[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

Blev två igår, ganska trista och blöta från varuhus, inte ens goda..? 128st av dom vore inte kul..? tror det var ett par år sedan senaste semlan också, så ingen fantast direkt..?

Två igår, en restsemla idag. Hyr billiga kontorslokaler så hyresvärden bjuder på billiga industrisemlor. Undrar om man får bättre semlor om man hyr några av deras finare lokaler? Men fettisdagen ska väl vara kvantitet före kvalitet, bra semlor äter man andra dagar.

Nu liten paus. Fössta tossdan i mass imorgon, så då blir det massipantåta istället.

Två igår, en restsemla idag. Hyr billiga kontorslokaler så hyresvärden bjuder på billiga industrisemlor. Undrar om man får bättre semlor om man hyr några av deras finare lokaler? Men fettisdagen ska väl vara kvantitet före kvalitet, bra semlor äter man andra dagar.

Nu liten paus. Fössta tossdan i mass imorgon, så då blir det massipantåta istället.
Tecknar du ett väl tilltaget förskottsbetalt långtidskontrakt så kan jag bygga kontorslokal med gym, bastu, bubbelpool, cykelverkstad samt massage, cykelservice och nybakat enligt önskemål var dag.

Jag tycker att man lika gott kan utesluta "kvantitetssemlor" helt och bara gå på "kvalitetssemlor".

Gårdagen till ära bjöd på en fin kvalitetssemla från Linbageriet i Alfta. Idag, liksom de flesta andra dagar på året, blir det noll semlor.

I går en halvindustri-semla från Thelins, helt OK. Årets bästa hittils är från Bröd & Salt. Årets sämsta var från Gateau, smakade lösningsmedel. En finbagarsemla i prognosen till i morgon.

Men, ni som bara äter en semla per år, hur hanterar ni risken att den inte är bra? Samma leverantör brukar svänga från år till år hur bra de är, kanske till och med från dag till dag? Bättre då att gardera med några olika inför, och efter den stora dagen.

I går en halvindustri-semla från Thelins, helt OK. Årets bästa hittils är från Bröd & Salt. Årets sämsta var från Gateau, smakade lösningsmedel. En finbagarsemla i prognosen till i morgon.

Men, ni som bara äter en semla per år, hur hanterar ni risken att den inte är bra? Samma leverantör brukar svänga från år till år hur bra de är, kanske till och med från dag till dag? Bättre då att gardera med några olika inför, och efter den stora dagen.
Det säkraste måste väl vara att öva tills man kan tillverka en semla som faller en själv i smaken!?

Äter man bara en semla per år blir den ju automatiskt årets bästa.

En, på klippan ? Hittade ett nytt bageri av en slump när jag cyklade lite fel, Surdegskungen i Lerum! Rätt god semla, grädden inte på topp kanske men resten var kungligt, speciellt bullen.

20220302_152608-Edit.jpg

En kollega tipsade om dessa kanelbullesemlor från Lilla Sur förra veckan. Har tänkt jag skulle prova men lite svåra att få tag på. Idag hände det dock. Det var kö utanför, men fick en iaf :)

Ett stycke Kremla idag alltså, det är så de kallas visst. Riktigt smarrig, men jag vet inte, en vanlig kvalitetssemla är bättre. Det var lite konstigt med kompakt bulle, annars hade det nog funkat.

20220309_101400-Edit.jpg

Senast ändrad:
Tack vare Strava* hittade jag ett hantverksbageri ett stenkast från min rutt! Skåra Gårds Bageri. Den satt bra! Vilket läge också! Helmysigt där ju. Riktigt smarrig semla också. Det var nog sista för i år. Man ska avsluta på topp :)

(* jo alltså när jag planerade rutten såg jag en ikon "Bageri" där, det var nåt nytt, sådant brukar man väl inte se!? men bra var det iaf, skadar inte med lite mer information på kartorna)

20220311_145044.jpg

Kändisbagaren Sebastién Boudet på besök i Luleå, så ställde mig i kö och köpte ett par av hans brioche-semlor. Glömde fråga om han använt skitmjöl (...om nån minns bråket med Jan Hedh). Hursomhelst, baka kan han och dessa var fantastiskt goda och välgjorda, om än icke-traditionella. Omväxling förnöjer, särskilt så här i slutet av semmelsäsongen.

signal-2022-03-16-131212_001.jpeg

Men Brioche??? Jag har bara ätit brioche (ej semla) en gång, eller rättare sagt 1/2 gång. Jag fick inte i mig hela brödbiten. Det var rent utsagt oätligt....

Men Brioche??? Jag har bara ätit brioche (ej semla) en gång, eller rättare sagt 1/2 gång. Jag fick inte i mig hela brödbiten. Det var rent utsagt oätligt....
Det har ju blivit inne att ha briochebröd till hamburgare också, men så vitt jag förstår så kan man variera sig ganska mycket inom ramen av brioche. Gemensamma nämnaren är att det är väldigt mycket smör (och ägg) i degen jämfört det mesta annat. Och smör är ju lite som bacon - aldrig fel ?

Men den tog bra med allt fett. Det var inte lite grädde heller (osötad) som dessutom var vispad så den blev kompakt och krämig snarare än fluffig. Jag gillar den konsistensen, men det är förstås mättande.

Kändisbagaren Sebastién Boudet på besök i Luleå, så ställde mig i kö och köpte ett par av hans brioche-semlor. Glömde fråga om han använt skitmjöl (...om nån minns bråket med Jan Hedh). Hursomhelst, baka kan han och dessa var fantastiskt goda och välgjorda, om än icke-traditionella. Omväxling förnöjer, särskilt så här i slutet av semmelsäsongen.

Visa bilaga 544534
Dom där är sinnessjukt bra, jag åt mig igenom halva Stockholm härom året och testa olika. Som dom där vann överlägset. Lillebror kom på god 2a plats..

Tillbaka
Topp