Blockettråden 2

Blockettråden 2
Tveksamt företag det där men tror inte det är stöldgods. Affärsidén verkar vara att dammsuga blocket på bra privatannonser och sälja till typ 50% merpris. Riktigt fult tycker jag och tyvärr lurar dom väl några som inte är så pålästa, dock inte olagligt ?
Vad är det som är fel med att köpa något billigt för att sälja det vidare? Det är väl hela affärsidén för alla begagnathandlare för andra fordon så varför skulle det inte vara okej för cyklar?

Om man ljuger gällande spec, ålder eller skick på varan man säljer är det såklart en annan sak.

Blockettråden 2
Vad är det som är fel med att köpa något billigt för att sälja det vidare? Det är väl hela affärsidén för alla begagnathandlare för andra fordon så varför skulle det inte vara okej för cyklar?

Om man ljuger gällande spec, ålder eller skick på varan man säljer är det såklart en annan sak.
Låt det inte bli nåt tjat om det i denna tråden. Jag delade min åsikt om företaget i fråga och affärsidén, och du delade din. Tack för det.

Blockettråden 2

Det är ju upp till var och en att göra bra respektive dåliga affärer. Eller helt låta bli. Eller göra rimliga affärer. Jag kan heller inte se problemet (oavsett hur jag själv föredrar att göra mina affärer).

Det kanske till och med finns någon som kan se bruksvärdet i en cykel de köpt, och som är nöjd med det. Kanske, kanske...

Blockettråden 2
Kan ingen köpa den här och berätta hur bra den svänger ?

Bilagor

• 413A79BD-9ECB-4D3B-AD1C-0507E126BE3B.png
    413A79BD-9ECB-4D3B-AD1C-0507E126BE3B.png
    258.4 KB · Besök: 172
Blockettråden 2

Det är affärsiden för alla företag.

Blockettråden 2

Ni som kan - vad är det rimligt pris?
Jag kan inte se att den skulle vara värd mer än 2000 oavsett hur fin den är. Möjligtvis om ram och gaffel börjar bli eftertraktade. Det är en tidig Judy trots allt.

Blockettråden 2
received_533061121477063.jpeg
received_325733049587054.jpeg
Bikers Sweden AB
Verkar ha som affärsidé att köpa begcyklar och kränga dem som "nästan nya", även om de är 6 år gamla.? Många cyklar har de. Dock verkar de sakna företagssida på Blocket samt hemsida på nätet.

Blockettråden 2
Bikers Sweden AB
Verkar ha som affärsidé att köpa begcyklar och kränga dem som "nästan nya", även om de är 6 år gamla.? Många cyklar har de. Dock verkar de sakna företagssida på Blocket samt hemsida på nätet.
Massa (säkert två!) såna där hörde av sig när jag skulle sälja en cykel halvbilligt i fjol. Lät jättetydligt på dem att de bara for runt med bil i olika områden och köpte cyklar för att sälja vidare. Blev nej och vänta på att nån lokal kände för att köpa istället.

Blockettråden 2
Visa bilaga 544133Visa bilaga 544134Bikers Sweden AB
Försökte sälja cyklar här med för ett tag sen, som privatperson, för att försöka smyga undan att betala för företagsannons. Men det upptäcktes som tur var.

Blockettråden 2
Gissar att de inte ens vet om alla nya standarder jämfört med 5-6 år sedan. Boost, breda hjul, modern geometri o.s.v. Eller så vet de om det men medvetet utelämnar den infon.

Blockettråden 2
Varför blir den här aldrig såld för? Vet inte hur många gånger den annonseras ut. Ibland billigare inklusive trainer.
Kanske p.g.a. fälgbroms? Säger inte att cyklar med fälgbroms ska vara mindre värda, men tyvärr ser verkligheten så ut idag. Har för mig att jag sett en XR4(fälgbroms) här också för ett bra pris som stått väldigt länge.

Blockettråden 2
Jo, det också. Det är inte så effektivt på en lvg cykel.

Det skiljer 3 växlar vilket såklart kan vara mycket för vissa men för de flesta tror jag det där sitter lite i huvudet.
Och såklart var i registret man brukar befinna sig, om man är en typiskt 21/19 (Shimano) gnidare som jag så är det egentligen ingen skillnad alls på det stora hela.

växlar.JPG

Blockettråden 2
Det skiljer 3 växlar vilket såklart kan vara mycket för vissa men för de flesta tror jag det där sitter lite i huvudet.
Och såklart var i registret man brukar befinna sig, om man är en typiskt 21/19 (Shimano) gnidare som jag så är det egentligen ingen skillnad alls på det stora hela.

Visa bilaga 544186
Jag lyssnade på intervjun som Dylan Johnson gjorde med Josh Poertner nyligen. De gick just in på det här med 1x för landsvägscykling. Han pratade om hur det är mindre effektivt eftersom den mindre klingan fram medför att man hela tiden hamnar i mindre kuggar bak. Alltså ju längre ner man kommer på kassetten, desto mer förlorar man. Från 11 till 10 förlorar man 2W, där är det som värst. Kör man med 9 så blir det 2,7W.

Jag har Shimano Sora på en cykel och jag finner ofta att hoppen är för stora för att jag ska hamna på kadensen jag föredrar. Korsväxlingen gör ju sitt också. Jag har aldrig testat 1x på lvg men tror inte det skulle funka för mig. Men jag förstår att det inte är ett problem för dig om du ligger ofta på de växlarna.

När det gäller aero. Den ytan man tar bort(framväxeln) genom att köra 1x, det adderar man tillbaka genom en längre bur o.s.v.

2A43A9E3-8ADB-48AC-BA0E-C05B77D53878.png
56363239-0C1E-451B-8D1D-7DFDC99B248E.png

Senast ändrad:
Blockettråden 2
Jag lyssnade på intervjun som Dylan Johnson gjorde med Josh Poertner nyligen. De gick just in på det här med 1x för landsvägscykling. Han pratade om hur det är mindre effektivt eftersom den mindre klingan fram medför att man hela tiden hamnar i mindre kuggar bak. Alltså ju längre ner man kommer på kassetten, desto mer förlorar man. Från 11 till 10 förlorar man 2W, där är det som värst. Kör man med 9 så blir det 2,7W.

Jag har Shimano Sora på en cykel och jag finner ofta att hoppen är för stora för att jag ska hamna på kadensen jag föredrar. Korsväxlingen gör ju sitt också. Jag har aldrig testat 1x på lvg men tror inte det skulle funka för mig. Men jag förstår att det inte är ett problem för dig om du ligger ofta på de växlarna.

När det gäller aero. Den ytan man tar bort(framväxeln) genom att köra 1x, det adderar man tillbaka genom en längre bur o.s.v.

Visa bilaga 544271
Visa bilaga 544272

Visst kostar det från 12 och neråt men hur ofta är du där? Och i avgörande ögonblick?
Jag kör också 2x11 men jag tror att 1x12 egentligen inte hade begränsat mig alls bara jag får en klätterväxel som är lätt nog.
Störst anledning till att jag byggde 2x11 igen nu senast var väl mest för att slippa byta 6 bodys och kassetter ?

Tyvärr aldrig tappat en spurt på tian bak som jag vunnit med de två extra watten jag sparat på en elva :)

Men min poäng var mest att man lätt tänker att 2x11 är 22 växlar när det faktiskt är 15 i de flesta fall (beroende på kassett).

Gillar man 12/25 är klart inte singelklinga något man bör ge sig på.

Blockettråden 2
Visa bilaga 544133Visa bilaga 544134Bikers Sweden AB
Haha vill minnas att de tjommarna köpte en grå/röd Scott Speedster Gravel 10 av kollegan för en vecka sedan. De gav 8000:- och frågade upprepade gånger om han inte ville sälja de andra cyklarna i förrådet också.

Intressant att se om den dyker upp på blocket...

Edit: Haha den ligger redan uppe för 14 papp

Tillbaka
Topp