Hur få loss dubbdäck, Schwalbe Ice Spiker

Markus F

Aktiv medlem
Tjena. Nu är det dags att ta av dubbdäcken, och dom sitter som helvete. Dom var inte lätta att få på plats, men nu är det helt omöjligt. Jag antar att det till viss del beror på att det är fälgar för tubeless. Men vad finns det för hemligt knep? Voodoo? Måste det vara fullmåne? Är det sånt som husalverna ska sköta om?
Däcken är Schwalbe Ice Spiker 27,5X2.1 och fälgarna är WTB i35.

Jag har haft dessa, kommer inte ihåg problem med fälgbredd på 20-25 mm. Ta en sida i taget, se till att passa in hela sidan i fälgens mittspår och använd två däckavtagare om det behövs.

Tjena. Nu är det dags att ta av dubbdäcken, och dom sitter som helvete. Dom var inte lätta att få på plats, men nu är det helt omöjligt. Jag antar att det till viss del beror på att det är fälgar för tubeless. Men vad finns det för hemligt knep? Voodoo? Måste det vara fullmåne? Är det sånt som husalverna ska sköta om?
Däcken är Schwalbe Ice Spiker 27,5X2.1 och fälgarna är WTB i35.
Det vanliga: se till att däcket kan ligga i botten på fälgen, lite diskmedel och precis rätt mängd våld med bra verktyg. Jag tog av mina för några dagar sedan och svor så att grannarna hörde det. Det blir inte lättare av att dubbarna äter upp handen om man inte har handskar.

Om de är tröga att trycka ner från kanten har jag lagt hjulet på en gammal matta och sen trampat med hälen på ett par foppatofflor så nära fälgkanten som möjligt. Klen i fingrarna...

Jag tog på ostronöppnarhandskarna. Däcken lossar ju inte ens från kanten....
Extremtips, används på eget ansvar (som allt annat här i livet): lägg hjulet på golvet med stöd runt fälgen så att bromsskivan inte skadas. Trampa försiktigt på bara däcket så att det lossnar. På min envisaste endurofälg (för mc alltså) var det hoppa med kängorna på som gällde.

Jag har haft dessa, kommer inte ihåg problem med fälgbredd på 20-25 mm. Ta en sida i taget, se till att passa in hela sidan i fälgens mittspår och använd två däckavtagare om det behövs.
+1 på det. Tog av mina förra veckan. De sitter som berget. Men gör som du sade går det ganska bra. Man får göra det om och om igen. Ta ett varv och få ut lite av kanttråden, tryck in resterande kanttråd mot mitten. Upprepa tills det är klart. 2mm i taget! :) (nja, men det kanske tar en fyra varv innan det är av)

Jag brukar skära bort dem med morakniv. Har funkat bra i två säsonger nu.

IMG_20220310_105838.jpg

valhalla, är inte det där till en hrrm el&#kel? ?

för övrigt firade jag idag min pågående covid med en återhämtarrunda långsam takt på singletrack några timmar. hur mycket glasknaggelis som helst, mälardalen.

mina isp får sitta kvar på skogshojen några veckor till.

Kläm däcket, vid fälgkanten, i ett skruvstäd och bänd fram och tillbaka. Tog till den metoden i somras när jag hade ett däck som satt som klistrat mot fälgen.

Om det är alufälgar kan man ta en bred skruvmejsel att bända med och försiktigt försöka få däcket att släppa från fälgkanten. Däcksavtagarna är för breda och trubbiga för ändamålet så något smalare verktyg behövs för ändamålet.
Har däcket väl släppt från fälgkanten borde det inte vara så svårt att sen få av det från fälgen.

valhalla, är inte det där till en hrrm el&#kel? ?

för övrigt firade jag idag min pågående covid med en återhämtarrunda långsam takt på singletrack några timmar. hur mycket glasknaggelis som helst, mälardalen.

mina isp får sitta kvar på skogshojen några veckor till.
Jag hade tänkt flytta över dem till nya el&#kel-pendlaren men planerna ändrades ?

Tillbaka
Topp