Manurhin2
Aktiv medlem
Verkstad klantade sig - vad gör jag?
En BromptonHar alltid med mig en en extra cykel på ryggen. Känns tryggast.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En BromptonHar alltid med mig en en extra cykel på ryggen. Känns tryggast.
Följebil är det som gäller, det har alla seriösa cyklister.Bara en?
Jag har slanglöst och räknar slangen som sitter på ramen som "extra". Plugg etc. finns i ramen, men det går ju att få större reva i däcket än som går att plugga."extra" slang?? Kör du med slang i däcken?
Multitool med kedjeverktyg räcker, då kan man konvertera till singlespeed om växelörat går sönder.
om man tar bort bakväxeln på en fs finns (host) noll fungerande växlar. fråga aron.Det finns bara en fungerande växel om man tar bort bakväxeln och kortar kedjan, oberoende av hur manga drev man har fram.
om man tar bort bakväxeln på en fs finns (host) noll fungerande växlar. fråga aron.
därför har jag sedan hans berättelse om pushbike ett antal timmar på fjället med även en kedjespännare.
de gånger växelörat går typ någon gång per säsong är det ända bra att kunna fortsätta om underlaget som skördade det första skulle ställa till det en gång till.
Fast jag misstänker att det även med hardtail inte alltid går att få perfekt längd på kedjan för att ha en väl fungerande växel. Jobbigt om den enda som fungerar är 50/11 eller nåt.Glömde att det finns FS :)
Jag och sonen har, som tur, bara hardtail.
Vad gör du med dina växlar för att paja örat en gång per säsong? Kör du rakt in med växeln i alla stenar du kan? Och var är det du cyklar som är så kritiskt att du inte kan rulla hem med lockout eller utan kedja alternativt ta taxi att det krävs tre växelöron? Låter helt sjukt. När jag kör downhill/enduro har jag med mig exakt 0 och det är väl typ gången de bör gå sönder. Men inte ens ett böjt öra är ju ett stort problem att ta sig hem med… Eller är det ngn form av bike packing där du kör flera dagar i sträck ute i vildmarken?om man tar bort bakväxeln på en fs finns (host) noll fungerande växlar. fråga aron.
därför har jag sedan hans berättelse om pushbike ett antal timmar på fjället med även en kedjespännare.
de gånger växelörat går typ någon gång per säsong är det ända bra att kunna fortsätta om underlaget som skördade det första skulle ställa till det en gång till.
Appapp, tre växelöron och en kedjespännare om de tar slut.Vad gör du med dina växlar för att paja örat en gång per säsong? Kör du rakt in med växeln i alla stenar du kan? Och var är det du cyklar som är så kritiskt att du inte kan rulla hem med lockout eller utan kedja alternativt ta taxi att det krävs tre växelöron? Låter helt sjukt. När jag kör downhill/enduro har jag med mig exakt 0 och det är väl typ gången de bör gå sönder. Men inte ens ett böjt öra är ju ett stort problem att ta sig hem med…
Just det :) och tre uppsättningar insexnycklar om de två första går av.Appapp, tre växelöron och en kedjespännare om de tar slut.
Fast jag misstänker att det även med hardtail inte alltid går att få perfekt längd på kedjan för att ha en väl fungerande växel. Jobbigt om den enda som fungerar är 50/11 eller nåt.
Fortfarande lättare än med FS dock.
Edit: men någon växel borde man kunna få till antar jag
Nej, de är nog inte med. De får man lägga i en sadelväska eller nåt...Jag ser inte 3 (eller var det 5?) växelöron.
största riskfaktorn i mitt fall har varit snett liggande grenar som studsar upp av framhjulet. de finns lite varstans, man passerar ju tusentals om man rör sig utanför mest upptrampade stigar. och på hyggen, men just där ser man ju upp lite extra.Vad gör du med dina växlar för att paja örat en gång per säsong? Kör du rakt in med växeln i alla stenar du kan? Och var är det du cyklar som är så kritiskt att du inte kan rulla hem med lockout eller utan kedja alternativt ta taxi att det krävs tre växelöron? Låter helt sjukt. När jag kör downhill/enduro har jag med mig exakt 0 och det är väl typ gången de bör gå sönder. Men inte ens ett böjt öra är ju ett stort problem att ta sig hem med… Eller är det ngn form av bike packing där du kör flera dagar i sträck ute i vildmarken?
Är det örat som krånglar?Visa bilaga 551561
Flera bilar med cyklar på taket och mekaniker med sig, han har läst tråden!
hans vänstra öra ser iaf ok ut..Är det örat som krånglar?
Pump har jag använt vid många turer, flera gånger per år, därav är det inte lika konstigt för mig. En gång under alla 20 år jag cyklat downhill/skog har jag haft en sådant katastrofalt haveri av växelörat att det gick helt av, men då körde jag downhill och då kan man oftast rulla ned. Så därför känns behovet att ha flera växelöron med sig väldigt udda.största riskfaktorn i mitt fall har varit snett liggande grenar som studsar upp av framhjulet. de finns lite varstans, man passerar ju tusentals om man rör sig utanför mest upptrampade stigar. och på hyggen, men just där ser man ju upp lite extra.
och man behöver inte cykla särskilt länge ut i en skog för att det skall ta timmavis att ta sig gående hem. men balanscykeltipset du antyder som sista utväg är ju riktigt bra! montera av pedalerna borde göra det ännu bättre.
böjt öra är inget direkt problem, böjd cage knappast heller. böj tillbaka och kör försiktigt.
minst sagt konstig diskussion här att jinxsa behov av en så självklar försäkring som medhavda extra växelöron, bara för man själv inte råkat drabbas. ungefär lika naturligt som att ha med sig en pump. och även jag har haft flera år långa uppehåll.
men plötsligt händer det:(
hans vänstra öra ser iaf ok ut..