Gaffelpump läcker vid avskruvningsmoment

Eric W

Aktiv medlem
Just spenderat en timme med att försöka få i rätt tryck i min gaffel.
Någonting läcker vid avskruvningsmomentet. När jag skruvar på pumpen för att kontrollmäta så har gaffeln tappat mer luft än till önskad nivå.

Så, någon som har något tips på vad som kan vara fel och hur bäst fixa? Oringen ser hel ut i pumpen. Pumpen har dock många år på nacken. Både gaffel och pump håller luften under själva pumpandet. Pumpen pyser inget vid när den skruvas på, enbart när den skruvas av och vid kontrollmätning så har gaffeln tappat 5-25psi mot vad som skulle i..

Edit: Det är alltså inte luften i slangen som vi pratar om här.

Finns det någon modell av gaffelpump med någon bra lösning för att hindra att luft läcker vid avskruvningsmomentet?

Senast ändrad:
Du kan aldrig mäta igen med gaffelpumpen. För monterar du den igen fyller du slangen med tryck från gaffeln och den kommer att inditkera ett lägre tryck.

Pyset vid ftånkoppling är luften i slangen som drar.
Oftast är det så men inte alltid. Har haft ett gäng gaffelpumpar genom åren och två av dem har faktiskt släppt ut luft ur dämparen när man skruvat av. Av den anldningen köper jag numera enbart sådana som man kan koppla bort pinnen på innan man skruvar av.

För övrigt kan man visst mäta med gaffelpumpen, men det kräver lite finess. Man skruvar på till den precis inte tryckt in stiftet i ventilen, men ändå håller tätt. Så pumpar man upp till det tryck man tror sig ha i gaffeln. Sen skruvar man på hela vägen. Funkar rätt bra.

Du kan aldrig mäta igen med gaffelpumpen. För monterar du den igen fyller du slangen med tryck från gaffeln och den kommer att inditkera ett lägre tryck.

Pyset vid ftånkoppling är luften i slangen som drar.

Jo, den kommer att indikera ett lite längre tryck, men detta bör vara relativt konstant från gång till gång sålänge det inte är någon jätteskillnad i pyset vid påskruvning. Det är därför jag alltid använder samma gaffelpump. Exempel: Slangen fyller ut luftvolym motsvarande 5psi i tapp. Pumpen visar 100psi vid avskuvning, 95psi när jag kontrollerar. Så länge min pump visar 95psi när jag skruvar på den så är jag nöjd, oavsett vad trycket har vart i gaffeln innan. Detta brukar jag kunna åstadkomma flera gånger i rad och på så vis få en indikation på att trycket i gaffeln är "rätt".

Problemet är att nu visar den 80psi ena gången, 92 andra gången osv. Det pyser ut en större mängd än normalt och under en längre tid.

Oftast är det så men inte alltid. Har haft ett gäng gaffelpumpar genom åren och två av dem har faktiskt släppt ut luft ur dämparen när man skruvat av. Av den anldningen köper jag numera enbart sådana som man kan koppla bort pinnen på innan man skruvar av.

För övrigt kan man visst mäta med gaffelpumpen, men det kräver lite finess. Man skruvar på till den precis inte tryckt in stiftet i ventilen, men ändå håller tätt. Så pumpar man upp till det tryck man tror sig ha i gaffeln. Sen skruvar man på hela vägen. Funkar rätt bra.
Låter meckigt. Undrar jag så pumpar jag igen till önskat tryck. Fungerar utmärkt.

Canyons shapeshifter har så litn luftkammare att det spelar roll hur mycket som pyser ut (enl. Canyon) så de skickar med en adapter som ska släppa pinnen i ventilen först.
Tycker dock att den har funkat dåligt.

Jag har haft samma problem med billig pump, med märkespump så är ventilen stängd i gaffeln när det pyser till och det är bara luft från slangen som skrivits ovan.

jag pumpar med bar i stället för stenåldersenheten psi. går utmärkt.

för övrigt gillar jag birzmans pumpar. inget luftsläpp hittills. har även en för reserv i ryggan, utan tryckmätare:)
7D83AD6C-21ED-49C1-A443-501C945BBA16.jpeg

Pumpa till ett värde du tror blir bra. Cykla. Korrigera till mer eller mindre luft. Cykla igen. När du är nöjd noterar du trycket och cyklar in i solnedgången.

Varför ska du skruva på pumpen och kolla? Det är ju inte det faktiska värdet som är viktigt utan hur gaffeln faktiskt beter sig. När du efter ett par månader ska kontrollera trycket skruvar du dit pumpen och pumpar upp till rätt tryck igen, utan att lägga så mycket fokus på vad trycket faktiskt var (om det inte är superlågt då, för då kanske dämparen läcker).

Sen är det ju en extremt liten luftvolym i dämparen, och när du skruvar tillbaks pumpen så försvinner en mängd luft ut i slangen som många sagt innan, och diffen i värde beror säkert på att det glappar lite lite när ventilen precis börjar släppa ut luft men innan pumpmunstycket tätat. Det är en sopig metod att kontrollera sitt lufttryck på det viset helt enkelt.

jag pumpar med bar i stället för stenåldersenheten psi. går utmärkt.

Fiffigt. Fast eftersom många digitala lufttrycksmätare endast visar 3 värdesiffror (yy.x för PSI och y.xx för BAR) så får man oftast högre upplösning med den förra enheten då 0.01 BAR är 0.145 PSI. Spelar kanske inte så stor roll vid högre tryck som i en gaffel eller bakdämpare men väl däck för skogscykling

Fiffigt. Fast eftersom många digitala lufttrycksmätare endast visar 3 värdesiffror (yy.x för PSI och y.xx för BAR) så får man oftast högre upplösning med den förra enheten då 0.01 BAR är 0.145 PSI. Spelar kanske inte så stor roll vid högre tryck som i en gaffel eller bakdämpare men väl däck för skogscykling
Åker i regel runt 70 psi i gaffel, skulle inte vilja yxa med bar istället....

Så, många olika bud här. Alla är vi i alla fall med på att den lilla mängd luft som pyser ut vid normal användning är från slangen. Eftersom min gaffel tappar stora mängder luft så verkar det vara dags för en ny pump.

Vad tror panelen om dessa alternativ? Någon som har erfarenheter av produkterna nedan?

Jag torr också att det är en ny pump som gäller.
Jag har en sådan här https://www.bike24.com/p2144542.html?menu=1000,5,1823,1825
Den blå knoppen på munstycket är änden av stiftet, som alltså kan skruvas ut separat, minskar läckaget. Trycket minskar ändå ca 5 psi på en gaffel när man skruvar på den igen för att slangen trycksätts. valhallas metod skulle lösa det.
Det finns säkert bättre pumpar, jag är inne på min andra, och har valt just den eftersom jag då behövde en som klarade 400 psi, men den visar systemet med separat operation av stiftet.

Hade en billig med väldigt bra ventil - på så sätt att man öppna & stängde i två steg. Tyvärr kunde den inte öppna alla dämpare. Extremt frusterande. Nu har jag en svindyr med bökig ventil utan tvåstegs funktion

jag kan berätta en hemlighet; det spelar ingen praktisk roll för skogscykling heller.

mätare till gaffelpumpar är vanligen analoga:)

Enda gången pyset är ett problem är om det finns ett läge vid avskruvning av pumpen där gaffeln töms helt på luft om man stannar i det läget. Med en sådan pump kommer resultatet bli olika beroende på hur snabbt man lossar pumpen. Inte bra.
Om pumpen däremot stänger ventilkäglan innan den öppnar mot omvärlden så ändras inte trycket i gaffeln av pyset oavsett hur långsamt du lossar pumpen.

Av TS först inlägg tolkar jag det som att pumpen är ok men det kan ändå vara värt att göra kollen med långsam avskruvning och se om du hittar ett läge som tömmer gaffeln. I så fall är pumpen kass.

Jag torr också att det är en ny pump som gäller.
Jag har en sådan här https://www.bike24.com/p2144542.html?menu=1000,5,1823,1825
Den blå knoppen på munstycket är änden av stiftet, som alltså kan skruvas ut separat, minskar läckaget. Trycket minskar ändå ca 5 psi på en gaffel när man skruvar på den igen för att slangen trycksätts. valhallas metod skulle lösa det.
Det finns säkert bättre pumpar, jag är inne på min andra, och har valt just den eftersom jag då behövde en som klarade 400 psi, men den visar systemet med separat operation av stiftet.
En sådan har jag också. Den började läcka i den svivlande kopplingen mellan slang och pump relativt omgående. Dessutom måse man skruva ut den blå ratten väldigt långt för att den inte ska öppna ventilen. Så långt att den lossnar irriterande ofta.

Någonting läcker vid avskruvningsmomentet. När jag skruvar på pumpen för att kontrollmäta så har gaffeln tappat mer luft än till önskad nivå.

Så, någon som har något tips på vad som kan vara fel och hur bäst fixa? Oringen ser hel ut i pumpen. Pumpen har dock många år på nacken. Både gaffel och pump håller luften under själva pumpandet. Pumpen pyser inget vid när den skruvas på, enbart när den skruvas av och vid kontrollmätning så har gaffeln tappat 5-25psi mot vad som skulle i..

Finns det någon modell av gaffelpump med någon bra lösning för att hindra att luft läcker vid avskruvningsmomentet?
Jag har kört med min lezyne i många år och den fungerar utmärkt. Har bytt koppling en gång men det kostar nästan inget. Ser det som positivt att man kan laga saker. Kör även med ShockWiz och normalt skiljer det sig mellan 0-3 psi vid 170psi i bakdämparen mellan pumpen och ShockWiz. Det tycker jag ändå är godkänt.

Jag har (på en bil) råkat ut för att ventilinsatsen i schraderventilen inte var skruvat helt i botten men ändå höll tät.
Kan det vara så enkelt? Sitter insatsen högre i sätet släpper ju ventilkäglan senare.

Jag har den här pumpen, den har tvåstegsmunstycke så man först skruvar på munstycket på ventilen, och sen skruvar man in stiftet som öppnar nålen. Funkar mycket bättre än dom pumpar som har följt med när jag har köpt nån gaffel eller dämpare, (Rockshox), som bara har haft ett enstegsmunstycke.

Menar ni att det altså finns pumpar som inte läcker?

Vi har två av samma modell, en märkt Red och en Rockshox, och båda läcker "på riktigt", dvs pausar man vid fel tillfälle i avskruvningen så pyser det tills dämparen är tom.

Jag antog att det helt enkelet skulle vara så. Kanske värt att investera i en lyxpump!

Menar ni att det altså finns pumpar som inte läcker?
Jag kom från andra hållet i frågan och stod lite häpen inför det faktum att det tydligen finns pumpar som läcker, eller snarare släpper ut luften vid allt annat än ideal, ouppnåelig hantering (men det kanske är att läcka :unsure:
). Så korkade designer kan ju inte finnas tänkte jag...

Min ganska billiga pump (som ligger hemma och inte kommer jag ihåg märket på) har ett moment som ansluter pumpen till ventilen och ett som öppnar ventilen och tvärt om vid avmontering och utgick från att alla dämparpumpar var så. Här lär man sig nytt hela tiden.

Kan säkert ha med tur/passform mellan pump och ventil att göra också.

När min Lyrik var ny så öppnades inte ventilen av någon av våra pumpar. Jag fick sno en ny ventilnål från en gammal shracer-slang vi hade över, och sen var det inga konstigheter (annat än det vanliga läckaget då)

Min dämparpump läckte för att jag inte förstått hur den funkade. Det var två ringar att skruva på, den ena för att fästa munstycket och den andra för att nålen skulle öppna ventilen.

Nu är det bara min däckpump som alltid skruvar ur ventilkäglan som jag måste lära mig.

Nu är det bara min däckpump som alltid skruvar ur ventilkäglan som jag måste lära mig.
Det lessnade jag på gör längesen, så jag började ha på lite loctite på ventilkäglan på alla mina slangar. Då sitter ventilen kvar när man skruvar av pumpen, men det går att ta loss den vid behov...

Min dämparpump läckte för att jag inte förstått hur den funkade. Det var två ringar att skruva på, den ena för att fästa munstycket och den andra för att nålen skulle öppna ventilen.

Framtiden är här! Inga fler lösa käglor!

Sen är frågan om skruvade pumpar fungerar alls på dom :p

Milkit har också en liten lösning. Kan skruva bort ventilkäglan utan att tappa luft:

Skruvfäst däckpumphuvud är ju djävulens påfund, och även korta minipumpar till MTB. Dock lite komiskt att beskåda vid punka på grupptur.

någon som testat biltemas dämparpump?

Bumpar denna tråd. Någon som har Specialized pump? LBS kör rea så den skulle landa på strax över 400 kr.
Ser inte att jag kommer ta med den ut i skogen men har i dagsläget ingen pump alls. Denna är "tvåstegs" och verkar rejält byggd.

Alternativt har de två varianter från Syncros, en standard och en digital. Och billigast möjliga från BBB som landar på typ 220 spänn: https://bbbcycling.com/en_en/bmp-29-airshock

Alla är väl typ samma. Men till min YT Izzo fick jag med en speciell dämparpump för att de vanliga inte riktigt passar pga dämparens infästning. Ska man använda sin pump mycket så kanske en dyrare/finare är ett bättre köp.

Jag köpte Rockshox dyra med digital mätare.

3e i detta hus som inte är "två-stegs". Den fungerar!

Så tvåstegs behöver inte behöva, om alla 1stegs bara var korrekt byggda. (och exakt alla dämpare skulle hålla sig inom rätt toleranser)

Jag hade en tvåsteg som var fantastisk men som inte kunde öppna en super delux. Nu jag en dyr som är enstegs och jobbig men som funkar.

Om allt tryck släpper när man skruvar av så är det väldigt troligt bara trycket i slangen och den har inte öppnat

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp