Byta hjullager, men till vad?

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Hej!

Det är två hjullager som jag behöver byta ut. Dessa är märka med följande text:

- 16006RS
- 6810 RZ

Problemet är att jag inte kan hitta med samma specifikation! Kan man ersätta båda med en annan suffix tex. 2RS?

Vill helst satsa på lite kvalitet när man ändå byter ut men tex. 16006RS kommer man närmast ZZ i SKF sortimentet. Vilket jag antar inte fungerar? Har inte alls bra koll vilka suffixer som kan ersätta varandra

Det är lager som sitter på själva axeln när man trampar. Ena lagret syns på bilden här

SmartSelect_20210809-132746_Office.jpg

Tja... de säger så....
Jag tyckte oxå det lät väldigt bra första gången jag läste om dessa.
Har googlat en hel del men inte direkt hittat någon som testat och omskrivit dem som bättre än väl infettade vanliga 2RS-lager
Om man inte har problem kanske man inte bryr sig om att skriva?

Alla kan ha lite otur. Smuts och vatten är det som dödar lager.
Jo, men oavsett otur så är frågan om dessa solid-oil-lager håller måttet. Visst är det oftast man skriver när man har problem, men ganska ofta brukar folk då svara typ "för mig har det funkat bra" om de testat och inte haft problem. Men det är just sådana kommentarer jag inte hittat gällande solid-oil och jag letade ganska mycket.
Men om någon som testat uttalar sig positivt och är nöjd efter en längre tid och mycket brukande vore det klart intressant att läsa.
Men fram till att jag läser något åt det hållet är jag skeptisk och håller mig till 2RS, gärma med full bur och fullpackade med klibbigt fett.

Jo, men oavsett otur så är frågan om dessa solid-oil-lager håller måttet. Visst är det oftast man skriver när man har problem, men ganska ofta brukar folk då svara typ "för mig har det funkat bra" om de testat och inte haft problem. Men det är just sådana kommentarer jag inte hittat gällande solid-oil och jag letade ganska mycket.
Men om någon som testat uttalar sig positivt och är nöjd efter en längre tid och mycket brukande vore det klart intressant att läsa.
Men fram till att jag läser något åt det hållet är jag skeptisk och håller mig till 2RS, gärma med full bur och fullpackade med klibbigt fett.
Så tänker jag också. De håller ändå inte för evigt så inte värt att lägga tokmycket på lagren - förr eller senare ger de sig ändå. Åas igen så vissa DT nav kräver mysiska specialverktyg för att byta lagren och det kostar ju så då kan det ändå vara värt att chansa på dyraste möjliga lager och hoppas på så lång livslängd som möjligt

Tillbaka
Topp