The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Nu jävlar håller ni sams annars blir ni utan julklappar! ?

3BC2A4CD-3544-465D-8D10-B6E35360D790.jpeg

(I brist på diktatorbild)

The Gravel tråd
Väldigt nöjd med SRAM AXS på min grushoj. Inga problem alls.
För att mota Olle i grind har jag skaffat ett reservbatteri, men lär aldrig behöva använda det ( i nöd).
Trådlöst är skönt och en baggis att finjustera växeln.

The Gravel tråd
Bakväxeln slukar inte så mycket batteri, så du kan nog räkna med i alla fall 50 timmars cykling innan det är dags att ladda. Sitter en lysdiod på växeln som varnar, även på telefonen om du laddar hem AXS-appen och kopplar ihop den med växeln.
Batteriet tar du lös och sätter i en laddare.
Växlarna är justerade från Canyon och det är mest att man sätter L och H för att sedan göra mikrojusteringar med hjälp av växelreglagen under färd.
Du trycker på AXS-knappen samtidigt som du trycker på växelreglaget för att göra justeringar i runt 30 steg inom samma växelläge.
Det är samma sak som att spänna vajern genom att skruva på justeringsmuttern ett par hack.

Ladda hem AXS-appen, där får du lite info om växeljusteringen och du kan även ställa in hur bakväxeln skall reagera när/om du håller in växelknappen på styret. Om den skall göra 2, 3 snabba växlingar eller om den skall fortsätta att växla så länge som du håller in växelknappen.

Här har du utförligare info direkt från SRAM:

They lost me at "ladda hem appen till din bakväxel”…

Men jag skissar lite på nån sorts skäggig och samtidigt snabb gravel, monstercross, pendlare, äventyrsbockstyre-cykel nu så jag tänkte prova bolla tankarna här.

Tänker geo nånting mittemellan de två slitvargar jag trivs på idag dvs Charge Plug gravel och Cube Cross CX/pendlare. Och så mer plats för däck då. Minst 50x700 tänkte jag (kanske 45 med skärm).

Finns det en anledning att alla kör sina större graveldäck på 650 förutom att det lättare får plats? Eller vore 50 mm på 700-fälg bara bättre, om det fick plats?

142x12 bak. Minst 42T klinga, helst uppåt 48-50?

Vad mer vill man få med för features? Fästen för skärmar, flaskor, rack, vatten, nåt mer?

Horisontellt topprör. Inte så hög stack/HT som vissa har för det tycker jag inte är så fint.

Antingen rakt 44 mm ID styrhuvud för EC undertill på koniskt gaffelrör och ZS ovantill. Eller konisk HT som ser snyggare ut och så EC på båda styrlagerhalvorna. Minimal stack verkar ändå inte vara något att jaga på de här ramarna på samma sätt som på en MTB?

Kanske 400-410 mm gaffel? Finns det nån defacto-gaffeltyplängd man borde sikta på så det går lätt att hitta alternativ att köpa? Det där var ju så svårt för hardtailen att jag fick ta fram egna gafflar också. Kul men enklare om det finns.

Korta kedjestag är alltid meriterande?

Flat mount misstänker jag. Går ju bra att sätta adapter till IS/PM från FM på ramen, men omöjligt tvärtom. Men åas funkar kanske FM inte riktigt med sliders, som jag förstås vill ha.

The Gravel tråd
They lost me at "ladda hem appen till din bakväxel”…

Men jag skissar lite på nån sorts skäggig och samtidigt snabb gravel, monstercross, pendlare, äventyrsbockstyre-cykel nu så jag tänkte prova bolla tankarna här.

Tänker geo nånting mittemellan de två slitvargar jag trivs på idag dvs Charge Plug gravel och Cube Cross CX/pendlare. Och så mer plats för däck då. Minst 50x700 tänkte jag (kanske 45 med skärm).

Finns det en anledning att alla kör sina större graveldäck på 650 förutom att det lättare får plats? Eller vore 50 mm på 700-fälg bara bättre, om det fick plats?

142x12 bak. Minst 42T klinga, helst uppåt 48-50?

Vad mer vill man få med för features? Fästen för skärmar, flaskor, rack, vatten, nåt mer?

Horisontellt topprör. Inte så hög stack/HT som vissa har för det tycker jag inte är så fint.

Antingen rakt 44 mm ID styrhuvud för EC undertill på koniskt gaffelrör och ZS ovantill. Eller konisk HT som ser snyggare ut och så EC på båda styrlagerhalvorna. Minimal stack verkar ändå inte vara något att jaga på de här ramarna på samma sätt som på en MTB?

Kanske 400-410 mm gaffel? Finns det nån defacto-gaffeltyplängd man borde sikta på så det går lätt att hitta alternativ att köpa? Det där var ju så svårt för hardtailen att jag fick ta fram egna gafflar också. Kul men enklare om det finns.

Flat mount misstänker jag. Går ju bra att sätta adapter till IS/PM från FM på ramen, men omöjligt tvärtom. Men åas funkar kanske FM inte riktigt med sliders, som jag förstås vill ha.
Vill du ha sprutpunka rekommenderar jag iaf WTBs däck!

The Gravel tråd
Kör med SRAM Eagle AXS (trådlöst och singelklinga) på min gravel. Har vajer på min "fulcykel" skillnaden är enorm. Spciellt när man kör mycket grus och på vintern när vajern börjar frysa i höljet och det blir riktigt skitigt, då glänser elekriska växlar.
De behöver aldrig justeras, en liten lysdiod som indikerar batteristatus när man växlar. När man kommer hem så växlar man och tittar på den, lyser den rött så tar man med sig batteriet in och laddar.

The Gravel tråd
Världens billigaste gravel?
tillsammans med rabattkod:
Visa bilaga 529698
Den här väger mindre är mycket billigare och har en del ganska grova kompromisser men gravel är den definitivt

The Gravel tråd
Den billigaste med skivor kanske? Decathlon cykeln känns lite skräpig men finns med 26' hjul också. Vet inte riktigt om cykla-gravel med barn är så stort men den måste vara klockren för den nischen

Edit: de e 650b hjul på den. inte 26'. Hursomhelst något som verkar passa puttefnasker bra

The Gravel tråd
Världens billigaste gravel?
tillsammans med rabattkod:
Visa bilaga 529698
Har jag missförstått något... Claris STI-reglage finns väl inte för hydraulik?

1640260001223.png

Edit: Kan det vara hybrid-ok? Då borde de nog skriva det så att inte någon stackare blir besviken

The Gravel tråd
Om en elväxel mot förmodan lägger av går det ju manuellt ställa in en växel och trampa runt singel speed. Jag är inte orolig för funktionen, de har funnits många år nu och är väl beprövade. Helt uppenbart en högre presterande växel än mekaniskt.
Låter ju himmla bra....men hur ställer man in ett växelläge manuellt?
Sen om cykeln kommer med perfekt inställd bakväxel behöver den då aldrig justeras igen? Så då behövs alltså inga appar/smartphones för att köra med elväxel?

Positiva svar så kan jag ju ändra mig igen......cykeln leveras ju först i slutet på januari :)

The Gravel tråd
Sen om cykeln kommer med perfekt inställd bakväxel behöver den då aldrig justeras igen? Så då behövs alltså inga appar/smartphones för att köra med elväxet?

Positiva svar så kan jag ju ändra mig......cykeln leveras ju först i slutet på januari :)
Han menar att man kan justera ändläget så att man får en växel som kan passa för stunden i ett akut läge så att säga.
Justera växlarna kan du alltid göra utan någon app. Nej, du skall inte behöva justera någon växel så länge du inte byter hjul eller så.

2021-sram-rival-etap-axs-groupset-shifter-detail-2.jpg

Det är den där lilla knappen som du skall hålla in samtidigt som du trycker till på växelreglaget för att justera växlarna. Samma funktion som att vrida på justermuttern för vajern ett hack eller två.

The Gravel tråd
Sen om cykeln kommer med perfekt inställd bakväxel behöver den då aldrig justeras igen? Så då behövs alltså inga appar/smartphones för att köra med elväxel?

Positiva svar så kan jag ju ändra mig igen......cykeln leveras ju först i slutet på januari :)
Oroa dig inte.
Om du skulle behöva justera så är det enklare än med vajer.

The Gravel tråd
Han menar att man kan justera ändläget så att man får en växel som kan passa för stunden i ett akut läge så att säga.
Justera växlarna kan du alltid göra utan någon app. Nej, du skall inte behöva justera någon växel så länge du inte byter hjul eller så.

Det är den där lilla knappen som du skall hålla in samtidigt som du trycker till på växelreglaget för att justera växlarna. Samma funktion som att vrida på justermuttern för vajern ett hack eller två.

Ok då fattar jag....det låter ju faktiskt inte så dumt! Ska fundera lite under Julhelgen får la göra ny beställning efter......om nu Canyon inte tröttnat på mitt velande :)

The Gravel tråd
Appen används primärt till om man vill ändra på beteende på växlarna. Tex att du håller in knappen så ska den fortsätta växla. Default funkar bra för de allra flesta.

The Gravel tråd
Och så mer plats för däck då. Minst 50x700 tänkte jag (kanske 45 med skärm).

Ja, det är svårt att kombinera med dina övriga önskemål
Kanske 400-410 mm gaffel?
Att få plats med feta däck och samtidigt ha kort gaffel och kedjestag är svårt (tom omöjligt) att kombinera.
En cykel som klarar 622-hjul med 35mm däck har då förutsättningar att även klara 584-hjul med 50mm däck. Men det krävs förstås även mer plats på bredden, både i gaffel och mellan kedjestag, för de fetare däcken. De mindre diametern hos 584-hjul ger även lägre rotationströghet och då förstås även förutsättningar för en cykel som känns kvickare, "responsivare" och kanske tom är allmänt roligare att cykla på.

Men om det viktiga för dig istället är att cykeln upplevs lugn o stadig fullastad med väskor i en brant, stökig nedförsbacke är det troligen en annan geometri som kommer att funka bäst.

Men åas funkar kanske FM inte riktigt med sliders, som jag förstås vill ha.
Vad betyder "sliders" på svenska? Och hur används det på en gruscykel?

The Gravel tråd
Haha, ja alltså sliding dropouts. För att kunna köra SS/fixed. Eller skicka fram och bak hjulet för att få plats för större däck eller kortare kedjestag om platsen inte behövs. Men som du skriver, snabb på grus till jobbet eller stor packning Tadzjikistan runt… olika behov, jag får försöka fokusera på vad som är prio.

The Gravel tråd
Haha, ja alltså sliding dropouts. För att kunna köra SS/fixed. Eller skicka fram och bak hjulet för att få plats för större däck eller kortare kedjestag om platsen inte behövs. Men som du skriver, snabb på grus till jobbet eller stor packning Tadzjikistan runt… olika behov, jag får försöka fokusera på vad som är prio.

Prio ett är såklart kort kedjestag, annars kommer alla att skratta åt dig här på happy.

The Gravel tråd
Om jag inte redan hade haft Divergen så hade Look 765 Gravel varit högst upp på önskelistan

Varför?
Look har sin egen tillverkning av kolfiberramar och håller väldigt hög och jämn kvalitet i sin tillverkning (de håller kritiska mått inom toleranserna och få eller inga hålrum i kolfibern) De har "rätt" vevlagerstandard (BB386) som medger i princip att använda vilket vevparti som helst (förutom BB30 som har för kort axel)

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Brittiska Twmpa Cycles är en av få grusramar som väcker ha-begäret hos mig. Så vitt jag förstår är det en tvåmansfirma och bra foton lyser med sin frånvaro även på deras egna hemsida. Jag tror detta är en skärmdump från en GCN-video. Rätt snyggt bygge men går nog göra ännu snyggare/roligare, även om man förstås vill ha själva träet i centrum.

Det är en "äkta" träram dvs inga dolda kolfiberrör inuti. Ramen är gjord av lokal ask och är ihålig för att få ned vikten och väger runt 1800 gram, dvs ungefär samma som en finare stålram. Skulle man göra ramar endast i de tekniskt bästa materialet skulle förstås alla ramar vara gjorda av kolfiber, men rätt designat är trä inte en gimmick. Det har bra vibrationsdämpande egenskaper och är fullt tillräckligt styvt, och förstås miljömässigt bra material att jobba i.

Nyligen har de uppdaterat ramen lite, på bilden GR 1.0, nu heter den GR 1.1 och man har ökat däckutrymmet något, men det är fortfarande ingen monstercross utan lite mer traditionell. Man kan få den i skräddarsydd geometri. Priset? Ca 37000 kr enbart ram, och så Brexit ovanpå det ?. Även om grovjobbet görs med CNC-maskiner så är det ungefär en vecka brittisk arbetstid per ram som läggs ner så förståeligt att det blir dyrt. Jag har inte kommit upp till den nivån av spendering så en cykel i trä får för mig fortsatt vara en dröm.

1640598750234.png

The Gravel tråd
Det är en "äkta" träram dvs inga dolda kolfiberrör inuti.
Det har åtminstone tidigare funnits träfälgar, inte för fälgbroms men det var tydligen inte helt ovanligt för velodromcykling, en gång i tiden
Nu när "alla" typer av cyklar har skivbroms och många gärna lägger (onödigt?) mkt pengar på prylar som i bästa fala bara lite annorlunda, men mycket dyrare, borde marknaden finnas och vara större!
Vem blir först?
Och vem kommer att skriva en recension (som de kallar test) och innehåller ord som
"vibrationsdämpande", "styv men ändå bekväm" och förstås "responsiv". Glöm inte var ni läste det först ?

The Gravel tråd
Det har åtminstone tidigare funnits träfälgar, inte för fälgbroms men det var tydligen inte helt ovanligt för velodromcykling, en gång i tiden
Nu när "alla" typer av cyklar har skivbroms och många gärna lägger (onödigt?) mkt pengar på prylar som i bästa fala bara lite annorlunda, men mycket dyrare, borde marknaden finnas och vara större!
Vem blir först?
Och vem kommer att skriva en recension (som de kallar test) och innehåller ord som
"vibrationsdämpande", "styv men ändå bekväm" och förstås "responsiv". Glöm inte var ni läste det först ?

Ja, jag tror inte de har problem att sälja, gissningsvis är det väntetid brukar vara det hos små rambyggare. Jag tycker det är fel tänkt att bedöma metallramar och träramar mm utifrån enbart prestanda, många, inte bara recensenter utan även de som tillverkar frestas göra det och då blir det ganska mycket floskler. Man ska liksom alltid försöka hävda sig med ett Specializeds senaste kolfiberskapelse.

Det man köper är mycket riktigt nåt annorlunda och ett unikt hantverk som ger en mer tidlös prägel än något anonymt massproducerat. Men även bland massproducerade grejer tilltalar ofta material som metall och trä mig mer än plast och komposit. Man kan också finna ett värde i att betala för tillverkning som görs i höglöneländer. Och så vidare -- det finns många parametrar som inte har med pris eller prestanda att göra.

För egen del måste det vara tillräckligt bra prestanda i botten förstås, man väger in alla parametrar. Jag gör det dock inte på ett kalkylark, utan väljer bara med hjärtat för är man cykelnörd är det trevligt att cykla på nåt man genuint och intuitivt helt enkelt tycker om utan att man kanske exakt vet varför.

När jag började med cykel brydda jag mig ungefär lika mycket om själva cykeln som jag gör med längdskidorna idag, dvs nästan inte alls, bara ett motionsredskap bland andra. Men nu har jag nördat ner mig alldeles för mycket, byggt upp egna cyklar från tom ram och mekar själv så cyklarna har blivit mina små älsklingar på gott och ont...

The Gravel tråd
Träfälgar finns för övrigt att köpa fortfarande: https://www.cerchioghisallo.shop

De har i varianter för tubdäck, clincher och clincher förstärka med kolfiber. Gissningsvis märks nackdelarna med materialet i denna applikation minst om man kör tubdäck.

Till skillnad från Twmpas träram, som funkar finfint som drop in replacement för en stålram, ligger trä i denna applikation betydligt längre efter aluminium och kolfiber i fråga om prestanda. Skulle tänka mig ha dem på en cool cafécykel, och det blir inte så jättedyra hjul faktiskt, men inte på en hårdkörarcykel.

The Gravel tråd
The Gravel tråd
The Gravel tråd
Säljer ni lösa ramset? En 765 Gravel RS i strl L är onekligen lockande...
Varför köpa ramset istf komplett cykel?
Enl länken du postade i #300 kostar en ram hela 2.399 €
men en komplett cykel endast 600 € mer!
Frågan är då förstås vilka delar på cykeln vill du behålla och vad kan du sälja de du inte vill ha för?
Och vad är prisskillnaden mellan ram och cykel i Sverige + vad kan de leverera och när?

The Gravel tråd
Varför köpa ramset istf komplett cykel?
Enl länken du postade i #300 kostar en ram hela 2.399 €
men en komplett cykel endast 600 € mer!
Frågan är då förstås vilka delar på cykeln vill du behålla och vad kan du sälja de du inte vill ha för?
Och vad är prisskillnaden mellan ram och cykel i Sverige + vad kan de leverera och när?

Jo, du har en poäng och jag gjorde just så när jag köpte divergen 2016. Enda som är original på den idag är ram, gaffel och hjulaxlarna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp