[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Tror Ebba behöver ha >5 sekunder på Niskanen vid 8,7 för att det ska hålla.

Fast Iivo har bara en VC-seger utanför Finland och det i Estland så vi får väl se.

Vallateamet verkar ju ha lyckats med skidorna iaf. Blir intressant att se vad Calle kan åstadkomma då.

Starkt av Stupak att lyckas fixa ett gult kort för obstruktion i ett lopp med intervallstart. Känns rätt onödigt.

Calle kroknade redan vid 3,7 km?

EDIT: Nej, han krigar

Senast ändrad:
Heja Finland! Syskonen Niskanen käkade väl tigerkött och 17 expressos till frukost. Grattis.

De svenska herrarna verkar ha gått ner sig kapitalt vad avser distansåkat. Någon som vet något om varför och vad man händelsevis gör åt saken? Vi talar ju om något av en svensk nationalgren...

Du kanske överskattar litegrann din förmåga att tolka och identifiera DK-effekten.
Oj, du har verkligen inte flyt nu, det där visste du INGET om när du skrev det. Det kunde ha varit så att han känder sig chanslös, ville träna för ett annat lopp senare, där staka kan gå bra. Sitta och tycka hårt när man inte vet något alls, är inget vidare.

De svenska herrarna verkar ha gått ner sig kapitalt vad avser distansåkat. Någon som vet något om varför och vad man händelsevis gör åt saken? Vi talar ju om något av en svensk nationalgren...
Dels står väl konditionsidrott generellt inte så högt i kurs bland svenska pojkar idag (det är ju avsevärt bättre på tjejsidan, handlar väl troligtvis om förebilder), dels verkar ju de få lovande som faktiskt kommer fram drabbas av ryggproblem när de ska ta steget upp mot världselit (Thorn och Burman är väl de främsta exemplen, men det finns fler). Av nån anledning verkar damerna klara sig fr ryggproblem, är väl bara Hanna Falk som varit drabbad där.

Ja, discgolf och liknande lättare aktiviteter verkar mer populära idag, hur många åker skidor i Sverige öht som är under 40+ idag?

Dels står väl konditionsidrott generellt inte så högt i kurs bland svenska pojkar idag (det är ju avsevärt bättre på tjejsidan, handlar väl troligtvis om förebilder), dels verkar ju de få lovande som faktiskt kommer fram drabbas av ryggproblem när de ska ta steget upp mot världselit (Thorn och Burman är väl de främsta exemplen, men det finns fler). Av nån anledning verkar damerna klara sig fr ryggproblem, är väl bara Hanna Falk som varit drabbad där.
Norge har väl haft lite problem med ryggar de med, men Sverige har inte bredden Norge har, om vi någonsin haft det?

Folk har väl blivit smartare helt enkelt. Varför spendera all sin tid ute i skidspåren, om det är väldigt ootroligt att det leder någonstans ?

Oj, du har verkligen inte flyt nu, det där visste du INGET om när du skrev det. Det kunde ha varit så att han känder sig chanslös, ville träna för ett annat lopp senare, där staka kan gå bra. Sitta och tycka hårt när man inte vet något alls, är inget vidare.
Du menar på allvar att en 23 årig kille från utvecklingslandslaget åker till TdS att träna stakning när förhållandena är som tungast? Intressant.

Du menar på allvar att en 23 årig kille från utvecklingslandslaget åker till TdS att träna stakning när förhållandena är som tungast? Intressant.
Tyngst menar du? Poängen är att du inte vet. Det skulle kunna ha varit så att ett senare lopp i touren, passar mer för stakning, right? Träna för det alltså. Inte ett vanligt träningspass. Det skulle nog kunna ha varit 5 orsaker till, du vet inte.

Nu säger han också att det kändes som att han hade lim under skidorna, det lär nog ha bidragit en del med.

Folk har väl blivit smartare helt enkelt. Varför spendera all sin tid ute i skidspåren, om det är väldigt ootroligt att det leder någonstans ?
Men, kvinnorna är ju bra i rena konditionsidrotter? Skidåkning och simning i alla fall. Varför är det sån skillnad för männen?

Tack, jag har inte svenska som modersmål. Men jag blir bättre varje dag :)
Det skulle kunna ha varit så att ett senare lopp i touren, passar mer för stakning, right? Träna för det alltså. Inte ett vanligt träningspass. Det skulle nog kunna ha varit 5 orsaker till, du vet inte.
Jag tycker inte att det finns såna banor i touren öht. Det verkar inte ha varit en jättemysig upplevelse för honom och jag tycker att ledningen borde göra det lättare för dessa yngre åkare att ha positiva upplevelser.

Tack, jag har inte svenska som modersmål. Men jag blir bättre varje dag :)

Jag tycker inte att det finns såna banor i touren öht. Det verkar inte ha varit en jättemysig upplevelse för honom och jag tycker att ledningen borde göra det lättare för dessa yngre åkare att ha positiva upplevelser.
Jo men hur de resonerat vet vi ju inget om. Att han hade helt usla skidor skevar ju till det också?

Kraftutrycken och starka åsikter kan man kanske vänta med tiil man vet? Det är allt.

Kraftutrycken och starka åsikter kan man kanske vänta med tiil man vet? Det är allt.
Jag tycker att mina åsikter var relativt milda :) Mest undrade jag vad som händer och om nån annan svensk hade valt samma taktik. Och Blomman hade precis några minuter innan konstaterad att ingen kommer att staka i dessa förhållanden.

Jag tycker att mina åsikter var relativt milda :) Mest undrade jag vad som händer och om nån annan svensk hade valt samma taktik. Och Blomman hade precis några minuter innan konstaterad att ingen kommer att staka i dessa förhållanden.

Svensson stakade väl nåt lopp förra året med viss framgång?

Och bättre kapacitet kanske!

Vad tråkigt negativa alla är. Calle slog ju regerande världsmästaren på 50 km klassiskt med nästan en minut idag. Och det på 15 km. Måste anses vara världsklass med en sådan insats!

Såg att Sveriges olympiska team har ett samarbete med Sleepacy, tro fan att alla är trötta!
God natt..?

Jag tycker frågan om det lönar sig att åka på blanka skidor och bara staka eller att gå med någon form av fäste (rugg, klister, "vanlig" fästvalla) är intressant.

Aspekter som påverkar svaret är som jag ser det:
a) Banprofil
b) Snöförhållanden
c) Åkarens kapacitet i stakning kontra åkning med fäste

Grovt gäller väl att ju mer kuperat desto mindre chans att det lönar sig att bara staka. Det känns dock inte som att antalet höjdmeter genom åkt sträcka alltid är ett bra mått.

Att det inte lönar sig med fäste där åkarna som har fäste stakar är ju rätt självklart.

Där fästesåkarna använder stakning med frånskjut är läget mer oklart. Genom att de faktiskt väljer stakning med frånskjut framför ren stakning får man väl utgå från att det är bättre än ren stakning. Det är dock i sig ingen garanti för att det inte skulle lika bra eller t.o.m. bättre att staka på blanka skidor.

Om man vilt spekulerar i att blanka och fästesskidor är jämförbara på ställen där fästesåkarna nyttjar stakning med frånskjut återstår diagonalpartier och avsnitt där fästesåkarna saxar eller "kläbospringer". Min gissning är att det är i dessa partier fäste kan löna sig. Sen är ju saxning inte en teknik utan någon slags övergång från diagonal till mer och mer utåtvinklade skidor ju brantare det blir.

En fundering är hur längden på dessa avsnitt påverkar. Är det så att ett fåtal långa partier med diagonal/saxning är mer gynnande för fästesåkarna jämfört med om det är fler med kortare sådana partier?

Om man tar ett sprintexempel är banan i Ruka en sådan där jag inte kan påminna mig att seriösa försök att staka sig till vinst förekommit. Rimligen är det avslutningsbacken som eliminerar stakningsförsöken. Bland herrarna är det ju kläbospringande som numera verkar gälla om man ska vinna där.

Inte heller kan jag påminna mig att någon stakat distansbanan i Ruka med framgång. Den har ytterligare några relativt långa och tämligen branta backar där åkarna huvudsakligen diagonalar men delvis kan behöva saxa. Och Kläbo (och några till) kanske kläbospringer istället för att saxa.

Om man tittar på banan i Val Müstair som ju, som nämndes ovan, Svensson klarade att staka med gott resultat i fjol så är det ju grovt en lång backe upp och en lång utförsbacke med några avbrott för flackare åkning och någon kortare uppförsknäpp.

VM-banan i Oberstdorf tror jag har brantare backar och där visade sig ju Svenssons stakförsök vara en totalflopp. Bara i tokrusningen i sista backen tappade Svensson så mkt att det hade krävts en rejäl ledning i botten på backen för att det skulle ha funnits någon chans. Och då han redan i första backen tappade så mkt att han inte hade en chans att komma in i tät i backe två var det ju kört.

Vad gäller snöförhållanden bör ju stavfästet vara en viktig aspekt. Är det dåligt minskar chanserna rimligen att stakning ska vara framgångsrikt. Hur lösa/obefintliga spår påverkar är inte lika självklart tycker jag. Och det är inte frikopplat från stavfästesbiten - sällan man ser sladdriga spår men perfekt stavfäste eller perfekta spår men dåligt stavfäste. En fundering är att det med hårda spår är mindre risk att fästet tar i snön när man stakar medan det med lite lösare förhållanden skulle vara större risk för detta. Det skulle i så fall tala för blanka skidor om det är mjukt.

Jag inbillar mig att fästesåkning aktiverar lite mer muskler vilket borde betyda att syreupptag är viktigare medan stakning kanske mer handlar om styrka. Det faktum att det finns en del långloppsåkare (=stakare) som är ganska gamla kanske talar för att fästesåkande är mer för yngre åkare. Å andra sidan kan det ju hänga samman med att banorna i snitt på VC är mer kuperade än långloppens banor. Även inom långloppscirkusen ser man ju f.ö. att fäste används av många i det tuffaste loppet (Reistad). Sen är det ju individuellt vad olika åkare har för styrkor och svagheter så någon jättetydlig åldersfaktor tror jag inte på.

Man skulle även kunna spekulera i om höjd påverkar. Högre höjd ger mindre syre vilket kanske skulle tala mer för stakning om det är så att syreupptaget är mindre kritisk vid stakning än vid diagonal.

Sen tillkommer förstås hela biten med risk för underfrysning och/eller dåligt fäste i förhållanden som idag.

Så, Frida klättrade över 20 placeringar i totalen idag, men är faktiskt några sekunder längre från täten.
1640808294673.png

För Ebba måste det varit skönt att åter vara uppe på pallen.

En sak jag funderar på är Dyvik som ju inte varit på höjd inför touren och rimligen bor på låg höjd. Om hon hade velat maxa sina chanser för att kvala in till OS-truppen, borde det inte varit läge att försöka acklimatisera sig? Dessutom går ju OS på höjd. Nu har det ju gått hyggligt ändå, men det känns som ett udda val. I viss mån samma med Hagström men där är det väl mer en ren sprintplats som hägrar. Dyvik misstänker jag gärna skulle vilja köra distans. Och jag inbillar mig att acklimatisering är viktigare för prestation i distanslopp än i sprint.

Dyvik kör ju sitt eget race utanför landslaget, har ju varit ganska tydlig med att landslagets träningsupplägg inte passar henne alls. Jag vet inte hur stora resurser hon har för sin satsning, så det kan ju vara sånt som inverkar också.

edit: hittade denna artikel där hon är ganska tydlig med att hon vill undvika läger, och även att hon dittills inte haft några större problem med att tävla på höjd.

En sak jag funderar på är Dyvik som ju inte varit på höjd inför touren och rimligen bor på låg höjd. Om hon hade velat maxa sina chanser för att kvala in till OS-truppen, borde det inte varit läge att försöka acklimatisera sig? Dessutom går ju OS på höjd. Nu har det ju gått hyggligt ändå, men det känns som ett udda val.
Japp, jag har funderat på samma sak hela hösten när jag har följt hennes vlog. Märklig tajming för egen satsning om det inte finns medel för höghöjdsläger.

Jo, ekonomi kan vara en faktor.

Däremot är ju prestation på höjd viktigt inför OS och det känns som det skulle kunna ligga henne i fatet om hon konsekvent undviker höjd innan OS. Hon gick ju i och för sig bra i U23-VM i Soldier Hollow som ju är på höjd så det är möjligt att hon därifrån vet/tror sig veta hur hon ska göra om hon får komma till OS. För till OS, om hon kommer dit, kommer hon rimligen att behöva acklimatisera sig till hög höjd.

En spekulation om fäste eller blank jag har är att det skulle kunna va större möjligheter att köra bra på blankt i masstarter eftersom det iaf i vissa fall går långsammare och är man då kan hänga med och utnyttja det förhoppningsvis bättre glidet på upploppet. Man brukar ju säga att det är glidet i ställningen som påverkas av fäste medan den i fartställning inte behöver va någon skillnad.

Någon som har koll på bästa (eller någon bra) placering i VC-lopp med blanka skidor dels i masstart och dels i lopp med individuell start?

Angående att vara med till upploppet och där ha en fördel så gäller det nog att banorna inte ser ut som i Ruka i alla fall med en rejäl backe upp till upploppet. På sådana banor måste det vara svårt att vinna med blanka skidor. Då måste man nog ha en hygglig lucka till fästesåkarna i ingången till sista backen.

Tillbaka
Topp