[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Jag kopplade Lifesum till Hälsoappen i luren (iPhone). Den bor i fickan så Lifesum hämtade in varje steg därifrån.
Eftersom du har pulsmätare i klockan så får du in lite mer exakt aktiva, plus att alla kalorier från träningspass kommer in automatiskt. Tycker man det funkar att lägga in manuellt, toppen.

Veckans invägning. -1,5 kg sen i måndags. -2,5 sedan förra måndagen. Fortfarande bra energi när jag tränar. Cyklar ca 2 timmar per dag och tar 2 promenade om dan.
Håller lågt på kolhydrater och kalorier generellt men toppar upp med lite mer kolhydrater innan träning för att orka köra ordentligt. Inte nån stor pastatallrik utan en liten macka eller en näve vingummin. Fyller inte på med kolhydrater efteråt.

Körde igång appen Lifesum igår. Bra redskap !
Men jag som inte riktigt räknat kalorier innan, ser ju till min fasa att en dag som jag inte tränar ska jag äta knappt 2000kcal på en dag. Normalt har jag följande matklocka:
06,15 Frukost hemma
09,00 Frukost jobbet
12,00 Lunch
15,00 Mellanmål
18,00 Middag
20,00 Kvällsmat.

Rakt fördelat skulle det då bli 333 Kcal per måltid, vilket inte är mycket. Jag var nog naiv, men här gäller det att tänka till..
Om du räknar med 500 kcal till frukost, lunch och middag, alltså per måltid så har du 500 kval till mellis. Prova att dra ned på frukost nr 2 och kvällsmat.

Jag tänker att man kan försöka att undvika att äta efter kl 19 typ...känner man sig sugen kan man ta 1/2 dl någonting för att få lite smak i munnen...det är ofta det man vill ha. Jag har ibland tagit någonting på det sättet, som inte ger speciellt många kcal.

Börjar komma in i vardagsrutinerna efter jul, nyår, förkylning och corona. Tre måltider om dagen räcker för mig. Fick avbryta trainerpass i förrgår eftersom kroppen inte var redo efter C. Nytt försök i eftermiddag. Skall även försöka komma igång med beachvolleyboll imorgon. Annars bara promenader för att hålla igång. Gick även att åka längdskidor innan våren kom.
=> Stått stilla viktmässigt senaste veckan, dvs +3-4 kg mot målvikt.

Idag var det en bra dag, med promenad i solen, om än blåsigt...fredagsmyset skiter jag i...är ändå inte sugen. Skrev lite, som kanske kan motivera någon.

Kämpa på därute!

Usch, tog tjuren vid hornen och vägde mig. Inspirerad av tråden, väldigt bra tråd! Men vikten, 9 kg från målvikten 82 kg på 180 cm. 80 kg om man ska vara jättenöjd. Är hyfsat "atletiskt" byggd så 82 är helt ok.

Bara att bita i. Steg 1, att väga sig avklarat!

Efter första veckan, 5:2 och att inte fika eller småmumsa något efter kl 18 utom i fredags, så gick vikten ju iaf inte upp jämfört med startvikten trots att det är den vecka i månaden då jag kan vara lite tyngre normalt. Inte mycket till statistik med 1 vecka, så siffrorna sparar vi till senare! (-1,1 kg är nog inom svajet på 2 mätningar, så snabbt går det ju inte... och måttbandet som är minst lika intressant tar ju mer tid.)
Och idag är det 2-dag igen, nu kör vi!

Senast ändrad:
66,9 imorse. Har lyckats gå upp 0,5 kg sen i fredags trots samma matintag. 0 alkohol, inget godis eller snacks. Antar att jag dragit på mig vätska efter en ganska ordentlig cykelvecka på 16 timmar. Ska bli kul att se hur det reder sig under veckan. Om jag inte klarar 65-strecket på fredag så blir det inget vin den här helgen heller. Det ser rätt kärvt ut för det.. ?

Hade en riktig skitvecka, den som gick, både stressmässigt och mtp maten. Ny vecka nya tag, somnade lite hungrig igår efter att ha skippat kvällsmaten som jag tänkt och äntligen blivit av med förkylningskänningarna så jag kunde zwifta lite på söndagen.

Inledde veckan med lite hetsig småbarnsfarsacirkel på jobbets gym och kokt ägg efter. Ny vecka, nya tag!

Så, har ätit lite mer i helgen, men ligger viktmässigt enligt planen. Dags att se till att kurvan fortsätter nedåt nu. Om en vecka ska det vara 87-88 kg och inte 89 kg som det är nu.

Kämpa på där ute!

v17jan.png

Det är väl bra att ligga still utan träning, lägg på lite träning så borde du börja röra dig söderut tänker jag?
Idag friskhetstecken tack. Har avverkat en skogsögla med hunden och en morgonjumpa. Mobilisering av höfter kan vara smärtsamt. Detta efter natt med 1 tim sömn. Är lätt groggy. Får se om jag kan släpa mig upp på trainern senare. Måste ta onlinemöte också. Hurra…

Har börjat om lite inofficiellt efter sjukdomsperioder. Fått in några Swiftpass och försökt hålla igen lite med maten. Första vägningen visade en uppgång på 0,5kg i förra veckan, andra en uppgång på 1kg i går kväll (efter träning och kvällsmat). Wtf!?!
Vägde om imorse efter rejäl tömning, snytning och innan frukost. Minus 1,5kg. :-)

Behöver nog strukturera träning, intag och kanske ffa vägningen bättre.

Väntar fortfarande på att få sätta igång. Har inte kunnat träna sedan november pga sjukdomar + annat. Nu visade sig att jag åkt på covid också, så jag får väl ta det lugnt ett tag till. Det får bli lugna promenader och lite rehabträning med gummiband och andra enkla övningar.

Det funkar ganska bra att hålla koll på vikten om man gör det samma tid varje gång. Jag väger mig på mornarna efter toabesök.

Väntar fortfarande på att få sätta igång. Har inte kunnat träna sedan november pga sjukdomar + annat. Nu visade sig att jag åkt på covid också, så jag får väl ta det lugnt ett tag till. Det får bli lugna promenader och lite rehabträning med gummiband och andra enkla övningar.
Träning har väldigt lite att göra med viktminskning tyvärr. Strukturera upp intaget av föda är viktigt. Krya!

Träning har väldigt lite att göra med viktminskning tyvärr. Strukturera upp intaget av föda är viktigt. Krya!
Jag håller med. Träningen kan dessutom trigga aptiten.

Bäst är att äta medvetet, och regelbundet. Dra ned på portionerna och strunta i skräpenergin. Riktig mat är bäst. Inte ens proteinpulver behövs.

Det beror på... Om jag vill att viktnedgången ska bestå av fett i så stor utsträckning som möjligt och därmed förhindra muskeltapp, så behövs det styrketräning. Men jag ska försöka ligga i balans och varken gå upp eller ned tills dess att jag är frisk.

Det beror på... Om jag vill att viktnedgången ska bestå av fett i så stor utsträckning som möjligt och därmed förhindra muskeltapp, så behövs det styrketräning. Men jag ska försöka ligga i balans och varken gå upp eller ned tills dess att jag är frisk.
Träna under viktminskningen är inte ett problem alls. Endast fördelar. Bara det att det saknar direkt koppling till viktminskning. Undantaget då a) långa lågintensiva pass utan påfyllning och b) styrketräning där muskler driver på ämnesomsättningen.

Träning och hälsa. Hur jäkla farligt det är

Körde igång appen Lifesum igår. Bra redskap !
Men jag som inte riktigt räknat kalorier innan, ser ju till min fasa att en dag som jag inte tränar ska jag äta knappt 2000kcal på en dag. Normalt har jag följande matklocka:
06,15 Frukost hemma
09,00 Frukost jobbet
12,00 Lunch
15,00 Mellanmål
18,00 Middag
20,00 Kvällsmat.

Rakt fördelat skulle det då bli 333 Kcal per måltid, vilket inte är mycket. Jag var nog naiv, men här gäller det att tänka till..

Du äter ju som någon som vill växa är min tanke när jag ser hur ofta du äter, efter 30 ish någongång slutade jag äta mellanmål förutom några enstaka undantag. Förbränningen går ju oundvikligen ner med åren.

Dricker kaffe 09 och 14, och tar någon frukt om dagen. Är du verkligen hungrig igen kl 09 när du nyss ätit frukost? (Bara nyfiken)

Senast ändrad:
Du äter ju som någon som vill växa är min tanke när jag ser hur ofta du äter, efter 30 ish någongång slutade jag äta mellanmål förutom några enstaka undantag. Förbränningen går ju oundvikligen ner med åren.

Dricker kaffe 09 och 14, och tar någon frukt om dagen. Är du verkligen hungrig igen kl 09 när du nyss ätit frukost? (Bara nyfiken)
Jo jag är det, brukar normalt äta gröt och 2 ägg kring 06:00-06:30.
vid 09 är jag hungrig igen. Speciellt dagen efter ett hårdare pass.
Men det är en vanesak, försöker nu minska ner första frukost lite och mellanmål på eftermiddagen blir nu några frukter istället.

Jo jag är det, brukar normalt äta gröt och 2 ägg kring 06:00-06:30.
vid 09 är jag hungrig igen. Speciellt dagen efter ett hårdare pass.
Men det är en vanesak, försöker nu minska ner första frukost lite och mellanmål på eftermiddagen blir nu några frukter istället.
Ja det blir man väl iofs efter ett tag. Jag hade ett jobb ett tag när jag var yngre där man åt lunch kl 09, trodde aldrig jag skulle vänja mig att vara hungrig så tidigt men det tog inte så lång tid så stod man där 0845 och längtade till lunch.. ?

Sluta plåga er, gå loss på glass istället ?
Han har alltså haft ett kaloriunderskott på 6000 kcal per dag. Undrar hur mycket glass det var respektive träning?

Sluta plåga er, gå loss på glass istället ?
Nu snackar vi! nästan synd att jag inte behöver gå ner i vikt..?

Resan har börjat!
I fredags var det 91.6 kg, idag 90,0 kg. Jag ignorerar att vikten kan variera med +/- 1 kg och firar med fika.

Har så sakteliga dragit ner på fika, nu max 2 om dan, och inte så mycket småätande (jo, faktiskt är det så att det är en minskning). Babysteps.
Ska försöka komma igång med cykelturer också.

66,0 idag. Har hållit maten och cyklingen bra hela veckan. Planerar att äta en jättestor köttbit på fredag och säkert också på lördag. Mest för att det skulle vara kul.
34 kg upp på dig. Det blir ärtsoppa och pannkaka idag. Ingen cykling. Jag fattar inte varför jag inte går ner i vikt? Behöver nog prova en semla eller två .

Efter förra veckans debacle så är jag äntligen tillbaka på samma vikt som veckan innan, blir att hålla i maten bättre denna veckan och röra lite på mig. Det gäller att etablera de där bra vanorna.

Det här med viktnedgång är ju så himla enkelt egentligen, energi in, energi ut....men tyvärr är det allt annat än enkelt då våra kroppar är rätt duktiga på att hålla fast i energin vi går runt med runt midjan.

Ett koncept jag tycker är otroligt intressant är "relativt energibrist" respektive "relative energy availability" - dvs. hur mycket energi som finns tillgänglig för kroppen för aktivitet efter att man räknat av energin som behövs för kroppens grundläggande funktioner.

Eftersom i princip alla i den här tråden använder träning som en del i sin viktnedgång, tycker jag det är värt att lyfta detta. Kanske redan har avhandlats, har inte tagit mig igenom hela tråden.
Vid låg energitillgänglighet finns risken att kroppen reglerar ned vissa basala funktioner och hormonaktiviteter. Kontentan är förenklat, att du trots ett underskott som skapats genom bland annat träning, ligger kvar på samma vikt då istället vissa grundläggande funktioner nedreglerats. Hos kvinnor som är mest studerade är den första varningssignalen utebliven menstruation men det förekommer också hos män. Bland annat kan tillväxthormonerna regleras ned så inte bara går man inte ned i vikt, utan dessutom blir träningen lidande eftersom kroppen inte kan superkompensera.

Det finns lite slasksiffror för att beräkna energitillgängligheten - grundformeln är:
(Energi in - energi ut från aktivitet) / vikt fettfri massa

T.ex. en 75 kg person som äter 3.000 kcal och gör av med 700 har 2.300 kcal kvar.
Personen har 15% fett så fettfri massa blir 75*0,85 = ca. 64 kg fettfri massa.
2300 / 64 = ~36 kcal i energitillgänglighet / kg kroppsvikt.

Tumregeln är att man bör ligga runt 45 kcal / kg fettfri massa för optima energitillgänglighet och prestanda vilket bör innebära viktstabilitet eller minimal uppgång i vikt (men bäst träningseffekt).
Den undre gränsen anges till 30 kcal / kg fettfri massa och under detta börjar det bli dåligt på riktig.
För viktnedgång måste man så klart ligga på ett underskott men här brukar man säga att man endast under kortare perioder ska ligga på lägre energitillgänglighet men fortfarande över 30.
Med låg tillgänglighet blir så klart inte träningen lika effektiv heller utan där blir det mer en fråga om att försöka bromsa tappet som riskerar att komma med viktnedgången.
Så att försöka gå ned i vikt samtidigt som man tränar hårt i syfte att bli starkare är ingen bra idé utan man bör lägga viktnedgångsfasen när man fokuserar på lägre intensiteter.
Tycker bilden illustrerar det hela rätt bra.

relative-energy-deficiency-sport-red-s.jpg

Några poddar på ämnet (det finns många fler):

Som sagt ett väldigt spännande ämne och om inte annat något man bör vara medveten om. Ju högre fettprocent i utgångsläget desto högre energitillgänglighet vid samma kcalbalans - med andra ord ju mer fett man har på kroppen desto lättare är det också att gå ned i vikt genom grundläggande saker som justering av kostvanor, vardagsmotion osv.

Men ju mer slimmad man blir och tänker sig att man skulle bli såååå mycket bättre om man bara slimmade av 2-3 kg till för w/kg skulle ju bli så mycket bättre, desto större är risken att man hamnar i fällan med risken att man inte går ner i vikt, inte blir bättre av träningen och dessutom får en massa trista bieffekter som dåligt humör, hormonnedreglering, minska sexuallust, försämrad potens, oro, sömnproblem osv.

Den är bra lurig den där kroppen....

Tillbaka
Topp