Cykla mot rött? vad händer? + andra regelfrågor

man får nog prata med sitt bolag i så fall men det är väl högst tveksamt om man behöver ombud för att berätta att knappen var trasig.

Att farbroblå var otrevlig och körde på trottoaren gissar jag inte tas med i bedömningen av brottet som skedde innan "utryckning"

Nej det kostar ingenting att ta det till rättent, förutsatt att du inte har en försvarare som ska ha betalt.
Tack! Det kändes inte rätt att skriva på böter när det inte fanns andra alternativ att ta sig till andra sidan vägen så här tidigt på morgonen 04:30

Det är sällan rättskyddet i hemförsäkring täcker småmål, dvs. under ett halvt prisbasbelopp (ca 25000kr).

Förövrigt. Vad gäller om man korsar vägen straxt innan/efter övergångsstället? Har den situationen till och från jobbet. Väljer oftast att inte ta övergångsstället för undvika att stoppa upp trafiken då rödljuset (för bilisterna) är på ganska länge efter att man passerat.

En fundering jag fick, då jag tidigare hörde något kring att det "alltid" är två poliser i Sverige, men i USA är det vanligare med ensamma poliser, är om en ensam polis får ingripa.
Det får de om det är nödvändigt med tanke på omständigheterna. Sen om det var nödvändigt att stoppa en rödkörande cyklist kl 4:30 är kanske en annan fråga.

Jag är inte så säker på att rätten kommer göra en annan bedömning än polisen på plats. Utan att känna till hur trafiklösningen ser ut på platsen tänker jag såhär: är det rött så är det rött då finns alternativen 1) cykla en annan väg 2) cykla mot rött och ta eventuella konsekvenser av det 3) stå kvar/vänd/ gör det gäng burpees eller egentligen vad som helst som inte omfattas av 1 eller 2.

Jag gissar att rätten mycket väl kan resonera ungefär så. Bara så att du inte går dit och blir alltför besviken.

Det skall dock understrykas att ovanstående är gissningar (mer eller mindre kvalificerade) från min sida. Jag har haft fel förr.

Utan att känna till hur trafiklösningen ser ut på platsen tänker jag såhär: är det rött så är det rött då finns alternativen 1) cykla en annan väg 2) cykla mot rött och ta eventuella konsekvenser av det 3) stå kvar/vänd/ gör det gäng burpees eller egentligen vad som helst som inte omfattas av 1 eller 2.
4) Eller helt enkelt kliva av och leda cykeln över, för då räknas man som fotgängare och kan väl knappast få böter oavsett om övergångsställe finns eller saknas.

Jag är inte så säker på att rätten kommer göra en annan bedömning än polisen på plats. Utan att känna till hur trafiklösningen ser ut på platsen tänker jag såhär: är det rött så är det rött då finns alternativen 1) cykla en annan väg 2) cykla mot rött och ta eventuella konsekvenser av det 3) stå kvar/vänd/ gör det gäng burpees eller egentligen vad som helst som inte omfattas av 1 eller 2.

Jag gissar att rätten mycket väl kan resonera ungefär så. Bara så att du inte går dit och blir alltför besviken.

Det skall dock understrykas att ovanstående är gissningar (mer eller mindre kvalificerade) från min sida. Jag har haft fel förr.

Ytterligare ett alternativ är att kliva av cykeln och gå. Så har jag gjort några gånger vid ett övergångsställe där det är rött länge, men låg trafik på just den passagen (stor och komplex korsning för övrigt)

4) Eller helt enkelt kliva av och leda cykeln över, för då räknas man som fotgängare och kan väl knappast få böter oavsett om övergångsställe finns eller saknas.
Ytterligare ett alternativ är att kliva av cykeln och gå. Så har jag gjort några gånger vid ett övergångsställe där det är rött länge, men låg trafik på just den passagen (stor och komplex korsning för övrigt)
Japp, absolut. Såklart. Jag uppfattade bilden som visades tidigare som att det inte fanns något övergångsställe, men jag orkade inte gå tillbaka en sida för att dubbelkolla, varför jag utelämnade det. Ni har givetvis helt rätt; jag bugar och bockar för hjälpen. ?

Jag erkände att jag cyklade för att det går inte att få grönt när man trycker på knapparna!
Hoppas att de lägger ner det polismannen sa att jag kommer att får 2 brev i fall jag missar den första och att om jag inte svarar på brevet räknas det som erkännande och får då böter.
Min högst kvalificerade gissning här är att de breven du syftar på inte alls handlar om något erkännande och därmed böter.
Det låter mer som att han förklarat förenklad delgivning för dig. Då skickas två brev och 14 dagar senare räknas man som delgiven, alltså att man tagit del av informationen. Det är inget du behöver svara på.

Du kommer sannolikt inte få någon offentlig försvarare utsedd åt dig vid en eventuell huvudförhandling.

Om du blir dömd eller ej beror nog på hur rätten ser på saken med trafikljuset. Du kommer ha möjlighet att uppvisa att trafikverket har fått det felanmält.
Det kommer också givetvis tas i beaktande ifall det fanns andra, lagliga sätt att ta sig vidare istället för att de facto cykla mot rött.

Men det kan lika gärna läggas ned innan det ens lottas till en åklagare. Då kommer du få brev angående att detta skett.

Angående körkortsindragning så kan transportstyrelsen dra in ditt körkort för annat än trafikbrott också.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/aterkallat/
Ofta är det starkvaror inblandade. Ett körkort är ett lämplighetsintyg och inte ett intyg att du kan köra bil. Min gissning är att om de drar in ett körkort för man är på fyllan utanför krogen så har det skett fler gånger.

Om ni kör trimmad moped så kan ni bli av med körkortet om ni inte har motorcykelkörkort. I ena fallet är det olovlig körning plus felaktig registrering (rätta termen har försvunnit) medan om du har motorcykelkörkort är det bara felaktig registrering (böter). Varför dra in mopeder på ett cykelforum? Jo för vad gäller trimmade elcyklar? De borde ju också hamna som felaktigt registrerat fordon. Den blir en motorcykel då den går för fort.

Angående körkortsindragning så kan transportstyrelsen dra in ditt körkort för annat än trafikbrott också.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/aterkallat/
Ofta är det starkvaror inblandade. Ett körkort är ett lämplighetsintyg och inte ett intyg att du kan köra bil. Min gissning är att om de drar in ett körkort för man är på fyllan utanför krogen så har det skett fler gånger.

Om ni kör trimmad moped så kan ni bli av med körkortet om ni inte har motorcykelkörkort. I ena fallet är det olovlig körning plus felaktig registrering (rätta termen har försvunnit) medan om du har motorcykelkörkort är det bara felaktig registrering (böter). Varför dra in mopeder på ett cykelforum? Jo för vad gäller trimmade elcyklar? De borde ju också hamna som felaktigt registrerat fordon. Den blir en motorcykel då den går för fort.
Om det gäller trimelcyklar så skulle polisen kunna stå vid valfri infart till Stockholm och ta ett par hundra varje morgon…

Mange

Låter logiskt, men kan inte påminna mig att jag hört talas om någon som dömts för vårdslöshet när hen gick.
Jodå det finns fall. Fotgängare som gått mot rött eller korsat en motorväg och orsakat en olycka. Dock tveksam att du skulle dömas för att du springer i ett gångområde. Man måste orsaka fara för andra människor eller egendom för att det ska klassas som vårdslöst.

Jodå det finns fall. Fotgängare som gått mot rött eller korsat en motorväg och orsakat en olycka. Dock tveksam att du skulle dömas för att du springer i ett gångområde. Man måste orsaka fara för andra människor eller egendom för att det ska klassas som vårdslöst.
Oki, då går det alltså även om det är mer svårighet att åka dit på vårdslöshet och fortgående till fots. Rimligt, men knasigt.

Min jobbarkompis säger att man inrättat "zombiespår" på trottoarerna i Kina så att mobiltelefonörerna kan vara nånstans utan att sabba det övriga fotgängarflödet.

Det är alltid rött ljus det går inte att trycka på knappen för att det ska bli grönt däremot underdel dagen är det alltid nertryckt och när bilar får grönt från övergångsstället grönt också!

Vilken del av korsningen cyklade du genom? Det finns tre signalreglerade passager genom korsningen för fotgängare/cyklister men endast en utav dessa har cykelspecifika trafiklysen (den nordvästra delen av korsningen mellan Gärdets bilgata och Gränby bilgata). De övriga två har bara gångsignal och de gäller inte för fordon.

Så cyklade du genom någon av dessa två passager så kan du avskriva det här ärendet helt.

Vilken del av korsningen cyklade du genom? Det finns tre signalreglerade passager genom korsningen för fotgängare/cyklister men endast en utav dessa har cykelspecifika trafiklysen (den nordvästra delen av korsningen mellan Gärdets bilgata och Gränby bilgata). De övriga två har bara gångsignal och de gäller inte för fordon.

Så cyklade du genom någon av dessa två passager så kan du avskriva det här ärendet helt.
Om det finns övergångsställen, inklusive fungerande trafiksignaler, hade det antagligen sparat åtskilligt med tid, kraft och energi att ta boten på plats, betala och se glad ut.

Om det finns övergångsställen, inklusive fungerande trafiksignaler, hade det antagligen sparat åtskilligt med tid, kraft och energi att ta boten på plats, betala och se glad ut.
Ser inte vad det ena har att göra med det andra?

I det här fallet har det inte gått att göra rätt för sig då trafiksignalens överanmälningsfunktion inte varit aktiv vid den aktuella tidpunkten. Frågeställaren är dessutom beroende av sitt körkort för sitt arbete. Här finns all anledning att ta striden och torde vara tämligen lätt att vinna i rätten genom att uppvisa dokumentation på att trafiksignalen inte fungerat tillfredsställande.

Ser inte vad det ena har att göra med det andra?

I det här fallet har det inte gått att göra rätt för sig då trafiksignalens överanmälningsfunktion inte varit aktiv vid den aktuella tidpunkten. Frågeställaren är dessutom beroende av sitt körkort för sitt arbete. Här finns all anledning att ta striden och torde vara tämligen lätt att vinna i rätten genom att uppvisa dokumentation på att trafiksignalen inte fungerat tillfredsställande.
Jodå. Det har gått alldeles utmärkt att göra rätt om det finns ett tillfälligt övergångsställe. Då är det bara att kliva av hojen och nyttja det. Nu valde personen i fråga att cykla mot rött istället, vilket är förbjudet. Då hade det varit snyggt att stå för sitt beslut och fel istället för att belasta rättsväsendet i onödan.

Jag har inte alla fakta i fallet, vilket kan innebära att mitt resonemang är irrelevant. Det är dock baserat på den information som successivt har redovisats i tråden.

Tillbaka
Topp