Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

+2 när man steg ut i morse. Drog på långa tunna bibs utanpå men fick gå in igen och hämta vindväst och armvärmare ?

Sida med halva vägen och sida mot andra halvan. Vinden ska vrida under dagen så det blir en sån där dag med 2x motvind... Men soligt och fint är det ?

Tog 40km stig till jobbet idag. Fin blandning av snustorrt och riktiga surhål. 5 av 5 toasts
20220425_102753.jpg

Fint idag, men drabbades av punktering på väg hem igår.

Någon hade grävt ett bort en halvmeter asfalt tvärs över cykelbanan under dagen och jag noterade det alldeles försent. "Vad i! Det fanns inte där imorse?!" Försökte göra ett panikhopp över och lyckades sånär, men bakhjulet slog i asfaltskanten och nöp sönder slangen. Tur man har en macgyverväska med bland annat extraslang i ryggsäcken. Hann prata med tre medlidsamma personer under de tio minuter det tog att byta slangen, det var ändå lite trevligt.

Idag på hemvägen hade de asfalterat igen minidiket. På något vis känns det som de grävde det bara för att jävlas med mig personligen.

Generöst med medcyklister ute idag. Fullt vid rödljus och i cykelboxar. Återigen stekt av en råcykel i Frösundabacken. Föraren svängde tyvärr in i Hagaparken innan jag hann ge tillbakakaka. Kränkande! ?
App app app har vi inte bestämt att det heter mottrafikant/cyklist!??

Snurrade i stan igår just när lite folk hade limmat fast sig i city. Vid Torildsplan satt det också folk mitt i vägen och första tanken var mer aktivister men det var en cyklist som blivit påkörd i den lite läskiga rondellen där. Hoppas allt gick bra i slutändan. Kör försiktigt där ute.
Ok, inga aktivister denna gång....

Delvis OT men några av de klart mest aktiva aktivisterna just nu verkar vara "Återställ Våtmarker" som verkar dyka upp lite varstans även om de verkar lugnat ner sig något (för tillfället?). Blockerade även Brommaplan en gång för några veckor sedan, morgonen den 5/4 tror jag bestämt, lyckades dock cykla runt dem när polisen samlat ihop dem vid sidan av vägen på cykelvägen. Här något reportage:

Det var minst sagt livat kring Brommaplan... filmsnutten här. ?

Enligt tidningen "Vi Bilägare":
1651061521807.png

Jag tror de här aktivisterna arbetar genom "kampanjer", dvs exakt samma personer kan dyka upp i lite varstans i helt olika kampanjer. Möjligen kommer de flesta från det internationella nätverket "Extinction Rebellion". I IT branschen jobbas det ofta i projekt, i demonstrationsbranschen ofta genom kampanjer?

Polisen tror jag framförallt motarbetar de här aktivisterna genom att dela ut höga böter vilket nog är relativt effektivt men det är möjligt att de har någon typ av "krigskassa", inte vet jag.

Senast ändrad:
"Återställ Våtmarker" som verkar dyka upp lite varstans även om de verkar lugnat ner sig något (för tillfället?). Blockerade även Brommaplan en gång för några veckor sedan, morgonen den 5/4 tror jag bestämt, lyckades dock cykla runt dem när polisen samlat ihop dem vid sidan av vägen på cykelvägen.
Cykel är da shit som vanligt :)

Totalkränkte ett bockstyre med tjocka däck i en tuff backe upp mot Kungens kurva. En sådan där lyckad omkörning där man kommer bakifrån och trycker på bara aningen mer, så att man både lyckas se oberörd ut och sedan orkar hålla tempot en bit till. Första gången jag hamnade i den där riktiga cykelmorgonrusningen inne i Stockholm. Det är bara att se det som nedvärmning och ta det lugnt. Går det segt upp över Västerbron kan man ju snegla på utsikten om inte annat.

Fasen glömde skriva om pendlingen igår , slutade tidigare för dra till tandläkaren har iallafall bra medvind plus att jag tog rygg på en elmoppe (kallas visst för cykel men hen trampade inte alls) hela vägen från Medis , ska iallafall till globen men glömmer bort det för det var så jättebra därbakom ”cykeln” , grönt vid sofielundsplan kom ner mot Tallkrogen å där trillar polletten ner , långnäsa vända toktrampa i motvinden och kom precis i tid till tandis .
Fick iallafall stort A där ?
Mange

Trampade iväg i morse och hade väl ändå rätt ok fart men inte onödigt slitigt. rullade om lite folk i motlut men sedan kom två st varav den ena jag tror jag hade trampat om. då vart det lite högre fart men ett rödlyse vid Alvik satte stopp på det trevliga då de hann över.. eller rödljuskörde snarare.
så det vart lite ensamt igen.

Fin morgon, lite sval initialt.. eller tunnt klädd.. men det rullade på skönt, tills jag såg ngt gult i backspegeln.. lite ela rödljus så var den ikapp, sedan kom en till lite snabbare men elakt rödljus släppte iväg honom.
Trampade om en singelspeeder vid rålis som hakade på, fick öka lite så han fick jobba :)
så en ganska bra morgon

Fick en hjulsugare på Stadsgården igår. Saktade ner mer och mer, men hjulsugaren gjorde detsamma. Sprintade lite, men snart var hen tillbaka. Saktade ner igen, men hen låg kvar. Till sist kom en elcyklist som sugaren kunde ta rygg på istället. Lade mig en bit bakom till Danvikstull, där jag lämnade dem för gott. Varför gör de så? Är det så viktigt att suga hjul att man kan cykla hur långsamt som helst?

Fick en hjulsugare på Stadsgården igår. Saktade ner mer och mer, men hjulsugaren gjorde detsamma. Sprintade lite, men snart var hen tillbaka. Saktade ner igen, men hen låg kvar. Till sist kom en elcyklist som sugaren kunde ta rygg på istället. Lade mig en bit bakom till Danvikstull, där jag lämnade dem för gott. Varför gör de så? Är det så viktigt att suga hjul att man kan cykla hur långsamt som helst?
folk med adaptiv farthållare funkar lika dant. 120 till 90 bakom en lastbil.. plötsligt kommer de på att de kör bil och gasr på igen

Det är ju helt sjukt vilket fint cykelväder det är! Vid korsningen Birger Jarlsgatan/Rådmansgatan var det nära att smälla för en mobilsnackande cyklist som drog rakt ut i korsningen mot rött, samtidigt som en bil kom från höger. Situationen löste sig genom att båda tvärnitade. Cyklisten verkade fortsätta sitt telefonsamtalet helt obekymrat (jag fick grönt strax efter och kom ikapp henne och hörde att samtalet fortfarande pågick).

Härligt morgon, om än lite kyligt innan jag fick upp värmen. Kom ikapp en elspark längs Årstafältet som säkert gjorde 30. Kändes lite vanskligt på små hjul och ingen hjälm. Sen var det en gubbe vid Slussen med en pytteliten kompaktcykel (klart mindre än en Brompton) som vevade på rejält, kadens på 100 på högsta växeln typ. Såg rätt roligt ut. Annars rätt mycket folk inne i stan men inga close calls.

Senast ändrad:
Bingo idag sned mot till och sned motvind hem men man får se det som lite extra träning.
Blev omcyklad imorse på Årstafältet av två stycken smaldäckcyklar , klassiska tricket de kämpade sig förbi lagom till arlabacken (ett lätt motlut) men där tröt tydligen krafterna för där rullade jag om dem i ganska sakta mak ,
såg dem iallafall inte mer efter det ?.
Mange

Svalt imorse, så det fick bli shorts, långa strumpor, tunn tröja och kortärmad skjorta. Tog rygg på en enpetarsurly i Götgatsbacken, sedan drog han ifrån mina korta mountainbikeben vid Tegelbacken.
Möra ben uppför Torsgatan, trötta och inte sugna på asfaltstugg efter en del stig och grus senaste veckan, och första spinningpasset på 15 år.
Motvind på Götgatan, kändes det som.
Däremot underbart med sol.

Tillbaka
Topp