Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom föregångaren till denna tråd har engagerat mig mycket och jag fått mycket intryck och svar på frågor tänkte jag nu dela med mig lite när vi nu till slut kommit till avslut. Så här kommer ett litet gästspel kring vårt bilköp.
Målsättning: All vardagsanvändning på el och så mycket som möjligt av fritidsanvändningen på el.
Krav: Minst en av bilarna ska ha AWD och dragkrok. Vi vill få plats med hela familjen (2 barn, hund) och alla grejer när vi ska hitta på saker. Båda bilarna ska gå att använda för att transportera hela familjen och någon form av packning på vettigt sätt.
Förutsättningar: Jag har 2.5 mil enkel väg till jobbet. Min fru runt 1 mil. Vi bor ca 1 mil utanför närmsta tätort med ganska dålig kollektivtrafik till våra jobb, så båda pendlar med bil. 2.5 km landsväg till förskola/skola. Sommarstuga ca 10 mil bort. Åker till fjällen 2-3 gånger per år. Måste kunna dra båtsläp på 1500kg (inkl sjösättning). Våra nuvarande bilar är 10 resp 9 år gamla, vi har haft dem i 8/6 år. Den äldsta (Toyota Aygo) kändes som ett måste att byta ut, den fyller inte längre våra behov. Den nyare, en Avensis, funkar fortfarande och skulle kunna behållas en tid till. Dock har den inte AWD, se kravlista. Vi har små barn som är ett h*vete att långköra med (åksjuka). Därför planerar vi alltid stopp längs vägen efter åksjuka/sömn. Sover barnen stannar inte bilen, punkt. Detta gör att vi ser ett värde i att kunna tanka bensin vid långkörningar. Om vi ens behöver stanna för att tanka.
Resonemang:
Den stora knäckpunkten för oss har varit att Avensisen inte har AWD, vilket snabbt seglat upp som ett krav sedan vi flyttat ut på landet och skaffat båt. Det har främst varit byte av Aygon som varit drivkraft för bilbyte. AWD-kravet har gjort att vi sneglat på de lite större, nyare elbilarna som Ioniq5, Skoda Enyaq mfl. Detta skulle dock innebära att vi står med en större, dyrare elbil och vår gamla Avensis. Rent krasst räknar vi dock ändå med att vi kommer vilja byta ut även den inom ett par år. Och i det läget hamnar vi då i dilemmat att vi kommer vilja byta den mot en lite mindre, billigare bil, om Aygon bytts mot en större och dyrare elbil. Därmed kommer vi då inte längre ha någon bil som skulle funka för långkörningarna. Visst, detta går att diskutera och det är klart man kan anpassa sig. Men så här har vi resonerat.
Vi vände därför på steken och istället för att utgå från vad vi har idag så ställde vi oss frågan vad vi vill ha för setup om 2-3 år. Där var vi rörande överens. En större, fyrhjulsdriven laddhybrid med tillräcklig räckvidd för att kunna jobbpendla på enbart el, samt en lite mindre renodlad elbil med minst 20 mil räckvidd året om. Just nu är det ca 1 års väntetid på alla bilar. OK. Dåså. Då tittar vi på helheten på en gång och beställer båda två då. Vi kör leasing på båda, utbudet på begagnade bilar känns för dåligt sett till vad de ändå kostar (En 5 år gammal E-golf med 16 mil räckvidd för 160k)
Elbilen
Ska som sagt rymma 2 vuxna, 2 barn, hund och packning för tex en långhelg i stugan. Men behöver inte kunna packa in en tvättmaskin samtidigt som barnen sitter i baksätet. Dragkrok är inget krav. Fyrhjulsdrift är inget krav. Lågt pris uppskattas så klart men vi kan betala lite extra för kvalitet.
Många av de "finare" elbilar jag tidigare tittat på försvann nu med denna kravspec, då de blev omotiverat dyra pga storlek/funktioner som inte behövs. Kvar mot slutet var följande:
- Mazda MX-30
- Kia e-niro
- Volkswagen ID3
- Volvo XC40
Mazdan rök på bakdörrarna. Min fru lade veto.
Kian dyrare än VW, så vi sket i den.
VW ID3 tittade vi närmare på, provkörde och fick offert. Som vanligt i bilbranschen frustrerande lockpriser "2990 kr/mån", fast de bakat in en startavgift på 20k och vinterdäck och försäkring tillkommer. Så verkligt pris landade på 4300kr/mån med standardlack. Kändes som en helt ok bil, vissa positiva överraskningar men också en del plumpar i protokollet. Jag styr alltid stereo mm från ratten och den manöverpanelen var ju bland det värsta jag upplevt. Inredningen kändes ganska spartansk i grundutförandet som vi tittade på. Ändå ett reellt alternativ för oss. Uppfyller helt klart kravspec. Säljaren upplyste om att kabelstammen tillverkas i Ukraina, vågade inte lämna något leveransdatum alls - "Minst ett år bort". Aj då.
Volvo XC40. Vi föll pladask. Kändes extremt genomarbetad och solid. Väldigt trevlig att köra. Rymligt bagage. Inga "konstigheter". Eller om man vänder på det. Det märks att det är en bil som för inte länge sedan kostade över 6000kr i månaden i leasing. Men Volvo har av oklar anledning (plocka marknadsandelar/säkra sin position i elbilsracet?) valt att sänka till ett riktigt konkurrenskraftigt leasingpris. Dessutom ingår allt redan från början. Så 4500 kr/månaden plus 100kr för att få en snyggare lack. Vill man ha dragkrok kostar det 200kr extra. (Volvo är med andra ord en av få tillverkare att räkna med restvärde på dragkrok och lack)
Så 300 kr extra i månaden för att få en XC40 med snygg lack istället för en Id3 i standardutförande. 8-9 månader leveranstid.
Det blev liksom aldrig någon diskussion. Det får bli en SUV. Trots mitt motstånd mot biltypen.
Eller, en konstighet var det faktiskt. Den kommer med Volvos "Recharge"-däck, vilket enligt säljaren är däck som ursprungligen utvecklades för att balansera egenskaperna för komfort och slittålighet för elbilars vridmoment, där man då samtidigt upptäckte att gummiblandningen presterade väldigt bra i ett brett spann av temperaturer. Således kunde det funka som ett året-runt-däck i mellan- och södra Sverige. Jag är tveksam, men vi får väl se. Den kommer ju aldrig gå som fjällbil, så det var något vi bara får sätta upp på riskkontot.
Visa bilaga 545790
Laddhybriden
Laddbar, fyrhjulsdrift, dragkrok och minst 5 mil verklig räckvidd på el. Det lämnade oss med väldigt få alternativ.
- Toyota Rav4
- BMW 530e x-drive
- Kia Sorento
- Mazda CX-60
- Volvo V60
- Volvo V90
Rav4 skulle kosta minst 7000kr/mån, kanske mer (beroende på ändrad bonus/malus och generell prishöjning). Vi har ju dock alltid kört Toyota och tyckte det var givet att ge den en chans. Inget fel på den, klart mer "premium" känsla än nuvarande Avensis, och säkert bra driftsäkerhet. Väldigt stor utvändigt, men jag tyckte inte det gick igen på insidan, eller snarare inte i bagaget.
BMW 530e x-drive. Bara ~55 km specad räckvidd på el. Räknar med att verklig räckvidd därmed ligger runt 35-40 km. I minsta laget. Kostnad ca 8k före bonus/malus, beroende på leveranstid skulle det därför landa på över 7,5k i månaden, kanske ytterligare lite. Min fru har svårt att identifiera sig med BMW, och jag kanske också till viss del. Vi släppte detta spår utan att ha provkört.
Kia Sorento. Fältets dyraste bil! Fattar inte hur det gick till. Trodde Kia skulle vara billiga. När vi var uppe i 8500kr/månaden så kände vi att nåt inte stod rätt till och sen gick vi ut från Kia-handlaren och kom inte tillbaka.
Mazda CX-60. Nylanserad SUV. ~60km på el enl spec. I minsta laget men folk påstår att man kan lita på Mazdas siffror. Nåväl, kommer inte så man kan klämma på den förrän till sommaren. Väntar man tills dess lär leverans inte ske före årsskiftet. Prisindikation låg på 6200+ i månaden. Intressant, men känns dumt att köpa på datablad. Och vi vill ta tag i det här nu. Tror dock att det här kan vara ett bra tips för andra som har motsvarande kravlista.
Volvo V60/V90. Jag har tidigare ratat Volvos hybrider pga kort räckvidd på el och för klen elmotor som gör att de inte går att köra vettigt som en ren elbil. Men detta ändrades plötsligt på senhösten och med större batteri och starkare elmotor var det plötsligt ett väldigt intressant alternativ. 80+ km räckvidd räcker gott för att kunna köra på bara el i vardagen. Dessutom måste jag återigen ge Care by Volvo-leasing-grejen en eloge för att inkludera allt från början. Bra utrustning redan i baspaket, Japp. Lack - ingår. Dragkrok - 200kr/månaden. Vinterdäck - ingår, vill du ha dubb eller dubbfritt, bara att välja. Försäkring - ingår. 6800kr/mån för V60, 7000kr/mån för V90. Samma eller lägre pris som de andra vi kollat på, med brasklapp för att den ännu inte lanserade Mazdan kanske kan bli billigare.
Bilarna är i princip identiska invändigt i kupén men bagage och yttermått skiljer. Idealt skulle vi ha V60s yttermått med V90s bagage. Den lilla prisskillnaden dem mellan hade ingen direkt betydelse. Vi trodde vi hade landat i att vi nog ändå skulle klara oss med en V60, men sen åkte vi dit en gång till och måttade och insåg att bagaget var 3-4 cm lägre och nästan 10cm grundare än vad vi har i vår Avensis. Det sved. Så till slut fick det bli ett slagskepp. Vet man med sig att man ska in och krångla i stan eller trånga parkeringsgarage kan man ju välja den andra bilen. Nu kommer vi iaf aldrig kunna skylla på bilen om vi inte får plats.
Visa bilaga 545789
Avslutningsvis. Hade någon frågat i höstas hade jag inte alls haft dessa två bilar på kartan, av olika anledningar. Men man måste väl ha ett lite öppet sinne och vara noga att följa upp när det är kampanjer och grejer. Jag tror att det kommer passa oss väldigt bra, och även om vi spräckte totalbudgeten med en dryg tusenlapp i månaden så känns det ändå som två riktigt bra bilar. Och att Volvo är kinesiskt? Ja, det har varit uppe för diskussion och ligger dem till last. Men så länge utveckling och produktion sker i Sverige känns det ändå överkomligt.
Tack för mig för denna gång.
Ja just det nästan 12 är väl mer korrekt ?Nej, det hoppas jag verkligen inte, då har jag missat något vitalt i kalkylen. 7000+4600 borde det vara. Plus 360kr/bil och år i skatt.
Jag orkar inte komma med en lång utläggning, men tid är pengar, jag lever i ett jämställt förhållande och vi bor på "landet" och har intressen som innebär att vi kan vilja sticka iväg bara en av oss med bilen och då vill man ju inte lämna andra hemma med barn "fast" i huset.
Det är klart att det skulle gå, men det skulle komma till en kostnad. Och vi skulle ju spara mer pengar på att inte köpa elbilar. Om man nu ska vara sån. Givetvis har detta perspektiv analyserats, men vi landar alltid i att vi ändå behöver en andrabil och då blir det ju snarare ännu dyrare.
Ja, du vet bäst din egen situation, mennjag har ändå svårt att förstå varför ni behöver två bilar med plats för alla i.Jag orkar inte komma med en lång utläggning, men tid är pengar, jag lever i ett jämställt förhållande och vi bor på "landet" och har intressen som innebär att vi kan vilja sticka iväg bara en av oss med bilen och då vill man ju inte lämna andra hemma med barn "fast" i huset.
Det är klart att det skulle gå, men det skulle komma till en kostnad. Och vi skulle ju spara mer pengar på att inte köpa elbilar. Om man nu ska vara sån. Givetvis har detta perspektiv analyserats, men vi landar alltid i att vi ändå behöver en andrabil och då blir det ju snarare ännu dyrare.
JoråsåatteGlöm inte plats för flyttlasset!
Senast jag flyttade behövdes det en 12-pallars bil, nästa gång kanske en 15-pallars
Finns det som laddhybrid?
Nu är ju begagnatmarknaden upp och ner, men historiskt brukar man ju räkna med en halveringstid på ca 3 år på bilars värde. En begagnad bil på ca 3 år som gått 3-4k mil är väl inte helt ovanligt att den ligger på ca 300k? Så räknar vi att den tappar 150k på tre år, försäkring kostar 18-20k, service 12k, däck kanske behöver bytas, säg 10k, högre skatt kanske 2-3k extra. Och så bensin. Merkostnad mot en bil som kan köra majoriteten på el kan säkert bli 30k på 3000 mil.
Det blir en totalkostnad på över 220k på tre år. Det är 10k mindre än V90n kostar under samma period. Visst, hela kalkylen står och faller på värdeminskningen men det är ändå intressant tycker jag. Att en familj med två heltidsaebetande i medelåldern köper en bil för 300k är väl inte helt ovanligt?
Man får tänka på att vi bor i ett av världens rikaste länder.
Ja, den genomsnittlige svensken är ungefär dubbelt så högt belånad som den genomsnittlige tysken eller fransmannen. Funkar ju så länge allt rullar på, men…Njaaeeehhhhg
Vid årsskiftet noterades en ny rekordnivå för svenskarnas skulder hos Kronofogden: 94 miljarder kronor. Det är en ökning med ungefär sju miljarder sedan förra året, eller närmare 20 miljoner om dagen. På tio år har skuldberget vuxit med över 32 miljarder kronor.
Kanske var något jag bara slängde ur mig men vi har en hög levnadsstandard. Folk är beredda att betala rätt mycket för bekvämlighet. Nån vill inte ladda sin bil om det tar 5 minuter extra hit eller dit. Nån vill inte köra motorväg med en viss bil.Njaaeeehhhhg
Vid årsskiftet noterades en ny rekordnivå för svenskarnas skulder hos Kronofogden: 94 miljarder kronor. Det är en ökning med ungefär sju miljarder sedan förra året, eller närmare 20 miljoner om dagen. På tio år har skuldberget vuxit med över 32 miljarder kronor.
Ja, den genomsnittlige svensken är ungefär dubbelt så högt belånad som den genomsnittlige tysken eller fransmannen. Funkar ju så länge allt rullar på, men…
![]()
Svenskar har näst mest skulder
Om man jämför hushållens skuldsättning i några europeiska länder hamnar Sverige näst högst upp. Bara danskarna har högre lån per capita.www.scb.se
Njaaeeehhhhg
Börjar inte tråden bli lite väl OT nu?
För egen del skulle jag fundera mina livsval om jag var så beroende av (stora) bil(ar). Om livet på landet mest består av att åka därifrån till cykling(!), skidor, fritidshus, båt och familj, skulle i alla fall jag ifrågasätta min livsstil. Speciellt om man planerar för skilda liv.Vi har ju levt rätt många år med en Aygo och kommit fram till att vi blir begränsade av det. Det är tex ingen bil vi vill köra motorväg med, knappt när vi är själva i den och än mindre med barn i. Om jag tex drar iväg och cyklar en helg så vill min fru kunna åka iväg med barnen nånstans. Eller vice versa. Och om vi tex ska åka till stugan eller mina föräldrar (10 mil t&r) så är det ju bättre att åka elbilen då, så sparar vi bensinen till långresorna. Det är klart att det hade gått att välja något lite mindre/billigare, tex Peaugot e-206 eller Opel Corsa. Men det hade ju inte varit natt och dag. 1000kr ungefär. När det gäller kombin valde vi ju faktiskt den näst billigaste som uppfyllde villkoret laddbar+awd. Och där handlade det som sagt om 200kr.
Jag tycker också det är sjukt dyrt men man får väl liksom finna sig i läget. Jag tror det kommer dröja än ett tag innan bilarna blir billigare. Så länge det är sån här brist kommer priserna ligga kvar. Det är väl möjligen när prispressade kineser kommer in och försöker ta marknadsandelar som priset kan pressas ner.
Det är ju som huspriserna. Man kan sucka och stöna bäst man vill, men inte blir husen billigare för det och hittills har det visat sig bäst att bara blunda och betala så fort som möjligt för imorgon är det ännu dyrare.
Nu sänks ju tex bonus-malus med 20k för elbilar från årsskiftet. Så alla elbilar som levereras 2023 lär snart kosta dryga 500 kr mer i månaden att leasa. Och laddhybrider får i princip 0 efter årsskiftet. Idag är det väl 35000 på dem om jag inte minns fel. Boom, 1000kr extra i månaden på leasingavgiften.
Ska väl lanseras senare i år om jag minns rätt? Sen när de faktiskt går att köpa är väl en annan sak.När lanserar Geely / Volvo sina moderna Volvos? Tyvärr så köpte jag in mig på Volvo Cars B men det går ju lite kämpigt. Både xc90 och v90 känns ju utdaterade just nu så frågan är när dom ska ersättas mest. Jag tycker man åker väldigt bra i nya xc90 för övrigt :)
Och personligen skulle jag snarare ifrågasätta min livsstil om jag tvingades bo i en lägenhet i innerstaden för att slippa äga en bil.
Låter fantastiskt! Då har du ju det mesta på bekvämt avstånd. Din kravspec såg dock väldigt annorlunda ut. Du får välja vilka bilar du vill, måste jag hålla med dig?Jag har fem minuter promenad till bryggan. Jag går direkt från ytterdörren rakt ut i gles tallskog/hällmark när hunden ska rastas. Igår cyklade jag 1.5 mil mtb från huset i princip utan transportsträckor på asfalt eller grusväg. Jag hade lätt kunnat dubbla sträckan om jag hade haft tid, skogen är stor. Med två bilar har vi 15 resp 25 min resväg till våra jobb, de dagar trafiken är dålig tar det 5 min extra.
Som ts får jag nog invända mot det, åtminstone syftet med tråden. Mitt behov styrs av mitt arbete, som projektledare inom vattenkraft och resande i mestadels glesbygd är det inte skitenkelt att hitta en elbil som funkar.det finns ju de som har bilen som bas för sitt arbete. den här tråden verkar inte i första hand handla om dem.
övriga stora majoritet använder gärna sin bil till att resa till och från arbetet. en förfärande andel slentrianmässigt och helt i onödan. närmast tvångsmässigt. det är som att cykel eller kommunalt inte existerar. ursäkterna är många och ofta dåliga. och guldkombon brompton plus kommunalt är det bara några futtiga få som upptäckt.
tragiskt och fantasilöst tycker jag. typisk överanvändning av resurser, ekonomi och infrastruktur. bilkramare skulle nog pfaff ha sagt. (var är du:)?)
men.
när det gäller bilbehov i övrigt inklusive för den faktiskt viktiga fritiden ser jag det ändå som naturligt att varje vuxen person i hushållet äger eller disponerar en egen bil. är det ett tvingande behov? inte direkt. men likafullt en helt naturlig del av att vara en vuxen person och ta vara på livets goda den korta tid vi är här.
ungefär lika naturligt som att ha ett bra hem. eller för olika ändamål i ett bra liv disponera diverse annan utustning.
t ex några dedicerade cyklar:)
Kanske var något jag bara slängde ur mig men vi har en hög levnadsstandard. Folk är beredda att betala rätt mycket för bekvämlighet. Nån vill inte ladda sin bil om det tar 5 minuter extra hit eller dit. Nån vill inte köra motorväg med en viss bil.
Tänke på det när det diskuters "behov"
Eller onödigt stora/dyra huset. Sheet vad det kommer att göra ont nu när många får 2-3 dubblade räntekostnader.....Ja, alla ska känna sig "rika"
Det blir tydligt i lyxfällan att de har kört ända in i kaklet med nya leasingbilen.
Lyxfällan 20:00 Tv3
Man tappar mänsklig tro...
Är väl bara att sälja av någon cykel i samlingen..Eller onödigt stora/dyra huset. Sheet vad det kommer att göra ont nu när många får 2-3 dubblade räntekostnader.....
Hellre havegrynsgröt då!Är väl bara att sälja av någon cykel i samlingen..
Kan inte ha så höga lån om lite havregrynsgröt löser biffen, måste vara bättre att gå till jobbet lite oftare isf ?Hellre havegrynsgröt då!