Problemlösare sökes! RAW:ad gaffel gav läckande underben

Babbar

Aktiv medlem
Så... underligt problem jag inte väntade mig att stöta på. Efter att ha tagit bort original lacken på underbenen till en Marzocchi gaffel så har den nu börjat läcka olja genom själva sidoväggarna på underbenen. Gaffeln är okänd modell men stålfjäder i vänster ben och luft dämpare i höger och det är från luft sidan som det nu trycks ut olja genom små små hål i underbenen. Hur det upptäcks är först små droppar lite varstans som sedan blir större och tillslut rinner ner på golvet.

Min första tanke och försök till lösning var att lacka om gaffeln i hopp om att det skulle täppa igen hålen men det verkar ha gått bet, olja samlas under färgen när högerbenet trycksätts.

Jag tror det här är ett ganska unikt problem så jag förväntar mig inga paketerade lösningar =) men om vi kan slå våra kloka huvuden tillsammans kanske? Någon som vet hur man på ett smidigt sätt kan försegla/täta mikro hål i aluminium?

Inga bilder på den raw:ade gaffeln tyvärr, den är redan lackad svart med aluminium primer, svart sprayfärg och 2K klarlack men jag kan ta bilder på den nylackade om det inte går att förstå problembeskrivningen =)

Häll i tubeless gucka och trycksätt den hårt .. sen hälla ut guckan o fylla på med olja ..

Häll i tubeless gucka och trycksätt den hårt .. sen hälla ut guckan o fylla på med olja ..
För att trycksätta den så behöver jag montera ihop den till fullo, tror inte jag vill ha tubeless smet i luftdämparen =). Skulle även behöva ta ut bussningarna antar jag... och sen ha ett jobb framför mig att sätta in dom igen pga tubeless vätskan.

Haft samma problem med en Klein Palomino-dämpare i gjuten magnesium. Gjutporer. Så inte konstigt. Har dock ingen lösning. Måste nog tätas inifrån.

Haft samma problem med en Klein Palomino-dämpare i gjuten magnesium. Gjutporer. Så inte konstigt. Har dock ingen lösning. Måste nog tätas inifrån.
Cool, då är jag inte ensam i alla fall! Det är jobbigt att hålen är så hemskt små, hur ska man övertyga epoxi eller dylikt att krypa in och täta utan högt tryck... Jag har en tanke att på något sätt få aluminiumet att oxidera extra mycket och på så sätt täta hålen men har inte listat ut hur ännu.

Loctite 290 används även till tätning, tränger in i porer tydligen, osäkert hur man applicerar det i det här fallet, pensla på och torka av överskottet kanske!

Senast redigerad av en moderator:
Tror inte du behöver trycksätta, borde räcka med rengöring och måla med tunnflytande epoxy, kolla med Promenera.se. Sven där bygger surfbrädor och iaf har lagat cyklar och är allmänt bra på saker.

/T

Det konstiga är att den borde vara tätlackad på insidan, inte utsidan. Magnesium är nämligen såpass poröst att det läcker annars. När jag jobbade med flygmotorer så lackade man insidan av växellådan som var av magnesium, för att det inte skulle läcka.

Spackla med flytande metall?
Tänkt på det men backat på idén eftersom jag är osäker på huruvida det skulle tränga in i hålen samt att det är bra med jobb att spackla/slipa hela benet.
Det konstiga är att den borde vara tätlackad på insidan, inte utsidan. Magnesium är nämligen såpass poröst att det läcker annars. När jag jobbade med flygmotorer så lackade man insidan av växellådan som var av magnesium, för att det inte skulle läcka.
Håller med, borde vara tätad från insidan från fabrik. Och nu känns det som sent ute eftersom bussningarna måste ut och sen in igen och fortfarande passa.
Tror inte du behöver trycksätta, borde räcka med rengöring och måla med tunnflytande epoxy, kolla med Promenera.se. Sven där bygger surfbrädor och iaf har lagat cyklar och är allmänt bra på saker.

/T
Kanske blir att testa detta i kombo med dammsugare. Jag har faktiskt redan epoxi köpt från Primenta sen ett tidigare projekt =)
Plocka isär, göra rent och sen skapa undertryck i gaffelbenet (dammsugare?!) och klicka på tunn epoxi?
Bra idé med dammsugaren, kanske ska prova det i kombination med Loctite eller epoxi förslaget.
Loctite 290 används även till tätning, tränger in i porer tydligen, osäkert hur man applicerar det i det här fallet, pensla på och torka av överskottet kanske!
Ska se om detta funkar i kombo med dammsugare för undertryck.

Tack alla för ingenjörstänket, återkommer med resultat!

Jag är inte i mål med detta ännu! Helt osannolikt kan man tycka med så många bra idéer ovan. Jag har testat loctite lösningen och målat både insidan och utsidan med Loctite 290 efter en ordentlig rengöring och avfettning, ingen som helst påverkan på bubblandet från gaffeln. Vidare har jag målat ett lager epoxi på insidan av gaffel benen, samma sak igen, fortsatt och oförändrat läckage. Målade ett till lager epoxi igår som jag ska utvärdera snarast.

Min metod för att testa om något blir bättre är att sätta ihop gaffeln utan olja, pumpa upp trycket i ena benet och doppa ner i ett stort vattenbad och titta efter bubblor. Bra metod, tydligt om problemet kvarstår eller ej.

And the results are in! Nederlag! =)

Testade igen imorse efter att ha målat med epoxi på hela insidan av gaffelbenen för andra gången. Ingen som helst förbättring vad jag kan se, lika mycket bubblande.

Se video och bild för bubbel:

Redo att ge upp på detta försök till reparation efter många veckor av försök utan förbättring.

Dags att efterlysa om någon har en paj Marzocchi gaffel med friska underben eller en komplett 26" QR gaffel som jag kan ersätta mitt nuvarande såll med.

Bilagor

• IMG_20220420_075229.jpg
    IMG_20220420_075229.jpg
    251.8 KB · Besök: 109
And the results are in! Nederlag! =)

Testade igen imorse efter att ha målat med epoxi på hela insidan av gaffelbenen för andra gången. Ingen som helst förbättring vad jag kan se, lika mycket bubblande.

Se video och bild för bubbel:

Redo att ge upp på detta försök till reparation efter många veckor av försök utan förbättring.

Dags att efterlysa om någon har en paj Marzocchi gaffel med friska underben eller en komplett 26" QR gaffel som jag kan ersätta mitt nuvarande såll med.
Dichtol används inom industrin för att täta porer i gjutgods. Förmodligen inte prisvärt att köpa jämfört med en beggad gaffel.

Tillbaka
Topp