Köpråd - Cube Reaction c62 One

fredde123

Medlem
Hej, hittar inte så mycket reviews om den här hojjen. Är det något att ha? Känns som att man får mycket för pengarna.

2021 vs 2022. Känns inte som så stor skillnad? Finns några butiker som fortfarande har 21an i rätt storlek för mig så är sugen på att slå till.

Planerad åkning - skåne (enkel skogsterräng),mest åt XC-hållet, kanske något motionslopp, typ. Förhoppningsvis lite stökigare stig ibland typ Vallåsen.

min åkning
teknik - hög
kondition - låg

:)

Den har exakt samma geometri, förutom hjulstorlek, som min 15 år gamla MTB jag har just sålt! Den hade redan för kort reach och för brant gaffelrörvinkel, den här har lite mer än 70 grad med sag. Det är en snygg cykel till grusvägar och släta skogsstig, men till lite (eller mer) stökig stig är nästan allt annat bättre.

Vad innebär teknik hög, kondition låg, för dig?

Med min definition av det där behöver du en helt annan cykel.
Jag kan ta mig ner för det mesta, men jag har det lite kämpigare uppför :P

En helt annan cykel? Jag har precis sålt en FS trail som hade 170mm fram och 150 mm bak, det va skitskoj på vallåsen men där är man sällan. Vill ha något som är kul och snabbt när man kör direkt utanför dörren. Har många km skogsstig i Ängelholm, inte jättestök men man kan absolut åka upp och ner mycket, men i väldigt korta intervaller.

Skulle kikat på en orbea eller scott. Men cuben är snygg!
Orbea Alma M50 typ?

Den har exakt samma geometri, förutom hjulstorlek, som min 15 år gamla MTB jag har just sålt! Den hade redan för kort reach och för brant gaffelrörvinkel, den här har lite mer än 70 grad med sag. Det är en snygg cykel till grusvägar och släta skogsstig, men till lite (eller mer) stökig stig är nästan allt annat bättre.
Vad skulle du rekommendera för någon hojj då?

Återkommande åsikt om Cube är att de har kort reach och lite omoderna ramar, motsätter mig inte det men funderar på varför en så stor tillverkare som Cube inte skulle hänga med utvecklingen?
Eller Cube har helt enkelt en annan syn på ramdesign? För inte kan det väl vara så mycket dyrare att få en ram med modern geometri tillverkad i Kina som en mer ålderstigen om man säger så?!

Tittade på Cubes dyrare mtb och där tycker jag inte det skiljer sig i geometri jämfört med t ex Canyon.

Ursäkta TS om det blev lite off topic, jag har själv ett antal Cube MTB i familjen och kvalitetsmässigt är vi mycket nöjda.

Återkommande åsikt om Cube är att de har kort reach och lite omoderna ramar, motsätter mig inte det men funderar på varför en så stor tillverkare som Cube inte skulle hänga med utvecklingen?
Eller Cube har helt enkelt en annan syn på ramdesign? För inte kan det väl vara så mycket dyrare att få en ram med modern geometri tillverkad i Kina som en mer ålderstigen om man säger så?!

Tittade på Cubes dyrare mtb och där tycker jag inte det skiljer sig i geometri jämfört med t ex Canyon.

Ursäkta TS om det blev lite off topic, jag har själv ett antal Cube MTB i familjen och kvalitetsmässigt är vi mycket nöjda.

Stora tillverkaren som har egen land som största marknaden är konservativ. Och som kan fortsätta vara konservativ om de flesta andra tillverkare i landet är också konservativ. Alla stora tyska tillverkare har konservativ geometri. Nya Canyon Exceed har lite längre reach.

När jag bodde i Tyskland var de flesta stigar också riktigt snäll. Vet inte om det fortfarande är så, men det kan också vara en faktor.

Stora tillverkaren som har egen land som största marknaden är konservativ. Och som kan fortsätta vara konservativ om de flesta andra tillverkare i landet är också konservativ. Alla stora tyska tillverkare har konservativ geometri. Nya Canyon Exceed har lite längre reach.

När jag bodde i Tyskland var de flesta stigar också riktigt snäll. Vet inte om det fortfarande är så, men det kan också vara en faktor.
Ahh, intressant att höra.
Men är det någon nackdel med nyare geometri på snällare stigar? Om inte skulle dem ju kunna ha modernare ramar om det inte är till någon nackdel och samtidigt vinna fler köpare som inte vill ha deras "konservativare" ramar.

Men är det någon nackdel med nyare geometri på snällare stigar? Om inte skulle dem ju kunna ha modernare ramar om det inte är till någon nackdel och samtidigt vinna fler köpare som inte vill ha deras "konservativare" ramar.
Håller med, intressant.

Men jag bor i Skåne, här är supersnällt så precis som Magil skriver, kanske nackdel för mig med de modernare geometrin på ramarna?

Jag får ju själv stå för farten genom att trampa, därför jag tänker att XC-hoj passar bättre här nere i Skåne.

När det är riktigt slätt med snabba kurvor, som på asfalt, är en lvgcykel optimalt. Gammaldags MTB var nära det, med lite längre topprör och reach, för att en MTB styre har negativ reach, och nästan lika branta gaffelrörsvinkel. Men nuförtiden är de flesta stig, atminstone i Sverige, mycket mindre slätt än det. Bara nagot som Vasaloppet är.

Satt och jämförde lite cyklar, hardtails då eftersom det var det TS frågade om, och tycker faktiskt inte Cube är så omoderna!
Jämförde med Scott, Orbea, Trek o Specialized och där var det inte några stora skillnader på reach, stack och gaffelvinklar. Inte ens på Specialized hojen som kostade typ 4ggr så mycket som Cuben.

Dock ska det sägas att det gäller hardtails, kommer man in på heldämpade är det flackare gaffelvinklar och längre reach.
Allebike var den enda hardtailen jag såg som hade rejält längre hjulbas och mycket flackare gaffelvinkel.

Kvalitetsmässigt är cube ett säkert kort generellt sett. Men de har inte modern geometri och är inte direkt banbrytande utan är snarare rätt så konservativa. Men jäkla bra cyklar.

Jag kan ta mig ner för det mesta, men jag har det lite kämpigare uppför :P

En helt annan cykel? Jag har precis sålt en FS trail som hade 170mm fram och 150 mm bak, det va skitskoj på vallåsen men där är man sällan. Vill ha något som är kul och snabbt när man kör direkt utanför dörren. Har många km skogsstig i Ängelholm, inte jättestök men man kan absolut åka upp och ner mycket, men i väldigt korta intervaller.
Fick det till att du tänkte köra "gnar" med en otb-hoj. Det går väl men.. ja.. Är du duktig så visst ?

Jag cyklar mest stig/xc i västra Skåne och hade för några år sen en Cube reaction (med en 120mm Fox 34). Den funkade bra till vanlig stigcykling men den är rätt kort och hög, så blir det stökigare blir det lite nervöst.
Jag har en Specialized Epic Ht nu som jag tycker fungerar mycket bra i Skåne, men lite dyrare förstås än Cuben.

En annan cykel som jag tycker ser vettig ut som allround-hardtail är Canyon Grand Canyon (https://www.canyon.com/en-se/mounta...n-8/2619.html?dwvar_2619_pv_rahmenfarbe=GY/RD)

Geometrygeeks.bike är snabbt och bra om du vill jämföra olika cyklar med varandra, där kan du också jämföra med din förra och se vad du vill ha annorlunda jämfört med den.

1645174448573.png

Va och provade en Cube Reaction idag, riktigt rapp. Får dock fundera på det.. Den modellen jag testa var c:62 ONE. Det som gör att jag funderar mest är ifall man kommer ganska snabbt behöva byta bromsar och gaffel. Det är väl de komponenter jag gärna hade fått lite bättre feeling för när jag prova den.

Spännande,
Va och provade en Cube Reaction idag, riktigt rapp. Får dock fundera på det.. Den modellen jag testa var c:62 ONE. Det som gör att jag funderar mest är ifall man kommer ganska snabbt behöva byta bromsar och gaffel. Det är väl de komponenter jag gärna hade fått lite bättre feeling för när jag prova den.
Jag har också titta lite på den och var nära och klicka hem en när den fanns i lager i några timmar. Men jag villhöver bara en ht, och väntar och ser om xxl kör nån kampanj mot våren..

Sedan fem-sex år ägs Marzocchi av Fox, och vad jag hört så är det bra gafflar. Ser ut som ett rimligt köp överlag.

Ja, Marzocchi verkar vara bra! Fox grejer på innersidan, lite tyngre än Fox, men därför styvare, som löser största problemet (tycker jag) med Fox 34 gafflar.

Bra tips, jättebra sida för jämförelse.
Med hjälp av den sidan får man ju en förnämlig överblick över geometrierna och jag får nog pudla lite angående Cubes geometri, i tabellerna ser man att framförallt reach och kedjestagslängd är kortare på Cube mtb, också hjulbas brukar vara kortare.

Mycket snygg cykel, fin färgsättning.

Men priset runt 20000kr är väl lite saftigt med tanke på aluram, sänksadel är plus men övriga komponenter är bra men inget extra.
Ja den är fin, men jag tycker det mer ser ut som en "upplevelse"-cykel så som de flesta moderna cyklar gör.
De är säkert jätteroliga att cykla på men jag tycker de nya slacka moderna hojarna ser tröga och långsamma ut.
Men säkert väldigt förlåtande jämfört med "omodern" mtb om man då menar t.ex. Cuben.

Jag kommer oftast cykla i 45-1h och då vill jag försöka få ut så mycket som möjligt av det, ta mig så många km som möjligt i så hög fart som möjligt inne i vår kuperade skog som vi har här. då är det till att trampa trampa trampa, tyckte att Cuben kändes riktigt bra till det.

Funderar dock på att gå upp ett steg till Cube Reaction c62 Race.
Skiljer en del i pris ju men som jag skrev tidigare så tyckte jag att bromsarna och gaffeln inte kändes jätte-wow på Cube c62 one.

https://archiv.cube.eu/en/2021/416310
Den här kan man hitta i lager fortfarande i min storlek..
2022 kommer inte fören sen vår/sommar verkar det som

Med hjälp av den sidan får man ju en förnämlig överblick över geometrierna och jag får nog pudla lite angående Cubes geometri, i tabellerna ser man att framförallt reach och kedjestagslängd är kortare på Cube mtb, också hjulbas brukar vara kortare.
Ja jag har också varit inne där nu och kikat mycket.

För mig så har det alltid varit najs med kort kedjestagslängd, lättare att lyfta upp hojen, rotera osv.. men kanske blir lite nackdel om man ska klättra osv, blir kanske lite ryckigare och kortare hjulbas, blir väl också att det blir lite ostabilare när det är lite ruffigare och brant.

För mig så har det alltid varit najs med kort kedjestagslängd, lättare att lyfta upp hojen, rotera osv.. men kanske blir lite nackdel om man ska klättra osv, blir kanske lite ryckigare och kortare hjulbas, blir väl också att det blir lite ostabilare när det är lite ruffigare och brant.
Jag har en Cube Race One och är nöjd med den, cyklar mest skogsstigar/skogsbilvägar så är inte så utmanande utförslöpor så har inte märkt nån nackdel med geometrin (har dock inte testat nån nyare heller).

Ett tips är att byta ut sadelklämman med snabblås, den har en tendens att klämma lite för löst så sadelstolpen kanar ner, har ersatt den på 2 cyklar med en typ som man spänner med insexnyckel.

Om stigarna man använder cykeln på är snäll är det en bra cykel.

Jag tycker också om kort kedjestag, men gärna i kombination med lång reach och lagom brant sadelrör, då kommer man tillräckligt lång framför bakhjulen på branta klättringar. På min 15 år gamla MTB med liknande geometri som Cuben ramlade jag nästan bakåt på korta brantar (om man inte har riktiga brantar på sina stigar är det såklart ingen problem).

Om stigarna man använder cykeln på är snäll är det en bra cykel.

Jag tycker också om kort kedjestag, men gärna i kombination med lång reach och lagom brant sadelrör, då kommer man tillräckligt lång framför bakhjulen på branta klättringar. På min 15 år gamla MTB med liknande geometri som Cuben ramlade jag nästan bakåt på korta brantar (om man inte har riktiga brantar på sina stigar är det såklart ingen problem).
Ja det kan jag tänka mig att känslan blir.

Frågan är om jag ska gå upp till XL i storlek. Är mellan två storlekar enligt tillverkaren…. Då blir det som du nämner, får lite längre reach men behåller den korta kedjestagslängden.

Ja det kan jag tänka mig att känslan blir.

Frågan är om jag ska gå upp till XL i storlek. Är mellan två storlekar enligt tillverkaren…. Då blir det som du nämner, får lite längre reach men behåller den korta kedjestagslängden.

Om du är mellan två skulle jag säkert gå upp. Cyklen är riktigt kort.

Hur gick det med köpet?
Det blev ingen cube. Blev en Mb31. Faktiskt riktigt imponerad. Hunnit köra lite vanlig grus, skog. Lättrampad och effektiv. Även kört lite utförs med den pckså och det är imponerande hur ”trygg” man känner sig på den när man åker nerför. Såklart lite skakigt med bara dämpning fram man får välja linje med omsorg :)

Bilagor

• B7E85145-F2B3-462C-A2FE-284C83D622AA.jpeg
    B7E85145-F2B3-462C-A2FE-284C83D622AA.jpeg
    926.2 KB · Besök: 178
Kul att du fick fatt i en cykel och att du är nöjd! Ser fin ut och sänksadel är ju ett plus, är väl inte heller så mycket tyngre (runt 12kg?) än Cuben trots aluminiumram, Allebike verkar ha fått till ramen fint.

Jag är lite nyfiken på Allebike som tillverkare, hur upplevde du leveransen av cykel, sammansättning, finish, kvalitetsintryck?
Prislappen på deras cyklar är lite högre men får man igen det på kvalite, känsla och att det faktiskt sysselsätter några personer i Sverige kan det vara värt det.

Tillbaka
Topp