[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Framhjulsdriven faktiskt, safety first på Hisingen vet du? Jag blev positivt överraskad faktiskt, kändes tryggt att köra om i snö. Har inte stresstestat i isbacke än. Har hört att elmotorer har bättre antispin än mekaniska lösningar mellan hjul och förbränningsmotor men det är inget jag är påläst på direkt.. om du kör mycket i vinterväglag kanske en fyrhjulsdriven historia är att föredra dock
Det verkar inte vara så genomgående på alla elbilar. Att de har bättre antispinn. Vad jag har sett av Skoda Enyaq så är det inte imponerande. Högst troligt tillräckligt bra i den vanliga vardagen och turen till fjällstugan ändå.

Framhjulsdriven faktiskt, safety first på Hisingen vet du? Jag blev positivt överraskad faktiskt, kändes tryggt att köra om i snö. Har inte stresstestat i isbacke än. Har hört att elmotorer har bättre antispin än mekaniska lösningar mellan hjul och förbränningsmotor men det är inget jag är påläst på direkt.. om du kör mycket i vinterväglag kanske en fyrhjulsdriven historia är att föredra dock
Okej ja det trodde jag var utdött iom elbilarnas intåg. Men det låter ju faktiskt bättre än RWD. Jag kör ju fwd idag och stöter sällan på problem när jag bara ska befinna mig på vanliga vägar trots att jag kör väldigt mycket i Jämtland/Dalarna/Hälsingland i tjänsten.

Det blir räckvidden som är avgörande, vi har en 4wd som jag kan ta om det krävs.

Synd bara att själva A-traktorn kan gå riktigt fort...
Precis!
Det visar bara att om det är "tekniskt" omöjligt att köra för fort,(A-Traktor får bara göra 30km/h),finns det ALLTID människor som kringår det!
Handlar inte om att tekniskt begränsa saker,utan finns inte viljan hos personen faller det.
Begränsar man det tekniskt finns det alltid kluriga personer som kan "obegränsa" det igen.

Enda sättet vore väl att om det nu är viktigaste saken i världen att få folk att hålla hastigheten att införa tokhårda straff vid fortkörning....typ direkttransport från vägkanten till Kumlabunkern för 15 års semester utan rättegång?
Sa någon Nordkorea??

Så länge det finns fordon,må det vara cykel,bil eller flakmoped kommer folk köra över hastighetsbegränsningen.....

Precis!
Det visar bara att om det är "tekniskt" omöjligt att köra för fort,(A-Traktor får bara göra 30km/h),finns det ALLTID människor som kringår det!
Handlar inte om att tekniskt begränsa saker,utan finns inte viljan hos personen faller det.
Begränsar man det tekniskt finns det alltid kluriga personer som kan "obegränsa" det igen.

Enda sättet vore väl att om det nu är viktigaste saken i världen att få folk att hålla hastigheten att införa tokhårda straff vid fortkörning....typ direkttransport från vägkanten till Kumlabunkern för 15 års semester utan rättegång?
Sa någon Nordkorea??

Så länge det finns fordon,må det vara cykel,bil eller flakmoped kommer folk köra över hastighetsbegränsningen.....
Nä nä, inte tokhårda straff, det finns tydligen forskning som visar att det inte hjälper kommer alltid nån hen och viftar med när det föreslås.

Nä nä, inte tokhårda straff, det finns tydligen forskning som visar att det inte hjälper kommer alltid nån hen och viftar med när det föreslås.

Precis, så när busen kommer ut efter 15 år så kommer han köra för fort igen!

Är det tokhårda straff skulle man nog inte stanna isf...?
Inte för att jag kör fort(längre)

Blir man skjuten för att lyssna på k-pop så bör väl fortkörning ligga runt 15 år ja

Precis, så när busen kommer ut efter 15 år så kommer han köra för fort igen!
Visst faan....återfallsfortkörare riskerar det ju då att bli!

Men då är nog en hederlig gammaldags lobotomering bättre...då blir ju fortköraren mentalt oförmögen att framföra bil igen.

Men då blir ju storstäderna fulla av dreglande kollin på gatorna,blir ju svårt att cykla bland högvis av irrande människor.?

Nä nä, det måste satsas på förebyggande åtgärder. Bygg fler racerbanor där folk kan aktiveras och få köra av sig under kontrollerade former så blir det färre fortkörningar ute i trafiken. Ge mer bidrag till bilsportföreningar också så de ges ökade möjligheter att fånga upp folk i riskzonen.

Visst faan....återfallsfortkörare riskerar det ju då att bli!

Men då är nog en hederlig gammaldags lobotomering bättre...då blir ju fortköraren mentalt oförmögen att framföra bil igen.

Men då blir ju storstäderna fulla av dreglande kollin på gatorna,blir ju svårt att cykla bland högvis av irrande människor.?
Som redan nu alltså?

Det beror väl lite på brottets art kan jag tro. Om vi hade 10 års fängelse för fortkörning skulle inte en jävel köra för fort.

Proportionalitetsprincipen är ett ofog.

Blir ingen skillnad. Motorvärmaren står på med 7A hela dagen och det är vad som går att "ladda ur" med elbilen också.

Har efter lite fundering kommit fram till att det nog snarast handlar om "rättvisa". Bättre att alla bränner elen på att värma taken på bilarna åt kråkorna än att några skulle kunna köra några mil "gratis".
Du menar att det dels inte finns tidsstyrning och att du dels låter motorvärmaren gå dygnet runt 24/7? Det är ju inte tanken heller att du ska göra.

Tycker snarare att det handlar om att man inte ska snylta på andra. Som en ”debatt” jag läste för några år sen, en som sa att elbil var nästan helt gratis att köra. Visade sig sedan att han laddade på jobbet och hemma med motorvärmararuttaget han betalade billigt för i sin bostadsförening. Svaret var ju att han inte körde billigt utan lät andra betala hans körning

Senast ändrad:
Blir ingen skillnad. Motorvärmaren står på med 7A hela dagen och det är vad som går att "ladda ur" med elbilen också.

Har efter lite fundering kommit fram till att det nog snarast handlar om "rättvisa". Bättre att alla bränner elen på att värma taken på bilarna åt kråkorna än att några skulle kunna köra några mil "gratis".
Du e fiffig du. ?

Tycker snarare att det handlar om att man inte ska snylta på andra. Som en ”debatt” jag läste för några år sen, en som sa att elbil var nästan helt gratis att köra. Visade sig sedan att han laddade på jobbet och hemma med motorvärmararuttaget han betalade billigt för i sin bostadsförening. Svaret var ju att han inte körde billigt utan lät andra betala hans körning
Vi såg ju själva här hur upprört det blev här i tråden bland vissa, främst elbilsfrälsta, när Källis boxade in en Tesla som snyltade på deras mv-stolpe. Nästan så man undrade om de kände sig träffade…

Skulle vara lite kul att höra vad alla elbilsivrare tycker om dagens elläge i Sverige.
Tycker ni att läget idag medger att allt går över till eldrift, bilflottan o fossiltfritt stål mm.
Att det är elbrist i halva landet med priser som får gemene man att få sömnlösa nätter
redan nu.
Personligen är jag helt med på att det måste bli en ändring,
men infrastrukturen måste få en chans att hinna med!

Skulle vara lite kul att höra vad alla elbilsivrare tycker om dagens elläge i Sverige.
Tycker ni att läget idag medger att allt går över till eldrift, bilflottan o fossiltfritt stål mm.
Att det är elbrist i halva landet med priser som får gemene man att få sömnlösa nätter
redan nu.

Det torde väl gå att tillämpa samma retorik som det alltid låtit när människor i norr gnällt om bristen på jobb. Då har det givna svaret att man får väl faktiskt flytta dit jobben finns.

Saknas det kräm i söder så finns det både jobb och kräm i norr :sneaky:

redan nu.

Det är förvisso inte elbrist. Det höga priset beror på att det är kasst med naturgas i Europa. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elpriset-tar-ett-rejalt-kliv-uppat-i-skane

Det är förvisso inte elbrist. Det höga priset beror på att det är kasst med naturgas i Europa. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elpriset-tar-ett-rejalt-kliv-uppat-i-skane

Bara en del av sanningen, hade vi haft högre kapacitet i Sverige så hade priset blivit lägre då vi vid full överföringskapacitet till t.ex. Tyskland hade haft ett större överskott i Sverige. Främst om vi haft mer kärnkraft då som man inte reglerar upp/ner lika frekvent som vattenkraften. Så skyll gärna på att man stängde ett antal reaktorer i förtid säger jag.

Angående vindkraft finns 3 delar om detta på Youtube som är intressanta.
Kan tyvärr inte ge någon länk då det kan bli politiskt och då blir
inlägget borttaget.
Säkert lite vinklat men intressant.

redan nu.
Ska vi ta det en vända till?

Om 100% av nybilsförsäljningen från och med imorgon är rena elbilar så kommer det ändå ta minst 15 år innan vi har växlat över till en elbilsflotta. Dessutom är det troliga att det dröjer säkert 5-10 år, om en det, innan det uteslutande säljs elbilar. Då pratar vi alltså om en tidshorisont på 25 år.

Så om vi försöker sia 15-25 år framåt i tiden, vad kan vi se? Och hur sätter vi press på de som styr att faktiskt göra något åt elförsörjningen? Det är ju inte så att det inte funnits chanser att tex kraftigt förbättra nätet i södra sverige, men på grund av ett avreglerat elnät så vill ingen nätägare ta kostnaden för detta.

Att elpriset skenade i december och att debatten nu vaknat är jättebra. Då finns det alla chanser att lösa det. Men då kanske man också som kritiker bör vara lite mer nyanserad än att skandera att kärnkraftverken ska startas igen.

Har hört att elmotorer har bättre antispin än mekaniska lösningar mellan hjul och förbränningsmotor men det är inget jag är påläst på direkt..

Har bara kört Tesla mer än marginellt men antispinn på den är magiskt bra. Det går att stampa fullt på sommaren med bakhjulsdrift utan minsta tendens till hjulspinn trots 300+ hk och fullt moment från noll.

På vintern blinkar det lite om antispinn-indikeringen och bilen känns klart slöare vid fullgasaccelleration om det är blött eller halt ute men det känns inte alls i bilen i övrigt. Antisladd är också väl kalibrerad. Lite släpp tillåts men inte mer än så.

Förra VW:n med 150 hk spann lätt loss med framhjulen om man försökte gasa iväg för fort från noll och ströp då effekten markant, men lite lite för sent och alldeles för mycket.

Sen är det förstås delvis en effekt av bakhjulsdrift istället för framhjulsdrift också.

• Gilla
Reactions: .A.
Ska vi ta det en vända till?

Om 100% av nybilsförsäljningen från och med imorgon är rena elbilar så kommer det ändå ta minst 15 år innan vi har växlat över till en elbilsflotta. Dessutom är det troliga att det dröjer säkert 5-10 år, om en det, innan det uteslutande säljs elbilar. Då pratar vi alltså om en tidshorisont på 25 år.

Så om vi försöker sia 15-25 år framåt i tiden, vad kan vi se? Och hur sätter vi press på de som styr att faktiskt göra något åt elförsörjningen? Det är ju inte så att det inte funnits chanser att tex kraftigt förbättra nätet i södra sverige, men på grund av ett avreglerat elnät så vill ingen nätägare ta kostnaden för detta.

Att elpriset skenade i december och att debatten nu vaknat är jättebra. Då finns det alla chanser att lösa det. Men då kanske man också som kritiker bör vara lite mer nyanserad än att skandera att kärnkraftverken ska startas igen.
Mycket bra men osannolikt att det når fram. Vi är bara på sida 130.

RW är pga att det är svårt att ned vridet i marken annars?
Lite otippat för mig men all good. Är det inte värre än Ford Taunus är det bara att lägga en sandsäck i bakluckan och hålla tungan rätt.

Mycket bra men osannolikt att det når fram. Vi är bara på sida 130.
Helt rakt fram går det väl inte. Under tiden har naturgas blivit miljövänligt och jag såg att vätgas lyftes igen för någon vecka sen.
Edit. Just det, det skulle byggas stationer för tankning av vätgas

Väldigt många nya elbilar som bara har en motor är bakhjulsdrivna. Motorn tar i praktiken inte mer plats än att den får plats där bak och det är enklare att separera drivning och styrning.

Viktfördelningen ser väl också mycket bättre ut i en elbil än i en ICE, eftersom man inte har ett tungt motorblock på framaxeln, utan istället ett tungt batteri spritt i hela bottenplattan.

RW är pga att det är svårt att ned vridet i marken annars?
Lite otippat för mig men all good. Är det inte värre än Ford Taunus är det bara att lägga en sandsäck i bakluckan och hålla tungan rätt.
Känns redan som elbilen har ett försprång när det gäller vikt på bakhjulen med runt 1 ton högre totalvikt än Taunus.

Väldigt många nya elbilar som bara har en motor är bakhjulsdrivna. Motorn tar i praktiken inte mer plats än att den får plats där bak och det är enklare att separera drivning och styrning.
Jag var och hämtade prylar i GBG. Nära geologen faktiskt. Killen jag besökte hade något som såg ut som ett stort lager på bordet. Jag fick känna på det och hålla upp det. En elmotor på 100kW, ca 350 mm i diameter och 100 mm bred, två rörliga delar och totalt 15 kg. Efter det går det inte att tycka att en förbränningsmotor är en bra idé.

Jag var och hämtade prylar i GBG. Nära geologen faktiskt. Killen jag besökte hade något som såg ut som ett stort lager på bordet. Jag fick känna på det och hålla upp det. En elmotor på 100kW, ca 350 mm i diameter och 100 mm bred, två rörliga delar och totalt 15 kg. Efter det går det inte att tycka att en förbränningsmotor är en bra idé.

Och då kan man ju undra varför en bil med el motor är dyrare än en med fossilmotor....

Och då kan man ju undra varför en bil med el motor är dyrare än en med fossilmotor....
För att du skall ha batteri, styrning och tillverkningsvolymer också. Dessutom hämta in ett försprång på hundra år och riva en vägg av motsträvighet, rädsla och protektionism. Det klarar man nog på ca 20 år eftersom det är bättre och nödvändigt.

Men den största frågan är fortfarande obesvarad, var kommer elen ifrån?

Lägger vi bara ner facebooks datacenter i Sverige så lär det räcka en bra bit :)

(Nån som sett förbrukningssiffror för de nordamerikanska företagens datacenter i Sverige? De som skulle ge tusentals jobb men blev typ 100?)

• Gilla
Reactions: H.
Lägger vi bara ner facebooks datacenter i Sverige så lär det räcka en bra bit :)

(Nån som sett förbrukningssiffror för de nordamerikanska företagens datacenter i Sverige? De som skulle ge tusentals jobb men blev typ 100?)
”I svenska myndighetsdokument framkommer att Amazons hallar kan dra upp till 140 megawatt elektricitet var för sig. Det är ungefär tre gånger den maximala förbrukningen av en medelstor stad, för varje hall.”
”Svenska kraftnät har just nu inneliggande ansökningar på 2 015 megawatt, bland annat Google, Amazon och Microsoft. Amazons nya serverhallar i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm väntas dra 420 megawatt.”

Men den största frågan är fortfarande obesvarad, var kommer elen ifrån?
I mitt fall från de investeringar jag gör för att minska min totala elförbrukning. Mitt hus drar max 15000 kWh per år inklusive bilarnas laddning. Då har jag kvar möjligheten till solceller och V2G. En pendlingsdag förbrukar i snitt 15 kWh. Det skulle den göra även om jag körde med ett jättebatteri, vilket jag inte gör. Som jag nämnt hundra gånger har jag min lösning för att det är det bästa jag kan göra för mig. Miljöfördelarna kommer på köpet. Jag har inte använt någon subvention i mitt koncept.

I mitt fall från de investeringar jag gör för att minska min totala elförbrukning. Mitt hus drar max 15000 kWh per år inklusive bilarnas laddning. Då har jag kvar möjligheten till solceller och V2G. En pendlingsdag förbrukar i snitt 15 kWh. Det skulle den göra även om jag körde med ett jättebatteri, vilket jag inte gör. Som jag nämnt hundra gånger har jag min lösning för att det är det bästa jag kan göra för mig. Miljöfördelarna kommer på köpet. Jag har inte använt någon subvention i mitt koncept.

Visst, men var kommer elen ifrån va min fråga?
Hjälper ju inte hur mycket man minskar med om det inte finns något att stoppa in!

Äh, vadå, elen kommer ju från två hål i väggen, det vet väl alla ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp