Vilken brooks-sadel?

Vilken brooks-sadel?
Du är inte etta på den bollen ;-) Det är det alla jobbar på just nu, att hitta ett smidigt sätt att kunna scanna kundens röfv, gärna på distans med en iphööön eller dylikt för att sedan kunna spotta ut en custom sadel som ör perfekt anpassad dagen efter.

Lore gör ju så med cykelskor, Spesh och de stora jobbat på det med sadlar. Det kommer INTE bli billigt :)
Problemet är att man då kommer skanna eventuellt fläsk också, inte muskler och ben därunder.

Samma fara finns med skoanpassning om kunden har nedsjunkna fotvalv och inte inser att sula/sko ska anpassas till hur foten borde stå istället för hur den ser ut när man står "normalt" (vilket ofta är det som skapar problem).

Senast ändrad:
Vilken brooks-sadel?
Problemet är att man då kommer skanna eventuellt fläsk också, inte muskler och ben därunder.

Samma fara finns med skoanpassning om kunden har nedsjunkna fotvalv och inte inser att sula/sko ska anpassas till hur foten borde stå istället för hur den ser ut när man står "normalt" (vilket ofta är det som skapar problem).
Nja det som bland annat spesh jobbat på var en tryckkudde som formar sig efter rumpan. Så en avancerad utveckling av deras gamla assometer som bara gav en enkel bild av sittbensavståndet.

Vilken brooks-sadel?
Tror det skall vara Cambium och den är lämplig för de som inte vill sitta på döda djur och de som cyklar i monsunregn.

Jag har haft ett par sådana. Till skillnad från läder behåller de formen och den eftertraktade hammock-känslan vill inte riktigt infinna sig. Funkar som en bättre plastsadel ugf.
En bra lädersadel tål lite regn bara den får torka under rimliga förhållanden.

Vilken brooks-sadel?
Tror det skall vara Cambium och den är lämplig för de som inte vill sitta på döda djur och de som cyklar i monsunregn.

Jag har en Cambium på min alltiallohoj. Köpt av pfaff här på forumet. Superskön när jag har jeans, men när jag har lycra på mig glider jag omkring på ett knasigt vis, så att jag rätt ofta måste korrigera positionen s a s.

En B17 sitter på Brommien. Grymt skön.

Vilken brooks-sadel?
Jag köpte en Brooks B17 som jag kört i några veckor på min vardagscykel, och trots att den inte är i närheten av inkörd så är den bekvämare än alla andra sadlar jag hittills provat. Antagligen för att den är bred och relativt platt. Man kan fortfarande känna ett lätt tryck vid perineum efter nån timme, men det orsakar aldrig några större besvär. Antar att detta kommer att minska när sadeln säckar ihop en aning mer.
Direkt ur kartongen var den hal som en ål och det var väldigt svårt att inte glida fram, men efter bara några turer har den fått högre friktion. Dessutom har jag vinklat den så att den bakre delen där man sitter är horisontell, vilket hjälper ytterligare.
Jämfört med min väl insuttna Gilles Berthoud Aravis är Brooksen lite hårdare mot sittbenen, garanterat för att den är ny. Men den är i övrigt bekvämare på alla sätt och vis, och bara ~100 gram tyngre (ca 550).
Förmodligen skulle jag inte ha några problem med en ännu bredare sadel trots att jag sitter någorlunda framåtlutad. Finns inga tendenser till skav mot låren eller så.

Det fanns lite farhågor om att nya Brooks skulle ha tveksam kvalitet på lädret. Det återstår förstås att se över tid, men det är tjockt, styvt och ser jämnt och fint ut över hela ytan. Sköter man den så ska den nog hålla länge och väl och för en tusenlapp är det inte mycket att fundera över.

Edit: För storleksreferens antyder mitt sittbensmått att jag borde ha 143 mm bred sadel, men så smala sadlar har aldrig funkat för mig.

Senast ändrad:
Vilken brooks-sadel?
Bred, plan och hård med fjädring är bekvämast för mig, Brooks Flyer skulle nog funka men den Brook Conquest jag hade gillade jag inte riktigt, tyckte den sackade ihop för mycket så jag köpte motsvarande Flyers men med läder på en plaststomme och den känns bra än så länge efter ett par hundra mil tycker jag.

Vilken brooks-sadel?
E2-white.jpg

sqlab-hobson-easyseat-1-medical-sattel-schwarz-1.jpg

Vilken brooks-sadel?
Det bästa med lädersadlar är att du inte behöver köra in dem själv - det kan någon annan göra åt dig. Min gamla Idéale 52 från 1960 är svingo, och det är fan inte jag som har cyklat den mjuk.

Tillbaka
Topp