Vilken cykeldator för navigation och Strava

DarkMatter

Aktiv medlem
Funderar på att uppgradera den elektroniska aspekten av min cykling med en cykeldator.
Använder i dag en eller två mobiltelefoner men det är inte helt optimalt. Den ena är alltid med och kör Strava samt agerar nödnavigation.
Ibland åker en andra telefon på styret när jag behöver mer konstant navigation.

Vill ersätta denna setup med något smartare. Fördelar blir, för mig:
  • Sparar batteriet i telefonen
  • Info synlig framför mig hela tiden (utöver en svårläst karta)
  • Bättre karta* (troligtvis)
  • En skärm som är lättare att läsa av i solljuset
  • (Villhöver-faktorn tillfredsställs)
* Bättre betyder här tydligare och utan reklam eftersom jag kör med gratisappar för GPX-navigation

Jag bryr mig inte om effekt, kadens eller puls. Jag har inga sensorer och kommer nog inte att skaffa några den närmaste tiden.

Hag kollar lite på marknaden men den som oinsatt är det svårt att hitta rätt.
Garmin Edge 130 Plus var billig och enkel, men har bara svartvit skärm.
Garmin Edge 530 GPS EU verkar bra men har ju trots allt en massa funktioner jag inte behöver.
ELEMNT Bolt V2 verkar mest vara en dyrare variant på ovanstående.

Bonus om budget hamnar under, säg, 1800.

Finns det jag söker eller får jag "nöja mig" med en mer avancerad enhet?

Vill du ha karta så är Garmin Edge 130 Plus inte rätt för dig. Den kan göra sk. "breadcrum tracks" men inte visa särskilt mycket mer. Jag har haft en Edge 130 (utan plus) själv och brydde mig då inte om karta under tur.

Nu har jag en Garmin Edge 530 jag är rätt nöjd med. Visst den kan mycket mer än jag behöver när det gäller träning, men den löser det jag mest är ute efter. Ett skäl till att jag köpte den är att jag har börjat cykla mer efter turer jag förplanerar på dator, och för det är kartfunktionen på Garminen ok. Hamnar jag i trångmål så tar jag fortfarande upp mobilen under turen.

Om du kan höja din budget med ~500SEK så kan
Garmin Edge Explore vara ett alternativ
Den går att hitta billigare än hos Garmin

Jag är lite orolig över att med din begränsade budget så är det bara cykeldatorer med relativt små skärmar som platsar (såsom 130 och 530). Om du är van vid din telefon så finns risken över att du blir negativt överraskad. Har du väldigt bra syn så kanske det fungerar. Jag cyklar med Garmin 1030 och tycker att den är helt underbar att navigera med. Men den har ju stor skärm... och är dyr. Om du kanske har nån polare som kan låna dig en 130 eller 530 så kan du se? Tänk på att dessa två inte har pekskärm heller och därmed inte är så bra för just kartfunktion. Det är bara Garmins 8- och 10-serie som har pekskärm.

Wahoo Elemnt Roam har vad du vill ha och börjar närma sig din budget har jag sett. Kommer säkert en ny, lägre, bredare och snabbare modell under nästa år, gissar jag.
Fanns nyss en på K&S för 2’. Boltar fungerar också bra om man klarar en mindre S/V skärm. De finns det gott om på K&S.

Edit, jag har cyklat i stora farliga utlandet på okända vägar med en Bolt. Det fungerar alldeles utmärkt t.o.m. med min taskiga syn så just det är inget att oroa sig för. Kartorna kan man zooma in på. Enda nackdelen är att de äldre Boltarna (V1) inte har en ”hitta tillbaka till rutt”- funktion om man kör en planerad rutt. Men kartorna finns där alltid.)

Edit 2, sedan finns det en flora av cykelgpssar som inte är så kända i ängsliga Sverige och till priser som inte är lika uppskruvade som Garmin, såsom Lezyne och Bryton som har (utomlands) väldigt uppskattade modeller kring din budget. Skulle googla lite om jag vore dig.

Senast ändrad:
Jag tycker kartan på bolt (V1) är bra. Jag använder den ofta med rutter skapade i strava.

Ibland när jag kör på okända sträckor brukar jag stanna och zooma ut en del för att se vart vägarna tar vägen, men där har den däremot brister. Zoomar jag ut nog mycket försvinner nämligen kartan helt och hållet.

Men utöver det är jag mycket nöjd med den…för landsväg, grusväg och skogsbilväg.

Är Garmin Edge Explore mycket bättre än 530?
Som @nisseson skrev i #8 är skärmen större vilket självklart är en fördel vid navigering (+ upplösningen)
Om Garmin Edge Explore är för dyr skall den ha samma(likadan?) skärm som den äldre Garmin Edge 1000
Den har inte tillverkats på fler år nu men finns i bland här på Köp & Sälj
Jag köpte själv en välfungerande för två år sedan för 1.500 SEK inkl en GSC10 (hastighet+kadens). Nu får vi hoppas att de som säljs är billigare.
En sådan borde passa både din budget och dina navigeringsbehov

Jag använder den ofta med rutter skapade i strava.
Även jag skapade tidigare rutter i Strava. Tyvärr har de numer tagit bort den möjligheten för oss icke-betalande.
Det finns många tjänster för att skapa rutter, men numer använder jag oftast den i Garmin Connect
En av fördelarna är att rutten överförs trådlöst till min Garmin Edge.

Tack för alla svar. Tror jag blivit lite klokare nu.
Edge Explore verkar ju vara det som bäst passar min problembeskrivning. Synd bara att den är vit.
Nu när den värsta Villhöverkänslan dämpats, och med lite rationella analys av behovet, kommer jag nog att köra vidare på telefonen ett tag till. Kan inte riktigt motivera kostnande just nu.

Låt inte tex 530 avskräcka dig med att ”den har fler funktioner än vad du behöver”. Du nämner inte att du vill ha Hr, kadens, hastighet osv men när du väl har allt framför sig kommer du att tycka om det och förlita dig på det. Jag började med en 520 och fick sen vidare till 520 plus och jag är jvligt nöjd med båda. Du hittar dessa på K&S för under tusenlappen.

Vill du navigera på okänd mark, skippa 530. Få saker får mitt blodtryck att skena som navigationen i 530 om man inte exakt följer den. När den ska räkna om tar det en halv dag, svänganvisningarna är laggiga och skippar man en checkpoint vill den att man gör en u sväng i evigheter innan den fattar att man redan är vid nästa punkt.

Stravaintegrationen är också så där. Segment som jag har flaggat som tidigare poppade upp har slutat poppa upp trots att jag inte ändrat något.

Vill du navigera på okänd mark, skippa 530. Få saker får mitt blodtryck att skena som navigationen i 530 om man inte exakt följer den. När den ska räkna om tar det en halv dag, svänganvisningarna är laggiga och skippar man en checkpoint vill den att man gör en u sväng i evigheter innan den fattar att man redan är vid nästa punkt.

Stravaintegrationen är också så där. Segment som jag har flaggat som tidigare poppade upp har slutat poppa upp trots att jag inte ändrat något.
Är det inte "utförs"-segment som försvunnit? Har segmentet en negativ fallhöjd visas det inte live, sedan ett par år eller så.

Skärmen på din mobil är helt överlägsen alla cykelgps:er. Köp nån app med offlinekartor till din mobil, kostar några tior. Jag använde topo gps på mobilen ibland innan jag köpte min karoo 2. Funkar fint även på långturer om man inte måste ha skärmen på hela tiden.
Några skärmdumpar från en 50-milare på norrsidan jag körde för ett par år sen:
865D4A69-761E-481A-B3F8-EB66D7C57EF9.jpeg
4E775FDF-91DA-4180-BA82-3438DAB56DC3.jpeg
D922398A-340C-4EFC-9396-0A7E7AA2D710.jpeg

Tack för alla svar. Tror jag blivit lite klokare nu.
Edge Explore verkar ju vara det som bäst passar min problembeskrivning. Synd bara att den är vit.
Färgen justerar du lätt med ett silikonfodral. Det ger lite skydd om man råkar tappa datorn också.

Gillar du att köra med waypoints och turnbyturn notifikationer har Wahoo begränsningar. De hämtar inte in den datan från andra källor än Komoot eller RWGPS. De kräver betald subscription för att ladda ner spår. Normala GPX filer får man endast ett breadcum-spår från. Från Strava hämtas det inte in mer än spåret.

Jag har en Element Bolt V1. Den funkar ok men det finns bättre navigatörer.

Gillar du att köra med waypoints och turnbyturn notifikationer har Wahoo begränsningar. De hämtar inte in den datan från andra källor än Komoot eller RWGPS. De kräver betald subscription för att ladda ner spår. Normala GPX filer får man endast ett breadcum-spår från. Från Strava hämtas det inte in mer än spåret.

RWGPS kräver väl inte ett betalkonto för att hämta spår?

Är det inte "utförs"-segment som försvunnit? Har segmentet en negativ fallhöjd visas det inte live, sedan ett par år eller så.

Jo men jag syftar på vanliga vägsegment på asfalt. Kanske har jag kommit åt nån inställning men jag tycker allt ser rätt ut med segmenten flaggade i Garmin connect, segment på i enheten osv.

Du nämner inte att du vill ha Hr, kadens, hastighet osv men när du väl har allt framför sig kommer du att tycka om det och förlita dig på det.
Det är ju helt klart en risk. Det fungerar väl dock endast om man också har sensorer, vilket är ytterligare kostnad. Hatighet får man väl ändå om än mindre exakt.

Har du verkligen läst 1a inlägget i tråden?
Skärmen på din mobil är helt överlägsen alla cykelgps:er. Köp nån app med offlinekartor till din mobil, kostar några tior.
Det är ju sant att jag sa att jag vill ha något "bättre" än mobilen, men jag har å andra sidan aldrig använt en dedikerad enhet så jag vet ju inte om skärmen verkligen är bättre. På mobilen har jag antingen använt Google Maps (för ren hitta-hem-navigering) och GPX Viewer för att följa förbestämda rutter. Den senare i gratis-utförande med "köp premium"-reklam. Därtill kommer att jag har en ganska dålig mobilhållare som bara lät mig ha den i landskapsläge. Det blev inte optimalt (se skärmdump).

Jag misstänker att @Lingon s lösning är värd att prova. Bättre app, till liten kostnad, och en bättre mobilhållare.
Ska försöka prova Komoot på nästa tur och se hur det känns.

Vem använder offlineläge på sin telefon inom EU?
Den som vill spara batteri (jo jag vet, med GPS och skärm på är det inte någon stor skillnad).

Screenshot_20211228-104502.png

Det är ju sant att jag sa att jag vill ha något "bättre" än mobilen, men jag har å andra sidan aldrig använt en dedikerad enhet så jag vet ju inte om skärmen verkligen är bättre.
Inte ens de största och mest högupplösta GPS-skärmarna har en lika stor och högupplöst bild som den från en modern telefon
Men GPS-skärmarna har andra fördelar, tex syns skärmen i solsken och de drar inte alls lika mkt ström.

Det verkar som om du borde försöka att få prova några olika GPSer för att jämföra själv vad som funkar bäst för dig.
Det fula sättet är ju att köpa några på öppet köp, det bättre är att låna från kompisar.

Med Bolt v2 får jag turn by turn på spåren från RWGPS utan att ha ett betalkonto. Ingen aning om waypoints dock, då jag aldrig hämtat en fil där sådana funnits.

Hej, det ska funka även i V1 men fattar inte hur jag ska ta ner spåren från RWGPS så de följer med.
Dina bekymmer med Wahoo verkar mer bero på bristande kunskap. Min erfarenhet skiljer sig radikalt från ditt "äventyr" med Bolten.

Jag kan inte RWGPS så värst bra, men är det inte där man kan ladda ner två olika varianter av .gpx-filer, samt också en hel hög andra filtyper? Jag har inget konto där men lyckas ändå ladda ner spår därifrån när jag cyklar klubbrundor som läggs ut den vägen.

Gpser funkar så jäkla smidigt numer btw! Smidig hämtning och synkning av kartor, funktionell vägvisning, smidig uppladdning av turer till flera tjänster osv. Jag kör Wahoo Roam men tror att Garmin säkert är smidiga också. Att man vill använda sin batterislukande och känsliga telefon till något som vägvisning förstår jag inte riktigt. Visst går det att få tjusig upplösning och annat, men exakt vad det bidrar till kan jag inte förstå riktigt. En dedikerad enhet med bra batteritid och enkel visning räcker hela vägen fram, utan att man saknar något.

Att man vill använda sin batterislukande och känsliga telefon till något som vägvisning förstår jag inte riktigt. Visst går det att få tjusig upplösning och annat, men exakt vad det bidrar till kan jag inte förstå riktigt. En dedikerad enhet med bra batteritid och enkel visning räcker hela vägen fram, utan att man saknar något.
Att en enhet dedikerad till ett ändamål förmodligen är bättre än en mer generell enhet är nästan självklart. Det är dock inte den enda faktorn.

Varför vill man använda en telefon istället?
  • Jag har redan en telefon (extra, alltså inte den jag ringer med)
  • En telefon är inte nödvändigtvis mycket känsligare. Beror givetvis på modell men min är i alla fall "vattentät", bor i ett skyddande silikonskal och är inte gjord helt av glas
Vad batterislukande anbelanger är det ju ganska mycket beroende på hur man använder den. Ja, den får förmodligen slut på batteri lite snabbare än en cykeldator eftersom den är optimerad för andra egenskaper (större skärm, LTE, tunnare, m.m.) men min telefon håller iaf en hel dag, inklusive en längre tur. Ska tilläggas att min längsta tur hittills var ca 4,5 timmar och då behövde jag inte konstant navigation heller.

Högre upplösning är nästan alltid bättre. Man kan få plats med mer information. Den information man har blir också tydligare. Man kan argumentera för att det inte märks på det avståndet (ner till styret) men alla linjer blir mjukare och därmed tydligare.

En telefon är dessutom (förmodligen, har ju inte provat andra enheter) mer flexibel. Fler olika kartor att tillgå. Flera olika appar att tillgå. Och så kan man använda den till att swisha när man stannar och fikar.

Edit: Nu har jag ju totalt svängt märker jag. Efter att ha frågat om alternativ sitter jag nu och försvarar användanet av mobilen ?

Min slutsats är nog att en dedikerad enhet vore bättre om jag satt och valde vad jag skulle köpa och om jag även vill ha annan info såsom HR, kadens, effekt.

När jag nu redan har en telefon över verkar den trots allt vara det bättre och, framförallt, billigare alternativet.

Senast ändrad:
Trodde ochså när jag gick över från mobil till garmin 1030 att bla stig hittandet skulle bli lättare. Visade sig vara precis tvärtom. Var som att gå ner till en mobil utan internett typ. Måste iförväg hittas kartor, sparas och laddas in med tex dator el mobil om du har tur hittar du färdiga stig gpx filer som funkar.
Personligen vill jag med gps bara hitta bästa stigarna ja inte visste fanns när ja kommer till okända ställen.
Saknar en Smartgps heltenkelt utan förabetet typ

Senast redigerad av en moderator:
+1 på Garmin Explore, såg att den nämnts tidigare i tråden utan att läst hela.

Till ett väldigt vettigt pris får du en stor fin skärm som helt fokuserar på karta och navigation före exakta siffror och prestationsstatistik, likt jag förstod att du önskade i beskrivningen. Självklart mäter den fortfarande hastighet, höjd, distans och mycket mer.

Jag älskar min, och priset är hälften av många andra (som förvisso är mycket bättre om man jagar exakt data, men det gör inte jag)

Har haft en Garmin 130 och nu en 530.
130 hade varit klockren för mig om bara batteriet varit bättre, vet inte hur nya 130+ är.
530 har avsevärt bättre batteritid, färgskärm, gränssnittet är helt värdelöst plottrigt och som någon skrev - avviker man från sin rutt så vill den att man u-turnar i en evighet - och i skogen har jag inte blivit kompis med den ännu.
Där är enkelheten i 130:an oslagbar, bara ett streck att följa.
Skulle jag köpt ny dator idag hade jag undersökt wahoos modeller.

Explorer låter som en vinnare för TS. Hade jag kunnat få en handenhet i storleken av en garmin 8-serie med samma specs och touch som en galaxy s10 och uppåt för runt 2000kr hade jag tagit det alla dagar i veckan och dumpat min 520 plus på K&S. Att cykla med mobilen är det verkligen inget fel på alls. Det är inte så att den tvingar dig till att generera fler watt

Jag vill ha möjligheten till att jaga live-segment på Strava. Använder just nu Apple Watch med Apples egna app för att logga min träning och har ännu inte börjat använda Strava. Apple Watch stödjer tyvärr inte live-segment… Räcker en billig godtycklig cykeldator för ändamålet? Eller har ni några rekommendationer förutom det som nämnts ovan?

Har aldrig haft en Garmin så jag kan inte göra en jämförelse, men jag gillar verkligen Bryton. Hade en Rider 860, men bytte nyligen till en S800. (Sonen fick ärva 860:n) Har alla funktioner jag behöver + några till, och glädjande nog så har de också steppat upp sin kundtjänst, och börjat svara när man mejlar och frågar dem. (Det var annars min största invändning mot dem.) Bryton har färre användare än Garmin, förstås, och det kan ju på sätt och vis vara en nackdel.

Jag sålde min Edge Explore för att jag inte tyckte jag hade någon riktig nytta av den, men det beror väl på vad man är ute efter. Om man kör förinlagda rutter, eller bara brakar rätt ut i naturen och vill hitta hem igen, funkar det lika bra med en klocka med navigation.

Jag tycker att Wahoo Bolt är bra, Garmin (ok, vissa modeller) är ju så jäkla klumpiga att det ser ut som att man har en iPad på styret. Sedan har jag för mig att Garmin beroende på hur man konfigurerar den kan komma med massa vilseledande information också, typ "nu ska du vila i 4 dagar!". Garmin måste nyttja sig av unika konstiga formler som ingen annan seriös träningstjänst gör men det går väl stänga av eländet.

1689323232494.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp