[ot] Var åka längdskidor med Thule-vagn?

Vi är nybörjare på längdskidor och funderar på att åka iväg i mitten på mars med vår 18 månaders. Vi har en thule CX2 och planerar att köpa till skidkitet, men var passar det att åka? Är alla destinationer lämpliga typ eller var har ni haft det bra med barn bakom? Ställer Vagnen till det på vissa destinationer eller det spelar ingen roll?
Vi är alltså nybörjare så gärna inte allt för svåra leder. Inte allt för långa heller så lillen hålles glad!
Bor i Skåne så åker gärna inte onödigt långt, men har planerat för en vecka i mars så värt att åka en bra bit upp?

Så, var har ni åkt med vagn bakom? Finns det några guldkorn eller är allt lika bra?

[OT] // moderator

Senast redigerad av en moderator:
En Thulevagn med skidor funkar så bra att det funkar överallt. Det finns därför ingen Thule-specifika ställen.

Enda tips jag har är att det är bra att har stighudar när det är riktigt brant och man drar ett vagn eller pulka. Jag har Madshus Intelligrip universella stighudar som passar på alla smala och medelbreda skidor, men vet inte om dom finns längre. Om det inte finns många branta backar överlevar man utan stighudar.

Bjursås strax norr om Falun (30 min med bil) har ett pulkaspår/hunddragsspår (på 4 km om jag minns rätt) på myren. Platt, vilket är bra för pulka, hunddrag och nybörjare. Väldigt vackert och fina skogsspår med flera långa och kuperade slingor utöver pulkaspåret. Man kan bo i Bjursås (de har några sportstugor) eller nere i Falun på t ex Främby udde där man också har skridsko och skidspår på Runn utanför dörren.

Lite längre att åka är Orsa. Där finns det platta och långa skatespår för hunddrag och pulka.

+1 på platt till att börja med.
Själv hade jag dessutom väldigt svårt att dra jämnt utan ryckighet för barnen i början (också nybörjare) men nu efter några år går det betydligt jämnare och backar är (nästan) inga problem.

Jo, en cx2 har en spårvidd på ca 80 cm, så skidorna ligger fint bredvid spåren.

Men det är ganska svårt att åka med vagn, särskilt klassiskt. Man hamnar lätt i motverkande självsvängning om man försöker köra på. I princip har man två växlar: diagonal-gå eller staka.

Däremot om man kör skate så går det att få en helt annan rytm.

Om TS beskriver sig som nybörjare skulle jag rekommendera de plattaste spåren man kan hitta och skidor med bra fäste...
Njae, jag skateade iofs bara när jag hade min, men det jag sett av folk som åker med vagn i de klassiska spåren brukar inte se särskilt bra ut i praktiken. Men det kanske går att lära sig att hålla skidorna exakt utanför spåren hela tiden?

Njae, jag skateade iofs bara när jag hade min, men det jag sett av folk som åker med vagn i de klassiska spåren brukar inte se särskilt bra ut i praktiken. Men det kanske går att lära sig att hålla skidorna exakt utanför spåren hela tiden?

Ja, vi brukade hålla skidorna precis utanför spåren, även med en Chariot 1. Då och då ramlar en skida i spåret, men det händer inte så ofta att det blir irritant.

Senast ändrad:
Jo, en cx2 har en spårvidd på ca 80 cm, så skidorna ligger fint bredvid spåren.

Men det är ganska svårt att åka med vagn, särskilt klassiskt. Man hamnar lätt i motverkande självsvängning om man försöker köra på. I princip har man två växlar: diagonal-gå eller staka.

Däremot om man kör skate så går det att få en helt annan rytm.

Om TS beskriver sig som nybörjare skulle jag rekommendera de plattaste spåren man kan hitta och skidor med bra fäste...

Ja, skate funkar bäst. Men turskidor funkar också riktigt bra, där man åker långsammare i tuff terräng, nästan som vandring. Då rekommenderas stighudar som jag skrev och då blir det mer som vandring. Bäst är då att välja terräng där det går lätt uppför på vägen ut och lätt utför, så att man kan glida hela tiden utan att bromsa, på vägen hem.

Senast ändrad:
Brukar vara prick noll problem med spåren.
Längesen jag körde med singelvagn nu så där kan minnet svika men dubbelvagenen är inga problem alls. Inget extra slitage.

Skulle inte heller rekommendera klassiskt, väldigt svårt att få till något "flow", utan det är skejt som gäller.

Svårt att säga vart man ska ta sig, är det en bra vinter finns det ju spår nästan överallt, vid en dålig vinter är det väl Orsa Grönklitt som längst söderut. Hade +6 grader och regn i Mora på sportlovet härom året så man kan ju ha otur.

Klassiskt, frånsparken i diagonalen fällningen i stakningen gör att det blir ryckigt i vagnen, upplever jag.

Jag brukar anpassa den diagonala tekniken diagonalen kör jag mycket mjukare utan markerade frånsparkar. Stakningen med mjuka djupa fällningar och föra bak ena benet utan spark. Ser lite som långloppsåkarna i branta backar uppför.

I riktigt branta backar uppför eller brantare backar med full last har jag svårt att få till Skate.

Fjellpulken har ryckutjämnare. Jag har funderat om de går att montera på Thule men aldrig testat

Bjursås strax norr om Falun (30 min med bil) har ett pulkaspår/hunddragsspår (på 4 km om jag minns rätt) på myren. Platt, vilket är bra för pulka, hunddrag och nybörjare. Väldigt vackert och fina skogsspår med flera långa och kuperade slingor utöver pulkaspåret. Man kan bo i Bjursås (de har några sportstugor) eller nere i Falun på t ex Främby udde där man också har skridsko och skidspår på Runn utanför dörren.

Lite längre att åka är Orsa. Där finns det platta och långa skatespår för hunddrag och pulka.
Ibland brukar det också finnas spår på nån av sjöarna i Bjursås.

Kom ihåg att kolla vilka regler som gäller. Mer seriösa anläggningar har speciella spår för åkning med pulka eller hund, och/eller att åkning med pulka endast är tillåten på skatedelen.

När jag var typ 4 år gammal och min bror 2 i slutet av 70-talet åkte vi till norska fjällen. Mina föräldrar hade en jaktlabbe själva och en lånad schäfer vilka skulle dra mig och min bror i pulka. Pappa hade dragbälte och en lina fäst i bakdelen av pulkan så han kunde bromsa ekipaget om det skulle gå för fort. Bomullslinan brast i starten och jag minns bara en ylande Bilbo (schäferns namn) och snö som yrde runt oss gossar där vi låg nerbäddade i fårskinn och vi försvann i full kareta iväg utom synhåll för föräldrarna.

Det gick bra och draglinorna är både dämpade och av starkare material nu. Draghund är annars ett bra alternativ där skidåkaren åker bakom pulkan och bromsar vid behov och ger hunden instruktioner.

Det låter som att det är att börja på en lite väl avancerad nivå om man både är nybörjare på skidor och ska dra pulka med barn. Testa att dra vagnen på hjul och med inlines och stavar på barmark.
Men jag applåderar initiativet! Helt rätt att ta med hela familjen ut i spåren.

Skejta, dessutom med vagn/pulka efter är inget att rekommendera en skånsk nybörjare på skidor.

Jag skulle väl inte säga att klassiskt är särskilt mycket enklare att lära sig än skejt, snarare tvärtom. Framför allt med vagn.

Och visst är det en inlärningskurva att åka med vagn, särskilt som nybörjare, men jag ser ingen anledning att inte rekommendera det. Kul att komma ut och ha med barnen!

Jag skulle väl inte säga att klassiskt är särskilt mycket enklare att lära sig än skejt, snarare tvärtom. Framför allt med vagn.

Och visst är det en inlärningskurva att åka med vagn, särskilt som nybörjare, men jag ser ingen anledning att inte rekommendera det. Kul att komma ut och ha med barnen!

Håller helt med!

Turskidor är klar lättast att lära sig, också med vagn.

Tillbaka
Topp