Lacka om ram: Hur gör ni med skruvhål, etc?

NiklasL

Aktiv medlem
Funderar på att lacka om en stålram. Hur går ni till väga? Lämnar in för blästring? Och sedan lacka själv? Hur förhindrar man att skruvhål i ramen sätts igen av färg - plugga med extraskruvar som sedan kasseras? Som ni förstår är detta första gången jag ev ger mig på det här...

jag satte i skruvar som blockar hålen, skickade sen på blästring och pulverlack.
Glömde att täcka för bromspinnarna så jag fick lägga lite tid på att skrapa färg, samma på vevlagret, har du ett gammalt kasst vevlager så låt det sitta för att slippa ha färg i gängorna.

Blästring låter onekligen enklare än att skrapa själv.
Satte du dit ett gammalt styrlager också?
Och efter lackering på med dekaler och sedan klarlack?

Som andra redan har skrivit:
Se till att täcka de delar du inte vill ha lackerade (tex alla skruvhål + andra gängor)

Men om du skall lacka ramen i ngn speciell färg kan det kanske vara intressant att även lacka flaskställsskruvarna (+ mer?) i samma färg?
Jag hade tidigare en ram där det var gjort så från fabrik och de lackade flaskställsskruvarna följde med (trots begköp!)
1996-klein-quantum-ii-39299_1.jpg

Eller kanske även så här
0ab8821ebb849aaab4a7d3d73c6d2329.jpg

Kan kanske vara ngt?

Som andra redan har skrivit:
Se till att täcka de delar du inte vill ha lackerade (tex alla skruvhål + andra gängor)

Men om du skall lacka ramen i ngn speciell färg kan det kanske vara intressant att även lacka flaskställsskruvarna (+ mer?) i samma färg?
Jag hade tidigare en ram där det var gjort så från fabrik och de lackade flaskställsskruvarna följde med (trots begköp!)
1996-klein-quantum-ii-39299_1.jpg

Eller kanske även så här
0ab8821ebb849aaab4a7d3d73c6d2329.jpg

Kan kanske vara ngt?
Läcker! Kul med lite ovanlig lack!

Detta är säkert en fånig fråga, men är det svårt att lacka själv (om man lämnar bort för blästring)? Är ju ingen Dangerholm, direkt...

Detta är säkert en fånig fråga, men är det svårt att lacka själv (om man lämnar bort för blästring)? Är ju ingen Dangerholm, direkt...
Youtube youtebe youtube! Jag har gjort det, räkna med att första blir som bäst helt okej! Men jag har märkt att sandpappra alla lager med fint våtsandpapper och viktigt, polera (lätt) innan och efter klarlack! Men jag har sandpapprat, använt färgborttagning, värmepistol och stålborste etc. Om du inte kommer låta någon lacka rekommenderar jag dig att göra hela första gången själv. Få till en sjysst yta att arbeta ifrån, behöver inte vara 100% stål. Använd bra sprayfärg och 2k klarlack är nice! Lycka till! :)

Tack för alla tips och förslag! Har även hittat en del gamla trådar här på Happy och slutsatsen är nog att det är bättre att lämna bort till ett proffs :-)

Tillbaka
Topp