[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
När Frida i förstaläget går in i spåret kan jag köpa att det inte finns så mkt plats kvar och att hon är tvungen att gå in i spåret. Däremot, bytet till andra spåret kan hon inte göra utan att ha koll på att det finns plats. Sen gör hon det ju säkert inte medvetet men det där funkar ju inte.

Efter den intervjun med Frida så är det nog ingen snack om saken att hon kommer att åka hem.
Man ska nog inte helt lita på Fridas kommentarer inom 30 min från tävling. Hon är väldigt mkt känslomänniska och har ändrat sig förr från det hon sagt i intervjuer kort efter målgång.

Därmed inte sagt att hon kommer att fortsätta. Jag tror bara att man ska avvakta lite innan man tar ut hemåkandet som ett faktum.

Klar skillnad på sprint och distans - i distansloppet var Niskanen klar vinnare. Nu har han ingen chans mot Valnes och Kläbo.

Man ska nog inte helt lita på Fridas kommentarer inom 30 min från tävling. Hon är väldigt mkt känslomänniska och har ändrat sig förr från det hon sagt i intervjuer kort efter målgång.

Därmed inte sagt att hon kommer att fortsätta. Jag tror bara att man ska avvakta lite innan man tar ut hemåkandet som ett faktum.

Jo hon brukar ofta ha gråten i halsen vid intervju är det gått dåligt, förstår art hon tappat suget nu för 3 min tillägg blir tungt för Frida.

Om landslagsledningen mot förmodan ev funderat på MDFK i sprintstafetten i os så lär de väl ha kommit på andra tankar nu.
Ja, kanske bäst för alla övriga inblandade om hon håller sig till enkelstarter istället?

Om landslagsledningen mot förmodan ev funderat på MDFK i sprintstafetten i os så lär de väl ha kommit på andra tankar nu.
Ja, Frida är för yvig för att det ska kännas helt lugnt. I synnerhet som Sundling är så bra. Hade ju varit en annan sak om det inte fanns ngt riktigt bra komplement till Maja bland sprintåkarna.

Svensson utnyttjar verkligen möjligheten till skejtskär "maximalt".

Nä, hoppas hon lär sig tänka till lite innan i fortsättningen, har lite tendens att alltid vilja komma fram oavsett möjligheterna för stunden.

Lite självkritik skulle inte skada, "vad skulle jag göra då, jag hade ingenstans att ta vägen". Ja då får man liksom snällt vänta.
Lite självisk i sin åkning kanske. I den berömda femtremilen i Holmenkollen när hon kom ifatt Johaug i sista uppförsbacken var hon flera gånger uppe och trampade på Johaugs skidor, Johaug vände sig irriterat om.

Grym målgång av Calle!

Jo, man får ju också fundera ”varför hamnade jag i situationen att jag har ingenstans att ta vägen?”

Faaan vad nära Johanna!

Diggins kan inte vara alltför glad på Frida. Gäller ju både prispengar och VC-poäng med tanke på total-touren.
Om Diggins hade gått till semi men blivit utslagen där, vad hade det gjort i bonussekunder jämfört med som det blev nu?

Allt snack om Calles maxkapacitet som finns osv osv känns ju ibland smått parodiskt men det ligger ju nåt i det ändå.

Hur blev det enklare för Kalla att kvala in i OS?
Jag tror att det ooms menar är att de gått ut med att det är en distansplats kvar. Där har Hagström ingen chans mot Kalla medan man skulle kunna argumentera för att Dyvik är minst lika vass som Kalla på distans (denna säsong) och dessutom en bättre sprinter och att det därför skulle varit Dyvik som skulle fått distansplatsen om Hagström fått den plast som Dyvik nu fick.

Senast ändrad:
Sen kommer vi med all sannolikhet aldrig att få veta sanningen om hur de resonerat så det är ju rena spekulationer.

Om ledningen egentligen anser att Hagström är ett bättre val än Dyvik med tanke på sprinten i OS men trots det väljer att ta ut Dyvik för att bädda för att sen kunna ta ut Kalla så måste de ju ha en väldig tro på att Kalla kommer att vara i sådan form att hon kommer att köra OS-stafetten.

I sprint är det ju lite lotteri, men på rätt dag och med lite flyt kan Hagström vara på pallen. Att Kalla skulle vara det individuellt känns däremot nära nog utopiskt. Och om Hagström anses bättre än Dyvik så skulle valet med Dyvik istället för Hagström kunnat vara ett val som kostar en medalj. Ska Kalla då matcha upp det måste hon ha kapacitet att vara skillnaden, antingen mellan medalj och inte medalj eller på valör på medalj i stafetten. Känns för mig långt ifrån uppenbart att så skulle vara fallet.

Angående dagens lopp behöver Hagström och ffa Calle hem och träna på höghastighetsstakning.

Hagström har rimligen en nackdel i just det momentet av att hon är kort. Dock missar hon ju ett par gånger rätt ordentligt i tekniken och det ser över huvud taget inte riktigt bra ut på upploppet i mina lekmannaögon även om hon fajtas riktigt bra. Märktes att hon ville mycket idag. Inte minst löpningen i sista backen var ju riktigt bra.

Calles stakning jämfört med norrmännen var ju lite plågsam att bevittna - klasskillnad. Däremot gjorde ju även Calle en (oväntat) bra löpning i sista backen. Länge sedan man såg den rappheten i benen hos honom.

I sprint är det ju lite lotteri, men på rätt dag och med lite flyt kan Hagström vara på pallen. Att Kalla skulle vara det individuellt känns däremot nära nog utopiskt.
Ingen har spekulerat att Kalla skulle vara på pallen eller även i top-10 individuellt. Varför ska man jämföra dessa två?

Man måste väga in i sina spekulationer att de två damtränarna i landslaget är, och har varit i över 10 år, Charlotte Kallas personliga tränare. Sådant spelar också roll i en uttagning.

Ingen har spekulerat att Kalla skulle vara på pallen eller även i top-10 individuellt. Varför ska man jämföra dessa två?
Antagande: Målet med uttagningen av truppen är att maximera någon slags mått på utfallet i OS.

Hur detta mått konstrueras är förstås inte alls självklart givet all osäkerhet som finns. Är det bästa fallet med ska betrakta? Eller någon slags förväntat värde? Hur viktar man medaljer mot varandra, d.v.s. är tre brons bättre än ett silver, är ett guld bättre än två silver, etc.? Bryr man sig om placeringar som inte ger medaljer och hur räknas dessa mot medaljer?

I praktiken sitter man förstås inte och teoretiserar ihop mått och sätter upp sannolikheter för alla olika utfall, men på någon slags konceptuellt kvalitativ nivå är det ändå den typen av frågeställningar man rimligen bör beakta.

Om man har tagit ut Dyvik istället för Hagström trots att man tror att Hagström egentligen vore ett bättre bidrag till OS-truppen och detta är för att bereda plats för Kalla måste man rimligen anse att den försämring som valet av Dyvik istället för Hagström innebär ska vägas upp av att man får in Kalla i truppen på Hagströms bekostnad..

Med andra ord, man ska jämföra:

Alternativ 1: Dyvik tas ut som sprintåkare och bäddar för att Kalla då utan egentlig konkurrens kan tas ut till en distansplats.
Alternativ 2: Hagström tas ut som sprintåkare och de sedan inte känner att de kan motivera att Kalla ska ha distansplatsen utan blir tvungna att motvilligt ge den till Dyvik

Om det är så att de anser att Hagström är bättre än Dyvik i sprint känns rimligt att säga att detta svarar mot att sprintmedaljchansen ökar med Hagström i laget, d.v.s. vi har t.ex. ett scenario där Hagström tar ett brons medan Dyvik i motsvarande scenario kommer t.ex. fyra. I sprinten är det alltså en nackdel att agera enligt alternativ 1.

Om man ändå vill gå på alternativ 1 måste, givet antagandet högst upp, distansinsatserna Kalla gör i alternativ 1 kompensera de som Dyvik gör i alternativ 2.

Jag tycker att en förbättring av en fjärdeplats till en bronsmedalj är mer värd än en förbättring från sista plats till en fjärdeplats i ett OS. Om Kallas existens i truppen ska motiveras med förbättring i distanslopp (ej stafett) jämfört med Dyvik måste hon alltså kunna ta medalj, oavsett vad Dyvik kan väntas göra. För mig känns det närmast orimligt.

Återstår därmed stafetten. Grundscenariot just nu är väl att vare sig Kalla eller Dyvik skulle få åka en OS-stafett. Om man för enkelhets skull, och för att verkligen försöka "räkna hem" alternativ 1 gör antagandet att Dyviks medverkan i alternativ 2 inte kan ge någon positiv påverkan så innebär det att fyra andra åkare genomför stafetten minst lika bra som om Dyvik vore med i stafettlaget. Av dessa fyra behöver Kalla då i alternativ 1 peta ut en och i och med detta antingen konvertera en icke-medalj till en bronsmedalj eller konvertera en medalj till en medalj av ädlare valör. Det sistnämnda bygger i fallet konvertering brons-till-silver på att man då tycker att ett silver+en fjärdeplats är bättre än två brons. Att ett guld+en fjärdeplats är bättre än ett silver+ett brons känns mer självklart.

Sen behöver man förstås också fundera kring hur troligt man tror att olika saker är och på något sätt vikta det mot vad utfallen blir i de två alternativen och slutligen aggregera samman det hela.

Jag har personligen svårt att se hur man ska räkna hem Kallas medverkan om man tror att Hagström är ett tydligt bättre val än Dyvik för sprintplatsen.

Om det ligger nostalgi eller personliga hänsyn (vem som är tränare till vem etc.) bakom beslutet tycker jag det är knasigt.

Vet inte om det blev så mkt klarare, men det var i alla fall ungefär min tankegång.

Sen kan jag tycka att det vore ärligare att ta ut Hagström och Kalla om man tror att det är det valet vad gäller de två sista platserna som ger bästa truppen och motivera varför man tror mer på Kalla som komplement till Hagström än Dyvik i truppen som helhet.

Om de å andra sidan tror att Hagström+Dyvik vore en bättre kombination för truppen totalt sett men ändå vill ha in Kalla i truppen och därmed offrar Hagström för att de inte klarar av att motivera varför Kalla är viktig, ja då tycker jag det är svagt och rätt fult mot Hagström.

Jag är helt övertygad om att Kalla kommer att köra en stafettsträcka.

För mig är det helt ointressant hur den 4:e distansåkaren presterar individuellt. Frida och Ebba slåss om medaljer i varje lopp och det räcker för mig. När det gäller den individuella sprinten, antar jag att Sverige har med sina 4 bästa åkare när det gäller skate + hög höjd.

Tillbaka
Topp