Gravel - ny karta över grusvägar!

larsba

Medlem
Kul! Men det som verkligen skulle lyfta dessa grejer om vi också kan mobilisera kraften från alla cyklister där ute och låta oss rapportera fel/uppdateringar, då kan vi klå trafikverket (som ändå duger rätt så bra). Strava är dock kanske snäppet vassare numera när de listar underlag men har inte testat skarpt.

En snabb koll i Jönköpingsområdet (som jag är bekant med) ger att en hel del vägar skulle behöva fixas till (och jag tror många av oss därute skulle hjälpa till om vi kunde)

Kul! Men det som verkligen skulle lyfta dessa grejer om vi också kan mobilisera kraften från alla cyklister där ute och låta oss rapportera fel/uppdateringar, då kan vi klå trafikverket (som ändå duger rätt så bra). Strava är dock kanske snäppet vassare numera när de listar underlag men har inte testat skarpt.

En snabb koll i Jönköpingsområdet (som jag är bekant med) ger att en hel del vägar skulle behöva fixas till (och jag tror många av oss därute skulle hjälpa till om vi kunde)
Låter som en jättebra idé. VI har lite drömmar om detta inklusive att mobilisera alla som vill bidra, hur gör vi grusvägnätet ruttningsbart etc. Jag återkommer när jag prata med Johan.

Jag misstänker att kartan bygger på företeelsen Slitlager i NVDB. Nu gissar jag lite, men jag tror att den företeelsen inte är av hög kvalitet speciellt för småvägnätet som detta handlar om, bl.a. alla enskilda vägar. Men för att få den mer korrekt för denna karta och andra kartor/applikationer för framtiden så är det toppen om man meddelar NVDB alla felaktigheter: http://nvdb.se/sv/kund/avvikelserapportering/?id=48 Men det bygger såklart på att kartdata bygger på den företeelsen. Annars får man titta i NVDB på Webb för att se om felet finns där (också).

Låter som en jättebra idé. VI har lite drömmar om detta inklusive att mobilisera alla som vill bidra, hur gör vi grusvägnätet ruttningsbart etc. Jag återkommer när jag prata med Johan.
Gött!

Att göra nätet ruttningsbart hade ju givetvis varit fint men det är inte prio i min värld (låter som mycket jobb och finns väldigt utvecklade verktyg som fixar det redan) Det är trots allt inte jättejobbigt att ha rwgps eller strava uppe parallellt och rita i. Strava har ju dessutom sina heat-maps som lager nu också..

Förstår inte vad denna tillför mot tex komoot eller Strava. Där får man också med stigar mm och kan planera rutten.

Jag misstänker att kartan bygger på företeelsen Slitlager i NVDB. Nu gissar jag lite, men jag tror att den företeelsen inte är av hög kvalitet speciellt för småvägnätet som detta handlar om, bl.a. alla enskilda vägar. Men för att få den mer korrekt för denna karta och andra kartor/applikationer för framtiden så är det toppen om man meddelar NVDB alla felaktigheter: http://nvdb.se/sv/kund/avvikelserapportering/?id=48 Men det bygger såklart på att kartdata bygger på den företeelsen. Annars får man titta i NVDB på Webb för att se om felet finns där (också).
Jag tror att det i huvudsak bygger på datalagret Slitlager, men jag lämnar åt Johan att kommentera det när han kliver in i tråden.

Förstår inte vad denna tillför mot tex komoot eller Strava. Där får man också med stigar mm och kan planera rutten.

Hemma hos morsan, ute i småland finns inte alla vägar med. Varken hos open street map eller google maps. Drömmen vore ju att ha Lantmäteriets karta och kunna görra rutter på den.

Kanon tycker jag! Jag är inte så intresserad av att cykla på grusvägarna men är väldigt intresserad av att undvika de! Använder både Strava och Komoot för rutter och där upplever jag att man ofta får med grusvägar trots att man anger att de ska undvikas. Idag när jag planerar rutter i Strava så sitter jag med google street view för att kontrollera om vägen är grus eller asfalt, det hade varit skönt att slippa det.

QGIS?
Snabbt uppslaget på google så ser det ut som ett hyfsat avancerat och krångligt program, avsett för något annat.
Har nog med krångliga och jobbiga program på jobbet (och Garmin Connect)

Hej, vilken lantmäteri karta är det du vill ha som bakgrund? ev går det att fixa:)

Jag gillar deras egna https://minkarta.lantmateriet.se/ och "Karta" eller "Bergodalkarta" för att spana efter lämpliga grusvägar och terräng som lämpar sig för stigar.

Drömmen är ju att kunna bara logga in på en websida, använda typ https://minkarta.lantmateriet.se/ som bas och göra rutter där, och tänk om man kunde får Trailforks som ett extra lager också! För att sen kunna skicka till sin lilla cykeldator.
Låter dock som ett heltidsprojekt.

Tänker att det är tydligare vilka vägar som är grus i denna. Tittade på Stravas Routes igen, den var i beta för en månad sedan. Routes håller på att bli riktigt bra, nu finns en funktion där det går att välja vilket underlag man föredrar det blir dock ganska mycket not specified. När jag ritar in min favorit runda på 20km i Stockholm så får jag ca 35%

QGIS?
Snabbt uppslaget på google så ser det ut som ett hyfsat avancerat och krångligt program, avsett för något annat.
Har nog med krångliga och jobbiga program på jobbet (och Garmin Connect)
Ja det är en viss starttröskel på det programmet, finns en plugin för att rutta:
Jag har Lantmäteriets terrängkarta, sedan har jag också lagt på den här grusvägskartan som någon annan medlem gjort i en annan tråd.

Jag gillar deras egna https://minkarta.lantmateriet.se/ och "Karta" eller "Bergodalkarta" för att spana efter lämpliga grusvägar och terräng som lämpar sig för stigar.
Det ser ut som deras vanliga terrängkarta (?). Den är ju bra! Håller med om att man helst skulle vilja ha den som bas.

Hemma hos morsan, ute i småland finns inte alla vägar med. Varken hos open street map eller google maps.
OpenStreetMap är ju som wikipedia, dvs är du inte nöjd med den kartinfo som finns så bör du skaffa ett konto på OpenStreetMap, det är både enkelt och gratis,
och ladda upp GPX-filer över det du har cyklat och som saknas.
Läs mer tex här: OpenStreetMap: Introduktion_på_svenska

Eller varför inte: Vi som vill ha bättre kartor (Open Street Map)

Johan på Esri Sverige har tagit fram en karta över Sveriges grusvägar. Karttjänsten är gratis och tanken är att bidra till en aktiv "hemester" så att fler kan upptäcka hur fint det är här hemma.
Kartan finns här: https://esrisverige.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=e42ce6a4916442a894a929f85e36675e

Kartan är designad för att rendera bra på mobila enheter. Testa den och ge gärna feedback i tråden. Johan har utgått från öppna data från Trafikverket.
Hej
Går det att kombinera info i olika lager/data från vägdatabasen?
Ex är statliga grusvägar ofta stora och ganska trista att åka. Enskilda kan vara bommade med nästan osynliga kedjor mm. Vägar med statligt driftbidrag ska alltid vara öppna. Min förhoppning är att det skulle gå att se dessa varianter av grusväg i kartan. Jag tror det skulle underlätta att hitta rutter efter egna preferenser.

Drömmen är ju att kunna bara logga in på en websida, använda typ https://minkarta.lantmateriet.se/ som bas och göra rutter där, och tänk om man kunde får Trailforks som ett extra lager också! För att sen kunna skicka till sin lilla cykeldator.
Låter dock som ett heltidsprojekt.
Kolla in Gaia GPS! Där kan man enkelt stapla tex Lantmäteriets egen karta över andra kartlager. Ger en väldigt bra täckning på stigar och vägar om man kombinerar Lantmäteriets karta med tex Open Street Map. Dessutom har Gaia blivit uppköpta av Outside som dessutom köpt Trailforks… Måhända kommer det en trevlig uppdatering en vacker dag!

Lätt att skapa rutter och skicka vidare till polare eller Connect ??

Jag kör med Dynamic watch när jag ritar grusvägar,eller Topo som också är grym eller bägge i kombination.
Här kan ni kolla vad dynamic watch kan göra, både slitlager och strava i betalvarianten.
Tjena,
Jag har testat denna i premium men får inte fram någon slitlagerkarta. Den ligger inte i någon meny. Hur gör jag? Har du koll?

Johan på Esri Sverige har tagit fram en karta över Sveriges grusvägar. Karttjänsten är gratis och tanken är att bidra till en aktiv "hemester" så att fler kan upptäcka hur fint det är här hemma.
Kartan finns här: https://esrisverige.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=e42ce6a4916442a894a929f85e36675e

Kartan är designad för att rendera bra på mobila enheter. Testa den och ge gärna feedback i tråden. Johan har utgått från öppna data från Trafikverket.
Testa gärna denna oxå:https://webbgis.esri.se/portal/apps/webappviewer/index.html?id=66d91bb7bd444267afa4ca48207ee899

Funkar rätt bra med ruttning men jag blir stoppad att rutta över en lila linje

Screenshot 2024-06-18 at 18.21.13.png

Jag hittade en annan lila linje som gick att skapa rutt över så det är nog något annat fel på kartan än just det. Var är denna bild från?

I dagsfärska kartor baserade på openstreetmap går det rutta mellan de punkterna så det är något i kartinformationen som skiljer mot OSM.

Jag kan ingenting om dom här karttjänsterna, men det ser ut som på "Min karta" från Lantmäteriet där grusvägarna är markerade i grått.

Jag menade färgen på grusvägarna, kanske borde ha citerat HåkanC och Mike C

Ja, nu när jag tittar på Min Karta så verkar det stämma som du säger med färgarna. Denna nya grusvägskarta verkar helt klart använda Min Karta datat. Det betyder helt enkelt att Min Karta datat är tämligen kasst för mitt område då den har fel åt bägge hållen, dvs vissa grusvägar är färgade som asfalt och tvärtom, och därför kunde jag inte se skillnaden på dem.

Ja, nu när jag tittar på Min Karta så verkar det stämma som du säger med färgarna. Denna nya grusvägskarta verkar helt klart använda Min Karta datat. Det betyder helt enkelt att Min Karta datat är tämligen kasst för mitt område då den har fel åt bägge hållen, dvs vissa grusvägar är färgade som asfalt och tvärtom, och därför kunde jag inte se skillnaden på dem.
Jag har som sagt ingen aning om vad som är själva källdatat. En bra sak med den där kartan jämfört med den i ursprungsinlägget är att det går att se skillnad på större grusvägar (sportgrus), traktorvägar och stigar.

När jag kikar omkring i mitt närområde så verkar de inte ha samma källa, iaf inte för stigar. De som finns på den ena finns ibland inte på den andra, och tvärtom.

det ser ut som på "Min karta" från Lantmäteriet där grusvägarna är markerade i grått.
Ja, nu när jag tittar på Min Karta så verkar det stämma som du säger med färgarna.
Jag har som sagt ingen aning om vad som är själva källdatat.
Det står på övre ramen på den länkade grusvägskartsidan
"skapat med ArcGIS baserat på grusvägar i NVDB"
Men jag tvivlar på att det stämmer, åtminstone inte helt och fullt

En bra sak med den där kartan jämfört med den i ursprungsinlägget är att det går att se skillnad på större grusvägar (sportgrus), traktorvägar och stigar.
Den kanske funkar bra där du har kollat, men jag tycker att den verkar ha en hel del fel och jag tvivlar på att den är baserad på NVDB,
åtminstone med ngn större noggrannhet.
För om man jmf med tex https://roadfinder.se/ (som visar asfalterade vägar, vägbredd och trafikintensitet)
så finns det vägar där Roadfinder visar asfalt men den länkade grusvägskartan visar en grå väg
Jmf själv nedan
Roadfinder
Roadfinder_Brunnvasselbodarna.JPG

Grusvägskartan
Grusvägskartan_Brunnvasselbodarna.JPG

Dessutom visar den här Grusvägskartan alldeles för många ovidkommande detaljer,
zoomar man ut försvinner även vägarna.

Jämför man samma ställe med ESRI-grusvägskartan länkade i #1
så syns det tydligt vad jag menar
GrusvägskartanESRI_Brunnvasselbodarna.JPG

@hakan.nordlund
Tyvärr, grusvägskartan du länkar till i #22 är inte tillräckligt bra.

Roadfinder (och andra sidor som använder samma data) visar ju den här biten som asfalt så den går knappast att lite på till 100% heller.
IMG_6502.jpeg

Jag håller med om att den senaste kartan är för plottrig för min smak, men tycker som sagt att det är bra att det går att skilja ut stigar från grusvägar. Kör man enbart efter ESRI-grusvägskartan bör man vara beredd på att det kan vara avsnitt som är helt omöjliga att cykla.

Roadfinder (och andra sidor som använder samma data) visar ju den här biten som asfalt så den går knappast att lite på till 100% heller
Just Ådravägen har jag cyklat i många år och den har ju varierat mellan asfalt (oljegrus?) och grus genom åren.
Så det beror kanske på hur gamla/uppdaterade underlag som används.
Men vad gäller just Ådravägen så verkar den inte fungera särskilt länge som asfalterad,
jag gissar att underlaget (själva vägkroppen) är för dåligt gjord.

Jag håller med om att den senaste kartan är för plottrig för min smak, men tycker som sagt att det är bra att det går att skilja ut stigar från grusvägar. Kör man enbart efter ESRI-grusvägskartan bör man vara beredd på att det kan vara avsnitt som är helt omöjliga att cykla.
+1

Tillbaka
Topp