Varför ser min bakväxeln ut såhär?

Radare

Medlem
Nybörjare på att skruva med cyklar och hade för första gången någonsin isär min ”derailleur” – eller bakväxel som verkar det heta på svenska. Men i alla instruktionsfilmer jag letade upp på YouTube sade man ”derailleur” (på engelska). Tog ut och provkörde. Nya däck och slangar. Förut satt vanliga smala landsvägsdäck på. Nu dessa (från Biltema) som jag tänker utsätta för Via del Sale i sommar. På CricleK fyllde jag på till 3 bar i slangarna och kände mig väldigt nöjd – men undrade vad som skramlade till ibland. När jag kom ut från Ica Maxi såg jag hur bakväxeln såg ut – inte som det gjorde innan och som det ska se ut. Vad har hänt? Säkert det som lät ibland.
bak.jpg
hela.jpg

Annars är väl standardsvaret att hjulaxeln har hamnat snett i dropoutsen när du monterade tillbaka hjulet och/eller att bromsskivan hamnat fel i oket. Alternativt har du böjt växelörat vid samma manöver. Om du menar att bakväxeln ser konstig ut för att cagen pekar bakåt så är det lätt fixat. Lägg i några lättare växlar så pekar den mer och mer neråt tills den nästan pekar framåt. Helt normalt. Den ändrar läge beroende på vilken växel du har i.

Växelns infästning har en liten klack eller en utstickande skruv. Denna skall ligga an mot motsvarande klack på cykelns växelöra. Gör den det?

På bilderna så har du kedjan på minsta drevet fram och minsta i bak så det är inte så konstigt att bakväxeln pekar bakåt. Som sagts tidigare om du har skruvat bort bakväxelföraren så måste den tillbaka likadant igen med "klackarna" mot varandra och inte bredvid varandra för då är bakväxeln några milimeter fel och kan hänga lite slött... Typ...

Bytte du kedja samtidigt och kapade du den i så fall till rätt längd? Lägg upp två bilder: största fram minsta bak och minsta fram och bak.

ta en bild på växeln med kedjan på största drevet bak, största kransen bak, så går det värdera om kedjans längd är lämplig.

apropå ljudet kan diverse orsaker finnas. ett tips kan vara att du vände löphjulen i växeln fel när du återmonterade. ett annat att du rört den så kallade b-skruven. ett tredje att växelns infästning i växelörat blivit fel.

för övrigt ger 3 bar i de där däcken ett durrigt och trögt rull. på stig vore 1,3-1,6 normalt, allt efter din vikt. på asfalt möjligen up till 2,2 men knappast mer.

du kan inte förvänta dig varken bra våtgrepp, rull eller stryktålighet med däck från biltema, men man kan ju ha tur:)

Senast ändrad:
Det där kan ju inte vara rätt. Hjulet ”hänger” i växeln. Nog för att jag är skumögd men det ser konstigt ut.

På bilderna så har du kedjan på minsta drevet fram och minsta i bak så det är inte så konstigt att bakväxeln pekar bakåt.
Du hade förstås alldeles rätt. Det var skälet. Såhär ser det ut nu, när jag har mindre extrem utväxling. Däremot visade det sig betydligt svårare än väntat att följa de enkla anvisningar för att ställa in både den bakre och främre växlaren och att ”indexera” växlarna. Körde två mil i förmiddags och det rasslade och högg helt gräsligt när jag försökte byta växel. Bedrövligt effektivt sätt att sabotera möjlig cykelnjutning. Någon med andra erfarenheter av sådan justering?
derejler.jpg

Du hade förstås alldeles rätt. Det var skälet. Såhär ser det ut nu, när jag har mindre extrem utväxling. Däremot visade det sig betydligt svårare än väntat att följa de enkla anvisningar för att ställa in både den bakre och främre växlaren och att ”indexera” växlarna. Körde två mil i förmiddags och det rasslade och högg helt gräsligt när jag försökte byta växel. Bedrövligt effektivt sätt att sabotera möjlig cykelnjutning. Någon med andra erfarenheter av sådan justering?

Hej!
Jag är själv en nybörjare av landsvägscykling och gav mig på att justera bakbromsen…. aldrig igen. Blev 100ggr sämre och därför låter jag en vän hjälpa mig. Det är klart alla instruktionsvideos ser enkla ut, dom har gjort det 1000ggr.

Visa bilaga 551971
Vart bor du?
Åk förbi cykelköket, dom visar dig hur du gör så att du kan själv sen.

Det var just den skenbart idiotsäkra videon jag försökte följa. Kan svårigheten att få till det bero på att uppväxling inte sker med distinkta klick, utan ett lite segt drag med tummen till ett (bara) relativt distinkt läge? Däremot nedväxling sker med distinkt klick till ett exakt läge.
Dags för vajer- och höljbyten kanske? Friktion där kan ge effekten av att fjädern i växeln inte kan jobba rätt, och lägena blir odistinkta.

Ibland kan man även klämma växelvajern när cykeln hänger på ett mekställ och man undrar vad sjutton vad slut växeln är eller sen när man tar loss hojen är inställningen på växeln helt fel ?
Invändig vajerdragning är bra skönt ibland...

Kolla över vajer och hölje så att det inte finns några skarpa böjar någonstans, och kolla så att vajern löper lätt. Detta kan du göra genom att skruva loss vajern från bakväxeln och kroka av höljena från ramens fästöglor. Sedan flyttar du höljena fram och tillbaka på vajern. De ska löpa väldigt lätt. Går de trögt är det något fel. När du ändå har skruvat loss vajern från bakväxeln, växla med växelreglaget samtidigt som du håller växelvajern spänd med handen. Det ska gå lätt att växla både upp och ner. Om inte, så är det något fel på reglaget. Nu när vajern är av så flyttar du även växeln fram och tillbaka som när den växlar. Den ska också röra sig lätt, fast så klart så ska fjädern i växeln vilja dra den ner mot minsta drevet på kassetten.

Om vajrarna löper trögt och har en skarp böj någonstans, byt vajer/hölje. Om vajern löper trögt utan någon skarp böj, smörj vajern med en tunn olja eller byt vajer/hölje. Om växelreglaget går trögt, smörj med en lättflytande olja. Använd inte 5-56. Ta hellre symaskinolja eller liknande. Om växeln rör sig trögt, byt eller försök åtgärda problemet. Det kan gå att smörja alla rörliga leder på växeln och att sedan röra den fram och tillbaka många gånger tills den rör sig utan motstånd.

När du sedan skruvar fast vajern i bakväxeln igen, sätt brickan rätt så att vajern löper genom spåret som pilen på bilden nedan visar.
1651037970865.png

Tillbaka
Topp