Varför håller inte mina punkteringslagningar?

lagrave

Aktiv medlem
Jag tror jag sätter på min lagningssamer enligt konstens alla regler:

1. Sandpapprar ytan lite lätt.
2. På med vulkaniseringslösning som får ligga drygt en minut och härda (?).
3. På med själva lagningssamen och pressa lite.
4. Väntar ett dygn innan jag pumpar i ordentligt tryck i däcket.

Nu har jag lagat två däck och båda började läcka vid samen när jag sedan pumpade upp dem (eller snarare, jag monterade dem, cyklade några timmar och sedan, dagen därpå, var de platta).

Observera att detta är ballongdäck.

Finns det några smarta tips som jag förbisett?

En fundering jag har är storlek på själva samen. Ursprungshålen är snarast mikroskopiska, och jag har följaktligen tagit minsta samen, ⌀ 18 mm (fördelat på 2 m "kant" och 14 mm centrum). Jag undrar jag om jag någonsin sett ett hål som är "stort", så varför finns det ens lagningssamer som är större än dessa 18 mm-samer? Behöver man kanske en större same om man har högre tryck i däcket?

Du gör väl det som kan göras men många fabrikat på nya slangar är inte samarbetsvilliga( vulkbara ) pga materialet. Grovt sett för lite gummi och för mycket annat bås( plast). Ibland håller det iaf en tid om man tvättar med aceton efter sandpappret.

En minut tycker jag låter kort, prova med fem minuter kanske? sandpappra ytan rejält matt också.

Det finns en annan dimension också i det hela. Nya vulklösningar som säljs på tub är lika mesiga som kontaktlim. Det är väl nån miljöaspekt som spelar in?

Vi har industriell vulklösning på jobbet för att skarva gummidamasker. Den stinker och doften framkallar illamående. Men den vulkar på riktigt. För evigt.
Tyvärr vet jag inte vad guckan heter. Den kommer i omärkta plåtburkar tsm med damaskerna och jag tror jag förstår varför. Sörj för god luftväxling, hette det förr i tiden.

Det finns en annan dimension också i det hela. Nya vulklösningar som säljs på tub är lika mesiga som kontaktlim. Det är väl nån miljöaspekt som spelar in?

Vi har industriell vulklösning på jobbet för att skarva gummidamasker. Den stinker och doften framkallar illamående. Men den vulkar på riktigt. För evigt.
Tyvärr vet jag inte vad guckan heter. Den kommer i omärkta plåtburkar tsm med damaskerna och jag tror jag förstår varför. Sörj för god luftväxling, hette det förr i tiden.
Tror att det är att folk sniffar skiten.

Jag fick som barn lära mig att
- solutionen ska vara snudd på helt torr innan man sätter dit lagningen
- det vulkar mer när det blir varmt. Så efter att ha pressat dit lagningen så guggar jag den rejält så att den känns varm. Det kanske inte är sant men jag har iaf inte behov av vare sig sig skruvstäd eller en soffa... Och jag brukar inte vänta särskilt länge innan jag pumpar upp fullt tryck.

Förklistrade lappar tycker jag däremot släpper efter ett tag.

Hej.. Du borde få dina lagningar att funka. Sandpappra VÄL, sen brukar jag lägga på "solution" två gånger, den första får torka in helt å sen gör du som vanligt med den andra. Sätt i press nån timme? Om du inte redan har en extraslang, köp en. Då har du två att köra på och den tredje som snabbfix vid punkor. Trist att känna stressen att lagningen MÅSTE funka nu, för annars har du ingen cykel. Har du tre slangar så lagar du den punkade i lugn å ro. mvh borano20

Hej.. Du borde få dina lagningar att funka. Sandpappra VÄL, sen brukar jag lägga på "solution" två gånger, den första får torka in helt å sen gör du som vanligt med den andra. Sätt i press nån timme? Om du inte redan har en extraslang, köp en. Då har du två att köra på och den tredje som snabbfix vid punkor. Trist att känna stressen att lagningen MÅSTE funka nu, för annars har du ingen cykel. Har du tre slangar så lagar du den punkade i lugn å ro. mvh borano20
När man sitter i vägkanten och lagar reservslangen samtidigt som regnet gör allt blött och charmigt.... då önskar man att det gick fortare och blev pålitligare.

Jag brukar använda lagningslappar som är färdigklistrade. Den enda gången det inte har fungerat, utan jag upprepat fick punktering igen. Då hade det blivit hål i däcket så att en liten lite ståltråd stack ut (in) och gjorde hål på slangen igen. Märktes först när jag krängde däcket ut och in. Tror jag köpt lapparna på Clas Ohlson . Använder dock en liten bit sandpapper istället för det där lilla rivjärnet som kom med.
Smackar bara på lappen och pumpar upp däcket igen.

Nu var det förvisso längesen iom vinterdäck (som det inte går hål på i gruset) till jobbcykeln och slangfritt på de andra...

Färdigklistradrade lagningslappar är ju sjukt bra, så länge man köper rätt..

Köpte lifelines en gång och lapparna fäste aldrig riktigt och förstod aldrig varför. Tills jag gick tillbaks till lezyne och parktool. Aldrig haft det minsta problem med dem.

Är säkert skillnad på solution och solution också. Har aldrig köpt nån märkesvariant där men om jag inte minns fel har jag fått "bötter" (nån mer som är uppväxt med det namnet?) jag inte varit nöjd med heller när jag köpt på nåt lågprisställe som knappt säljer en cykeldel.

Lifeline gör ju annars rätt prisvärda grejjer som funkar och är till för cykel, men lagningslappar kan de uppenbarligen inte.

Bilagor

• PXL_20220325_183216452.jpg
    PXL_20220325_183216452.jpg
    461.5 KB · Besök: 95
Inte svar på frågan direkt men varför inte köpa en ny slang i stället?
En ny slang kostar inte många tior och normalcyklisten får punka så pass sällan att man gott kan kosta på sig en ny slang.
Som barn fick man laga sina punkor själv och precis som TS var det ofta problem med att det började läcka efter ett tag. I vuxen ålder har jag aldrig lagat en punka.

En ny slang kostar inte många tior och normalcyklisten får punka så pass sällan att man gott kan kosta på sig en ny slang.
Som barn fick man laga sina punkor själv och precis som TS var det ofta problem med att det började läcka efter ett tag. I vuxen ålder har jag aldrig lagat en punka.
det finns något som heter miljö, eller bara vad som är rätt och riktigt.

för övrigt är det på bakhjulet på en navväxlad cykel jämfört med att byta slang ett betydligt snabbare och renare jobb att laga med hjulet på plats, bara ta fram slangen där punkan sitter, laga den och köra vidare.

som kuriosum; på en av mina cyklar sitter originalslangen kvar fram, med ett antal lagningar. cykeln är från 1968...

Så har jag gjort länge men de har gått upp i pris och jag har en hög med slangar hemma så jag tänkte laga en handfull så har man några reserver lättillgängliga.

Klart man lagar sina slangar!?! Vägra slit och släng. Jag brukar spara ihop en handfull och laga samtidigt, nu var det nog några år sedan pga slanglöst. Min favoritslang, en Spez Superlight, har typ 8-10 lappar nu. Tyvärr har jag inte längre några hjul att använda den på…

Jag tror jag sätter på min lagningssamer enligt konstens alla regler:

Nu har jag lagat två däck och båda började läcka vid samen när jag sedan pumpade upp dem (eller snarare, jag monterade dem, cyklade några timmar och sedan, dagen därpå, var de platta).

Observera att detta är ballongdäck.

Finns det några smarta tips som jag förbisett?

En fundering jag har är storlek på själva samen. Ursprungshålen är snarast mikroskopiska, och jag har följaktligen tagit minsta samen, ⌀ 18 mm (fördelat på 2 m "kant" och 14 mm centrum). Jag undrar jag om jag någonsin sett ett hål som är "stort", så varför finns det ens lagningssamer som är större än dessa 18 mm-samer? Behöver man kanske en större same om man har högre tryck i däcket?
Butylslangar har en ytbeläggning som finns där för att slangen ska släppa i gjutformen. Beläggningen måste avlägsnas och det kan göras med smärgelduk, men också med ren bensin. Så det är i Din första punkt det blir fel. Slipa så att ytan blir matt.

Klart man lagar sina slangar!?! Vägra slit och släng. Jag brukar spara ihop en handfull och laga samtidigt, nu var det nog några år sedan pga slanglöst. Min favoritslang, en Spez Superlight, har typ 8-10 lappar nu. Tyvärr har jag inte längre några hjul att använda den på…
Jag försöker, men lyckas inte alltid

Jag fick som barn lära mig att
- solutionen ska vara snudd på helt torr innan man sätter dit lagningen
- det vulkar mer när det blir varmt. Så efter att ha pressat dit lagningen så guggar jag den rejält så att den känns varm. Det kanske inte är sant men jag har iaf inte behov av vare sig sig skruvstäd eller en soffa... Och jag brukar inte vänta särskilt länge innan jag pumpar upp fullt tryck.

Förklistrade lappar tycker jag däremot släpper efter ett tag.
Jag gör på precis samma sätt och har aldrig haft en lagningslapp som släppt vad jag kan komma ihåg.

”Det är då som man har några plaststrips i sadelväskan och drar ihop slangen med på båda sidor om hålet, då tar man sig hem iaf...”

Hur långt kan man köra så? Hur knöggligt blir det? På typ ett 25-28 mm däck?

Dåliga lagningslappar? Prova ett annat märke. Lösningen ska vara klibbfri innan lappen används, i alla fall för det mesta. Som sagts går vissa slangar inte att laga, pga material, storlek, tjocklek, densitet och annat. Racerslangar är typexemplet.
Man måste kolla i en hink vatten dels om det finns många hål, och dels att den lagning man gjort funkar. Det duger inte att sätta tillbaka slangen på vinst och förlust! Undvik verktyg när du sätter tillbaks själva däcket, ty klämskador är jättevanliga.

Dessutom så lär mav vara en av max 10 st i hela världen som fortfarande lagar så all solution är nog gammal. Helt omöjligt nån omsättning på vanliga lagningskit.

Äntligen börjar de rättmätiga svaren droppa in. Endast de förväntade Schwalbe Marathon+ eller Continental Tour Ride, har ända tills nyss lyst med sin frånvaro. Härmed har vi av- teoretiserat dagens i- landsproblem.

fast när det gäller marathon plus får det gärna fortsätta lysa med sin frånvaro:) maken till träigt trögt tråkigt däck har jag knappast provat.

continental city ride är nästan lika träigt, och har ett självsprickande gummi. tour ride har jag inte testat.

en punka då och då kan vara ett rimligt pris att betala för glädjefull framfart. åtminstone om vädret tillåter punkalagning eller slangbyte roadside.

fast när det gäller marathon plus får det gärna fortsätta lysa med sin frånvaro:) maken till träigt trögt tråkigt däck har jag knappast provat.

continental city ride är nästan lika träigt, och har ett självsprickande gummi. tour ride har jag inte testat.

en punka då och då kan vara ett rimligt pris att betala för glädjefull framfart. åtminstone om vädret tillåter punkalagning eller slangbyte roadside.
När jag får punktering betyder det att jag får leda cykeln hem från krogen. Ibland kan det rent av vara en fördel.

Tillbaka
Topp