Bra gravel-vänliga vägar runt Malmö med några mils omnejd?

Whipthor

Medlem
Hej alla finisar!

Vad har ni för bra tips på härliga rundor som kanske inkluderar lite grusväg i Malmös omnejd (några mils radie tänker jag)? Jag har precis köpt min första gravel och jag fullständigt ÄLSKAR skiten redan (även om samtliga 20 mil änsålänge körts i +1 grad och regn).

Det är ju tyvärr lite snålt med bra vägar i direkt anslutning men med lite asfaltstransport mot Torup så kan man ta sig vidare till Holmeja/Bökeberg där kan man samla en hel del mil. Därifrån vidare till Häckeberga så har du ju nästan hur mycket som helst.

Söderut finns ju lite grus som går att knyta ihop till ok rundor också.

Ett tips är att kolla grusvägskartan så kan du se vad som är grus eller inte.

Gravel bike Skåne & Blekinge innehåller lite rutter kring Malmö.

När det väl blir ljust på kvällarna är där ett gäng som jag tror åker varje tisdag och nära nog var lördag.

Det är ju tyvärr lite snålt med bra vägar i direkt anslutning men med lite asfaltstransport mot Torup så kan man ta sig vidare till Holmeja/Bökeberg där kan man samla en hel del mil. Därifrån vidare till Häckeberga så har du ju nästan hur mycket som helst.

Söderut finns ju lite grus som går att knyta ihop till ok rundor också.

Ett tips är att kolla grusvägskartan så kan du se vad som är grus eller inte.

Gravel bike Skåne & Blekinge innehåller lite rutter kring Malmö.
Grus från Bara runt golfbana till Torup och vidare? Kommer du sen till Holmeja på grus utan att köra över nästa golfbana?
Om man tvunget vill kan man köra inom Sjödiken på grus men blir ändå asfalt sista biten tillbaka till Bökeberg och över 108an. Har inte testat norr om Bokskogen GK.

Varken golfbana eller yttre ringvägen fanns när jag cyklade ut till Bara sist men har för mig är det blir asfalt och cykelvägar det mesta?

Edit. Kan nog vara svårt med cykelförbud efter ett tag om man ska runda PGA på grus från Bara. Kanske går att ta sig förbi via ridstig.

Grus från Bara runt golfbana till Torup och vidare? Kommer du sen till Holmeja på grus utan att köra över nästa golfbana?
Om man tvunget vill kan man köra inom Sjödiken på grus men blir ändå asfalt sista biten tillbaka till Bökeberg och över 108an. Har inte testat norr om Bokskogen GK.

Varken golfbana eller yttre ringvägen fanns när jag cyklade ut till Bara sist men har för mig är det blir asfalt och cykelvägar det mesta?
Ja transporten ut är ju största delen asfalt och även biten ut över 108 som sagt.

Jag brukar cykla ut till Bara via Husie och Kölnan och ta höger in där Skåneleden går ner innan golfbanan, rundar Golfbanan och upp genom Torup, hela den biten är grus. Inget fan av att köra i Torup då det är så mycket folk till fots. Ner till Bokskogen GK på asfalten och så på deras grusväg ut till 108 sen ner till Holmeja istället.

Vill man vidare till Genarp och Häckeberga så blir det lite asfalt ut vid Eksholm sen ansluter man in på Skåneleden ner bakom Sturup.

Men bara Holmeja och Bökeberg blir ju en 5-7 mil beroende på hur mycket man snurrar runt.

Senast ändrad:
Jag brukar cykla ut till Bara via Husie och Kölnan och ta höger in där Skåneleden går ner innan golfbanan, rundar Golfbanan och upp genom Torup. Inget fan av att köra i Torup då det är så mycket folk till fots. Ner till Bokskogen GK på asfalten och så på deras grusväg ut till Holmeja. Vill man vidare till Genarp och Häckeberga så blir det lite asfalt ut vid Eksholm sen ansluter man in på Skåneleden ner bakom Sturup.

Men bara Holmeja och Bökeberg blir ju en 5-7 mil beroende på hur mycket man snurrar runt.
Ja, precis. Är nog samma väg jag menar även om PGA inte var byggt då.

Bortom Ekholms kom jag sällan men Skåneleden går utan asfalt till Häckeberga? Kanske för dåligt för gravel bitvis

Ja, precis. Är nog samma väg jag menar även om PGA inte var byggt då.

Bortom Ekholms kom jag sällan men Skåneleden går utan asfalt till Häckeberga? Kanske för dåligt för gravel bitvis
Ja vägen runt PGA känns som den funnits ett tag. Jag vet inget annat än PGA :)

Från Eksholm är det lite asfalt ner till Kalthus om man kör kortaste vägen, Skåneleden går på grusväg lite längre norrut. Från Kalthus är det "vandringsstig" upp till Häckeberga men funkar bra på gravel.

Tillbaka
Topp