Det har ju diskuterats olika scenarios för vem som ska få den sista platsen om nu någon alls ska få den och du t ex har ju jämfört för och emot mellan Kalla och Hagström. Hagström ses ju uppenbarligen inte som en kandidat till sprintarna efter att Dyvik fick den sista platsen i sprintlaget (om det nu finns givna platser) så då återstår det ju bara distansloppen alternativt stafetten om hon inte ska åka med bara för att titta på.
Med 3-4 sjuka menar jag att det är ju vad som krävs om hon ska ta en plats i stafettlaget. De redan uttagna bör ju först och främst täcka upp om någon blir sjuk, inte att man tar med en extra reserv.
Jag har inget emot Hagström. Får hon åka till OS är det ju grymt skoj för henne. Jag tycker bara att uttagningskriterierna ska vara lika tuffa för alla idrotter även om längdskidor har en enorm tradition hos det svenska folket.
En frisk? Estelle Alphand skulle säkert inte göra bort sig helt i lagtävlingen i parallellstorslalom slalom även hon nu satsar på fartgrenarna. En topp 8 plats med henne i laget kanske inte är helt otänkbart.
Campione skrev
ovan att det inte finns dedikerade platser och jag är relativt säker på att detta stämmer. M.a.o. om Hagström skulle bli uttagen (och oavsett vad SOK/landslagschef skulle rubricera henne som vid uttagningen) så skulle hon vara den första som fick hoppa in i sprinten vid ett avbräck från kvartetten Dahlqvist, Sundling, Dyvik och Ribom.
Sen håller jag helt med om att Hagström sannolikt vore sistahandsalternativet till ett svenskt stafettlag eller ett distanslopp. Och jag håller med om att det vore galenskap att ta ut henne för att åka stafett eller distanslopp.
Jag har inte koll på hur Alphand rankas vad gäller deltagande i lagtävlingen i OS kontra de tre andra damerna. Är Hector och Swenn-Larsson grunduppställningen och Alphand skulle gå in som första reserv? Om hon skulle tillhöra grunduppställningen eller vara första reserv och laget har en hygglig topp-8-chans så skulle jag kunna köpa att de tar ut henne. Om hon är andrareserv är det mer tveksamt i mina ögon.
Sen tycker jag att Alphand-Hagström-liknelsen inte funkar. Alphands senaste topp-8-placering i VC är från januari 2018 (7:a i storslalom) om jag tolkar informationen i
FIS databas rätt. Där är Hagström hästlängder bättre resultatmässigt.
Om vi kan släppa denna kategorisering av deltagare så vore en uttagning av Hagström primärt en uttagning av ytterligare en sprintåkare som har kapacitet att vara med och slåss om en finalplats och i bästa fall kanske även en pallplats. Man behöver just nu inte ens nämna vilka som är de fyra förstahandsvalen till sprinten då de samtliga uppfyller SOK-kraven. Man kan då också ta beslutet sent vilka som verkligen ska åka i sprinten.
Ett motargument är då förstås att det kan bli så att en av sprinttjejerna åker till OS men inte får åka något alls. Frågan är då om det funnits någon åkare som fick stanna hemma och hade kunnat bidra till antingen en god prestation individuellt eller varit en viktig kugge i stafettlaget. Om så vore fallet vore det mer tveksamt att (hypotetiskt) skicka både Hagström och Dyvik. Man får förstås bedöma hur sannolikt ett inhopp i stafetten skulle vara för denna alternativa åkare. Där jag tycker att Kalla i nuvarande form inte är något särskilt relevant alternativ. Jag skulle ha ev. fem men troligen sex åkare som jag skulle välja före Kalla.
En Kalla i den form hon var i VM i fjol ändrar dock helt kalkylen. Då anser jag henne vara ett klart bättre val än Hagström till truppeb. Hon skulle ha chans på goda individuella resultat och vore klart intressant för stafettlaget. Och att plocka bort Olsson för att ge Hagström en chans (om det vore möjligt att återkalla platser) skulle vara konstigt då Olsson ändå är ett rimligt alternativ både individuellt och i stafetten, d.v.s. en god förstareserv till troligen alla distansloppen. Vad gäller stafetten lite mer svårt att säga, men absolut en potentiellt viktig kugge.
Jag tror att pudelns kärna är att jag betraktar uttagning av åkare till truppen och ignorerar kategoriseringen av åkare som görs i nuläget då den vad jag fattar inte skulle ha någon relevans på plats medan du går på den kategorisering som de gjort och uttalandet att det som återstår är en distansåkare och att denna åkare också kommer att väsentligen vara eliminerad från att åka sprint i OS. Under de premisserna förstår jag att du tycker Hagström vore ett konstigt namn. Att basera en uttagning till truppen på ett regelverk som är annorlunda än det som gäller i verkligheten känns som att bädda för att riskera att hamna i en suboptimal uttagning och är i mina ögon galen.
Om man med rättvisa i uttagningen menar rättvisa på individnivå så har Hagström visat klar topp-8-kapacitet individuellt medan Alphand inte gjort det på senare tid om man menar att åkaren faktiskt varit topp-8 i VC eller dylikt i hygglig närtid. Därmed tycker jag inte att det skulle vara orättvist att ta ut Hagström men lämna Alphand hemma.
Sen, som jag skrev ovan, tycker jag att lagbiten kan göra att Alphand ändå kanske borde tas ut. Ur ett individuellt perspektiv kan man ju då verkligen fundera på om det är rättvist att Alphand åker till OS medan Hagström är hemma. Här är dock nationskvoterna en bidragande orsak. Om Sverige fått starta med fem åkare i sprinten och man inte tagit ut Hagström till OS hade det varit ett mer tveksamt beslut än det är idag.