Träning varje dag

Träning varje dag
Jag pendlar till och från jobbet varje vardag ,
cyklar och spelar innebandy på helgerna så med några få undantag så rör jag mig varje dag och på senaste hälsokontrollen hade jag blivit fyra år yngre fysiskt trots att jag blivit fyra äldre på pappret ? , men jag kan tänka mig att om man tränar hårt så kanske det blir onyttigt att köra varje dag.
Mange

Träning varje dag
Springer sen ett tag tillbaks varje dag (inne på dag 552), oftast 2 km.

Utöver det en kombination av längre löp- och/eller cykelturer samt styrkepass med kettlebell. Frekvens och fokus beror på årstid och väder, eventuella motionslopp i kalendern och allmänt humör.

Edit: Cyklingen, som sker på stig, är inget jag egentligen räknar som träning och utförs endast som nöjesaktivitet. Dagliga löpningen samt två styrkepass/vecka körs dock vare sig jag är sugen (oftast) eller inte (ibland).

Det funkar bra!

Senast ändrad:
Träning varje dag
Jag tränar väl, i princip, varje dag. Blev 5 vilodagar under 2021. Nästan bara cykel, enstaka löppass och så lite skidor nu på vintern om det finns snö. Mest för att det är kul och att jag mår bra av det. Blir väl 1 eller 2 lugna pass i veckan, annars är det väl lite blandat. Säkert inte optimalt om jag vill bli så bra som möjligt men det skulle kännas trist och låst att ha ett träningschema att hålla sig till hela tiden.

Träning varje dag
Är det verkligen träning om det inte syftar till att bygga upp fysiken då? Om man gör en liknande aktivitet varje dag har kroppen sedan länge vant sig vid den och kan göra den automatiskt, i princip. Det är klart att man säkert mer eller mindre upprätthåller en stark fysik på det viset, men vill ändå nyansera begreppet lite.

Själv hade jag gärna haft några fler pass per år, men inte 365. Så många pass skulle för min del betyda en massa kvantitet istället för kvalitet och jag hade bekymrat mig för utslitningsskador på lång sikt, tänk yrkesskada. Vila och variation är två viktiga aspekter för livskvalitet, tror jag.

Disclaimer; jag är fysiskt stark och i god kondition, men inte ens i närheten av att vara någon elitmotionär eller något i den stilen. Vilja att utrycka mig i tråden: 80%. Bidra med innehåll till tråden: 20%. Typ.

Träning varje dag
Tränar o tränar… är träning för förbättring eller för tex rörlighet, komma igång, allmänt välbefinnande så tränar jag varje dag.

15min styrka varje morgon. Direkt efter 15min Yoga.

Strukturerade pass på cykeln blir 4-5 per vecka, dock kvällstid.

Träning varje dag
Är det verkligen träning om det inte syftar till att bygga upp fysiken då? Om man gör en liknande aktivitet varje dag har kroppen sedan länge vant sig vid den och kan göra den automatiskt, i princip. Det är klart att man säkert mer eller mindre upprätthåller en stark fysik på det viset, men vill ändå nyansera begreppet lite.

Själv hade jag gärna haft några fler pass per år, men inte 365. Så många pass skulle för min del betyda en massa kvantitet istället för kvalitet och jag hade bekymrat mig för utslitningsskador på lång sikt, tänk yrkesskada. Vila och variation är två viktiga aspekter för livskvalitet, tror jag.

Disclaimer; jag är fysiskt stark och i god kondition, men inte ens i närheten av att vara någon elitmotionär eller något i den stilen. Vilja att utrycka mig i tråden: 80%. Bidra med innehåll till tråden: 20%. Typ.
Svårt att definiera träning. Mycket av det jag gör ser jag snarare som underhåll för att kroppen skall fortsätt palla göra de 100% roliga sakerna (cykla, springa trail, surfa, skidor etc) när väl tillfälle bjuds. Hade jag bott så jag kunde utöva de aktiviteterna varje dag i fina förhållanden så hade vardagsträningen sett bra annorlunda ut.

Träning varje dag
Testade i två månader. Det vart slitsamt att kombinera cykling med boxning, tröga ben. Styrketräning med boxning, tröga armar.

Blev tvungen att hacka ner lite och fylla på med lite vila.

Kan dock sakna det nu eftersom att tiden bara försvinner med en bebis hemma..

Träning varje dag
Jag tränar inte cykling, har inte gjort det på ett par år och innan det var det nåt roligt som jag trodde var träning. Cyklar knappt längre heller.
Nu vet jag dock (mer) hur man tränar hårt och effektivt. Problemet är ju att man vill vara bra på allt. Men jag kan nöja mig med att bli ok på cykling igen. Men då ryker den enda vilodagen på mitt schema som blir ersatt av ett intervallpass på cykeln.

Men jag funderade på det här under dagen och språkade med en gymgubbe före träningen och kom väl fram till att det nog är bättre att fokusera på det ena i en period o det andra i en annan. Det bör fungera för man förlorar inte styrka i delar av kroppen bara för att man håller upp en kortare period.

Träning är alltså något som är jobbigt och sliter ut muskler i den här frågan, inte att springa 2km om dagen eller cykla lugna rundor i skogen. Bortsett distanspass som väl ska vara lugnt men långt och länge.

Träning varje dag
Testade i två månader. Det vart slitsamt att kombinera cykling med boxning, tröga ben. Styrketräning med boxning, tröga armar.

Tiden försvann när du hängde i gymmet hela tiden. Nu har livet startat. Bebisarna blir snart så stora så du får tröga ben och armar av att lyfta dom, så var rädd om tiden.. Dessutom cyklar och springer dom snart fort så in i helvete, så då får man säkert fullt sjå att hålla efter konditionen för att inte bli lämnad bakom.

Träning varje dag

Sluta inte träna. Ge och ta egentid för det kommer ni tjäna på i längden!

Träning varje dag
Sluta inte träna. Ge och ta egentid för det kommer ni tjäna på i längden!
Nej då. Har fått gå ner på ett pass i veckan senaste månaden. Har ofta blivit styrka då jag har tillgång till gym på jobbet som alltid är tomt. Vilket är guld nu med upptrappningen av covid då man helst inte riskerar att bli smittad under närkontakt som typ sparring.

Haha ja, vi är nybörjare och försöker lära oss att hitta balansen. Det blir säkert toppen om ett tag!

Träning varje dag
Jag tränar inte cykling, har inte gjort det på ett par år och innan det var det nåt roligt som jag trodde var träning. Cyklar knappt längre heller.
Nu vet jag dock (mer) hur man tränar hårt och effektivt. Problemet är ju att man vill vara bra på allt. Men jag kan nöja mig med att bli ok på cykling igen. Men då ryker den enda vilodagen på mitt schema som blir ersatt av ett intervallpass på cykeln.

Men jag funderade på det här under dagen och språkade med en gymgubbe före träningen och kom väl fram till att det nog är bättre att fokusera på det ena i en period o det andra i en annan. Det bör fungera för man förlorar inte styrka i delar av kroppen bara för att man håller upp en kortare period.

Träning är alltså något som är jobbigt och sliter ut muskler i den här frågan, inte att springa 2km om dagen eller cykla lugna rundor i skogen. Bortsett distanspass som väl ska vara lugnt men långt och länge.
Håller med om 2km-rundorna som jag i princip kan springa i jeans och foppatofflor, de har under covidjobbahemma-tiden däremot förhindrat att vissa dagar går utan att jag lämnar hemmet (tänk hällregn i 2+ i februari). Dessutom sänker de tröskeln avsevärt vad gäller att få tummen ur och ge sig ut på de ”riktiga” passen, vare sig det är två mil skojcykling i skogen, springa en lika lång långrunda, eller bara en snabb halvmil, och håller kroppen och knoppen hyfsat alerta. En bra lägstanivå. Jag hade antagligen kunnat höja till 5km men då hade de andra aktiviteterna till viss del fått ge vika, och jag är då hellre medioker inom många roliga sysslor.

Att köra ett ”riktigt” pass per dag, varje dag, utan att skada eller slita ut sig, tror jag kräver väldigt bra gener eller en oerhört gedigen träningsbakgrund (jag saknar båda), i synnerhet om man har tagit sig över 40-strecket.

Träning varje dag
Jag tränar varje dag, eller nära nog varje dag.
2021: 331 dagar, 675 timmar.

Tränar ganska allsidigt, cykling, löpning, (simning), skidor (både klassiskt och skate), styrka.

Tränar jag för att bli bättre? Mja, annars hade det nog inte blivit lika hårt.
Tränar enligt någon form av 80/20 periodisk träning, så det är för det mesta inte så jobbigt att träna.

Träning varje dag
När jag pendlade hade jag normalt 6 dagar/vecka med hårda pass blandat med aktiv återhämtning. Ofta en så hårt och långt pass lördag att söndag blev vila.

Nu hemma ransonerar jag passen och det mår kroppen lite bättre av. Jag är 50 och behöver numera längre tid för återhämtning.

Träning varje dag
Ja, 695 dagar på raken just nu. Fick ihop 500 timmar träning 2021 med en mix av cykling, löpning och simning. Mitt dagsmål är minst 20 minuter dedikerad fysisk aktivitet varje dag, så vissa dagar kan bli riktigt softa med ett lätt yogapass och andra hemska backintervaller.

Träning varje dag
Personligen räknar jag inte aktiv återhämtning som promenad, stretching och yoga till träningen vilket innebär att jag brukar snitta 3-4 vilodagar i månaden. Helt inaktiv är jag dock bara om jag är riktigt krasslig.

Har tidigare varit elitsatsande roddare och tränade då strikt efter träningsprogram med periodisering, uppföljning och styrning. Numera är jag mer av en glad motionär men drivs fortfarande mycket av utvecklingen och även om jag inte har något träningsprogram kan jag inte låta bli att träna ganska uppstyrt och vara lite noggrann både polarisering och att träna på svagheter/styrkor med mera.

Jag upplever att jag får maximala resultat till den minimala ansträngning jag lägger ner på planering av träningen vilket känns helt okej. Så klart man drömmer om att vara ännu bättre men vem gör inte det... ;-)

Träning varje dag
Verkar inte som min plan är helt galen ändå. Jag har ju tänkt lägga upp det så pass smart att träningen av en muskelgrupp inte ska ta ut vilan för den gruppen som tränades dagen innan, och jag kommer heller inte träna kondition eller cykling två dagar på raken. Dock kommer benen få aktivering på olika sätt 2-3 dagar i sträck men jag inbillar mig att benen är rätt tåliga?

Träning varje dag
Svårt att definiera träning. Mycket av det jag gör ser jag snarare som underhåll för att kroppen skall fortsätt palla göra de 100% roliga sakerna (cykla, springa trail, surfa, skidor etc) när väl tillfälle bjuds. Hade jag bott så jag kunde utöva de aktiviteterna varje dag i fina förhållanden så hade vardagsträningen sett bra annorlunda ut.
Håller med 100%.
Vad ska jag klassa som träning och vad som "aktivitet" ?

Träning för mig nu, långt efter 40-årsdagen, förutsättningsskapande för att förhindra skador med dryg rehab och kunna göra det jag tycker är roligast, t.ex mtb.

Jag tänker att "träningen" är i botten på pyramiden, och aktiviteten i toppen på pyramiden.

Jag tror din 2km-runda är suverän.
Den ger dig t.ex. genomblödning som påskyndar ev. läkeprocesser.

Träning varje dag
Verkar inte som min plan är helt galen ändå. Jag har ju tänkt lägga upp det så pass smart att träningen av en muskelgrupp inte ska ta ut vilan för den gruppen som tränades dagen innan, och jag kommer heller inte träna kondition eller cykling två dagar på raken. Dock kommer benen få aktivering på olika sätt 2-3 dagar i sträck men jag inbillar mig att benen är rätt tåliga?
Benen kan ta rätt mycket stryk men för mig funkar det inte med löpning alla dagar i veckan så jag mixar in cykling beroende på väder, säsong och lust. Flera dagar av samma typ på raken skadar inte, men du ska nog inte köra intervaller alla dagar utan lugnare pass emellan.
Generellt är det bra att ha varierande intensitet över veckan men också över månader, allt beroende på lust/tid och om du har något lopp i sikte.

Träning varje dag
Benen kan ta rätt mycket stryk men för mig funkar det inte med löpning alla dagar i veckan så jag mixar in cykling beroende på väder, säsong och lust. Flera dagar av samma typ på raken skadar inte, men du ska nog inte köra intervaller alla dagar utan lugnare pass emellan.
Generellt är det bra att ha varierande intensitet över veckan men också över månader, allt beroende på lust/tid och om du har något lopp i sikte.

Jag tänker att en poäng med att träna mycket är att man kan lägga mycket tid på att bygga en aerob bas. Så mycket lugna pass.

Träning varje dag
Ja, funkar bra:)
Tre pass cykel, tre pass löpning och ett pass styrka. Vilar om jag känner mig sliten (typ någon dag varannan- var tredje vecka) men kör hellre många zoon 2 pass (MAF- tempo) som bygger bas men inte sliter. Tuff cykling påverkar sällan löpning men ibland tvärtom. Ett tufft pass löpning i veckan. Känns bra mentalt att ordna ut trasslet i huvudet- tränar alltid på morgonen typ 05.20.

Träning varje dag
Fasen, är imponerad och avundsjuk på er. Svårt med tre barn mellan två och åtta….
Med två barn har formeln; barnens snittålder omvandlat till timmar, gett den egentiden man max kan ta i veckan. Så en treåring och en femåring => (3+5)/2 = 4h . Med fler barn blir det nog ännu mindre. Men med tonåringar så orkar man inte träna maxtimmarna...

Träning varje dag
Fasen, är imponerad och avundsjuk på er. Svårt med tre barn mellan två och åtta….
Jag är numera 41 år med en 16 och en 12 med allt annat, heltidsjobb, hus och en fru som ska underhållas. Jag har mer tid nu än när jag var 30 men har oxå vant kroppen och huvudet vid att träna på morgonen innan barnen vaknar (har mörkrädd fru- praktiskt, då vill bara jag vara ute i arla morgonstund). gå och lägg dig på kvällen och ställ klockan på morgon (05.15 ringer min) - tänk ”fy faen jävla röv” och gå sedan upp. Fördelen med att träna morgon är att du är klar, eftermiddagarna och kvällarna kan läggas på barnen utan att du känner stress över att få till träning. Men viktigast är alltid att komma ihåg att den bästa träningen är den som blir av. 15 minuter kan ALLA få loss varje dag och på en kvart kan du frigöra många endorfiner, kettlebells eller 7 minute workout har räddat mig många gånger. All träning är mer än de som ligger kvar i soffan..

Träning varje dag
Jag är numera 41 år med en 16 och en 12 med allt annat, heltidsjobb, hus och en fru som ska underhållas. Jag har mer tid nu än när jag var 30 men har oxå vant kroppen och huvudet vid att träna på morgonen innan barnen vaknar (har mörkrädd fru- praktiskt, då vill bara jag vara ute i arla morgonstund). gå och lägg dig på kvällen och ställ klockan på morgon (05.15 ringer min) - tänk ”fy faen jävla röv” och gå sedan upp. Fördelen med att träna morgon är att du är klar, eftermiddagarna och kvällarna kan läggas på barnen utan att du känner stress över att få till träning. Men viktigast är alltid att komma ihåg att den bästa träningen är den som blir av. 15 minuter kan ALLA få loss varje dag och på en kvart kan du frigöra många endorfiner, kettlebells eller 7 minute workout har räddat mig många gånger. All träning är mer än de som ligger kvar i soffan..
Och har man 30 min så kan man köra denna som jag fick tips om i en annan tråd

Jag testade den i förrgår med samma vikt som den unga damen, och har än idag svårt att resa/sätta mig (löprundan hjälpte lite). Jag trodde jag var lite stark men jag är tydligen ganska svag..

Träning varje dag
Jag tränar inte aktivt (mot nåt mål) men jag försöker hålla igång. Min återhämtning har blivit sämre med ären så jag behöver mer vila än förut. Och för att slippa skador (som påverkar mitt igånghållande) får jag vara lite smartare än jag varit tidigare.

Träning varje dag
.... gå och lägg dig på kvällen och ställ klockan på morgon (05.15 ringer min) - tänk ”fy faen jävla röv” och gå sedan upp. Fördelen med att träna morgon är att du ä klar
Shit, jag är helt inverterad.
Jag tränar efter familjen lagt sig.
Inte ovanligt med att duscha runt midnatt innan jag går och lägger mig, efter att kollat lite TV.
Stor m nackdel är att jag slutat läsa böcker.
Men de gånger jag masar mig upp tidigt och tränar på morgonen är faktiskt bättre.
Pandemin har fuckat upp mina dygns-rutiner.

Senast ändrad:
Träning varje dag
När jag pendlade hade jag normalt 6 dagar/vecka med hårda pass blandat med aktiv återhämtning. Ofta en så hårt och långt pass lördag att söndag blev vila.

Nu hemma ransonerar jag passen och det mår kroppen lite bättre av. Jag är 50 och behöver numera längre tid för återhämtning.
”Jag är 50” , app app app det heter fyrtitio, jag är trettinitton?, det är sen gammalt.

Träning varje dag
Och har man 30 min så kan man köra denna som jag fick tips om i en annan tråd

Jag testade den i förrgår med samma vikt som den unga damen, och har än idag svårt att resa/sätta mig (löprundan hjälpte lite). Jag trodde jag var lite stark men jag är tydligen ganska svag..
Haha, ja den tipsade jag om i graveltråden tror jag- som sagt, behövs inte mycket tid:) Jag ska ta med en polare på det passet imorgon och har utlovat träningsvärk:)
Shit, jag är helt inverterad.
Jag tränar efter familjen lagt sig.
Inte ovanligt med att duscha runt midnatt innan jag går och lägger mig efter att kollat lite TV.
Stor stor nackdel är att jag slutat läsa böcker. Men de gånger jag masar mig upp tidigt och tränar På morgonen är faktiskt bättre bättre.
Pandemin har fuckat upp mina dygns-rutiner.
fördelen med morgonträning är att du ändå ska duscha innan jobbet och du har hela dagen på dig att få slagg ut ur kroppen- om jag går och lägger mig med träningstyngd i benen har jag den ofta kvar på morgonen när jag vaknar.

Träning varje dag

"Kort och gott ska träning vara ansträngande. Det ska vara jobbigt och du ska känna dig utmanad och uppleva att du orkar mer och mer efter hand som du tränat konsekvent. Om du inte upplever detta så tränar du inte, du motionerar."

Att röra sig varje dag är bra, att träna varje dag håller iaf inte jag för.

Träning varje dag
"Kort och gott ska träning vara ansträngande. Det ska vara jobbigt och du ska känna dig utmanad och uppleva att du orkar mer och mer efter hand som du tränat konsekvent. Om du inte upplever detta så tränar du inte, du motionerar."

Att röra sig varje dag är bra, att träna varje dag håller iaf inte jag för.
Förstår tanken, men att träna ett lugnt löppass i låg puls kan efter du vant kroppen gå utan att det sliter. Att bygga en stabil bas tar år. I början kan det vara två pass löpning och tre långa promenader som är maxkapacitet- sedan ökar det sakta- du orkar alltså mer och har tränat även om det var promenad- så med ett långsiktigt tänk att bli bättre blir alla delar i processen träning. Men det finns såklart de som bara motionerar utan tanke på att förbättra utan gör som man blivit tillsagd ”Doktorn har sagt…” :) Men missförstå mig inte, jag lägger absolut ingen värdering i detta- det viktigaste är att vi rör oss regelbundet.

Träning varje dag
Förstår tanken, men att träna ett lugnt löppass i låg puls kan efter du vant kroppen gå utan att det sliter. Att bygga en stabil bas tar år. I början kan det vara två pass löpning och tre långa promenader som är maxkapacitet- sedan ökar det sakta- du orkar alltså mer och har tränat även om det var promenad- så med ett långsiktigt tänk att bli bättre blir alla delar i processen träning. Men det finns såklart de som bara motionerar utan tanke på att förbättra utan gör som man blivit tillsagd ”Doktorn har sagt…” :) Men missförstå mig inte, jag lägger absolut ingen värdering i detta- det viktigaste är att vi rör oss regelbundet.

Ja det finns säkert dom som räknar promenad som träning, gymråttor kallar ju det cardio till och med. Jag lär nog aldrig komma dit utan i min värld räknar jag träning som Gudiol, en promenad kan jag se som aktiv vila kanske. 4 träningsdagar och 3 aktiva dagar är inga problem, men 5-7 träningsdagar då får jag problem.

Tränade mig till hopparknä 2015-2016 någonstans, tejpade det i säkert 6mån och körde in i kaklet tills det inte gick längre sen tog det 1,5 år att komma tillbaka till någon form av träning igen. Det var ju iofs inte bara av ondo då jag började cykla mtb på allvar, kunde inte styrketräna utan problem igen förrän 2019-ish. Jag är alltså inte tillräckligt träningssmart för att träna hårt :LOL:

Träning varje dag
Ja det finns säkert dom som räknar promenad som träning, gymråttor kallar ju det cardio till och med. Jag lär nog aldrig komma dit utan i min värld räknar jag träning som Gudiol, en promenad kan jag se som aktiv vila kanske. 4 träningsdagar och 3 aktiva dagar är inga problem, men 5-7 träningsdagar då får jag problem.

Tränade mig till hopparknä 2015-2016 någonstans, tejpade det i säkert 6mån och körde in i kaklet tills det inte gick längre sen tog det 1,5 år att komma tillbaka till någon form av träning igen. Det var ju iofs inte bara av ondo då jag började cykla mtb på allvar, kunde inte styrketräna utan problem igen förrän 2019-ish. Jag är alltså inte tillräckligt träningssmart för att träna hårt :LOL:
Nej, för mig är det inte heller träning att promenera men jag menar att utifrån definitionen att träna är att röra sig med en ambition att bli bättre, då kan promenader vara ett steg i träningen (innan var det kanske en utmaning att sträcka sig efter fjärrkontrollen..). Jaja, nog sagt- tror vi är överens:)
Jag kör triathlonträning, åtminstone i tänket, då kan jag träna fler pass och varva fler aktiviteter. Att bara cykla eller springa varje dag klarar inte min kropp heller (eller huvudet:)).

Tillbaka
Topp