[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Colombia infiltrerar norska mästerskapen:

Visa bilaga 546290
Tänkte att det var något tekniskt fel, men ser man på:
Screenshot_20220326-111010503 (1).jpg

Och herrarnas kval:
1648290741536.png

Ungtupparna dominerar. Burman placeringen efter Calle. Blir intressant att se hur det går i heaten.

Ingen Oskar Svensson med?

Och i mål (noterar f.ö. att Krogh tydligen var med, men inte med i matchen om segern).
1648292665230.png

Tror Rosenberg skulle tjäna på att jobba på taktiken. Bra fart men hon kunde ransonera med den och använda den lite mer sparsamt och vid väl valda tillfällen. Nu är det lite fullt-ös-medvetslös över det.

Frida krasslig - ska man misstänka covid med tanke på att Poromaa åkt på det?

Lite konstigt att Hård o Blomman först nu säger att de får reda på att Poromaa testat positivt för covid, med tanke på att SVT lade ut artikel för över en timme sen...

Man får väl säga att Sundling ser rätt bra ut så här långt.

Lite konstigt att Hård o Blomman först nu säger att de får reda på att Poromaa testat positivt för covid, med tanke på att SVT lade ut artikel för över en timme sen...
Vet inte riktigt om de sitter och tittar på nyhetsflödet sista stunden innan sänding eller under den så det kan jag möjligen leva med. Att Hård hojtar om att Calle går upp och stöter när han ligger sist känns dock mer obegripligt. Han borde ju efter att Calle varit med i den svenska eliten i klart över ett decennium känna igen Calle tycker jag. Eller att han har noll koll på om åkarna har chans att gå vidare som LL utan måste sitta och fundera länge och väl på det. Och dessutom inte sällan trots det är fel ute.

Ebba får gå i skola hos sprintlaget, hon behöver förbättra tekniken mycket tycker jag.

Lite onödig hård körning av Hagström i semin kan jag tycka. Såg dock ut att ha rätt bra glid, i alla fall jämfört med de runt omkring henne.

Ebba får gå i skola hos sprintlaget, hon behöver förbättra tekniken mycket tycker jag.
Jo, hon är väl mer kapacitetsåkare än teknisk perfektionist. Fast målgången var i alla fall ingen katastrof.

Har för mig att A Lennart sa att detsamma gällde hennes löpning (medan Frida är lite mer skolad).

En fundering är om det är bra att alltid gå i spets som Anger verkar göra (och som Blomman väl också sa). Nu har han tillräcklig kapacitet för att det ofta ska hålla, men när han förhoppningsvis kommer upp och ska köra på VC kommer det inte att hålla. Om han då inte tränar på positioneringsspelet speciellt ofta, kan det ligga honom i fatet när han kommer att tvingas till det!? Skulle det kanske finnas en poäng i att ibland inte ta täten bara för att träna på positionering och tjuv-och-rackarspel?

Över fyra sekunders segermarginal - imponerande.

KJW blev lite av bromskloss kändes det som.

Vilket är tråkigast, skidorientering eller bandyfinal ? Kan inte bestämma mig för vad jag inte vill se.

Oväntat passiv herrstafett. Noterar att Anger gick väldigt länge på treans växel i backen där Rosjö sprängde fältet på sistasträckan.

Damstafetten med tre lag i tät och 20 sekunders lucka efter 2,5 km och efter några minuter till åker F/B av. Tråkigt ospännande om guldet.

Lite spännande ändå att Piteålaget ville stötta Jemen också...?

Noterar att Dario avslutade(?) karriären med en seger i skiathlonen på schweiziska mästerskapen. Lite skumt då det var en planerad sprint som ersattes med en skiathlon på 10+10 km.

1648380640368.png

Lite spännande ändå att Piteålaget ville stötta Jemen också...?
Du tror inte att det är tvärtom då? Är ju populärt bland arabstater att sponsra idrottstävlingar och klubbar numera, även om just Jemen inte varit så aktiva på den fronten (ännu).

Jag siar att nästa år står Qatar ski club på pallen i SM-stafetten.

Lite bättre på herrsidan med 73 namn i startlistan. Avslutningen av startfältet är:

1648407367879.png

Kommer inte på någon på rak arm.

I Norge finns det dock ”värre”. På NM åkte nu Vilde Emilie Hjelmseth Golberg.

Ebba först i mål i dag med startnummer 23. Johaug har startnummer 42 (av 49 anmälda) i tremilen på NM. Hur många hinner hon åka om innan hon når mållinjen?

Trodde f.ö. att Moa Hansson var på väg att parkera vid första mellantiden ut på sista varvet men vid andra mellantiden hade hon verkligen fått upp farten och lyckades se till att Piteå-dominansen i alla fall begränsades till att det fyra första var från den klubben.

Blev rätt ordentliga marginaler på tremilen i NM. Tror att Johaug hade fem åkare före sig i mål trots startnummer 42:
1648629772259.png

Även på femmilen var tidsavstånden stora. Noterbart var att en del åkare tröttnade ordentligt på slutet. Värst av de som var hyggligt med i loppet var nog Stock som från 42,8 km till mål tappade 4.14, ungefär hälften av avståndet till Ree i mål. Även Krüger fick känna på distansen. Vid 26 km var han fortfarande bara 45 s efter Ree. På drygt 4 km tappade han sedan 50 s. Och mellan 34,5 och 38,8 km försvann ytterligare en minut.

Holund var vid 42,8 km 56 s efter men verkar sedan ha gjort en satsning som ledde till att han till 47,1 km hade halverat avståndet. Sen tappade han dock 11 s in till mål.

1648629840032.png

Revansch för Johaug imorgon i Reistadlöpet? Lite spännande hur hon kommer att välja att göra med valet blankt kontra fäste. Som det såg ut i Birken har jag svårt att tro att hon kan staka ifrån Slind så jag tror att chansen är att gå med fäste och hoppas att det går fortare än med blanka skidor. Inte alls säker på att så är fallet dock.

Ebba och Ribom finns också med i startlistan.

Revansch för Johaug imorgon i Reistadlöpet? Lite spännande hur hon kommer att välja att göra med valet blankt kontra fäste. Som det såg ut i Birken har jag svårt att tro att hon kan staka ifrån Slind så jag tror att chansen är att gå med fäste och hoppas att det går fortare än med blanka skidor. Inte alls säker på att så är fallet dock.

Ebba och Ribom finns också med i startlistan.
Jag tror på fäste :-)

Inte många av damerna som går blankt, blir intressant att se hur herrarna gör.

Inte direkt vår i luften!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp