[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Minst sagt. Om man spekulerar i ett norskt lag med Golberg, Holund, Krüger och Kläbo har de alltså Valnes, Tönseth, Iversen, Amundsen Östberg, Röthe, etc. sittande på bänken (i Peking eller hemma) . Är väl knappast någon svensk som skulle bli uttagen till norska andralaget!?

Ganska utdraget i toppen men sedan tajtare i sammandraget. På topp-15 är det alltså 7 norrmän, 5 ryssar och 1 vardera från Italien, Storbritannien och Frankrike.

1640958081467.png

Ja men en helsvart dress med en dödskalle på skulle ju sticka ut..?

I totalen är svenskarna 17, 55, 62, 64, 67 och 70 av 78 som fortfarande är kvar i touren. M.a.o. fem av sex på nedre tredjedelen.

Vad tusan, här struntar man i herrloppet för att själv vara ute och åka skidor, också skräller Calle med en sjätteplats. Det lär han ha säkrat en os-biljett med, speciellt som de andra ju presterar nada.

Jaha, se till att inte jinxa OS loppen då..?
håll dig ute!

Damerna får träna mera teknik tror jag , börjar bli standard med att någon ramlar nu. Är det inte ebba så är det Frida ?

Man konstaterar ju i alla fall att Diggins inte är speciellt dragovillig.

Damerna får träna mera teknik tror jag , börjar bli standard med att någon ramlar nu. Är det inte ebba så är det Frida ?
Det där var väl dock knappast Fridas fel. Sorina går alldeles för nära. Frida kan ju inte gå upp i rök.

Imponerade att kalla ligger på en 9onde plats , hoppas hon lyckats få upp farten nu.

Carl ser ut som hon är ute och militärmarscherar när hon åker fristil.

Hon har väl tittat på hur Frida gjorde i Kanada för några år sen!?

Tror det var Stupak (Beloroukova på den tiden) som var rätt sur på Frida då.

Högfartsspurter där Diggins kan gå på femmans växel är hon vass på. Där har Karlsson lite att jobba på.

Ingen fyrverkeri men spännande tävling! Lindström imponerade (och Frida & Ebba förstås).

Hennig måste ha haft dåliga skidor på etapp 2. Nu var hon med bättre och det i fristil. Visserligen masstart som väl passat henne bra tidigare men hon åkte ju bra i Ruka med individuell start.

Sa hon ngt om incidenten med Sorina? När jag tittar på det tycker det ser ut som Sorina får sin vänsterskida ovanpå Fridas högerskida och det tar stopp för Frida. Då Frida ligger tämligen tajt intill innerkanten borde Sorina få ett gult kort med tanke på att de ju inför denna säsong ju sagt att man inte längre kan hålla på och gå in framför en annan åkare och blockera. Här är ju Sorina inte i närheten av att vara förbi Karlsson men går ändå in så tajt att det inte finns något utrymme kvar för Frida.

Tyvärr funkar inte screenshots så jag kan inte bifoga ngn bild på läget där jag tycker det ser ut som Sorina har sin skida ovanpå Fridas.

Hon tyckte inte det var någonting, eller kanske bara diplomatisk. "Sånt som händer, hon menade säkert inget illa" typ.

Hon tyckte inte det var någonting, eller kanske bara diplomatisk. "Sånt som händer, hon menade säkert inget illa" typ.
Goodwill mot ryskorna till den gången Frida kör över någon ryskas skidor!? Frida kan ju ibland vara lite yvig så jag skulle inte bli helt förvånad om det förr eller senare inträffar.

Det som var bra för tourens skull var att Frida fick till en bättre etapp och risken för att hon ska lämna i förtid borde minska.

Tre åkare bland de fem sista på dagens etapp som jag misstänker har högre ambitioner inför morgondagens sprint.
1640965740191.png

Norsk synpunkt på spurten:

– Det var en fysisk og en teknisk bom. Hun har nok ikke samme selvtillitsrus nå som da hun slo Johaug et par ganger i starten av sesongen, sa NRKs ekspertkommentator Torgeir Bjørn om Karlsson.

Sen utnämner jag hidabbeklibabbe till dagens ord, yttrat av Fossesholm.

– Jeg har min egen sportsdrikk, for jeg har en mage som er litt «hidabbeklibabbe» når man tar i, og den har blitt borte. Så i dag måtte jeg ta en annen, og det ble helt krig nedi der. Jeg tror jeg gulpet i hver eneste nedoverkjøring, sier hun til TV 3.

Ngt förvånande att de tycker det är värt att dricka på ett lopp där segraren har 21.30 i åktid.

Tätare i sammandraget på damsidan än på herrsidan. Ffa väldigt tätt mellan 5:e och 10:e plats där det är sex åkare inom 8 sekunder.
1640966665368.png

Sprinten imorgon kan nog röra om rätt ordentligt i totalen. Ebba och Stadlober tillhör nog de som man kan vänta sig missar att gå vidare medan Nepryaeva, Tiril Udnes Weng och ffa Lampic som ligger 11:a i totalen har nog förhoppningar om gott om bonussekunder imorgon.

Jag vet inte riktigt vad man ska säga om Kallas insats idag. Hygglig?!

Nu verkar det ju som hon med all sannolik får en OS-plats till slut men det var ju något besked om att det inte krävdes topp-8-placering men att de ville se runt 10:e och det är ju inte rikigt en 16:e plats.

Lindström är ju närmast generiskt offensiv, men kan man kanske tänka att hon såg en liten OS-chans öppna sig och därför verkligen försökte idag!? Om hon slagit Kalla ordentligt och varit topp-8 hade hon kanske ett hopp om att blanda sig i OS-diskussionen, i alla fall i hennes huvud.

A-K Strömstedt var övertygad om att Kallas insats idag säkrade os-biljetten. Hon resonerade att de väldigt gärna vill ha med hennes erfarenhet i stafettlaget, och att då är det bara 5 km vilket hon idag visade att hon kan greja bra. Vet inte om jag håller med, men hon lär ju ha viss inblick iaf. Att damtränarna Ingesson och Thomsson som även är Kallas personliga tränare vill ha med henne åtminstone till os lär vara givet.

Nej, att resonera att bara för att ngn är med bra efter 5 km på ett millopp så skulle de hänga med bra hela vägen om loppet var 5 km låter minst sagt suspekt. Och i min värld behöver hon nog bättra formen från det där om hon ska in i ett stafettlag i OS. Är väl bara att hoppas att formen kommer allt mer under kommande månad.

Tillbaka
Topp