Trainerroad

Trainerroad
God jul!
Det blev 6*8 idag för att fila lite på tröskel levels. Segt i starten och känner lite småsnor på g (bebisen är förkyld), men kom igång efter en stund.

Snittwatt över alla intervaller 258 watt, 48 minuter arbete. FTP skattad på 255-260 ish så känns som sagt som den är hyfsat rätt skruvad. Har för mig passet hade progression level 5.4 - som sagt, tröskel grejerna är bra mycket tuffare per level (för mig) än de andra zonerna. IMG_20211224_102628.jpg

Trainerroad
48 minuter på ftp bör ju kännas en del. Sen håller jag med om att det är stor skillnad så fort man kommer upp i 100% eller mer om man mest tränar sst eller lägre.

Trainerroad
Jag upplever att progressionen av WL för Threshold är betydligt brantare än både Sweetspot och VO2max.

Exempelvis, Shortoff -1 (VO2max, 45 min, WL 5.0) med 6x2 min @ 120% FTP ter sig betydligt beskedligare än t.ex Warlow +1 (Threshold, 90 min, WL 5.0) med 5x9min där varje intervall är 3x(2 min @ 98% + 1 min @ 110%).

Likaså är det relativt mycket enklare att bygga PL för zonerna under tröskeln då progressionen i princip "bara" handlar om att köra längre, inte hårdare.

Eller så är jag bara klen
Antingen är du klen, eller så har du lättare för att bli bättre i vissa zoner? Jag har exempelvis väldigt lätt att förbättra V02max - Sprint, men dör en långsam död i tröskel.

Trainerroad
Jo jag är klen. Men som exempel:

Mount Deborah - 60 min, IF 0.84, TSS 70
7x3 min @ 105/107/109/109/109/107/105% FTP, 4 min RBI -> VO2max 4.9

Bear Creek - 60 min, IF 0.9, TSS 81
4x12 min 2U/2O @ 95/105% FTP, 5 min RBI -> Threshold 4.8

Ingen av dem är inte orimligt tuffa men nog är det ganska mycket lättare med 3or på en nivå straxt över tröskel än 12 min över/under.

Det tyckte iaf mina ben som storknade halvvägs in i andra 12an i onsdags
5C2215B9-A2EB-45BE-B0D6-7A06EDD32838.jpeg

men körde alla 7 treorna med bravur idag fredag
DD7FC983-551A-40C1-A94F-593F03D9DBA8.jpeg

Nu är det ingen som sagt att WL ska jämföras mellan träningszonerna (snarare tvärtom) men det känns som det är en betydligt högre progression på tröskel än Sweetspot och VO2max

Trainerroad
En annan observation ang AT är att längden på passen verkar vara fix (per block) oavsett ens PL. För Base och Build hade det, i min ringa mening, varit mer logiskt med en progression i både intensitet och tid.

Nu är det iofs inget större problem eftersom man kan använda "Alternates" för att byta till liknande pass (kortare eller längre) men man kan nog tycka att det skulle vara inbyggt i AT-logiken.

Summa summarum så tycker jag träningsprogrammen med AT hittills inte passar mina mål med för mycket intensitet i basblocken (istället för volym) så det blir nog ett eget upplägg även i (v)år. Eller så skulle jag valt High Volume isf Medium och plockat bort pass.

Trainerroad
Kör inte 20 min maxningar särskilt ofta på vintern längre eftersom det, för mig, innebär lite för lång återhämtning för att vara produktivt i det större perspektivet.

Däremot kan jag gärna köra +40 min på tröskel när andan faller på, som t.ex denna veckan innan jul
8E9C5814-ECB8-456C-8B94-3D0B3F75CE8C.jpeg

Trainerroad
Killgissar friskt:

Din ftp kanske ligger väldigt nära din pVo2max + att du är bra på att återhämta dig snabbt och därför klarar intervallerna med regelbunden vila. Att återhämta sig nämnvärt på 95% är ju svårt, i alla fall för mig. 90% däremot är stor skillnad och sänker du till det så klarar du säkert passet.

Trainerroad
Ja, vad som är fel på mig behöver vi inte reda ut - skulle ta allt för lång tid ?

Det jag reflekterar över är mest att med AT och klassningen av pass med PL (snarare än TSS/IF) är progressionen i de olika träningszonerna lite annorlunda mot de gamla "statiska" planerna.

Trainerroad
Ja, vad som är fel på mig behöver vi inte reda ut - skulle ta allt för lång tid ?

Det jag reflekterar över är mest att med AT och klassningen av pass med PL (snarare än TSS/IF) är progressionen i de olika träningszonerna lite annorlunda mot de gamla "statiska" planerna.

Jag upplever exakt samma så om det är fel på dig så är vi åtminstone två med samma fel :)

Även jag upplever Vo2maxpassen som lätta jämfört med tröskel på samma progression level.

Senast ändrad:
Trainerroad
Tss är rätt trubbigt det också, men bättre än ingenting. Det funkar skapligt för att jämföra veckor eller t o m enstaka pass så länge de rör sig i samma zoner.

TR:s mått på progression fungerar antagligen ok för deras användare i genomsnitt.

NLC, du verkar ju vara en rutinerad träningsräv. Följer du upplägg i TR av nyfikenhet, bekvämlighet, för att de är så bra eller av någon annan anledning?

Ibland hamnar jag på deras forum och slås av att användarna överlag verkar ha väldigt högt förtroende för träningsuppläggen.

Trainerroad
Tidigare år har jag oftast utgått från TrainerRoads planer (för SSB MV och Sustained Power Build) som modifierats efter eget tycke och smak. I år tänkte jag ge AT en chans men eftersom algoritmen hellre adapterar (tillbaka) pass till nominell längd än behåller en variant med samma PL så vet jag inte riktigt vad skillnaden blir mot tidigare. Får se vad framtiden ger.

Idag blev det iaf härliga 3x25 min sweetspot (i resistance mode) men nedbrutet i 5x5 men lite intensitetsvariationer för att göra det mer intressant.
B0095EB4-848F-442A-B6C3-9CBC5F34A2F4.jpeg

3.5 dagars rekommenderad återhämtning sa Garmin

Trainerroad
Inte för att vara elak, men det är riktigt skönt att se att det inte bara är jag som blåser igenom VO2 max utan problem men sen får kämpa med tröskel.
Av intresse, hur ser din puls ut under dessa 7x3min VO2max pass med 4min vila?
Dvs, ”how much time in the zone”?

Nämligen jag kan tycka att 4min vila efter 3min jobb på ”endast” 105-109% ftp är helt för mycket. Du vill ju att din puls ska vara så länge som möjligt kring VO2max, watt är sekundärt.

Trainerroad
Av intresse, hur ser din puls ut under dessa 7x3min VO2max pass med 4min vila?
Dvs, ”how much time in the zone”?

Nämligen jag kan tycka att 4min vila efter 3min jobb på ”endast” 105-109% ftp är helt för mycket. Du vill ju att din puls ska vara så länge som möjligt kring VO2max, watt är sekundärt.
Jag föredrar att inte ha längre vila än intervallerna själv med 111-116%, dvs 3min intervall = max 3min vila.
Pulsen brukar gradvis stiga, men med 4 min vila tar det betydligt längre tid innan man närmar sig maxpuls.

Trainerroad
Notera att VO2max-passet ovan inte nödvändigtvis är "det bästa" utan ett exempel på vad man hittar runt WL 5.0 för de två träningszonerna i fråga.

Men på samma ämne så uppskattar jag mer och mer graderingen med WL (inom respektive zon) för att snabbare/lättare kan hitta rätt nivå och progression (istället för att börja med att hosta lungorna ur sig på klassiska 4x4)

Trainerroad
Notera att VO2max-passet ovan inte nödvändigtvis är "det bästa" utan ett exempel på vad man hittar runt WL 5.0 för de två träningszonerna i fråga.

Men på samma ämne så uppskattar jag mer och mer graderingen med WL (inom respektive zon) för att snabbare/lättare kan hitta rätt nivå och progression (istället för att börja med att hosta lungorna ur sig på klassiska 4x4)
Check, I hear you!

Reagerade bara på "det inte bara är jag som blåser igenom VO2 max utan problem men sen får kämpa med tröskel". Trainerroad verkar ha varit väldigt frikostiga med att slänga en VO2max-stämpel på 3min passet ?
Enligt mig knappt ett "Stressad tröskel"-pass... kanske för nybörjade då.... å där ligger TR´s stora utmaning... hur erbjuda träningsprogram och -pass som fungerar för den breda massan och alla individuella olikheter?...

Nåja, jag slutar nu! :)

(ps. får du lunghosta på ett VO2max-pass då vet du att du hittat rätt!)

Trainerroad
Well, med nära på 1000 workouts för TZ VO2max i katalogen finns det rimligen tillräcklig variation i svårighet för att alla ska kunna hitta något som är tillräckligt utmanande för deras kapacitet.

För mina klena ben räckte det idag gott med 11 x 2 min @ 117-120%
59770F15-3B73-41D5-A13A-2C6ACD85D302.jpeg

Trainerroad
Mills är fint!

Men sen är det lite problemet också med TR kan jag tycka, det blir lite onödigt konstlat där man skapat en massa pass vars enda skillnad egentligen är någon % i intensitet eller nån minut hit eller dit. Sen hakar folk upp sig på enstaka pass utan att se the big picture så att säga.

Trainerroad
Jag är omänskligt mänsklig. Känns som att det är väldigt svårt att öka FTP efter 65. Styrka o uthållighet ökar efter en säsong utecykling men FTP står stilla. För lite intensitet?

Trainerroad
Kanske blir för få timmar / vecka under utesäsongen? Om du har kört på ordentligt inne så går det ju åt rätt mycket träning under sommaren för att inte ftpn ska sjunka.

Trainerroad
Jag är omänskligt mänsklig. Känns som att det är väldigt svårt att öka FTP efter 65. Styrka o uthållighet ökar efter en säsong utecykling men FTP står stilla. För lite intensitet?

Svaret är nog lite mer komplext än så.
- Hur ser din träningsplan ut under "off season"
- Hur ser din kost ut? (Ju äldre vi blir pekar de senaste rönen desto viktigare med högt proteinintag, uppåt 2g / kg för att minsk muskelförtviningen)
- Hur ser din vila ut? Mer bila behövs.

Mycket pekar på att högintensitet blir allt viktigare ju äldre vi blir för att bibehålla / öka. Allt är ju relativt. Tyvärr tenderar vi att tappa "toppeffekten" medan uthålligheten kan hålla högt upp i åldern. Högintensiv träning verkar vara medicinen för att bromsa förfallet (+ mer vila + mer protein + ANNAT :) )

Trainerroad
Massor med protein. Massor med vila(pensionär). Ett problem är för mycket träningsuppehåll pga skador o sjukdom. Men även efter en bra vinterperiod med träning har höjningen av FTP varit minimal . Har en plan på TR mot ett gravellopp i juli, så jag får hänga i o se hur det går.

Trainerroad
Mycket sweetspot på lite lägre kadens sägs ju vara ett bra sätt att höja ftp. Tex en timma 9/1, dvs 9 min sweerspot och 1 min vila på 50%, upprepa 6 ggr.
Fast man bör nog slänga in ett tuffare pass, åtminstone var 10:e dag, om man inte vill bli 100% diesellok. :)

Trainerroad
Det jag däremot har märkt är att om man (avsiktlig) gör ett pass hårdare än det var tänkt (t.ex skippar 30s vila mellan 4x10 min tröskelintervaller och kör 41.5 min rakt på) så får man oväntat ofta frågan ovan. Kanske för att HR inte matchar vad AT hade förväntat sig per intervall.
Uppdatering

Men funkar nog fortfarande bäst om man följer Workout-strukturen och "bara" ändrar intensitet - inte om man skiter i allt och blåser igenom

Trainerroad
BTW - lyssnade igenom veckans podcast under dagens runda och höll på att cykla i diket av glädje när Nate släppte nyheten att TR (inom kort) kommer stödja att man kan ställa in hur många minuter träningstid man har per veckodag. Har under det innevarande blocket Sustained Power Build haft fullt sjå med att korta ner 90 min VO2max till 75 eller 60 min (men behålla motsvarande WL) då AT vid varje uppdatering väljer en ny 90-minuters workout.

EDIT: Hittade tidpunkten i YouTube-klippet

Senast ändrad:
Trainerroad
Någon som har en bra förklaring varför kj förbrukade på ett och samma pass skiljer ganska stort mellan Trainerroad och vad Garmin loggar i Connect - båda med samma effektmätare.
Ett pass som ger 1400 kcal i TR kan ge 1600 kcal i Garmins värld.
Rätt stora avvikelser ändå.

Trainerroad
Någon som har en bra förklaring varför kj förbrukade på ett och samma pass skiljer ganska stort mellan Trainerroad och vad Garmin loggar i Connect - båda med samma effektmätare.
Vet inte, men spekulerar:
Kan de ha olika uppfattning om din verkningsgrad?
Någon av dem räknar även med efterförbränning (EPOC)?

Trainerroad
Spekulerar också.
Har du samma grunddata på båda ställena? Vikt, ålder, ftp, maxpuls etc

Trainerroad
Hur gör ni om ni varit sjuka en vecka?

Detta året har börjat på sämsta möjliga vis med enbart 2 friska veckor. Varje gång jag har "kommit igen" med att mjukstarta till min vanliga nivå har jag blivit sjuk på nytt. Frustrerande värre... Har ju en plan jag följer fram till maj, hittills har jag flyttat den med motsvarande tid jag varit borta eller helt enkelt bara ignorerat missade pass, detta känns dock bökigt att göra varje gång...

Trainerroad
Garmin ändrade nån gång förra året så att den visar totala antalet kalorier för ett pass istället för aktiva kalorier. Eller kanske var det under 2019? Det är iaf så dom gjort.

kJ från effektmätaren stämmer ganska exakt för mig när det gäller TR / Garmin.

Senast ändrad:
Trainerroad
Hur gör ni om ni varit sjuka en vecka?

Detta året har börjat på sämsta möjliga vis med enbart 2 friska veckor. Varje gång jag har "kommit igen" med att mjukstarta till min vanliga nivå har jag blivit sjuk på nytt. Frustrerande värre... Har ju en plan jag följer fram till maj, hittills har jag flyttat den med motsvarande tid jag varit borta eller helt enkelt bara ignorerat missade pass, detta känns dock bökigt att göra varje gång...
Har för mig att AT ska kunna kompensera träningsplanen för sjukdom, det gjorde den för mig när jag fick 2 veckors covid i Januari. Har sakta kunnat närma mig min nivå innan sjukdom.
Jag lät bara alla pass ligga kvar i kalendern så att dom missades.

Tillbaka
Topp