Tacx Neo visar låga watt

Vilte

Medlem
Tacx Neo visar låga watt
Hej!

Har precis köpt en beg tacx neo.
Har kört fem pass på den men tycker att jag inte alls kommer upp i samma watt när jag jämför med techogym skillbike som jag cyklat på förut. Mitt FTP är nästan 50 watt lägre på Tacx neo jämfört med skillbiken. Och den skall ju också bara ha en felmarginal på 1-2%. Vad tror ni? Är jag helt enkelt 50 watt sämre än jag trodde (hemska tanke). Eller kan det vara nått annat som är fel med trainern?

Tacx Neo visar låga watt
Hej!

Har precis köpt en beg tacx neo.
Har kört fem pass på den men tycker att jag inte alls kommer upp i samma watt när jag jämför techogym skillbike som jag cyklat på förut. Mitt FTP är nästan 50 watt lägre på Tacx neo jämför med skillbiken. Och den skall ju också bara ha en felmarginal på 1-2%. Vad tror ni? Är jag helt enkelt 50 watt sämre än jag trodde (hemska tanke). Eller kan det vara nått annat som är fel med trainern?
Nån visar fel, låna pedaler och jämför.

M

Tacx Neo visar låga watt
Som någon skrev ovan så bör du först låna ett par wattpedaler eller liknande för att lokalisera vilken källa som visar fel, därefter kan du ju gå till leverantör och kräva kalibrering av utrustningen eller ersättning. Ingen kommer ju byta ut en trainer för att du tycker den visar fel.

Tacx Neo visar låga watt
Kolla om du kan uppdatera firmware, om den inte är uppdaterad. Jag hade ca 30 W lägre i Tacx Neo än med mitt Quarq före uppdatering av FW.

Tacx Neo visar låga watt
Gjort någon form av kalibrering? Har aldrig haft effektpedaler eller tidigare trainer men gjorde det som första sak med min trainer (annat märke än Tacx iofs) men antar att en sk "SpinDown" behövs på alla smarttrainers?

Tacx Neo visar låga watt
Skulle säga att skillbike visar lite för mycket. Körde både wattbike och skillbike på gymmet häromåret och låg i runda slängar 30W högre på en skillbike

Tacx Neo visar låga watt
Mmm, inte roligt med glädjewatt, tappade själv 50w vid inköp av assioma jämfört med tacx trainer?

Tacx Neo visar låga watt
Såg på Zwift att man kunde göra en kalibrering. Cykla upp till en fart och sedan sluta trampa. Då mäter den ju hur fort den bromsar. Kanske det ni kallar för spinn down? Jag hittar inte den funktionen längre. Någon som vet hur man når den i Zwift?

Tacx Neo visar låga watt
Såg på Zwift att man kunde göra en kalibrering. Cykla upp till en fart och sedan sluta trampa. Då mäter den ju hur fort den bromsar. Kanske det ni kallar för spinn down? Jag hittar inte den funktionen längre. Någon som vet hur man når den i Zwift?
skiftnyckeln bredvid trainern när du parar allt i zwift. Men cykla en 10-15min innan du genomför en spindown.

Tillbaka
Topp