vandring. Därför måste avspärrningar respekteras. På banområden utanför green och tee (utslagsplats) är det i allmänhet tillåtet att vara när det inte pågår spel.

Ett bra tips, var inte på golfbanan om du inte spelar. Visst kan man hävda sin rätt men att man sätter upp sådana här skyltar är av omtanke, att ingen ska bli träffad. Har sett allt möjligt sjukt som folk med barnvagn på fairway, tonåringar som chillar vid green.
På vissa ställen är det en jätteomväg om man inte skulle ta grusvägen genom banan. Grusvägen fanns innan banan - försök stoppa mig..... Finns rättsfall där golfnörd blivit fälld för olaga hot genom att hota att att skjuta klotet på passerande. Är man golfnörd bör man tagga ner - samhället har inte mycket till övers för agressiva hotfulla idioter som tar lagen i egna händer.

Man önskar att man på ett enkelt sätt kunde få rensat bland staket och skyltar som folk har satt up på eget initiativ. Är ju inget problem att cykla förbi skyltarna eller lyfta cykeln över ett stängsel osv, men känns mest tråkigt att folk ska utstråla dålig energi på vackra platser. Kan man bli anmäld för stöld/skadegörelse om man skulle montera ned något?

På vissa ställen är det en jätteomväg om man inte skulle ta grusvägen genom banan. Grusvägen fanns innan banan - försök stoppa mig..... Finns rättsfall där golfnörd blivit fälld för olaga hot genom att hota att att skjuta klotet på passerande. Är man golfnörd bör man tagga ner - samhället har inte mycket till övers för agressiva hotfulla idioter som tar lagen i egna händer.

Nej det är givetvis oacceptabelt. Finns många knasbollar...

Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att det är av omtanke i det här fallet. Vägen genom golfbanan har funnits säkert lika länge som golfbanan, men det är på sistone skylten satts upp. Vägen går inte så att man riskerar bollar i skallen om inte golfspelarna är synnerligen klantiga. Dessutom används den antagligen av golfspelarna själva för att förflytta sig mellan hålen, varför de själva är i samma riskområde i så fall.

Formuleringen "Ej cykel- eller gångväg" luktar hobbysnickrad skylt lång väg tycker jag.

Golfbanan ifråga är denna och skylten sitter vid kartnålen: https://www.hitta.se/kartan!~59.284...yer!l=2/geocode!l=59.28716:18.23749?usergeo=1
Intressant nog finns inte vägen med på kartan. Kanske för att den räknas till anläggningen så att säga, men det är fortarande en helt vanlig grusväg där man utan att störa någon bör kunna cykla och framför allt promenera.

------

Hur vänder man sig till kommunen med dylika frågor? Tänkte tipsa i alla fall, för jag är less på folk som tror de kan inskränka andras rättigheter bara för att de "tycker" något.

Dom hade ändå fått till en rätt adekvat varningsskylt tycker jag (som provat golf 2 gånger och ångrat mig varje gång.)

Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att det är av omtanke i det här fallet. Vägen genom golfbanan har funnits säkert lika länge som golfbanan, men det är på sistone skylten satts upp. Vägen går inte så att man riskerar bollar i skallen om inte golfspelarna är synnerligen klantiga. Dessutom används den antagligen av golfspelarna själva för att förflytta sig mellan hålen, varför de själva är i samma riskområde i så fall.

Formuleringen "Ej cykel- eller gångväg" luktar hobbysnickrad skylt lång väg tycker jag.

Golfbanan ifråga är denna och skylten sitter vid kartnålen: https://www.hitta.se/kartan!~59.284...yer!l=2/geocode!l=59.28716:18.23749?usergeo=1
Intressant nog finns inte vägen med på kartan. Kanske för att den räknas till anläggningen så att säga, men det är fortarande en helt vanlig grusväg där man utan att störa någon bör kunna cykla och framför allt promenera.

------

Hur vänder man sig till kommunen med dylika frågor? Tänkte tipsa i alla fall, för jag är less på folk som tror de kan inskränka andras rättigheter bara för att de "tycker" något.
Trampa på säger jag.

Ja om det varit av omtanke borde det väl vara en varningsskylt istället för en förbudsskylt.

------

Hur vänder man sig till kommunen med dylika frågor? Tänkte tipsa i alla fall, för jag är less på folk som tror de kan inskränka andras rättigheter bara för att de "tycker" något

------

Trådrubriken är generellt ställd så jag gav ett generellt svar. I de flesta fall sitter ju varningsskyltar som tidigare nämnts. Kanske kolla med klubben vad som ligger bakom skylten. Finns det inget ok så är det ju bara be länsstyrelsen eller kommunen att ta bort skylten och klippa upp låset.

Jag trodde de pinnarna endast var till för golfarna, inte för att faktiskt definiera var gränsen för golfbanan går.
Pinnarna lär inte ha någon som helst juridisk bärighet, men det jag menade är att det inte är helt självklart vad som är en golfbana och inte. Det beror rätt mycket på om man är den med fula skor eller den med skägg.

En annan utmaning är vad som tar skada och inte. Att promenera på en fairway en sommarkväll är såklart inga konstigheter, men tar jag min ickefatbike på samma fairway i november eller vid snösmältningen kan det absolut bli skador.

Med tanke på att det är väldigt svårt att ge några exakta svar om vad man får göra med stöd av allemansrätten, framförallt det där med att man inte får skada, så kanske vi som cyklar inte behöver agera enbart av principskäl. Det finns många som sliter och skadar naturen och all form av nyttjande är någon typ av slitage, så någon nolltolerans går inte att få och naturen är till för att nyttjas och njuta av. Fast det räcker att titta hur det ser ut när vi kört ett svartrejs en blöt höst- eller vinterdag, för att åtminstone jag inte vill börja peka finger åt andra och hänvisa till allemansrätten. Skulle någon av våra "motståndare" lyckas fota strax före och efter ett sådant svartrejs, så skulle det kunna skada vår sak rätt ordentligt. Därför är väl det rimligaste att fortsätta cykla på grus- och gångvägar på golfbanor, ge fan i gräsytorna och hänvisa till kommunen om någon gnäller. Live and let live, typ.

Är det uppe vid det lilla huset i närheten av hästhuset? Där man kan fylla på vatten? Jag har aldrig tänkt på den där men har hojat genom golfbanan på den "vanliga" grusvägen hur många gånger som helst...

Är det uppe vid det lilla huset i närheten av hästhuset? Där man kan fylla på vatten? Jag har aldrig tänkt på den där men har hojat genom golfbanan på den "vanliga" grusvägen hur många gånger som helst...
Exakt, och jag tror skylten kom upp i somras. Bommen är lite missvisande eftersom det går fint att ta sig förbi bredvid, upp mot lilla kiosken.

Pinnarna lär inte ha någon som helst juridisk bärighet, men det jag menade är att det inte är helt självklart vad som är en golfbana och inte. Det beror rätt mycket på om man är den med fula skor eller den med skägg.

En annan utmaning är vad som tar skada och inte. Att promenera på en fairway en sommarkväll är såklart inga konstigheter, men tar jag min ickefatbike på samma fairway i november eller vid snösmältningen kan det absolut bli skador.

Med tanke på att det är väldigt svårt att ge några exakta svar om vad man får göra med stöd av allemansrätten, framförallt det där med att man inte får skada, så kanske vi som cyklar inte behöver agera enbart av principskäl. Det finns många som sliter och skadar naturen och all form av nyttjande är någon typ av slitage, så någon nolltolerans går inte att få och naturen är till för att nyttjas och njuta av. Fast det räcker att titta hur det ser ut när vi kört ett svartrejs en blöt höst- eller vinterdag, för att åtminstone jag inte vill börja peka finger åt andra och hänvisa till allemansrätten. Skulle någon av våra "motståndare" lyckas fota strax före och efter ett sådant svartrejs, så skulle det kunna skada vår sak rätt ordentligt. Därför är väl det rimligaste att fortsätta cykla på grus- och gångvägar på golfbanor, ge fan i gräsytorna och hänvisa till kommunen om någon gnäller. Live and let live, typ.
Fast nu handlade det om grusvägen, inte gräsytorna. Och utan att först ha kollat med kommunen om de gett tillstånd till skylten är det väl dumt att hänvisa dit.

Vart skall du, som det inte finns alternativ väg till?
Som jag redan förklarat handlar det inte om mig, utan om en troligen egenmäktigt uppsatt skylt som inte borde vara där. Men om man teoretiskt till exempel vill cykla från platsen jag länkade till, till andra ändan av golfbanan, så är det en skaplig omväg.

Varför undrar du?

1. Ömsesidig respekt för varandras intressen. Inte störa - inte förstöra.

2. Det är inte speciellt roligt att cykla på en golfbana.

3. Om man är ute för att träna i två timmar så orkar man cykla runt golfbana.

4. Ja, allemansrätten ger tillåtelse att befinna sig på en golfbana men bara för att man får så behöver man ju inte göra det i onödan.

Det ska man så klart inte göra men om det inte är förbjudet ska de inte påstå det heller
Fast det står ju bara att det ej är cykel- eller gångväg, inte att gång- och cykeltrafik är förbjuden. Vad skyltmakaren menar förstår jag såklart men ska jag bara gå på vad det står på skylten så finns inget där som förbjuder cykeltrafik. Det är tillåtet att cykla även på vägar som inte är cykelvägar.

Som jag redan förklarat handlar det inte om mig, utan om en troligen egenmäktigt uppsatt skylt som inte borde vara där. Men om man teoretiskt till exempel vill cykla från platsen jag länkade till, till andra ändan av golfbanan, så är det en skaplig omväg.

Varför undrar du?
Det finns en alldeles utmärkt grusväg/-stig strax norr om den aktuella. Om nu golfarna har upplevt problem med cyklister och fotgängare på eller i anslutning till golfbanan, så tycker jag man kan respektera det.
Hade det varit bättre om de skrivit "Cykling undanbedes inom golfbanans område"?

Fast det står ju bara att det ej är cykel- eller gångväg, inte att gång- och cykeltrafik är förbjuden. Vad skyltmakaren menar förstår jag såklart men ska jag bara gå på vad det står på skylten så finns inget där som förbjuder cykeltrafik. Det är tillåtet att cykla även på vägar som inte är cykelvägar.
Hehe! Det har du ju faktiskt rätt. Det kanske är en list för att få folk att hålla sig därifrån utan att sätta upp en olaglig förbudsskylt. ?

Det finns en alldeles utmärkt grusväg/-stig strax norr om den aktuella. Om nu golfarna har upplevt problem med cyklister och fotgängare på eller i anslutning till golfbanan, så tycker jag man kan respektera det.
Hade det varit bättre om de skrivit "Cykling undanbedes inom golfbanans område"?
Det har noll betydelse. Antingen är det förbjudet att cykla eller så är det inte det. Promenera är garanterat inte förbjudet och därför lär skylten vara ogiltig oavsett.

Ditt resonemang är precis det som används när markägare får för sig att fotgängare och cyklister inte ska vara på deras mark, trots att de har all rätt till det. Det sätts upp skyltar och hittas på förbud som inte gäller, för att markägaren inte känner till allemansrätten. Detta är en usel utveckling som bör motarbetas varhelst det förekommer; golfbana eller inte.

Det bästa med Allemansrätten är att man som fastighetsägare själv kan välja var den skall gälla.
Har själv satt upp en våg och ett Swishnummer vid skogen så folk får väga in och betala för självplocksblåbären.

Senast ändrad:
Jag bor två km från skylten. Den har funnits där länge. Finns en skylt i andra änden av vägen också. Vägen används ändå flitigt av lokalbefolkningen. De kör tunga maskiner på vägen. Sommartid är den olämplig, då golfas det. Högst sannolikt gäller inte ens skylten.

Fast nu handlade det om grusvägen, inte gräsytorna. Och utan att först ha kollat med kommunen om de gett tillstånd till skylten är det väl dumt att hänvisa dit.
Vilket var vad jag skrev. Cykla vidare på grusvägarna (med väloljad kedja och ducka om någon ropar fore). Som skylten är skriven är den garanterat inte sanktionerad och det är rätt riskfritt att hänvisa till kommunen.

Att jag sedan också skrev att man ska ge fan i gräset och kanske inte ska agera så mycket av principskäl var bara en gratisbonus ni fick, för att det var mina helt egna åsikter.

Vilket var vad jag skrev. Cykla vidare på grusvägarna (med väloljad kedja och ducka om någon ropar fore). Som skylten är skriven är den garanterat inte sanktionerad och det är rätt riskfritt att hänvisa till kommunen.

Att jag sedan också skrev att man ska ge fan i gräset och kanske inte ska agera så mycket av principskäl var bara en gratisbonus ni fick, för att det var mina helt egna åsikter.
Tack för dina åsikter och aggressiva attityd.

Tack för dina åsikter och aggressiva attityd.
Va? Jag vet inte om du är ironisk eller inte, men om du är allvarlig får du gärna berätta hur jag uppfattas som att ha "aggressiv attityd". Eftersom det verkligen inte var min mening eller något jag brukar uppfattas som, så borde jag kanske lära mig hur jag tolkas.

Tillbaka
Topp