Ny cykel och spricka i ramen.

Arne77

Aktiv medlem
Hej!

Har fått en spricka i ramen på en cykel som är 6-7 månader, märkt att jag nu fick ett gnekljud under vintern, trodde de var kopplat till kylan ute.

Tror det har blivit så tack vare dåliga vägar med kuperade isknölar och hål i vägen, blivit mycket brytningar o Jag har tappat ekrar.

Undrar om man kan få på garantin eller ska jag vända mig till svetsverkstaden igen som gamla cykeln fick besöka.

Det är en Scott 2021 hybrid sub 40

Bilagor

• IMG_20220206_120754.jpg
    IMG_20220206_120754.jpg
    415.6 KB · Besök: 366
Senast ändrad:
Så länge inge yttre åverkan kan tydas vid brottpunkten hade jag definitivt gjort ett försök att reklamera. Sen bör hojen i övrigt inte se ut som ett vrak givetvis utan vara väl omhändertagen.

Om inte sadelstolpen sticker tillräckligt långt in i ramen så blir det väldigt stor kraft på ramen som gör att den kan spricka. Räcker inte stolpen till så har du antagligen för liten cykel, men det går också att köpa en längre sadelstolpe.
Ramen är en XL, tycker den inte sitter så extremt i jämförelse med andras cyklar.

Bilagor

• IMG_20220208_091245.jpg
    IMG_20220208_091245.jpg
    373.3 KB · Besök: 189
  • IMG_20220208_091252.jpg
    IMG_20220208_091252.jpg
    365.6 KB · Besök: 196
  • IMG_20220208_091304.jpg
    IMG_20220208_091304.jpg
    598.6 KB · Besök: 198
55 cm sadelrör på XL, måste vara en ritkigt kort sadelstolpe om man ska få för lite instick där.

Men jag har en ram som spruckit på samma ställe. Insåg efteråt att sadelröret var lite koniskt, dvs smalast vid sadelklämman, sen gott om marginal nedtill, så stolpen kunde vicka lite. Ny på garantin direkt.

Ramen är en XL, tycker den inte sitter så extremt i jämförelse med andras cyklar.
På sadelstolpen är max höjd utmärkt, är den inte över det och du inte är över maxvikt för cykeln är det ett solklart garantiärende enligt mig.

Med en ny ram så köp en längre och styvare sadelstolpe, låt butiken hjälpa dig, annars är risken stor att det spricker igen.

Tack, ska åka in nu under veckan och snacks med killarna jag köpte den av, brukar aldrig krångla. Men tanke på att få en ny cykel efter stölden tog det nästan 7-8 månader då det är kris på delar på allt.

På sadelstolpen är max höjd utmärkt, är den inte över det och du inte är över maxvikt för cykeln är det ett solklart garantiärende enligt mig.

Med en ny ram så köp en längre och styvare sadelstolpe, låt butiken hjälpa dig, annars är risken stor att det spricker igen.
Maxvikt??? Vad pratar vi om då? Måste man visa vad man väger.

Om inte sadelstolpen sticker tillräckligt långt in i ramen så blir det väldigt stor kraft på ramen som gör att den kan spricka.
Så som ramen är konstruerad blir belastningen extra hög just där. Hade de bara mött överröret med kedjestagen istället för att sätta dem 10 cm under så hade den haft bättre förutsättningar. Men komforten hade nog också blivit sämre.

Så som ramen är konstruerad blir belastningen extra hög just där. Hade de bara mött överröret med kedjestagen istället för att sätta dem 10 cm under så hade den haft bättre förutsättningar. Men komforten hade nog också blivit sämre.
Så är det, är man lång och tung och cyklar mycket är det nog bara en tidsfråga innan ramen spricker där med den konstruktionen och en aluram.

Nja, nu undervärderar du betydelsen av konstruktion, dimensionering och tillverkning
och övervärderar betydelsen av materialval.
Självklart går det att förstärka, använda kraftigare sadel- och överrör, längre och styvare sadelstolpe så att risken för utmattningssprickor blir liten men då tappar man också poängen med konstruktionen. Sen kommer alla aluramar som belastas hårt spricka någonstans förr eller senare, det handlar om materialets inneboende egenskaper och är i princip omöjligt att komma ifrån utan att kraftigt överdimensionera.

En ram som rullat 20' mil har utsatts för över 30 miljoner lastcykler från trampningen, dessa är sen överlagrade av påfrestningar från vägojämnheter och annat. Stål har en utmattningsgräns som, om man ligger under den i belastning, ger i princip oändlig livslängd. Men alu har inte någon sådan gräns utan man konstruerar efter önskad livslängd, för en cykelram kanske 20' mil gissningsvis för normalcyklisten ramen är gjord för, används ramen hårdare blir den förväntade livslängden kortare.

Senast ändrad:
Självklart går det att förstärka, använda kraftigare sadel- och överrör, längre och styvare sadelstolpe så att risken för utmattningssprickor blir liten men då tappar man också poängen med konstruktionen.
Nej, det finns många cykeldelar i alu som är både lättare och (minst) lika långlivade som motsv delar i stål.
Sen kommer alla aluramar som belastas hårt spricka någonstans förr eller senare, det handlar om materialets inneboende egenskaper och är i princip omöjligt att komma ifrån utan att kraftigt överdimensionera.
Det stämmer inte
Det är inte materialets teoretiska egenskaper som bestämmer hur långlivad en konstruktion, som tex en cykelram, blir.
Det finns många, även här på Happy, som har råkat ut för utmattningsbrott på ramar, liksom andra delar, av stål. Samtidigt som massor av cyklister inte har haft några som helst problem med ramar, eller andra delar, av aluminium.
Det är fördomsfullt och okunnigt att påstå att rammaterialet och endast rammaterialet skulle vara bestämmande för livslängd, eller komfort.

Nej, det finns många cykeldelar i alu som är både lättare och (minst) lika långlivade som motsv delar i stål.

Det stämmer inte
Det är inte materialets teoretiska egenskaper som bestämmer hur långlivad en konstruktion, som tex en cykelram, blir.
Det finns många, även här på Happy, som har råkat ut för utmattningsbrott på ramar, liksom andra delar, av stål. Samtidigt som massor av cyklister inte har haft några som helst problem med ramar, eller andra delar, av aluminium.
Det är fördomsfullt och okunnigt att påstå att rammaterialet och endast rammaterialet skulle vara bestämmande för livslängd, eller komfort.
Jo det jag skrivit stämmer, men att " rammaterialet och endast rammaterialet skulle vara bestämmande för livslängd, eller komfort." är inte något jag påstått och det stämmer helt riktigt inte.

Vill man läsa mer om det här kan man söka på "fatigue limit" eller på svenska "utmattningsgräns". Ursprunget till att man började studera det här var när järnvägen uppfanns vid mitten av artonhundratalet och axlarna till vagnarna helt oförklarligt gick av efter ett visst antal mil. En av de som utformade teorin var en ingenjör vid namn Wöhler och det diagram som visar belastning kontra antalet lastcykler till brott har senare fått namnet Wöhler-diagram.

Senast ändrad:
Det är en intressant fråga tycker jag vad som är acceptabel livslängd för en ram. Jag har för mig att ha läst någonstans att aluramar konstrueras för runt tjugotusen mil, ingen aning om det stämmer dock, men undrar hur många ramar som kommer upp till det innan cykeln skrotas av andra skäl?

Det är en intressant fråga tycker jag vad som är acceptabel livslängd för en ram. Jag har för mig att ha läst någonstans att aluramar konstrueras för runt tjugotusen mil, ingen aning om det stämmer dock, men undrar hur många ramar som kommer upp till det innan cykeln skrotas av andra skäl?

Varför skulle alla tillverkare av cykelramar i aluminium konstruera dem för att de ska cyklas 20 000 mil?

Nu är ju inte aluminimum bara aluminium utan legeringarna är många.
Alla mina cyklar är numera i alu fast i ganska olika legeringar så att döma över en kam känns ju lite.. sökt?
Nå, nån av dom kommer väl att pulveriseras under mig på väg utför ett berg och jag kommer att dö en snabb men smärtsam död förstår jag nu.

Jo det jag skrivit stämmer, men att " rammaterialet och endast rammaterialet skulle vara bestämmande för livslängd, eller komfort." är inte något jag påstått och det stämmer helt riktigt inte.

Vill man läsa mer om det här kan man söka på "fatigue limit" eller på svenska "utmattningsgräns". Ursprunget till att man började studera det här var när järnvägen uppfanns vid mitten av artonhundratalet och axlarna till vagnarna helt oförklarligt gick av efter ett visst antal mil. En av de som utformade teorin var en ingenjör vid namn Wöhler och det diagram som visar belastning kontra antalet lastcykler till brott har senare fått namnet Wöhler-diagram.

Och Wöhlerprov!

Tillbaka
Topp