[OT] Små teardrop husvagnar

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot

BJS

Aktiv medlem
Är det någon som har praktisk egen erfarenhet av små teardrop vagnar som typ caretta 1500 eller liknande?

1500-9-1030x451.jpg

Den verkar ha samma, eller mindre, utrymme än ett tält. Enda positiva verkar vara fast plats för köket.
Men var sitter man och äter när det regnar? I bilen?

Vi hyrde en TAB 320 och åkte hela familjen till Högbo för ett par år sen. Är man van vid att tälta är det ju riktigt lyxigt, och vi ställde in cyklarna i den under resan. Tror inte det var övervikt.. :)

Den har ett förtält som i bilden ovan, kök mot främre väggen och en U-soffa mot bakre som sedan med hjälp av matbordet bäddas till en ca 160x200 cm säng. Rätt trångt med tre ungar!

För två pers som har tält som referensen är det riktigt lyxigt och den är supersmidig att köra med.

20200803_215826.jpg

Den verkar ha samma, eller mindre, utrymme än ett tält. Enda positiva verkar vara fast plats för köket.
Men var sitter man och äter när det regnar? I bilen?
Det är ju ett kök och ett tält. Tycker att det känns som en rimlig ide. Tätade och släpade med mig campingprylar i bil när jag var yngre, men kändes omständigt

Vad kostar de? Jag hittade ett pris från 2017 på 89.000 SEK! Vad blir det nu 2022?
Men vad som fortf är detsamma är väl hastighetsgränsen: MAX 80 km/h

Vad kostar de? Jag hittade ett pris från 2017 på 89.000 SEK! Vad blir det nu 2022?
En begagnad från 2021 ligger här på drygt 15 000 £.

Off road varianten 2022 ligger här på 17 000 £.

Edit:tillägg

Man får ju aldrig köra fortare med släp i Sverige tyvärr. Måste säga att det var det sämsta med husvagn, men det beror ju lite på var man åker. Just den resan vi gjorde var från Stockholm till Sandviken och då kändes det segt.

Vi hyrde en TAB 320 och åkte hela familjen till Högbo för ett par år sen. Är man van vid att tälta är det ju riktigt lyxigt, och vi ställde in cyklarna i den under resan. Tror inte det var övervikt.. :)

Den har ett förtält som i bilden ovan, kök mot främre väggen och en U-soffa mot bakre som sedan med hjälp av matbordet bäddas till en ca 160x200 cm säng. Rätt trångt med tre ungar!

För två pers som har tält som referensen är det riktigt lyxigt och den är supersmidig att köra med.

Visa bilaga 547349
Lite så jag tänker. Jag har tältat och sovit i små enkla båtar. Stora "normala" husvagnar lockar noll - då hyr jag hellre en stuga om jag vill ha den nivån. Tänker jag.

En begagnad från 2021 ligger här på drygt 15 000 £.

Off road varianten 2022 ligger här på 17 000 £.

Edit:tillägg
Oj!
För den som "måste" ha hårda väggar om sig när "hen" sover borde väl en husbil vara bättre på alla sätt. Den går ju också att hyra, så slipper man ha den parkerad hemma till nästa gång.

Redigerat
På Blocket finns husbilar att hyra i Sthlm från 3.500 SEK/vecka
Går säkert att hitta många alternativ

Senast ändrad:
Man får ju aldrig köra fortare med släp i Sverige tyvärr. Måste säga att det var det sämsta med husvagn, men det beror ju lite på var man åker. Just den resan vi gjorde var från Stockholm till Sandviken och då kändes det segt.
Det gör mig inte så mycket.
Oj!
För den som "måste" ha hårda väggar om sig när "hen" sover borde väl en husbil vara bättre på alla sätt. Den går ju också att hyra, så slipper man ha den parkerad hemma till nästa gång.
Iofs. Nä. Måste inte ha hårda väggar. Finns/fanns ju tältvagnar också. Det jag ogillade med bil/tält camping var mest meckandet och alla dessa prylar upp och ner packing hit och dit. Enkelhet är trivsamt om man reser för nöjes skull.

Slå upp/ner ett stort outwell är drygt ja. När det väl är uppe är det väl ok. Funderar på att köpa en Biltema tältsäng. Fast då ska den också få plats

Vi har gått från tält till van vilket torde vara den icke-kopplade motsvarigheten till en teardrop-trailer. El, isolering och värme är en enorm uppgradering. Men en husbil är det inte, på samma sätt som en teardrop-trailer antagligen skiljer stort från ens en liten husvagn. Tycker dock teardropen är rätt cool ?

Vi hade i min bardom ett jättestort "stativtält" med sov och utedel. Tror att jag fortfarande är traumatiserad av det. ..
Vi hade tidigare ett tält från Decathlon som man pumpade upp stommen på, det fixade en person upp på under 10 minuter. Fiffigt. Då körde vi även med fältsängar, snudd på glamping..

Senast ändrad:
Vilka säljer sånna där?
Det har dykt upp rätt många tillverkare (eller återförsäljare för olika tillverkare) på senare tid. Det finns också en i sammanhanget någorlunda utvecklad uthyrningsmarknad om man vill prova.

Vi har ett Thule-tält (som i grunden är ett Tepui). Går att köpa direkt från Thule. Det kostade en slant, men är otroligt välsytt. Jag har inte sett några andra varianter på nära håll i verkligheten, så jag kan inte svara för kvalitetsskillnader eller prisvärdhet. Gjorde enbart nätbaserad research.

Enklast är nog att googla "taktält" för att få en överblick.

Det jag ogillade med bil/tält camping var mest meckandet och alla dessa prylar upp och ner packing hit och dit. Enkelhet är trivsamt om man reser för nöjes skull.
Det känner jag iofs igen, men mest från cykeltouring med tältövernattning på campingar.
I Danmark lyckades vi få till det bättre:
"Alla" campingar där säljer öl (eller øl?) och snart var det så att det gick åt;
  • En øl för att välja plats för tältet
  • En øl för att resa det
  • En øl under matlagningen
  • Osv, osv
Så borde det gå att göra även i Sverige, åtminstone med lite planering och bilcamping....

Det känner jag iofs igen, men mest från cykeltouring med tältövernattning på campingar.
I Danmark lyckades vi få till det bättre:
"Alla" campingar där säljer öl (eller øl?) och snart var det så att det gick åt;
  • En øl för att välja plats för tältet
  • En øl för att resa det
  • En øl under matlagningen
  • Osv, osv
Så borde det gå att göra även i Sverige, åtminstone med lite planering och bilcamping....
Absolut! Men skall jag cykelcampa så får jag campa ensam är jag rädd.

Eftersom tråden börjar dra iväg lite passar jag på att kapa den — på Isaberg i somras såg jag några som hade ett riktigt lyxigt och stort tält. Full ståhöjd och två gissningsvis uppblåsbara sovalkover, säkert halvmeterhöga. Har försökt googla men inte hittat något som matchar. Nån som vet vad det kan ha varit?

Förr fanns det ju släpvagnar där man vek upp locket och fick två golvytor som man reste ett integrerat tält över. I vagnen fanns allt som behövdes för matlagning osv. Fördelar med den lösningen är ju att släpet är minimalt och lågt samt att man sover ovanför markytan och kan hantera lite dåligt underlag. Vet inte vad de hette eller om de finns kvar. Vi hade i alla fall besökare som använt lösningen över hela Europa.

Förr fanns det ju släpvagnar där man vek upp locket och fick två golvytor som man reste ett integrerat tält över. I vagnen fanns allt som behövdes för matlagning osv. Fördelar med den lösningen är ju att släpet är minimalt och lågt samt att man sover ovanför markytan och kan hantera lite dåligt underlag. Vet inte vad de hette eller om de finns kvar. Vi hade i alla fall besökare som använt lösningen över hela Europa.
Camp-let bygger sådana vagnar och går att köpa i Sverige. Finns (fanns) en del begagnat också, vi kikade på sådana innan det blev taktält.

Vi hade tidigare ett tält från Decathlon som man pumpade upp stommen på, det fixade en person upp på under 10 minuter. Fiffigt. Då körde vi även med fältsängar, snudd på glamping..

Decathlon har en hel serie med uppblåsbara tält, flera av dem med ståhöjd och separata sovavdelningar
Dessutom verkar även de stora vara lätthanterade när de är nedpackade
talt-air-seconds-52-fb.jpg

Men som jag skrev ovan för den som vill ha enkelhet och slippa mesta möjliga av meckandet och packandet av prylar upp och ner och hit och dit
måste en husbil vara enklaste lösningen. Hyr man den så slipper man dessutom parkering, service, besiktning o likn av den under resten av året.
På Blocket finns husbilar att hyra i Sthlm från 3.500 SEK/vecka
Går säkert att hitta många alternativ

Jag får väl passa på att slå ett slag för taktält, om mjuka väggar och tak är ett alternativ. Cyklarna sitter på dragkroken. Vi har även ett förtält som dragkedjas fast i den utskjutande delen. Visa bilaga 547354
Vad är egentligen argumenten för taktält? djur? markfukt?
Jag har aldrig riktigt fattat lockelsen, men heller aldrig sett ett i verkligheten.

Fördelen är väl mest att det ser coolt & häftigt ut ..
Samt att det frigör plats i trunken och viktfaktorn blir lite mindre, ehm, viktig.
I länder med mer liberala terrängkörningslagar kan jag tänka mig att det kan vara ett argument att kunna slå upp sitt tält trots jobbig terräng. Såg ändå en del taktält på svenska campingar i somras så det verkar ju sälja.

Edit: kom att tänka på en polare som hade permanent takbox med en kudde och madrass i på sin 9-5:a för en sådär 15 år sen. Funkade utmärkt för honom att sova i när promillen så krävde.

Vad är egentligen argumenten för taktält? djur? markfukt?
Jag har aldrig riktigt fattat lockelsen, men heller aldrig sett ett i verkligheten.
Har också undrat det. Kan det funka till urban camping, alltså att man campar på en parkering eller vid vägkanten? Fast det borde väl inte vara tillåtet eller?

Vi köpte en Adria Aviva förra sommaren som är väldigt fin och praktisk, dessutom var priset högst rimligt och andrahandsvärdet verkar vara riktigt bra. Gott om plats för både barn och cyklar i den.

Dock så är det jävligt segt att ligga och dra vagnen i 80 längre sträckor.

Så jag har gått i tankarna att köpa ett taktält i stället.

Jag föredrar fortfarande ett vanligt litet tält i bilen. Samma campinggrejjor som på en vanlig fjällvandring. Kanske en extra tarp att sätta upp om det regnar...

Har också undrat det. Kan det funka till urban camping, alltså att man campar på en parkering eller vid vägkanten? Fast det borde väl inte vara tillåtet eller?
Nej. Camping, hur nu det definieras, får endast ske på campingplats eller på privat tomt som har permanent bebyggelse om jag minns rätt.
Däremot får du lov att parkera i 24 timmar på en vanlig parkeringsplats om inget annat anges, och det är inte olagligt att sova i en parkerad bil, förmodligen inte heller PÅ en parkerad bil, men på en parkerad bil i ett tält kan nog kvala till ”camping”.

Edit: avser camping med fordon.

Varför taktält? Vi har inte möjlighet att parkera husbil eller husvagn hemma, och ingen lust att hyra parkering för långtidsuppställning. Taktält kan sitta på bilen de perioder det används, resterande del av tiden står det i förrådet. Enkelt som tusan.

Vi har kört markbaserat tält ett antal år, ett stort campingtält som huvudalternativ och vårt fjälltält för lite snabbare/enklare hantering när det är ont om tid eller plats.

Taktältet gör att man kommer upp från fukt och väta. Det går väldigt fort att upprätta när man har parkerat och frigör som någon sa även plats inne i bilen. Det blir väldigt platseffektivt, får bilen plats så får tältet plats (med några få undantag).

Det är en sjukt härlig känsla att taktälta vid vattnet och öppna upp hela sidan på morgonen när solen går upp. På vissa platser känns det nästan som att tältet svävar ovanför vattnet. Sen är det nog lite av en livsstilsgrej också. SUV med taktält passar vår självbild, så vi är väldigt nöjda med det. Det är klart att det är en kompromiss på många sätt (och nästan 30k för ett tält är mycket pengar), men det har varit värt varenda krona.

För den som är sugen kan jag rekommendera de iordningställda naturcampingplatserna längs Dalälven upp mot Idre. Magiskt.

Tillbaka
Topp