Jag råkade köpa en titancykel…
De blir tyvärr inte så exalterande bilder då allt ligger i en låda i väntan på renovering.Har du alltså också en Merlin Extralight? Pix plz! ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
De blir tyvärr inte så exalterande bilder då allt ligger i en låda i väntan på renovering.Har du alltså också en Merlin Extralight? Pix plz! ?
Eftersom det är dina pengar, kan du inte köpa vita hods till växlarna? Tror det kan bli snyggtSå här såg den ut när jag köpte den:
![]()
Nu blir det SRAM Red 2x10 växlar och bromsar, Force vevpart, Zipp 404 hjul och ett lite roligare styre.
Jag är nöjd med Ritcheygaffeln som sitter på min cykel, lätt, lagom stum och ett nätt utseende.
![]()
Japp :) TallbergsbroarnaSnygg cykel!
Öreälven?
(ot) utan estetiskt jämförelse i övrigt är även brommien jag visade av så kallad titanmodell. dock är det bara valda delar som utgörs av denna åtråvärda metall. i det aktuella fallet bakvagga, framgaffel, sadelstolpe, styrstam. för att inte tala om stora flertalet bultar och skärmstagen?Mycket läcker!
Många fina titanramar smyger sig fram. ?
D-A R9100?Har surfat runt på tyskshopparna för att kolla vad ett Ultegra R8000- eller D-A R9100 gruppset (mekanisk, fälgbroms) kostar. Skiten finns ju inte inne någonstans ?.
Varför inte fräscha upp och använda den 9-delade DA-gruppen? Åtminstone tills vidare.Någon som har Shimanos snyggaste grupp, Dura-Ace R9000, liggande i en skrotlåda? I så fall tar jag gärna hand om vårdnaden.
Har du kollat ebay? Där finns det en del Shimano Dura Ace 9000Jag får jaga begmarknaden eller vänta tills shimano behagar leverera, helt enkelt. Jag har inte bråttom att färdigställa, direkt.
Hmm. Har surfat runt på tyskshopparna för att kolla vad ett Ultegra R8000- eller D-A R9100 gruppset (mekanisk, fälgbroms) kostar. Skiten finns ju inte inne någonstans ?. Hittade en Force Etap någonstans men det faller främst på att mina hjul inte passar.
Jag får jaga begmarknaden eller vänta tills shimano behagar leverera, helt enkelt. Jag har inte bråttom att färdigställa, direkt.
D-A R9100?
Har du ändrat dig sedan 1a inlägget?
Varför inte fräscha upp och använda den 9-delade DA-gruppen? Åtminstone tills vidare.
Det är ju en 90-tals ram, borde den inte ha en 90-tals grupp?
Har du kollat ebay? Där finns det en del Shimano Dura Ace 9000
Tex
![]()
Shimano Dura Ace RD 9000 Schalthebel - Set 2 x 11 Neu
Tiagran då? Tyskarna säger leverans om ca en månad och den är 11-kompatibel. Jag tycker veven är snyggJa, det får väl bli eBay till sist, om jag inte hittar någon mer lokal säljare.
Jag tycker att R9000 är snyggast, men jag hade köpt en R8000 eller R9100-grupp om jag hade köpt nytt, såklart.
Delsr av den 9-delade gruppen är tyvärr bortom räddning. Tycker att det blir lite väl mycket pengar om man ska köpa NOS slitdelar plus broms-/växelreglage. Det jag skulle kunna rädda från gruppen är i princip bromsar och växelförare samt vevparti (som dock behöver nya klingor). Då är det läckrare att slänga på en modernare grupp, åtminstone i mina ögon.
Vilka delar är det som är bortom räddning? Personligen gillar jag moderna grupper på gammal ram. Smaken är som ni vet.Ja, det får väl bli eBay till sist, om jag inte hittar någon mer lokal säljare.
Jag tycker att R9000 är snyggast, men jag hade köpt en R8000 eller R9100-grupp om jag hade köpt nytt, såklart.
Delsr av den 9-delade gruppen är tyvärr bortom räddning. Tycker att det blir lite väl mycket pengar om man ska köpa NOS slitdelar plus broms-/växelreglage. Det jag skulle kunna rädda från gruppen är i princip bromsar och växelförare samt vevparti (som dock behöver nya klingor). Då är det läckrare att slänga på en modernare grupp, åtminstone i mina ögon.
Växel-/bromsreglagen är slitna som f-n.Vilka delar är det som är bortom räddning? Personligen gillar jag moderna grupper på gammal ram. Smaken är som ni vet.
Ah, surt :/Växel-/bromsreglagen är slitna som f-n.
Bör rimligen vara nåt sånt härHur fasen funkar styrlagerstandarder egentligen? Jag känner att det går lite trögt, så med viss sannolikhet kommer jag behöva byta det.
Vad behöver jag köpa? Såhär ser det ut:
Framifrån
Visa bilaga 538547
Ovanifrån
Visa bilaga 538548
Underifrån
Visa bilaga 538549
Och här är övre styrlagret
Visa bilaga 538550
Hjälp en stackars okunnig i lagerdjungeln!
Hur fasen funkar styrlagerstandarder egentligen? Jag känner att det går lite trögt, så med viss sannolikhet kommer jag behöva byta det.
Vad behöver jag köpa? Såhär ser det ut:
Framifrån
Visa bilaga 538547
Ovanifrån
Visa bilaga 538548
Underifrån
Visa bilaga 538549
Och här är övre styrlagret
Visa bilaga 538550
Hjälp en stackars okunnig i lagerdjungeln!
Bör rimligen vara nåt sånt här
Innan köp bör du förvissa dig om bygghöjden på nya lagret
-att det stämmer överens med det gamla alltså.
Obs att de pressas i.
Den där är väl för a-head, du har gängat tror jag.Är det denna, om det är Chris King-styrlager vi snackar om? https://chrisking.com/products/headset-nothreadset?variant=8356268671021
Så det borde vara typ: https://www.bike24.com/p2647.html?menu=1000,1868,1995Mitt är (afaik) threadless.
Nope, jag har ahead.Den där är väl för a-head, du har gängat tror jag.
Just det.Så det borde vara typ: https://www.bike24.com/p2647.html?menu=1000,1868,1995
Varför tror att det är en sån härLagret går ”spårigt/hackigt” eller vad man nu ska kalla det. Rädd att det är kass. Kan iofs rengöra och sätta på nytt fett så kanske det blir bättre. Det är i vilket fall som helst steg 1; jag vill inte byta för bytandets skull.
Japp, ett recordlager. Komplett med vitt campafett. ?
Däremot vill jag byta stammen till en snyggt svart. Jäkligt svårt att hitta en 1” ahead-stam nu när jag snabbkollade 2 olika tyskar.
Hur fasen funkar styrlagerstandarder egentligen? Jag känner att det går lite trögt, så med viss sannolikhet kommer jag behöva byta det.
Vad behöver jag köpa?
Varför inte ett bra och blanktHjälp en stackars okunnig i lagerdjungeln!
Hoppasn!De är snygga men TS har aheadgaffel.
Inlägg #79 ;-)Sen kan vi väl ifrågasätta tvång av lagerbyte när i alla fall de övre lagerbanorna ser ut som nyskick eller har vi avfärdat rengöring och omfettning redan?
Lägg inte lagerkulorna i dess ställning upp och ner bara. Den bilden som du plockar med lagret så ser den ut att sitta upp och ner i den övre lagerkoppen.
Lycka till!