[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Jag tycker principen för att få en plats till OS ska man som individ har uppfyllt kravet på en rimligt topp 8 chans eftersom det är det som är kravet från SOK. Sen blir det ju lite speciellt i längdskidor där man har en stafett som kräver 4 st åkare och där laget kan ha en topp 8 chans utan att lagdelarna har det individuellt.

Som formen ser ut på t ex herrarna i dagsläget bedömer jag att ingen har en topp 8 chans individuellt. Nu är ju några klara sen tidigare för OS vilket är kul för dem men i övrigt ska vi ju inte skicka fler än som krävs för att få ihop ett par stafettlag.

Jag tycker inte att man ska få åka till OS som utfyllnad till ett lag utifall några (3-4st) skulle råka bli sjuka.
Om Hagström får åka med men ingen blir sjuk, ska hon då få åka distanslopp utan att ha gjort resultat för det?
Som SOKs topp 8 krav ser ut nu känns inte det rättvist mot andra idrottare i andra sporter.

I alpint har damerna 8 platser men 3 är uttagna. Herrarna har 2 platser och 2 uttagna. Där finns en lagtävling med 2 herrar och 2 damer. Ska vi skicka fler damer ifall någon blir sjuk där med eller tappar formen? Herrar går ju inte eftersom vi bara har två platser. Blir en herre sjuk blir det ingen start.
Jag förstår inte varför du tar upp att Hagström ska åka distanslopp och att det krävs att 3-4 blir sjuka för att hon ska få göra det. Det är väl ingen som menar att hon ska få åka till OS på den grunden?

Vad är det för svenska herrar och damer som är närmast att bli uttagna i alpint? Har de topp-8-chans? Annars tycker jag liknelsen med Hagström haltar.

Personligen är jag emot dessa strikta nationskvoter i den formen de finns idag. Att man har begränsningar på hur många deltagare ett land kan skicka är rimligt. Dock skulle jag vilja att t.ex. topp-20 i respektive gren är direktkvalade oavsett nationalitet. Utöver det kan man ha någon slags system med nationskvoter.

Och lagnationstävlingar i sporter där deltagarna även kan ställa upp i individuella grenar kommer aldrig att bli rättvisa. Och att försöka hävda någon slags rättviseprinicip mellan idrotter faller på att det torde vara totalt omöjligt att definiera ett rättvisebegrepp kring detta som människor ens är i närheten av att vara överens om.

Vad gäller svenska skidherrarna skulle jag inte ha något problem med om de lämnade den sista platsen vakant, givet att Calle inte hittar formen och radar upp topp-10-placeringar under resten av touren.

Från expressen:

"Svaret från landslaget
Däremot menar Stefan Thomson att Mathias Fredriksson har fel när han säger att SOK har ett krav på en topp åtta placering för att bli uttagen i OS-truppen.
Anledningen är att SOK redan gett klartecken för ett stafettlag på damsidan - och därmed försvinner det kravet.
– Så är det. Det är ju stafettlag som ska tas ut, så det kravet gäller inte.
Under torsdagen togs Anna Dyvik ut till OS. Därmed återstår det en plats kvar på damsidan, en distansåkare."

Vad menar han där egentligen, ska alla åka stafett och är därmed kvalificerade, har sista distansåkaren inget topp åtta krav isf?
Personligen tycker jag topp åtta är en idiotisk regel, bestäm hur stor truppen ska vara och ta ut dom bästa vi har istället, och ge dom chansen, 8 bästa damerna och herrarna alltså, om det är maxantalet.

Senast redigerad av en moderator:
Jag kan tycka det finns en poäng med topp-8-regeln.

Att skicka iväg en deltagare som på VC eller dylikt aldrig varit t.ex. topp-40 bara för att vi har en plats tycker jag är knasigt.

Det jag tycker är konstigt är att han säger att det ska vara en distansåkare. Om det varit vattentäta skott så att en sprintåkare bara åkte sprint och en distansåkare bara åkte distans hade det väl varit rimligare. Nu är det så uppblandat att det mest känns som att de ska kratta manegen för Kalla.

Personligen tycker jag topp åtta är en idiotisk regel, bestäm hur stor truppen ska vara och ta ut dom bästa vi har istället, och ge dom chansen, 8 bästa damerna och herrarna alltså, om det är maxantalet.
Exakt, Top-8 är ett onödigt & korkat påhitt från SOK.

Att skicka iväg en deltagare som på VC eller dylikt aldrig varit t.ex. topp-40 bara för att vi har en plats tycker jag är knasigt.
Vore det inte enklare ändå om dom fick tävla mot varandra istället för mot en fiktiv topp 8 chans för att kvala in? i OS är det ju ändå gott om blåbär hursomhelst. Och lite konstigt är det att Dyvik blev uttagen redan nu istället för Hagström, känns ju verkligen som att det var för att få ta med Charlotte iaf, så blir det garanterat tillslut gissar jag.

Jag förstår inte varför du tar upp att Hagström ska åka distanslopp och att det krävs att 3-4 blir sjuka för att hon ska få göra det. Det är väl ingen som menar att hon ska få åka till OS på den grunden?

Vad är det för svenska herrar och damer som är närmast att bli uttagna i alpint? Har de topp-8-chans? Annars tycker jag liknelsen med Hagström haltar.

Personligen är jag emot dessa strikta nationskvoter i den formen de finns idag. Att man har begränsningar på hur många deltagare ett land kan skicka är rimligt. Dock skulle jag vilja att t.ex. topp-20 i respektive gren är direktkvalade oavsett nationalitet. Utöver det kan man ha någon slags system med nationskvoter.

Och lagnationstävlingar i sporter där deltagarna även kan ställa upp i individuella grenar kommer aldrig att bli rättvisa. Och att försöka hävda någon slags rättviseprinicip mellan idrotter faller på att det torde vara totalt omöjligt att definiera ett rättvisebegrepp kring detta som människor ens är i närheten av att vara överens om.
Det har ju diskuterats olika scenarios för vem som ska få den sista platsen om nu någon alls ska få den och du t ex har ju jämfört för och emot mellan Kalla och Hagström. Hagström ses ju uppenbarligen inte som en kandidat till sprintarna efter att Dyvik fick den sista platsen i sprintlaget (om det nu finns givna platser) så då återstår det ju bara distansloppen alternativt stafetten om hon inte ska åka med bara för att titta på.

Med 3-4 sjuka menar jag att det är ju vad som krävs om hon ska ta en plats i stafettlaget. De redan uttagna bör ju först och främst täcka upp om någon blir sjuk, inte att man tar med en extra reserv.

Jag har inget emot Hagström. Får hon åka till OS är det ju grymt skoj för henne. Jag tycker bara att uttagningskriterierna ska vara lika tuffa för alla idrotter även om längdskidor har en enorm tradition hos det svenska folket.

En frisk? Estelle Alphand skulle säkert inte göra bort sig helt i lagtävlingen i parallellstorslalom slalom även hon nu satsar på fartgrenarna. En topp 8 plats med henne i laget kanske inte är helt otänkbart.

Senast ändrad:
Vore det inte enklare ändå om dom fick tävla mot varandra istället för mot en fiktiv topp 8 chans för att kvala in? i OS är det ju ändå gott om blåbär hursomhelst. Och lite konstigt är det att Dyvik blev uttagen redan nu istället för Hagström, känns ju verkligen som att det var för att få ta med Charlotte iaf, så blir det garanterat tillslut gissar jag.
Att det är gott om blåbär i OS köper jag inte som argument. Det kan naturligtvis vara en upplevelse att vara med och tävla på ett OS, jag ser dock inte värdet bortom det personliga av att ha en deltagare som på förhand är chanslös att nå en hygglig placering.

Vad gäller att tävla mot varandra så verkar det ju väsentligen ha blivit det mellan Hagström och Dyvik väsentligen blev en sådan tävling. Båda har ju varit topp-8 i VC så det kriteriet var utslaget.

Det enklaste i uttagningssyfte är förstås att köra systemet som används vid uttagning till amerikanska truppen i friidrott - en ren uttagningstävling någon månad innan mästerskapet. Av historien lär man sig dock att det kan leda till att potentiella guldmedaljörer inte kommer med till förmån för en idrottare med betydligt sämre meriter som sen inte är i närheten att nå final i mästerskapet.

Man kan diskutera valet mellan Dyvik och Hagström givet att det nu tydligen var ett val mellan de två. Dyvik har dock haft bättre placeringar i de två VC-sprintar på hög höjd som avgjorts denna säsong, d.v.s. precis det som ska köras i OS.

Och man kan diskutera om när rätt tidpunkt att ta ut laget är. Det finns fördelar och nackdelar både med att ta ut åkare sent resp. tidigt.

Det har ju diskuterats olika scenarios för vem som ska få den sista platsen om nu någon alls ska få den och du t ex har ju jämfört för och emot mellan Kalla och Hagström. Hagström ses ju uppenbarligen inte som en kandidat till sprintarna efter att Dyvik fick den sista platsen i sprintlaget (om det nu finns givna platser) så då återstår det ju bara distansloppen alternativt stafetten om hon inte ska åka med bara för att titta på.

Med 3-4 sjuka menar jag att det är ju vad som krävs om hon ska ta en plats i stafettlaget. De redan uttagna bör ju först och främst täcka upp om någon blir sjuk, inte att man tar med en extra reserv.

Jag har inget emot Hagström. Får hon åka till OS är det ju grymt skoj för henne. Jag tycker bara att uttagningskriterierna ska vara lika tuffa för alla idrotter även om längdskidor har en enorm tradition hos det svenska folket.

En frisk? Estelle Alphand skulle säkert inte göra bort sig helt i lagtävlingen i parallellstorslalom slalom även hon nu satsar på fartgrenarna. En topp 8 plats med henne i laget kanske inte är helt otänkbart.
Campione skrev ovan att det inte finns dedikerade platser och jag är relativt säker på att detta stämmer. M.a.o. om Hagström skulle bli uttagen (och oavsett vad SOK/landslagschef skulle rubricera henne som vid uttagningen) så skulle hon vara den första som fick hoppa in i sprinten vid ett avbräck från kvartetten Dahlqvist, Sundling, Dyvik och Ribom.

Sen håller jag helt med om att Hagström sannolikt vore sistahandsalternativet till ett svenskt stafettlag eller ett distanslopp. Och jag håller med om att det vore galenskap att ta ut henne för att åka stafett eller distanslopp.

Jag har inte koll på hur Alphand rankas vad gäller deltagande i lagtävlingen i OS kontra de tre andra damerna. Är Hector och Swenn-Larsson grunduppställningen och Alphand skulle gå in som första reserv? Om hon skulle tillhöra grunduppställningen eller vara första reserv och laget har en hygglig topp-8-chans så skulle jag kunna köpa att de tar ut henne. Om hon är andrareserv är det mer tveksamt i mina ögon.

Sen tycker jag att Alphand-Hagström-liknelsen inte funkar. Alphands senaste topp-8-placering i VC är från januari 2018 (7:a i storslalom) om jag tolkar informationen i FIS databas rätt. Där är Hagström hästlängder bättre resultatmässigt.

Om vi kan släppa denna kategorisering av deltagare så vore en uttagning av Hagström primärt en uttagning av ytterligare en sprintåkare som har kapacitet att vara med och slåss om en finalplats och i bästa fall kanske även en pallplats. Man behöver just nu inte ens nämna vilka som är de fyra förstahandsvalen till sprinten då de samtliga uppfyller SOK-kraven. Man kan då också ta beslutet sent vilka som verkligen ska åka i sprinten.

Ett motargument är då förstås att det kan bli så att en av sprinttjejerna åker till OS men inte får åka något alls. Frågan är då om det funnits någon åkare som fick stanna hemma och hade kunnat bidra till antingen en god prestation individuellt eller varit en viktig kugge i stafettlaget. Om så vore fallet vore det mer tveksamt att (hypotetiskt) skicka både Hagström och Dyvik. Man får förstås bedöma hur sannolikt ett inhopp i stafetten skulle vara för denna alternativa åkare. Där jag tycker att Kalla i nuvarande form inte är något särskilt relevant alternativ. Jag skulle ha ev. fem men troligen sex åkare som jag skulle välja före Kalla.

En Kalla i den form hon var i VM i fjol ändrar dock helt kalkylen. Då anser jag henne vara ett klart bättre val än Hagström till truppeb. Hon skulle ha chans på goda individuella resultat och vore klart intressant för stafettlaget. Och att plocka bort Olsson för att ge Hagström en chans (om det vore möjligt att återkalla platser) skulle vara konstigt då Olsson ändå är ett rimligt alternativ både individuellt och i stafetten, d.v.s. en god förstareserv till troligen alla distansloppen. Vad gäller stafetten lite mer svårt att säga, men absolut en potentiellt viktig kugge.

Jag tror att pudelns kärna är att jag betraktar uttagning av åkare till truppen och ignorerar kategoriseringen av åkare som görs i nuläget då den vad jag fattar inte skulle ha någon relevans på plats medan du går på den kategorisering som de gjort och uttalandet att det som återstår är en distansåkare och att denna åkare också kommer att väsentligen vara eliminerad från att åka sprint i OS. Under de premisserna förstår jag att du tycker Hagström vore ett konstigt namn. Att basera en uttagning till truppen på ett regelverk som är annorlunda än det som gäller i verkligheten känns som att bädda för att riskera att hamna i en suboptimal uttagning och är i mina ögon galen.

Om man med rättvisa i uttagningen menar rättvisa på individnivå så har Hagström visat klar topp-8-kapacitet individuellt medan Alphand inte gjort det på senare tid om man menar att åkaren faktiskt varit topp-8 i VC eller dylikt i hygglig närtid. Därmed tycker jag inte att det skulle vara orättvist att ta ut Hagström men lämna Alphand hemma.

Sen, som jag skrev ovan, tycker jag att lagbiten kan göra att Alphand ändå kanske borde tas ut. Ur ett individuellt perspektiv kan man ju då verkligen fundera på om det är rättvist att Alphand åker till OS medan Hagström är hemma. Här är dock nationskvoterna en bidragande orsak. Om Sverige fått starta med fem åkare i sprinten och man inte tagit ut Hagström till OS hade det varit ett mer tveksamt beslut än det är idag.

Om Sverige fått starta med fem åkare i sprinten och man inte tagit ut Hagström till OS hade det varit ett mer tveksamt beslut än det är idag.
I Planica blir det mycket enklare då Sverige kan ha Sundling + 4 damer i sprinten. Nej fan, det blir krångligt ändå - då är (förhoppningsvis) Svahn tillbaka i form :D

Dyvik bryter touren, Krüger har brutit touren, Karlsson snackar om att kanske inte fullfölja, detsamma gör Kläbo. Vad är det för fel på dagens skidåkare? En skidkung bryter inte!

Finns ingen anledning att bryta, sillmjölkar..! ?

Ja, det är f-n klent. I år är ju touren dessutom nedkortad med tanke på OS. Förr gnälldes det på att sprinters bröt efter sista sprinten, men nu verkar det ju vara att så fort det inte går som man vill så ger även distans/allround-åkarna upp.

Dålig reklam för skidåkning. På VG stod det att Krüger åkte hem "som planerat" - riktigt tråkigt för de norska killar som står utanför landslaget.

Om stjärnorna ändå bara skiter i touren, eller hoppar av om det inte känns bra, så kan de ju lika lägga ner den. Som det är nu är det ju bara ett år av fyra (när det inte är mästerskap) som alla är med och verkligen satsar. Det kanske är bättre att köra på med mer normal världscup-lunk och därigenom försöka höja statusen på den?

Artikel på detta tema.

Bra artikel. Dom som kanske inte vill köra hela ska inte starta, utan överlåta platsen till någonannan. Och någon individuell 3mils etapp. Och såklart jaktstart för final climb !!

Med tanke på längdskidsportens framtid, pengar i sporten, så är det väl viktigt att öka/behålla intresset i söder om Norden, och då behövs stjärnorna.

I Mellaneuropa är skidskyttet mer populärt, och därmed mer pengar till stjärnorna, om jag förstått det rätt. Å andra sidan så sägs det ju att Nordens dominans tar död på intresset neröver, så det kanske bara är bra ur den synvinkeln, vad vet jag.

Spekuleras nu på TV6 efter att ha sett en intervju med Kalla gjord igår att hon vet något som inte är offentligt än...

Var det intervjun direkt efter loppet? tyckte den var lite märklig, hon var inte missnöjd och menade att loppet inte skulle räknas in pga snöfallet. Det är nog spikat sen länge att hon ska med oavsett.

Osaltade utförsbackar och uppkört inför damernas lopp - risk för att Ebba ska gå på nosen?!

Illavarslande med Oskar Svensson på 72:a plats

Någon som såg om det hände något med Amundsen Östberg på sista varvet? Vid tredje varvningen låg han 18:e, 20 sekunder efter, och i mål var han 43:a, 1.11 efter.

Bortsett från Calles sjätteplats är den svenska placeringsraden 45, 53, 57, 67 och 73 inte direkt så man gör vågen i TV-soffan.

Vad kul, Calle! Starkt! Det blev en spännande tävling iaf när Bolshunov ökade tempot.
Ja, han är ju ofta en bidragande orsak till att det verkligen händer något i masstartsloppen.

Skillnaden mot Calle är att han i alla fall skapar något när han går upp. Sen är det ju förbenat otacksamt när Kläbo är med och det väsentligen blir att köra om andraplatsen i ett så pass kort masstartslopp.

Blir det några OS-starter för Iversen..?
Han lär behöva vässa formen i alla fall. Och det är väl mer än finslipning som krävs. Dock "bara" 18 sekunder från femteplatsen.

Tönseth kan nog glömma OS-biljett i alla fall, 19:e (2 placeringar efter Iversen) och bara 6:e norrman i loppet och då är ändå Holund inte med.

Funderade på om Röthe skulle kunna vara aktuell för en stafettsträcka men det blir nog tufft. Kläbo tar ju garanterat sista och att kokurrera ut Krüger på den övriga fristilssträckan lär bli tufft. Och på klassiska sträckor har han Holund, Valnes och (troligen) Golberg att tampas med.

Man undrar vem som hittat på att alla i tv6:s studio ska ha svarta kläder, helt obegripligt trist!
(vem har dött?)Väldigt kal studio också.

Funderade på om Röthe skulle kunna vara aktuell för en stafettsträcka men det blir nog tufft. Kläbo tar ju garanterat sista och att kokurrera ut Krüger på den övriga fristilssträckan lär bli tufft. Och på klassiska sträckor har han Holund, Valnes och (troligen) Golberg att tampas med.
Jo, jag tänker på samma banor. Lyxproblem har de (och ryssarna).

Tillbaka
Topp