Varför håller inte mina punkteringslagningar?

fast när det gäller marathon plus får det gärna fortsätta lysa med sin frånvaro:) maken till träigt trögt tråkigt däck har jag knappast provat.

continental city ride är nästan lika träigt, och har ett självsprickande gummi. tour ride har jag inte testat.

en punka då och då kan vara ett rimligt pris att betala för glädjefull framfart. åtminstone om vädret tillåter punkalagning eller slangbyte roadside.
Märker man så stor skillnad på däcken? Bortsett från bredd, är det mönster som avgör? Eller är det mer tvärsnittsgeometrin s.a.s?

Märker man så stor skillnad på däcken? Bortsett från bredd, är det mönster som avgör? Eller är det mer tvärsnittsgeometrin s.a.s?
oerhörd skillnad. att gå från marathon plus till något optimalt lättrullande är bortåt jämförbart med att gå från standardcykel till racer.

dvs satte du marathon plus på en racer känns det som en standardcykel med bra lättrullande däck.

typ inte exakt men någonstans åt det hållet.

avgörande är deformationsmotståndet sammanlagt i stomme och däckmönster. särskilt däckskuldran spelar in. allt annat lika blir det mindre deformationsmotstånd därmed lättare rull på ett fetare däck, tvärtom mot vad många fortfarande tror. detta motverkas dock av att ett fetare däck är tyngre, oftast byggs med stadigare stomme, och i viss mån ger ökat luftmotstånd

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp