[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Laddhybrid med 1500 eller mer i dragvikt och nån form av 4wd finns inte heller så många.
På rak arm kommer jag på rav4 och Suzukis kopia, nya sorento och (gamla) outlander om nu den fortfarande säljs i Sverige.
Volvos nya har jag ingen koll på.
Borde finnas nån fler men kommer på nån
Sen får man kanse se upp med lastvikten om drakvikten är vettig.
Verkar som om även mercedes GLC och GLE har hög dragvikt som laddhybrider. Kanske även gäller nån av deras övriga modeller.

Laddhybrid med 1500 eller mer i dragvikt och nån form av 4wd finns inte heller så många.
På rak arm kommer jag på rav4 och Suzukis kopia, nya sorento och (gamla) outlander om nu den fortfarande säljs i Sverige.
Volvos nya har jag ingen koll på.
Borde finnas nån fler men kommer på nån
Sen får man kanse se upp med lastvikten om drakvikten är vettig.
Bmw:s hybrider borde få dra det, åtminstone 330e Xdrive Touring får det och den hör väl till deras minsta fyrhjulsdrivna hybrider.

• Gilla
Reactions: Bsk

Det verkar extra känsligt för en del att "bjuda på drivmedel". Jag har en del gäster som kommer med husbil, de brukar få låna mitt uttag på fasaden. När svärfar besökte oss en kall höstvecka syntes det onekligen på statistiken.. typ dubbla förbrukningen :-)

• Haha
Reactions: BJS
Killen ska väl ändå sova i bilen på vägen hem, han kan ladda då.

Bmw:s hybrider borde få dra det, åtminstone 330e Xdrive Touring får det och den hör väl till deras minsta fyrhjulsdrivna hybrider.
Se där, en till. Verkar ha rätt vettig lastvikt också. Och kombi...

Se där, en till. Verkar ha rätt vettig lastvikt också. Och kombi...
Den har även ”riktig” fyrhjulsdrift. Nackdelarna är att batteriet stjäl bagageutrymme (bagagegolvet är 7-8 cm högre än i icke-hybrid modellerna), ganska kort elräckvidd (57 km på pappret tror jag, lär väl vara kortare i praktiken), och nu såg jag att bränsletanken bara rymmer 40 liter (icke-hybriderna tar 60).

Lustigt att bakhjulsdrift kommer tillbaka. Äntligen får man nytta av åren med ford Taunus

Både Audi och Hyundai verkar lägga ner sina satsningar på vätgas i personbilar. Toyota har krupit till korset och släpper ett gäng BEV. Att lägga massa pengar på vätgasmackar ligger rätt i tiden!

Inte i Skåne, där är det utsikten. Åtminstone Skurup och Trelleborg har sagt nej pga det.

Även invånare i Kävlinge och Lomma kommuner verkar ha problem med lokalt producerad el, enligt artiklar i lokalbladet. Vet däremot inte om kommunerna säjer nej, men det skulle inte förvåna mig…

Jag kommer köra 1500 kg 30-släp (båt) två-fyra gånger per år, på kuperade vägar (10% lutning typ).

Sen är det normalt villasläp-körning, dvs sopor som ska till tippen, byggvirke, gruslass etc.

Så ska det vara en ren elbil är urvalet rätt begränsat och där har jag rätt bra koll.

Hybrider tror jag är bättre ur dragperspektiv, men sämre på många andra punkter.

Lastvikt på bilen... Det är nog främst en volymfråga. Två småbarn (men ingen vagn längre) och hundbur. Plus ständigt massa grejer som följer med vart man än ska.

Tänk på att en hybrid väger en hel del, så släpet kan knappt väga 1500 om du inte har något tillägg på körkortet.

Betalar idag för p-plats med eluttag. Ska det verkligen spela roll vad jag använder elen till? Värma kråkfötter eller ladda batteri, sak samma enligt mig.
Ja fast den kostnaden är ju inte beräknad på att du ska ”ladda ur” de mängderna som det blir när man laddar en elbil och inte bara kör motorvärmare

Tänk på att en hybrid väger en hel del, så släpet kan knappt väga 1500 om du inte har något tillägg på körkortet.
Ja, det är nog inte många elbilar eller hybridbilar man får dra 1500kg med endast B-behörighet. BMW:n jag länkade har totalvikt på drygt 2,4 ton. En sketen VW ID3 (som väl iofs inte ens säljs med dragkrok) väger ju nästan 2,3 ton. Ioniq 5 väger 2,5 ton. Kan nog vara svårt att hitta nåt med totalvikt under 2 ton.

Dags man ändrar reglerna för totalvikt. 3500 är inte vad det var 1990.
Är väl iofs bara ett körprov för B96, kostar 800kr. Drar man regelbundet 1500kg släp bör man kunna kosta på sig det.
Iofs ska man klara provet också, det kanske blir svårare för en del. Men är nog bara bra för oss andra.

• Gilla
Reactions: Bsk
Även invånare i Kävlinge och Lomma kommuner verkar ha problem med lokalt producerad el, enligt artiklar i lokalbladet. Vet däremot inte om kommunerna säjer nej, men det skulle inte förvåna mig…
Det är väl inget mot hur det är i mälardalen. Finns knappt några vindkraftverk där överhuvudtaget.
Väntar spänt på när första vindkraftverket sätts upp i Riddarfjärden.
7F4A11E5-3C75-42FC-A085-25457594906C.jpeg

Är väl iofs bara ett körprov för B96, kostar 800kr. Drar man regelbundet 1500kg släp bör man kunna kosta på sig det.
Iofs ska man klara provet också, det kanske blir svårare för en del. Men är nog bara bra för oss andra.
Ja, man får göra det men det är väl mest en kompromiss.
Det är sällan jag behöver dra tungt och det är 2km till grusterminalen så jag har inte gjort det. Om ingen tittar backar jag fint runt hörn. Vet inte hur svårt testet är.

Det är väl inget mot hur det är i mälardalen. Finns knappt några vindkraftverk där överhuvudtaget.
Väntar spänt på när första vindkraftverket sätts upp i Riddarfjärden.
Visa bilaga 531370
Känns som Västmanland har en del att jobba på. Läser man på regionens hemsida så verkar det inte finnas mycket plats för skryt:
"I Västmanlands län utgör solenergi och vindkraft en liten del av energitillförseln och länets egen produktion av vattenkraft är marginell. Länets värme- och elproduktion är idag nästan helt fossilfri."

Det funkar visst inte så bra på bensin.

Edit. Fast då kunde man gå direkt till 28%
Problemet är väl att det som vanligt inte går att producera rationellt och det tar tid att fördriva indianer från regnskogen

Skärmavbild 2022-01-04 kl. 08.39.39.png

Biobensinen ser inte så rolig ut innehållsmässigt. Palmolja skall vara i semlor.

Det är väl bara etanol som används idag? Det går nog bara att blanda i till en viss gräns innan bränslets egenskaper förändras för mycket. Diesel är väl mer olja som olja :) Kanske inte riktigt men lite mer så.
Vad händer med andra utsläpp när man blandar i slaktrester och annat bös i dieseln? Att CO2 minskar är ju rätt klart om man går från fossilt till förnybart, men hur är det med sot, NOx, CO etc? Alltså sånt som påverkar lokalt snarare än globalt.

Det är väl bara etanol som används idag? Det går nog bara att blanda i till en viss gräns innan bränslets egenskaper förändras för mycket. Diesel är väl mer olja som olja :) Kanske inte riktigt men lite mer så.
OKQ8 har tydligen nån bensin med 78% förnybart (varav 10% är etanol)

Vad händer med andra utsläpp när man blandar i slaktrester och annat bös i dieseln? Att CO2 minskar är ju rätt klart om man går från fossilt till förnybart, men hur är det med sot, NOx, CO etc? Alltså sånt som påverkar lokalt snarare än globalt.

Ingen aning. Sådana utsläpp beror främst på motorns konstruktion och avgasrening tänker jag?

"Den effektivare och renare förbränningen ger mindre sot i motor och reningssystem, som exempelvis påverkar partikelfilter med förbättrad livslängd.
Den effektivare och renare förbränningen ger mindre NOx emissioner ifrån motorn. I moderna motorer med avgasrening får man lägre belastning på partikelfilter och AdBluekatalysatorn och därmed en förbättrad livslängd. I äldre motorer utan avgasrening får man också skonsammare emissioner."

Om jag får spåna helt fritt här på några lösa tankar.
Om dieselbilen inte blivit så nedvärderad under de senaste åren, så andelen diesel skulle varit högre innan den stora elbilsboomen drog igång, hade det kunnat vara bättre för utsläppen?
För om man tar siffrorna från E85 (som måste vara det mest praktiskt bästa drivmedelsalternativet för en bensinare) så har det inte så bra siffror i klimatpåverkanfältet.
Skärmavbild 2022-01-04 kl. 08.56.08.png

Dessutom ökar förbrukningen med E85 jämfört med vanlig bensin.

Går man sedan på HVO100, som ser bättre ut siffermässigt i fältet "Klimatpåverkan".
Skärmavbild 2022-01-04 kl. 08.57.44.png

Förbrukningssiffrorna är, vad jag märkt, samma HVO100 mot vanlig Diesel.

Som tidigare diagram så är det enklare att blanda in förnybart i diesel mot bensin, så man får köra "miljövänligare" oavsett om man vill eller ej.

Dieseln höjdes väl 1 spänn för någon dag sen pga detta

HVO100 är ganska väl studerat och där minskar mängden sot jämfört med svensk mk1 och NOx och CO är jämförbart inom felmarginalen och beror betydligt mer på motortypen (EU-klassning) än på bränslet.

Mercedes går en väg som liknar Lightyear one - låg förbrukning bla genom lågt luftmotstånd + solceller. Snart kommer Lightyear two kanske också. Får se om de kan pressa priset och inte bara förbrukningen då.
Mercedes koncept:
Allt om Elbil: Detta är Vision EQXX från Mercedes – framtidens elbil får 1000 kilometer i räckvidd.

Senast ändrad:
En polare från hudiksvall var med och hämtade en lätt begagnad peugeot partner nere i vallentuna igår. Det lilla batteriet på 22,5 kWh visade sig ge en räckvidd på 70 till 80 km i gårdagens vinterväglag med en hastighet på max 100 km/h och värmen lågt ställd. Därav så planerades rutten med laddstopp var 55 kilometer för att ha lite marginaler och om jag tolkar hans inlägg rätt så gick det smidigt utan väntan vid laddarna på vägen men det tog ändå 8 timmar att ta sig de 30 milen, otroligt att det säljs bilar med så kort räckvidd.

Det är bättre att sprida ut lite snabbladdare här och där än att slösa resurser på att bygga in batterier med 100 mils räckvidd i bilarna. (För övrigt är det mer än räckvidd som ska fungera på ett fordon, många extremt rika kineser m fl som vill casha in på elbilsvågen men hur mycket man än vill så är det svårt att bygga bilar som håller och fungerar. Det tog Elon många år att bygga vettiga bilar och det är en gubbe som bygger rymdraketer vid sidan om)

weldion: håller med om att snåla dieselbilar är fint? men tittar man samma siffror för el så blir det nära nog 0?

inte blivit nån resa till Åre än men körde gbg Karlstad gbg i kraftigt snöfall för en vecka sedan och måste säga att polestar2an klarade det med bravur, som limmad mot vägbanan. Varmt och tyst, en fröjd att köra på el asså. Laddnätverket är ett reellt problem dock. Ionity har fyra platser i Karlstad och av tre besök där senaste veckorna har jag fått stå i kö innan man ens börjar ladda två gånger.

NON: den funkar nog galant som stadspendlare/andrabil för många

En polare från hudiksvall var med och hämtade en lätt begagnad peugeot partner nere i vallentuna igår. Det lilla batteriet på 22,5 kWh visade sig ge en räckvidd på 70 till 80 km i gårdagens vinterväglag med en hastighet på max 100 km/h och värmen lågt ställd. Därav så planerades rutten med laddstopp var 55 kilometer för att ha lite marginaler och om jag tolkar hans inlägg rätt så gick det smidigt utan väntan vid laddarna på vägen men det tog ändå 8 timmar att ta sig de 30 milen, otroligt att det säljs bilar med så kort räckvidd.
Det är rätt bil om den används inom en större stad för t.ex. leveranser. Då kanske 7-8 mil fungerar bra om den står på laddning när man inte är ute på leverans. Ingenting för Postnord t.ex., då PN har bilarna i rörelse hela tiden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp