Blockettråden 2

Blockettråden 2
Specifications
Product 2019 Kona Process 153 27.5 Bike
Model Year 2019
Riding Type Enduro / All-Mountain
Rider Unisex
Sizes and Geometry XL
Wheel Size 27.5" (650b)
Frame Material Aluminum
Frame Material Details Kona 6061 aluminum butted
Rear Travel 153mm
Rear Shock RockShox Deluxe RT Trunnion
Fork RockShox Yari RC Motion Control DebonAir
Fork Travel 160mm
Head Tube Diameter Tapered

sr.jpg

2323.jpg

Blockettråden 2
2 år gammal Hightower för samma pris som en ny? Dock dåligt med storlekar... Jag kanske missar något...

Den nya du länkar till har dock Sram NX, den vill ingen har.
(Den har dock också en Lyrik, som är fin)

EDIT: läste fel, det är också en Yari på den.

Senast ändrad:
Blockettråden 2
Visst kostar det från 12 och neråt men hur ofta är du där? Och i avgörande ögonblick?
Jag kör också 2x11 men jag tror att 1x12 egentligen inte hade begränsat mig alls bara jag får en klätterväxel som är lätt nog.
Störst anledning till att jag byggde 2x11 igen nu senast var väl mest för att slippa byta 6 bodys och kassetter ?

Tyvärr aldrig tappat en spurt på tian bak som jag vunnit med de två extra watten jag sparat på en elva :)

Men min poäng var mest att man lätt tänker att 2x11 är 22 växlar när det faktiskt är 15 i de flesta fall (beroende på kassett).

Gillar man 12/25 är klart inte singelklinga något man bör ge sig på.
Läste hela vägen från när någon länkade en (oerhört estetiskt lagd) Specialized som även jag har fundera på varför den inte säljs. Jag köper den inte för jag behöver helt enkelt inte en ny cykel, punkt.

Blir lite matt på diskussionen kring 1x/2x... kan vi inte bara enas en gång för alla att det finns för och nackdelar med dem båda och att det bara kokar ner till preferens i slutändan ändå?

Jag har kört 1x på MTB, gravel och LVG, kommer aldrig gå upp på 2x igen, men har full förståelse för "klungkrigarna" som vill ha de små exakta valen när det går fort och är tajt mellan leden. Att man förlorar 2w på att ligga "lågt" bak känns är ju en "icke-faktor" för 99,9% av alla som cyklar. Också, kan inte viktbesparingen på att slippa släpa på dubbla drev, växel, vajer och större reglage spara de 2w man eventellt förlorar...?

Slutsats: Kommer vara avis på ägaren till den röda faran oavsett vem det är/blir.

Blockettråden 2
Att en cykel för 40 000 har SRAM NX är ett sådant kapitalt misslyckande att det är tragiskt. Men så länge pöbeln bara köper och tror att "det är bra" kommer man vara nöjd. Jösses säger jag :D

Om du tycker att 40 000 är för billigt för en cykel med Sram NX kan du får en Specialized Epic Evo för 51 000, men den har tyvärr inte komplett NX för att den har en SX kedja.

Blockettråden 2
Visst kostar det från 12 och neråt men hur ofta är du där? Och i avgörande ögonblick?
Jag kör också 2x11 men jag tror att 1x12 egentligen inte hade begränsat mig alls bara jag får en klätterväxel som är lätt nog.
Störst anledning till att jag byggde 2x11 igen nu senast var väl mest för att slippa byta 6 bodys och kassetter ?

Tyvärr aldrig tappat en spurt på tian bak som jag vunnit med de två extra watten jag sparat på en elva :)

Men min poäng var mest att man lätt tänker att 2x11 är 22 växlar när det faktiskt är 15 i de flesta fall (beroende på kassett).

Gillar man 12/25 är klart inte singelklinga något man bör ge sig på.
De få watten man sparar betyder alltid nåt när man räknar på det stora hela. Det enda jag säger är att det är mindre effektivt, även om det kanske inte är så stor skillnad.

Jag förstår. Det beror helt klart på vad man föredrar. 1x har sina fördelar också.

Blockettråden 2
Läste hela vägen från när någon länkade en (oerhört estetiskt lagd) Specialized som även jag har fundera på varför den inte säljs. Jag köper den inte för jag behöver helt enkelt inte en ny cykel, punkt.

Blir lite matt på diskussionen kring 1x/2x... kan vi inte bara enas en gång för alla att det finns för och nackdelar med dem båda och att det bara kokar ner till preferens i slutändan ändå?

Jag har kört 1x på MTB, gravel och LVG, kommer aldrig gå upp på 2x igen, men har full förståelse för "klungkrigarna" som vill ha de små exakta valen när det går fort och är tajt mellan leden. Att man förlorar 2w på att ligga "lågt" bak känns är ju en "icke-faktor" för 99,9% av alla som cyklar. Också, kan inte viktbesparingen på att slippa släpa på dubbla drev, växel, vajer och större reglage spara de 2w man eventellt förlorar...?

Slutsats: Kommer vara avis på ägaren till den röda faran oavsett vem det är/blir.
Ja jag vet, borde inte ens ha taggit upp det i den här tråden. Men som sagt, jag pratar om vad datan visar på, så tekniskt är det mindre effektivt med 1x. Hur mycket det betyder i verkligheten kan jag inte säga.

Förutom det så lär ju också drivlinan hålla längre ju mer man reducerar friktionen.

Blockettråden 2
Det är väl ganska standard att cyklar upp till 40k eller i vissa fel mer, kommer med NX nuförtiden. Helt galet.
Men ändock tragiskt. Det är ju instegsgrejer... Det där görs bara för att tjäna mer pengar. Cyklingen är ju helt vilsen när det egentligen bara handlar om slit och släng, sensation och instagram. Priserna är ju rätt orimliga och det är mycket pengar, för de flesta.

Sen sitter det ju rätt sällan i just "cykeln", även om det är kul att handla nytt...

Blockettråden 2
Men ändock tragiskt. Det är ju instegsgrejer... Det där görs bara för att tjäna mer pengar. Cyklingen är ju helt vilsen när det egentligen bara handlar om slit och släng, sensation och instagram. Priserna är ju rätt orimliga och det är mycket pengar, för de flesta.

Sen sitter det ju rätt sällan i just "cykeln", även om det är kul att handla nytt...
Problemet är till vilken hög grad man konsumerar nuförtiden. Många som har råd vill alltid ha det nyaste. Köper folk så har de ingen anledning att ändra priserna, förutom till det högre.

Har aldrig förstått mig på folk som måste ha det nyaste varje år. Även om man har råd. Å andra sidan betyder det att vi andra kan köpa en 1 år gammal cykel för nästan halva priset.

Blockettråden 2
Själv köpte jag en 1 månad gammal Addict 20 RC med Sram Force Axs för 32000kr. Ordinarie pris var 59000kr tror jag. Man har ju ingen garanti dock men det får man ta för det priset.

Blockettråden 2
Ja tycker att den som jag länkade var bäst, säljaren skriver Rock Shox Yari och Super deluxe Trunnion men inget av detta var det(Suntour och Monarch)

Lite som att sälja en Ferrari med en Audi motor i.

Edit, den dyker nog upp igen.

Bilagor

• 2.png
    2.png
    141.3 KB · Besök: 96
Blockettråden 2
Kul att du hänger ut mig utan att ens skicka ett PM för och informera :)

Jag sökte runt igår kväll och hittade Amazon för 925 kr och Bike24 för 800kr + frakt.

Hade jag sett det där hade jag väl satt ett lägre pris?
Har inte hängt ut dig alls det gjorde du ju själv, har varken länkat eller visat ditt användarnamn för att just visa lite integritet.

Blockettråden 2
Kul att du hänger ut mig utan att ens skicka ett PM för och informera :)

Jag sökte runt igår kväll och hittade Amazon för 925 kr och Bike24 för 800kr + frakt.

Hade jag sett det där hade jag väl satt ett lägre pris?
Det är väl en småsak. Man belyser bara sånt för att informera. Det är inte direkt så att man gjort sig skyldig till nåt speciellt genom att sätta överpris. Men jag håller med om att man i såna lägen kan försöka pma först. Har dock själv försökt skriva till folk när det gäller sånt, men man får sällan svar.

Blockettråden 2
Ändå är det ju en snabb cyklist som äger(?) aktivitus som säljer… men jösses den är ju skräp på begagnatmarknaden…
Märkligt.
Såld! Har en vit prevail 2 med ett litet märke på… får jag 2 lök för den tro?
Jag kollade faktiskt på annonsen innan den blev utlagd här och märkte inte nåt då. Så det är möjligt att man inte lagt märke till det. Eller så tog han bort den och markerade som såld.

En vit i nyskick såldes nyligen för 1400 och just nu ligger en svart ute för samma pris. Plus att vita och svarta hjälmar är mer eftertraktade och priset brukar spegla det.

Tillbaka
Topp