Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Era kommentarer om tjockleken påminde mig om att jag har ett Toseek "vuxen-styre" liggandes som jag inte använder längre. Det skulle ju gå att kapa ner till 560 och se om tjockleken består.

Toseek verkar har förstärkte delar där reglage monteras. Frågan är var reglagen hamnar om du kapar. Barn har mindre händer, så man kan har kortare grepp och reglage närmare greppet, kanske räcker det. Annars är frågan hur runt klämmarna av reglagen är. Och såklart inte dra åt hård (som jag redan inte gör, för att barn ramlar och det är bättre att handtag och reglage roterar istället för går sönder).

Barncyklar samlingstråd
Toseek verkar har förstärkte delar där reglage monteras. Frågan är var reglagen hamnar om du kapar. Barn har mindre händer, så man kan har kortare grepp och reglage närmare greppet, kanske räcker det. Annars är frågan hur runt klämmarna av reglagen är. Och såklart inte dra åt hård (som jag redan inte gör, för att barn ramlar och det är bättre att handtag och reglage roterar istället för går sönder).
Eftersom jag inte använder det själv längre, så är det billigt att kapa och mäta.
Nu blev de roligt igen :-)

Annars har just Toseek barnstyren, men ofta med rise.

Barncyklar samlingstråd
Eftersom jag inte använder det själv längre, så är det billigt att kapa och mäta.
Nu blev de roligt igen :-)

Är det inte bättre att först mäta och sen kapa? Förstärkningar brukar bara vara där reglagen sitter, inte där handtaget sitter. Kanske är det svårt att mäta där förstärkningen slutar. Kanske kan man sticka i något från andra sidan och helt genom mitten av styret för att känna om man känner förstärkningen?

En annan fråga är hur brett styret ska vara. Min son kör med 600 mm sedan han var 7 år.

Barncyklar samlingstråd
Är det inte bättre att först mäta och sen kapa? Förstärkningar brukar bara vara där reglagen sitter, inte där handtaget sitter. Kanske är det svårt att mäta där förstärkningen slutar. Kanske kan man sticka i något från andra sidan och helt genom mitten av styret för att känna om man känner förstärkningen?

En annan fråga är hur brett styret ska vara. Min son kör med 600 mm sedan han var 7 år.

Går inte se in riktigt, och mitten är stängd för ytterligare förstärkning vid styrstammen.
Det är ett billigt, ej använt styre, så det gör inget om jag kapar det så sett...
Vi kör Scale Rigid 20" fortf till dottern som är ca 124cm lång.
Nuvarande styre är 550 och ser ut att funka bra. Bredare vet i.
Går ju att testa sig fram.

Barncyklar samlingstråd
33088B96-7756-4469-A885-A28D9431915B.jpeg

Skickade på min gamla dropper på stora pojkens cykel , extremt okomplicerat med utanpåliggande vajerdragning ??
Mange

Barncyklar samlingstråd
Dottern har vuxit ur sin Specialized Riprock 20” och tittar på alternativen som finns i stan:
Scott scale 24 rigid
Scott roxter 24
Specialized Riprock 24” (stel)
Merida Matts J+ (stel)
Trek Roscoe 24 (stel)
Vill ha en lätt och fin cykel för skogsstigar, lite trail/pumptrack och till vardags.
Tips och tankar?

Edit: hon gillar den hon har men pappan tycker den är åt skogen för tung :)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Dottern har vuxit ur sin Specialized Riprock 20” och tittar på alternativen som finns i stan:
Scott scale 24 rigid
Scott roxter 24
Merida Matts J+ (stel)
Trek Roscoe 24 (stel)
Vill ha en lätt och fin cykel för skogsstigar, lite trail/pumptrack och till vardags.
Tips och tankar?

White XC240 Lite

Barncyklar samlingstråd
Ni som förlänger styrbredd, eller kapar, tänk på att en cykel e designad efter en viss geo. Styrbredd, HA, styrstamslängd, a-2-c på gaffel, mm, påverkar känslan i styrningen. Ändrar man för mycket åt ena eler andra hållet så ändras känslan mycket och det blir en helt annorlunda cykel.
När man kapar styret; kapa hellre för lite än för mycket - det går inte att fästa tillbaka det som kapats.

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som hört talas om Eightshot x-coady?
Såg att bikester hade en 27,5 variant i junior storlek som var väldigt bra prissatt, typ 6500 kr med hydrauliska bromsar, 1x10 deore och luftgaffel?

Barncyklar samlingstråd
Prisvärda MTB 26"-däck? Ca 2.25 breda. Kommer att köra en hel del skog, går på mtb-träning.

Nobby Nick finns i evo-utförande men 550kr per däck är lite steep...

Barncyklar samlingstråd
Jag letar också efter något vettigt, gärna med lite mindre mönster i slitbanan men ändå lite mera på sidorna och en vettig gummiblandning. De kommer mest rulla på torra stigar och asfalt.

Barncyklar samlingstråd

Ja, tubeless är bra! Det var framsta anledning att byta sonen MTB från 24" till 26".

Jag köpte gamla NN som är lätt och var billig i utförsäljning. Nya Schwalbe MTB däck är mycket tyngre. Rocket Ron är ofta en bra kompromiss.

Annars har Maxxis flera XC däck i 26" och tubeless, om man kan hitta dom.

Däck är billigare hos Tysken.

Barncyklar samlingstråd
Grabben fick sin XC240 Lite i 9års present och är skitnöjd.
Men, han ville ha triggershift så det blir att beställa en sådan och byta.
Cykelstöd vill han ju tyvärr ha, på XXL hade de nedan som va lätt att montera men det är på tok för långt för att få nån sorts lutning på cykeln. Just nu står det nästan upprätt.
Har ni nåt förslag på lite kortare stöd?

Barncyklar samlingstråd
Scott scale 24 rigid
Scott roxter 24
Merida Matts J+ (stel)
Trek Roscoe 24 (stel)
Tips och tankar?

Vi har Scott Scale RC Rigid 20", och är toknöjda med den.
Väldigt lätt, och bra. Men dyr. Köpte den enbart pga att jag sprang på en rea som gjorde den mänsklig.
Men med facit hand så va det värt det!

Vet inte om Scale Rigid 24 finns som RC?

Flera av dotterns träningskompisar har vanliga Scott Scale Rigid 20, och det är stor skillnad i vikt.

Barncyklar samlingstråd
Vi har Scott Scale RC Rigid 20", och är toknöjda med den.
Väldigt lätt, och bra. Men dyr. Köpte den enbart pga att jag sprang på en rea som gjorde den mänsklig.
Men med facit hand så va det värt det!

Vet inte om Scale Rigid 24 finns som RC?

Flera av dotterns träningskompisar har vanliga Scott Scale Rigid 20, och det är stor skillnad i vikt.
Jag har kisat på den med men kändes prismässigt i överkant, är ju rädd för att 24” i värsta fall bara räcker en säsong…
Edit: den finns som RC

Barncyklar samlingstråd
Jag har kisat på den med men kändes prismässigt i överkant, är ju rädd för att 24” i värsta fall bara räcker en säsong…
Jag kikade på det efter jag skrivit.
Verkar bara finnas en äldre modell, som är samma som min dotters, typ 2020-års modell. Samma färger iaf, fast med M7000 11-delat-drivlina istället för M6000 10-delat som hon har.
Jag hade använt det som förhandlingsläge där de fortfarande finns kvar
För 10k+ va saftigt.
Men runt 6-7 hade jag kunnat betala.

Barncyklar samlingstråd
Det beror på växtkurva. Kolla på BVC ang ditt barns växtkurva. Mina har inte så brant kurva o de som började på 24" hade den i 3 säsonger. De som började på 20" hade 24" en halv säsong, men det berodde mest på att helstel 24" inte passade barnens kapacitet, så de fick hoppa upp på fs 26" och 27,5". Erfarenhet från resor - priceless, cykelglädjen - priceless, for everything else there's Mastercard.

Barncyklar samlingstråd

Kenda Small Block 8 är trevliga däck, men kanske inte så greppiga om man inte har Pro versionen.

Ska det vara tubeless eller inte (vet inte om fälgarna är tubeless ready)?

Och säger MD19 vid fälgarna att dom har 19 mm innerbredd (som är riktigt smal)?

Barncyklar samlingstråd
Tycker ändå att den ser helt ok ut visuellt i alla fall.
19mm är smallt men funkar väl ändå för de flesta
Har 19mm på min andrahoj (Scott Spark -15), det funkar jättebra, och har gått att rulla på i många år, året om :-)

Tror dotterns 20" har 19mm också med 2.25or.
Dock är de inte TL, även om jag tänker testa det i sommar för att åka ännu lägre tryck.

Barncyklar samlingstråd
Har 19mm på min andrahoj (Scott Spark -15), det funkar jättebra, och har gått att rulla på i många år, året om :-)

Tror dotterns 20" har 19mm också med 2.25or.
Dock är de inte TL, även om jag tänker testa det i sommar för att åka ännu lägre tryck.

Det berör mycket på trycket man kör med. Jag överlevde med gamla 2,25" däck på 19 mm fälgar med låg tryck. Men 2,35" däck krånglade i kurvorna, även om jag inte körde särskilt aggressivt. De flesta kör dock med högre däcktryck än jag och nästan alla föräldrar pumpar barn-mtb däck upp mycket för hårda.

Barncyklar samlingstråd
Det berör mycket på trycket man kör med. Jag överlevde med gamla 2,25" däck på 19 mm fälgar med låg tryck. Men 2,35" däck krånglade i kurvorna, även om jag inte körde särskilt aggressivt. De flesta kör dock med högre däcktryck än jag och nästan alla föräldrar pumpar barn-mtb däck upp mycket för hårda.

Håller med.
Jag körde sällan lägre än 1.6bar på mina 2.25or med 19mm fälg tubeless.
Då jag inte testat bredare än då, så tyckte jag det funkade bra :-)
Dottern kör jag på 0.9bar med 19mm, slang och 2.25

Barncyklar samlingstråd
Jag kikade på det efter jag skrivit.
Verkar bara finnas en äldre modell, som är samma som min dotters, typ 2020-års modell. Samma färger iaf, fast med M7000 11-delat-drivlina istället för M6000 10-delat som hon har.
Jag hade använt det som förhandlingsläge där de fortfarande finns kvar
För 10k+ va saftigt.
Men runt 6-7 hade jag kunnat betala.
Jag tänkte att det var Scott scale RC 400 som var motsvarigheten 2022?

Barncyklar samlingstråd
Vad säger den samlade kunskapen här om Vitus 24+ eller Orbea Laufey 24 H30.

Cykeln ska vara till en person som är 133 cm lång med 62 cm innerben mätt medelst bok mellan benen metoden. Han går från en Vitus 20+ som vi båda gillat men är på tok för liten nu. Tror han är fortfarande lite för kort för 26". Cykeln ska även ärvas av barn nummer 2, så kan vara bra med en 24" i lager som kan tas i bruk direkt när längden är rätt.

Båda väger och kostar ungefär lika mycket och är ungefär lika snygga. Har även kikat lite på Kona Hula och Commencal RMNS 24 men de verkar inte gå att få nu eller inom snar framtid.

Det jag gillar med Orbean är "riktiga växlar" borde funka bra i Hellas där det ju är relativt kuperat och verkar vara tubeless ready. Minus är kanske att den ser väldigt flack ut, 66 grader är rätt så mycket för helstelt? Men kanske möjligt att uppgradera med framdämpare i framtiden om det blir mycket stök

Det jag gillar med Vitus är de breda däcken.

Barncyklar samlingstråd
Vad säger den samlade kunskapen här om Vitus 24+ eller Orbea Laufey 24 H30.

Cykeln ska vara till en person som är 133 cm lång med 62 cm innerben mätt medelst bok mellan benen metoden. Han går från en Vitus 20+ som vi båda gillat men är på tok för liten nu. Tror han är fortfarande lite för kort för 26". Cykeln ska även ärvas av barn nummer 2, så kan vara bra med en 24" i lager som kan tas i bruk direkt när längden är rätt.

Båda väger och kostar ungefär lika mycket och är ungefär lika snygga. Har även kikat lite på Kona Hula och Commencal RMNS 24 men de verkar inte gå att få nu eller inom snar framtid.

Det jag gillar med Orbean är "riktiga växlar" borde funka bra i Hellas där det ju är relativt kuperat och verkar vara tubeless ready. Minus är kanske att den ser väldigt flack ut, 66 grader är rätt så mycket för helstelt? Men kanske möjligt att uppgradera med framdämpare i framtiden om det blir mycket stök

Det jag gillar med Vitus är de breda däcken.
Lite tvek på Vitus 24+ och då har jag ändå köpt många Vitus.
Xc240 är lättare och billigare.

Barncyklar samlingstråd
Ser stabil ut med den castervinkeln. Vart hittade ni den?

Det är en Giant Pre. Köpte den hos bikester för 779 kr. Måste har varit i rea, för att priset var riktigt bra för vad man får (och den tappade inte mycket i värde vid försäljning). Stora däck var bra för att sonen redan då tyckte om att "cykla" på stig.

Barncyklar samlingstråd
Vi har kört denna till våra barn. Ser trevligt ut med lite dämpning för dem när det stökas runt..

Tillbaka
Topp