Hjälp att identifiera ram - Nishiki

Mikey79

Medlem
Edit:
Det är en Nishiki Arrow Speed från 1981.

Hej,

Nån som har någon aning om vad detta kan vara för ram som gömmer sig under sprayfärgen?

Tror inte att jag har gjort något superfynd, men är nyfiken vad det kan vara och har bild-googlat som en galning. Gissar på att den är från sent 70- till tidigt 80-tal.

Ledtrådar:
Originalfärgen var mörkblå metallic på hela ramen (syns på färgsläppet på sista bilden).
Dropouts bak är Suntour GS.
Ramnumret börjar på EA10

Utrustning som satt på när jag köpte den:
Styre: Sakae Custom Road Champion
Styrstam: SR
Frambroms: Dia-Compe Deluxe 583
Bromshandtag: Dia-Compe Regular
Vevparti: Silstar
Pedaler: Kyokuto Top-Run
Växlar: Suntour Seven (2x6)
Sadel: Selle San Marco Laser

20220226_153613.jpg

20220226_150512.jpg
20220226_150544.jpg

20220226_150609.jpg
20220226_150445.jpg

Senast ändrad:
Tack för förslagen @Bengt-re och @GustavK.

Nu har jag ägnat kvällen åt att zooma in på alla muffar jag kunde hitta på nätet och det måste vara en Nishiki från 1981 av serienumret att döma. Nån som sitter på en katalog?

Förutom att denna Road Master har Shimano-dropouts och annan bestyckning så ser ramen identisk ut:
https://www.damskobikes.com/products/nishiki-road-master-1
Det ser likt ut. Att hitta en bild rakt framifrån skulle kanske fälla avgörandet om muffarna är lika?!

Kolla med gubben på bike-forums i vintage-sektionen, de har en sjukt lång lista på serienummer och sånt för att identifiera gamla cyklar. Men jag kom aldrig fram till exakt vilken modell min Nishiki från -85 var trots det. Det fanns olika modeller/utrustning för amerikanska och svenska marknaderna vilket gör det ännu mer komplicerat.

Tillbaka
Topp