Hjälp med adapter till bromsok

ErOx

Medlem
Hej,
Jag hade tänkt byta gruppset på min ena cykel, men jag har kört fast när det gäller bromsoken.

Finns det adaptrar att köpa som konverterar från flat mount till post mount (tror jag det heter iaf, är ingen expert)?
Om det finns dyliga adaptrar, skulle någon kunna länka till en för fram och en för bak?
Se bilderna

Tack på förhand

Bilagor

• 20220407_113735.jpg
    20220407_113735.jpg
    684.5 KB · Besök: 142
  • 20220407_113758.jpg
    20220407_113758.jpg
    596.1 KB · Besök: 129
Senast ändrad:
https://www.assolutions.ca/flat-mount-caliper-to-post-mount-adapter-guide/

Tror att dom är de ändå just nu som säljer något sånt, plus att de är mycket beroende på vad man har för marginaler på gaffel och baktriangel

Googla "flat mount to post mount adapter" och leta

Jag sitter med samma problem, men jag hade tänkt att göra en egen i aluminium och kanske få den utfräst på firma, men beror på hur de går. :D

Hoppas de var något svar på din fråga :D

Anton Adolfsson

Skulle inte använda sådana adaptrar när Shimano har mängder med postmount ok för nästan inga pengar.
Precis, om de befintliga oken inte funkar så är det nya Shimano-ok som gäller. Behöver du då kanske även byta anslutningar och slang så kan du köpa nästan vilka ok som helst för PM. Ser inte riktigt vilka ok det är som sitter där idag, hade det varit Shimano kan man bara behålla

Precis, om de befintliga oken inte funkar så är det nya Shimano-ok som gäller. Behöver du då kanske även byta anslutningar och slang så kan du köpa nästan vilka ok som helst för PM. Ser inte riktigt vilka ok det är som sitter där idag, hade det varit Shimano kan man bara behålla
Jag har två reglage liggandes (Shimano GRX RX810) som jag skulle vilja använda.
Skulle jag då tex kunna köpa två stycken Deore XT BR-M8120 bromsok?
Slangen XTR SM-BH90-SBM som rekommenderas till Deore XT BR-M8120 passar den då även i mina GRX RX810 reglage?

På reglagesidan om man säger så är det alltid samma, men skruven/anslutningsbult som fäster slangen i reglaget är olika för lvg och mtb.

Om du köpt reglage, slang och ok i komplett kitt så har du nog rätt skruv också. Annars behöver du den. Den ingår i satsen med slangen för lvg, det är nog enda skillnaden mellan ett slangkit för mtb och lvg.

Så i det fallet har jag för mig slangen slutar på R istället för B. Har du skruvarna redan så så kvittar det.

Senast ändrad:
På reglagesidan om man säger så är det alltid samma, men bulten som fäster är olika för lvg och mtb bromsar. Har du inga bromsar inkopplade idag så behöver du nog bulten. Den ingår i satsen med slangen för lvg, det är nog enda skillnaden mellan ett slangkit för mtb och lvg.
Precis, Deore XT BR-M8120 har banjokoppling medan GRX BR-RX810 har rak koppling.

Men då jag saknar både Deore XT BR-M8120 och slang med banjokoppling så får det bli en beställning.

Hade bara velat veta till 100% att Deore XT BR-M8120 fungerar med mina lvg/gravel reglage som jag har liggandes.

Så I det fallet har jag gör mig slangen slutar på R istället för B. Har du skrivarna redan så så kvittar det.
Precis, Deore XT BR-M8120 har banjokoppling medan GRX BR-RX810 har rak koppling.

Men då jag saknar både Deore XT BR-M8120 och slang med banjokoppling så får det bli en beställning.

Hade bara velat veta till 100% att Deore XT BR-M8120 fungerar med mina lvg/gravel reglage som jag har liggandes.
Ja men banjon är på oket. Du kan ta vilket ok som helst och en matchande slang. Är det ett banjo ok så banjoslang. Däremot om du köper ett kitt med banjoslang så får du inte med bulten som fäster I GRX reglaget. Så har du inte den bulten så måste du köpa den löst för det finns inget kit med banjoslang och bult till lvg reglage

Så I det fallet har jag gör mig slangen slutar på R istället för B. Har du skrivarna redan så så kvittar det.

Ja men banjon är på oket. Du kan ta vilket ok som helst och en matchande slang. Är det ett banjo ok så banjoslang. Däremot om du köper ett kitt med banjoslang så får du inte med bulten som fäster I GRX reglaget. Så har du inte den bulten så måste du köpa den löst för det finns inget kit med banjoslang och bult till lvg reglage
Jodå, "skruven" som man trycker in i slangen har jag och även oliven (för änden som ska in i reglaget).

Så då borde det vara frittfram att beställa Deore OKet samt en BH90-slang med banjo i ena änden.

Dubbelkoll bara.
Du vill alltså ha 4-kolvs ok (br-m8120) på din lvg/gruscykel och inte mer normala 2-kolvs ok (br-m8100)?
Vill ha och vill ha (villhöver kanske...ler), tänkte bara att 4 måste vara bättre än 2 :)

Eller det är kanske inte att rekommendera att ha 4 kolvar på en gruscykel?

Hello,
I had planned to change the group set on one of my bikes, but I got stuck when it comes to the brake caliper.

Are there adapters to buy that convert from flat mount to post mount (I think it's called iaf, am no expert)?
If there are capable adapters, could anyone link to one for the front and one for the back?
See the pictures

Thanks in advance

Bilagor

• Screenshot_20220408-135648.png
    Screenshot_20220408-135648.png
    489.1 KB · Besök: 39
Tillbaka
Topp