Kolfiber drev

joelMeta

Medlem
Kolfiber drev
Hej Happyride!

Jag och en kompis gör ett kandidatexamensarbete där vi ska designa och tillverka ett kolfiberdrev. En del av arbetet är att man skall genomföra en mindre marknadsundersökning. Så vi har gjort ett litet formulär med endast 4 st frågor. Vi uppskattar all hjälp vi kan få! tack på förhand!

//Joel & Theo

Kolfiber drev
Hej Happyride!

Jag och en kompis gör ett kandidatexamensarbete där vi ska designa och tillverka ett kolfiberdrev. En del av arbetet är att man skall genomföra en mindre marknadsundersökning. Så vi har gjort ett litet formulär med endast 4 st frågor. Vi uppskattar all hjälp vi kan få! tack på förhand!

//Joel & Theo

Kolfiber drev
Kul att ni gör en kandidatexamensarbete. Hur orienterar ni kolfiberkompositen med tanke på att last kommer från minst 3 håll? Mig veterligen finns det flera som försökt saluföra sådana och kommit med hybridlösningar till slut där kolfiberkompositen inte kommer i kontakt med kedjan.

Kolfiber drev
Kul att ni gör en kandidatexamensarbete. Hur orienterar ni kolfiberkompositen med tanke på att last kommer från minst 3 håll? Mig veterligen finns det flera som försökt saluföra sådana och kommit med hybridlösningar till slut där kolfiberkompositen inte kommer i kontakt med kedjan.
hybridlösning är mest trolig. Mest för att lösa nötningsproblemet :)

Kolfiber drev
"Kandidatexamensarbete" låter allvarligt. Särskriven topic, bara förnamn och en profilbild som säger "kokt korv med bröd" gör ju att jag inte tar er tillräckligt seriöst egentligen. Tänker svara på frågorna bara för att vara snäll. Vill man ha något for free här i världen bör man kanske anstränga sig lite.

Ps: Jag tror inte att eran idé saknar ekonomisk bärighet, men jag gillar den ändå.

Kolfiber drev
"Kandidatexamensarbete" låter allvarligt. Särskriven topic, bara förnamn och en profilbild som säger "kokt korv med bröd" gör ju att jag inte tar er tillräckligt seriöst egentligen. Tänker svara på frågorna bara för att vara snäll. Vill man ha något for free här i världen bör man kanske anstränga sig lite.

Ps: Jag tror inte att eran idé saknar ekonomisk bärighet, men jag gillar den ändå.

/ödmjukt och högaktningsfullt ?

Kolfiber drev

Det heter ”er idé”, inte ”eran idé”, om vi nu ska prata språkvård här. ?

Kolfiber drev

Ser ut som biltemakörv. Kan väl knappast bli mer seriöst?

Kolfiber drev
en semantisk fråga: drev till cyklar sitter vid bakhjulet, drevkransar eller i dagligt tal kransar eller klingor vid vevpartiet. vissa kan kalla det framdrev, men knappast bara drev.

är det möjligen ett sånt ni menar? isf har det redan funnits på marknaden....

Kolfiber drev
en semantisk fråga: drev till cyklar sitter vid bakhjulet, drevkransar eller i dagligt tal kransar eller klingor vid vevpartiet. vissa kan kalla det framdrev, men knappast bara drev.

är det möjligen ett sånt ni menar? isf har det redan funnits på marknaden....
Kedjedrev har jag alltid sagt om framdreven.

Kolfiber drev
Men drev bak är väl lika mycket kedjedrev som drev fram?
Gissar att det kommer från engelskans chain wheel. Äldre cykelmekaniker som jag har stött på säger kedjedrev om det främre drevet. Det är ju det drevet som driver kedjan runt, och de bakre dreven som driver hjulet.

Kolfiber drev
om en googlar "kedjedrev" används det friskt om både framklingor och bakdrev.

även "drevkrans" förekommer som benämning både fram och bak.

enklast är väl om en försöker komma ihåg att säga "framklinga", "framkrans" eller möjligtvis "framdrev", som exakt alla förstår.

för nostalgikerna finns hieroglyferna som är upphovsrättsfria sedan länge och står var och en fritt att använda.

Kolfiber drev
om en googlar "kedjedrev" används det friskt om både framklingor och bakdrev.

även "drevkrans" förekommer som benämning både fram och bak.

enklast är väl om en försöker komma ihåg att säga ""framklinga", "framkrans" eller möjligtvis "framdrev", som exakt alla förstår.

för nostalgikerna finns hieroglyferna som är upphovsrättsfria sedan länge och står var och en fritt att använda.
Google är dessvärre inte svaret på alla frågor, även om Språket i P1 envisas med att använda det som referens hela tiden.

Enklast att komma ihåg är naturligtvis att det främre drevet heter ”kedjedrev”. ?

Kolfiber drev
TS, ni får göra avhandlingen om vad det faktiskt heter istället. Låter svårare att bestämma det än att tillverka ett drev i kolfiber tycker jag.
Själv gillar jag den här typen av diskussioner, vad saker kallas och så vidare. Spännande, man lär sig mycket. Men man behöver ju inte bli sur och tvär.

Kolfiber drev
säg om det är fram och bak bara om ni är intresserade av att kommunicera.
Finns det någon som använder klinga som term för det man har bak? Jag har aldrig hört det och om det aldrig används på det sättet har klinga och framklinga samma innebörd, d.v.s. båda termerna kommunicerar budskapet lika bra.

Senast ändrad:
Kolfiber drev
faktiskt aldrig hört termen kedjedrev iaf. måste vara något med dialekten i norra halland;))

eller säger tyson det..?

i tyskland säger man kettenblatt, i frankrike plateau och i italien corona. om ni skulle få för er att köpa framkransar där. i kolfiber eller så.

förresten är frågan i enkäten om miljövänligt inköp kontradiktorisk när man pratar om kolfiberdetaljer. som ännu värre dessutom är slitdelar.

does not compute.

Kolfiber drev
Jag har svårt att förstå vitsen med CF i drev. Aluminium fungerar utmärkt. Går bra att bearbeta så går göra växelramper eller N/W tänder enkelt, rimligt billigt, rimligt hållbart, lätt att färga med anodisering och blir lätt då det är detalj som det är lätt att bearbeta bort onödigt material ifrån och när de är slut går det antigen fila för att få några till mil eller annars återvinnes bra.

Jag har inget emot CF, men att göra klingor i det känns lite krystat?!

Tillbaka
Topp