Jag råkade köpa en titancykel…

Så här såg den ut när jag köpte den:
mymerlin-jpg.187767

Nu blir det SRAM Red 2x10 växlar och bromsar, Force vevpart, Zipp 404 hjul och ett lite roligare styre.

Mycket läcker!

Många fina titanramar smyger sig fram. ?
(ot) utan estetiskt jämförelse i övrigt är även brommien jag visade av så kallad titanmodell. dock är det bara valda delar som utgörs av denna åtråvärda metall. i det aktuella fallet bakvagga, framgaffel, sadelstolpe, styrstam. för att inte tala om stora flertalet bultar och skärmstagen?

Hmm. Har surfat runt på tyskshopparna för att kolla vad ett Ultegra R8000- eller D-A R9100 gruppset (mekanisk, fälgbroms) kostar. Skiten finns ju inte inne någonstans ?. Hittade en Force Etap någonstans men det faller främst på att mina hjul inte passar.

Jag får jaga begmarknaden eller vänta tills shimano behagar leverera, helt enkelt. Jag har inte bråttom att färdigställa, direkt.

Har surfat runt på tyskshopparna för att kolla vad ett Ultegra R8000- eller D-A R9100 gruppset (mekanisk, fälgbroms) kostar. Skiten finns ju inte inne någonstans ?.
D-A R9100?
Har du ändrat dig sedan 1a inlägget?
Någon som har Shimanos snyggaste grupp, Dura-Ace R9000, liggande i en skrotlåda? I så fall tar jag gärna hand om vårdnaden.
Varför inte fräscha upp och använda den 9-delade DA-gruppen? Åtminstone tills vidare.
Det är ju en 90-tals ram, borde den inte ha en 90-tals grupp?

Jag får jaga begmarknaden eller vänta tills shimano behagar leverera, helt enkelt. Jag har inte bråttom att färdigställa, direkt.
Har du kollat ebay? Där finns det en del Shimano Dura Ace 9000
Tex
s-l225.webp

Shimano Dura Ace RD 9000 Schalthebel - Set 2 x 11 Neu

Rent estetiskt skulle en ny gaffel och mindre spacers/annan styrstam göra mycket. Annars tycker jag att den är väldigt fin som den är (och titan gör det ju inte sämre). Men, smaken är som baken!

Gaffeln är det minsta problemet från ett estetiskt perspektiv - att snygga till cykeln i största allmänhet, styre/styrstam/distanser, fixa matchande hjul och kanske en bättre sadel skulle göra mycket.

Hmm. Har surfat runt på tyskshopparna för att kolla vad ett Ultegra R8000- eller D-A R9100 gruppset (mekanisk, fälgbroms) kostar. Skiten finns ju inte inne någonstans ?. Hittade en Force Etap någonstans men det faller främst på att mina hjul inte passar.

Svaret är givetvis Campagnolo.
Tex 12-delade Chorus gruppset finns att köpa direkt över disk idag.

D-A R9100?
Har du ändrat dig sedan 1a inlägget?

Varför inte fräscha upp och använda den 9-delade DA-gruppen? Åtminstone tills vidare.
Det är ju en 90-tals ram, borde den inte ha en 90-tals grupp?

Har du kollat ebay? Där finns det en del Shimano Dura Ace 9000
Tex
s-l225.webp

Shimano Dura Ace RD 9000 Schalthebel - Set 2 x 11 Neu

Ja, det får väl bli eBay till sist, om jag inte hittar någon mer lokal säljare.

Jag tycker att R9000 är snyggast, men jag hade köpt en R8000 eller R9100-grupp om jag hade köpt nytt, såklart.

Delsr av den 9-delade gruppen är tyvärr bortom räddning. Tycker att det blir lite väl mycket pengar om man ska köpa NOS slitdelar plus broms-/växelreglage. Det jag skulle kunna rädda från gruppen är i princip bromsar och växelförare samt vevparti (som dock behöver nya klingor). Då är det läckrare att slänga på en modernare grupp, åtminstone i mina ögon.

Jag tycker att R9000 är snyggast, men jag hade köpt en R8000 eller R9100-grupp om jag hade köpt nytt, såklart.

Delsr av den 9-delade gruppen är tyvärr bortom räddning. Tycker att det blir lite väl mycket pengar om man ska köpa NOS slitdelar plus broms-/växelreglage. Det jag skulle kunna rädda från gruppen är i princip bromsar och växelförare samt vevparti (som dock behöver nya klingor). Då är det läckrare att slänga på en modernare grupp, åtminstone i mina ögon.
Tiagran då? Tyskarna säger leverans om ca en månad och den är 11-kompatibel. Jag tycker veven är snygg

Vilka delar är det som är bortom räddning? Personligen gillar jag moderna grupper på gammal ram. Smaken är som ni vet.

Hur fasen funkar styrlagerstandarder egentligen? Jag känner att det går lite trögt, så med viss sannolikhet kommer jag behöva byta det.

Vad behöver jag köpa? Såhär ser det ut:

Framifrån
A6EA1414-BB66-457C-A142-D497FC1FFE9A.jpeg

Ovanifrån
49257E33-E7C3-4F7A-AC51-8C57F6F3DD24.jpeg

Underifrån
BF5057BA-885B-481B-A5C3-863767A42A03.jpeg

Och här är övre styrlagret
D8EE2EA8-BBA3-4337-9F2F-32B3367BCF31.jpeg

Hjälp en stackars okunnig i lagerdjungeln!

Hur fasen funkar styrlagerstandarder egentligen? Jag känner att det går lite trögt, så med viss sannolikhet kommer jag behöva byta det.

Framifrån
Visa bilaga 538547

Ovanifrån
Visa bilaga 538548

Underifrån
Visa bilaga 538549

Visa bilaga 538550

Bör rimligen vara nåt sånt här
Innan köp bör du förvissa dig om bygghöjden på nya lagret

-att det stämmer överens med det gamla alltså.
Obs att de pressas i.

Framifrån
Visa bilaga 538547

Ovanifrån
Visa bilaga 538548

Underifrån
Visa bilaga 538549

Visa bilaga 538550

Är det denna, om det är Chris King-styrlager vi snackar om? https://chrisking.com/products/headset-nothreadset?variant=8356268671021

Finns definitivt billigare än CK…

Som ni märker har jag inte fipplat med styrlager tidigare. Jag antar att lagerbanan på det existerande lagret sitter kvar (se bild under- samt ovanifrån). Är det bara att ta en hammare och en skräpmejsel och knacka ut de bitarna?

Varför byta? Det där ser ut som ett äldre campa record 1" lager. Har du alla delar så finns det ingen anledning att byta om det inte är helt slut i lager banan. Du kan bara byta kulor annars. Om du inte vill ha ngt nytt i annan färg lr så.

Nä du behöver ett verktyg för att få ut lagren. De sitter intryckta i ramen med ca 1cm instick. Verktyget ser till att fördela knackkraften jämnt över lagret. Kör du med mejsel finns det risk att du bara hackar sönder och inte får ut lagret. Men visst det kan nog gå det med om du vill chansa.. Verktyg i still med detta (se till att det funkar med 1") https://www.deporvillage.net/unior-...6TIKdsZuLnYxGJLCbKPjf9d3iWCy1MYBoCDYMQAvD_BwE

På gaffeln kan du försiktigt använda skruvmejsel och knacka av racen. Gör lite på varje side i taget. Ta inte en för liten lr för spetsig mejsel och knacka nära centrum och inte i utkanten då lär den gå av.

Senast ändrad:
ja, håller med. varför byta..?

vilket problem förutom justering och smörjning är det du försöker fixa?

dessa lager håller flera livstider, om de inte justerats in för hårt så det blir gropar i lagerbanan. kan inte se några sådana...

Lagret går ”spårigt/hackigt” eller vad man nu ska kalla det. Rädd att det är kass. Kan iofs rengöra och sätta på nytt fett så kanske det blir bättre. Det är i vilket fall som helst steg 1; jag vill inte byta för bytandets skull.

Japp, ett recordlager. Komplett med vitt campafett. ?

Däremot vill jag byta stammen till en snyggt svart. Jäkligt svårt att hitta en 1” ahead-stam nu när jag snabbkollade 2 olika tyskar.

Lagret går ”spårigt/hackigt” eller vad man nu ska kalla det. Rädd att det är kass. Kan iofs rengöra och sätta på nytt fett så kanske det blir bättre. Det är i vilket fall som helst steg 1; jag vill inte byta för bytandets skull.

Japp, ett recordlager. Komplett med vitt campafett. ?

Däremot vill jag byta stammen till en snyggt svart. Jäkligt svårt att hitta en 1” ahead-stam nu när jag snabbkollade 2 olika tyskar.
Varför tror att det är en sån här
du inte vill ha ?

Tillbaka
Topp