Få bort skruv som rostat/ärjat fast i aluram?

MarcusL79

Aktiv medlem
Tänkte tag tag i min racer dom stått ett tag, läget är som det är och jag skäms. .

Skruvarna till växelvajrarna (där vajerhöljet slutar och övergår i endast vajer) har nämligen rostat/ärgat fast i ramen.
Hur får jag enklast bort dom?

Har provat med WD-40 (har dock inte låtit det dra i flera timmar) och tång men det är för lite som sticker ut för att jag skulle kunna få nåt grepp med tången. Även provat lite med varmluftspistol men var rätt feg.

Kommer inte åt att borra bort den då chucken/maskinen tar i ramen både ovanifrån och underifrån.

Går det att fixa hemma med de vanligaste verktygen eller måste jag lämna in?
Är det en Cykelverkstad som gäller då? eller någon mer renodlad stålverkstad?

Nån som har ett hum om vad det kan tänkas kosta i så fall?

Bilagor

• PXL_20220312_155141476.jpg
    PXL_20220312_155141476.jpg
    433.5 KB · Besök: 177
  • PXL_20220312_155117671.jpg
    PXL_20220312_155117671.jpg
    303.7 KB · Besök: 150
  • PXL_20220312_155313118.jpg
    PXL_20220312_155313118.jpg
    396.3 KB · Besök: 160
Kanske knacka i en grispitt med hammare lite försiktigt och vrida med skiftnyckel.

edit: Eller borra rakt igenom med en smal vinkelchuck och sätt nån passande reduceringshylsa i fästet istället. Växeljusteringen går att få med en inline barrel adjuster som du då sätter nånstans på ytterhöljet.

Grispitt? Ha ha ha .. aldrig hört det förut men låter ju som ett måste .
Kostade ju knappt nåt heller så börjar där.

Vinkelchuckarna var ju lite dyrare men hittade en vinkelväxel för 420 +frakt. (Men kanske känner nån som har en)

tack även för tipset om en inline barrel adjuster ?

Köp en lång bitshållare och en borr med bitsfäste, eller en lång borr förstås!

Kan gå med långt borr/förlängare, men det ser ut att bli lite för mycket vinkel?
Nu är ju borret smalare (3,5-4mm) än pennan men det beror ju också på hur långt in skruven är gängad.

Om skruven är 4mm, räcker det med ett 3mm för att man ska borra sönder skruven så den lossar?

Bilagor

• PXL_20220312_183313101.jpg
    PXL_20220312_183313101.jpg
    469.9 KB · Besök: 106
  • PXL_20220312_183207849.jpg
    PXL_20220312_183207849.jpg
    682.5 KB · Besök: 106
Köp en vänsterskruvad borr, finns även i små storlekar typ 2mm. Bättre än en grispitt när det handlar om små diametrar är min erfarenhet. Finns hos välsorterade järnaffärer för några tior.

Kan gå med långt borr/förlängare, men det ser ut att bli lite för mycket vinkel?
Nu är ju borret smalare (3,5-4mm) än pennan men det beror ju också på hur långt in skruven är gängad.

Om skruven är 4mm, räcker det med ett 3mm för att man ska borra sönder skruven så den lossar?
Mmm, lite problematiskt att borra rakt, kanske borra nerifrån med en flexibel bitshållare med borr, jag hade testat med 3mm(om det är skruvens diameter minus gäng?) bort först och sett om man fått petat ut resterna av skruven,
10-1031_xl_1.jpg

När jag mätte nu ser skruven ut att vara 5mm och den är ju ihålig eftersom vajern löpt inuti.

Underifrån går det precis få ett 4borr att löpa fritt, men ett 3,5mm hade känts tryggare så jag har lite att gå på och inte borrar i själva ramen.

Skruven går in ca 10mm.

De där justerskruvarna är ju samma som satt på växlar förut. Jag har fått ut flera knäckta sådana genom att knacka in en torxbits och sedan vrida på den med en skiftnyckel eller dyl. Jag har för mig att T15 passar bra.

Om skruvarna är fastärjade så ge dem ett par ordentliga slag med en dorn eller dyl. för att spräcka ärjen. Den är relativt skör.

Skulle det skita sig och torxbitsen går av så kan du ju lätt slå ut den med en liten spik eller dyl. bakifrån. Så kan du alltid försöka borra upp hålet efteråt. Säkrare alternativ än både grispitt och vänsterborr av den anledningen.

Värme funkar utmärkt mot ärj. Om du har en lödpenna så kan du prova att värma upp skruven ordentligt med den. Då blir värmen mer riktad så att du slipper elda bort lacken. Om du får en torxbit på plats så kan du kanske värma den med en låga istället.

Provade med torx och fick ner den rätt hyfsat men den snurrade ändå när jag vred.

Testade också att knacka underifrån med ett dorn, men det är nog för mycket gängor i. Men ärgen fick sig nog en omgång.

Funderar på att slitsa upp den genom att knacka med ett litet stämjärn.

Smart det där med lödpenna /värma bitset.
Måste testas.

Använd inte grispitt. Lurigt, grovt verktyg som är lätt att misslyckas med. Värme är alltid det bästa.

Tyvärr är det styrröret som är i vägen.
Får nog ta mig en tur till Biltema, köpa en flexibel bitshållare med borr. Borra underifrån och hoppas på att jag kan pilla bort resterna sen.

Provade med torx och fick ner den rätt hyfsat men den snurrade ändå när jag vred.

Testade också att knacka underifrån med ett dorn, men det är nog för mycket gängor i. Men ärgen fick sig nog en omgång.

Funderar på att slitsa upp den genom att knacka med ett litet stämjärn.

Smart det där med lödpenna /värma bitset.
Måste testas.

Om man har fått ned ett torxbits så att det får ordentligt grepp, brukar man kunna ansätta ett ansenligt moment med dess hjälp.

Kan du få ned ett bits som är en storlek större? Om inte så hade jag offrat ett större torxbits genom att slipa ned det något och provat igen. Kan lätt göras genom att sätta det i borrmaskin.

Du kan även prova att pressa in bitsen med hjälp av en stor tång eller ett skruvstycke.

Det finns oheliga mellanstorlekar på torx. Men de är såklart inte så lätta att få tag på.

Det finns ju mekaniska ok för de snålpellar som inte har råd att köra med fälgbroms.

Alltid tänkt tvärtom, fälgbroms är för de snålpellar som inte åker kolfiberhjul på vintern.

Man kan klart åka kolfiberhjul och fälgbroms på vintern, då är man en given icke-snålpelle :)

För övrigt tror jag på värme först och sen grispitt. Ett utmärkt verktyg om man har tummen placerad där den skall vara.

Alltid tänkt tvärtom, fälgbroms är för de snålpellar som inte åker kolfiberhjul på vintern.

Man kan klart åka kolfiberhjul och fälgbroms på vintern, då är man en given icke-snålpelle :)

För övrigt tror jag på värme först och sen grispitt. Ett utmärkt verktyg om man har tummen placerad där den skall vara.
CF högprofil fälgbromsat på CX bana! Då har man flis!

Yeeeeeeesss!

2 av 2 borta och gängorna ser ut att ha klarat sig bra. Först med 3,5mm borr underifrån sen med ett 4mm. Knäckte till rätt bra när jag tog 4mm borret och var helt 100 på att det var borret som gick av.
Gick väldigt smidigt.
Flexibel bitshållare hade jag redan men hade aldrig kommit på att jag kunde ha borr till den.

Provade först med grispitt som bet rätt bra men kunde bara vrida nåt varv med tång/polygrip. Hade behövt skruvdragaren till den men det fick jag inte plats med.

Tack för hjälpen!

Men i sommaren får ni se upp, det är är inte roligt att bli frånåkt av en snåljåp på alu-hoj med fälgbromsar och original hjul. .?

Tillbaka
Topp