Rätt kläder på överkroppen?

Rolo

Medlem
Jag är ny på MTB och har kört en del under våren, främst trails och xc, men har alltid haft samma problem. Jag svettas i allt jag har på mig och vill inte bara köra i t-shirt för då fryser jag av blåsten. Så....
Vad är bra kläder att ha på sig på överkroppen för vår (10-15°C) och för sommar (15-25°C)?

Har testat:
Tshirt+hoodie
Tshirt+tunn vindjacka
Tshirt+Haglöfs LIM regnjacka
Sporttshirt+ovan kombos
Långärmat tunn bommulströja + vindjacka (i bara långärmat svettas jag lite och sen frysen när vinden blåser)
Har svettats i allt och så fort jag tar av mig nåt blir det askallt pga att jag är fuktig...

Är därför mycket tacksam för bra förslag för överkroppen!

Senast ändrad:
Jag är ny på MTB och har kört en del under våren, främst trails och xc, men har alltid haft samma problem. Jag svettas i allt jag har på mig och vill inte bara köra i t-shirt för då fryser jag av blåsten. Så....
Vad är bra kläder att ha på sig på överkroppen för vår (10-15°C) och för sommar (15-25°C)?

Har testat:
Tshirt+hoodie
Tshirt+tunn vindjacka
Tshirt+Haglöfs LIM regnjacka
Sporttshirt+ovan kombos
Långärmat tunn bolämmulströja + vindjacka (i bara långärmat svettas jag lite och sen frysen när vinden blåser)
Har svettats i allt och så fort jag tar av mig nåt blir det askallt pga att jag är fuktig...

Är därför mycket tacksam för bra förslag för överkroppen!

För vår, 10-15 grader, långärmad tröja av syntet och vindväst med mesh i ryggen. Om du är frusen av dig byt vindvästen till en ventilerad vindjacka. Rekommenderar Sweet Protection Hunter. Finns även långärmade cykeljackor med mesh i ryggen.

För sommar, 15-25 grader kort- eller långärmad tröja i syntet.

Merinoulls underställ från engelsons.se
Oneil element färgglad tröjja

Poc väst om det är varmare än 8- 10 grader
Gorewear g5 jacka om det regnar
Endura singeltrack jacka om det är kallt

Riktigt kallt så har jag en flece istället för oneil tröjjan ovanpå underställt.

På sommaren en oneil långärmad eller nån kort från loose riders eller liknande, i syntet.

/Henrik

Senast ändrad:
Fleece + vindjacka.
Tunnt underställ (syntet) + vindjacka.
Cykeltröja (syntet) + vindjacka.
Cykeltröja (syntet).
Aldrig bomull.

Fleece + vindjacka.
Tunnt underställ (syntet) + vindjacka.
Cykeltröja (syntet) + vindjacka.
Cykeltröja (syntet).
Aldrig bomull.
Har testat de tre ovan alternativet tidigt i vår, när de var max 10° ute men allt var för varmt. Får prova att köra med syntetlångarmat och se om det funkar.

Gör som proffsen, kör nätbrynja. Superskönt! tex: (tror att ulrich har typ en brynja...;-)
Skärmavbild 2022-04-28 kl. 20.40.21.png

Har testat de tre ovan alternativet tidigt i vår, när de var max 10° ute men allt var för varmt. Får prova att köra med syntetlångarmat och se om det funkar.
Man får testa sig fram. Alla är vi olika. Och det är svårt att klä sig perfekt. Lite svett får man nog räkna med på de flesta turerna.

Över 15. Korta byxor och kortärmad tröja.

Ner mot 10. Långa byxor utan vindskydd och lång tröja utan vindskydd. Sen kan man laborera lite där mellan. Är det kallare kanske nån väst eller jacka.

Svettig kommer du alltid att bli så fokusera mer på att det skall vara bekvämt. Personligen så har jag alltid någon form av underställ när det inte är så varmt att jag skulle kunna gå runt i en t-shirt (drygt 15 grader och lite vind).
På våren och hösten är det lätt att luras av den värmande solen, med lite vind och i skugga kommer du snabbt att börja frysa om du tvingas vara still en stund.
Kan vara uttjatat men 3-lagersprincipen gäller. Underställ (lager 1) för att få bort fukt från kroppen (och bekvämlighet), lager 2 för värme och lager 3 för vind och vatten.
För mig är det framförallt lager 2 som varierar under höst, vinter och vår. På våren och sommaren åker lager 3 av när vädret är bra och ingen vind.

Ps. Bomull är bekvämt men drar åt sig betydligt mer vatten än syntet, ytterst sällan jag har bomull på mig vid aktiviteter öht. Ds.

Svaret berör mycket på hur varm du blir. Jag svetar nästan alltid på MTB.

10-15 grad är problematiskta zonen för mig. Då har jag på en riktigt tunn syntetisk kortarmad underställströja och en riktigt tunn långarmad MTB-tröja. Det blir egentligen för varmt för mig. Om det är blåsigt har jag en vindjackan på för att cykla till stigen som jag tar av när jag har blivit varm.

15-25 grad är bara kortarmad tröja, eller bara långärmad om det finns många träd nära stigen (jag har fått många ärr på armarna).

Jag blir på tok för lätt överhettad, därför fungerar bomull bäst här då det håller kvar fukten och kyler extra mycket i vinden.
En lösning för mig, ett problem för dig så skippa bomull, kör syntet närmast kroppen som inte håller kvar fukten så mycket.

-5 till +20 syntetiskt underställ och flanellskjorta. Över 20 så syntetiskt underställ och cykeltröja av gravity-stil.
Vindjacka följer med vid behov.

Jag svettas i allt jag har på mig och vill inte bara köra i t-shirt för då fryser jag av blåsten.

Jag har en cykeltröja med windstopper-framsida (alltså Gores material, det funkar verkligen i bemärkelsen att det stoppar blåsten från att kyla dig och är ganska genomsläppligt för svett). Låter som något för dig. När det är lite svalare syntettröja och över den en windstopper-väst

I övrigt redan bra råd i tråden, dvs lager på lager, ingen bomull mm och konstaterandet att vad som funkar skiljer från person till person. Dessutom kan man bli överraskad ibland. Vid varmt väder visade sig en långärmad perforerad tröja funka bättre än en kortärmad cykeltröja med dragkedjan neddragen till midjan. Bättre ventilation och mindre rivmärken på armarna.

Jag blir asvarm när man stigcyklar, så på vintern hade jag en varmare jacka med en tunn långärmad funktionströja under, och så fort temperaturen kom upp inne i skogen åkte jackan ner i ramväskan. Över 10 grader blir det kortärmat.
På benen är det shorts knäskydd och långa strumpor. På vintern förstärkt med löpartights eller långkallingar. Skidstrumpor på vintern, fotbollsstrumpor på sommaren.

Tack för att jag så snabbt fick så många bra tips. Får testa lite kombinationer i helgen.
Och ska köpa mig en bra syntet-sporttröja :)
De behöver inte vara så bra, jag kör med Karhu’s enfärgade långärmade tischor från Stadium Outlet, tror de gick på 80 kr eller nåt sånt ? Mest utförscykling, mer prestandaorienterade cyklister kanske behöver fräsigare grejer.

Du får testa dig fram, en del berör också på vilket pass du ska köra, hur blåsigt det blir, osv.

Men generellt undvik bomull och kör med merino (när det är kallt) eller syntet (när det är varmare) nära kroppen. Köp kläder av bra kvalitet som är avsedda till cykling och som andas. En bra jacka lr tröja kan se dyr ut, men du kommer att använda de i kanske tio år så se det som en investering.

Använd tröjor med dragkedja så att du kan öppna om det blir för varmt, och kanske t.o.m. så här jackor där det går att ta bort armarna eller öppna upp vid armhålet. Använd plagg som lätt kan tas bort om det blir för varmt, t.ex. armvarmare, buff, väst.

Som många andra sa, det ska kännas lite kallt när du börjar cykla (eller så har du en väst som du tar bort efter en kvart).

Visst kan man resonera som så att dyrare plagg är bättre men jag tycker snarare det är värt att ha flera olika typer så man kan variera. Cykelplagg i syntet för överkroppen känns oftast närmast outslitliga, sen kan dyrare plagg va bättre och häftigare. Jag har massa cykelkläder från Lidl och Gekås jag använder ofta.

Den skjorta jag cyklar i är en vandringsskjorta från Decathlon för 99:-. Funktionströjorna köper jag ofta från Stadium av deras eget märke. Funkar alldeles utmärkt. Köper hellre många så att man kan varva och hinna tvätta.

10-15 C blir det ofta något slags tunnt mesh underställ närmast kroppen för fukttransport, sen ett Craft underställ eller liknande och ibland en långärmad merinotröja över. Merinotröjan värmer men släpper igenom vind så man inte överhettar.
Beroende på vind kompletteras det hela med en vindväst som kan tas av.

Varmare än så blir det samma mesh underställ, men med kortärmad cykeltröja över och armvärmare om nödvändigt.

Undertill för MTB är det BIBs och shorts över.

Vad har du för jacka som får plats i ramväskan (tillsammans med allt annat bös som ligger i den), eller vad har du för ramväska som får plats med allt?
https://www.revelatedesigns.com/index.cfm/store.catalog/Frame-Bags/fullframebags
Jag har Mediumväska
I den har jag 2 öl, vattenflaska och tunn jacka av något slag. Igår körde jag en tunn dunjacka, i vintras körde jag en vinterfodrad löpartröja. På vintern även batteri till skogslampan, nu en pendlarlampa för hemfärd, samt ett multiverktyg och en påse köttchips (beef Jerky)
Verktygslåda kör jag i vattenflaskhållare under ramen.

Jag brukar klara mig med en långärmad underställströja och en långärmad cykeltröja avsedd för mtb i nylon även när temperaturen går ner mot 5 grader. Det yttre lagret fungerar också som glidlager vid kontakt med träd mm. Kring nollan kompletteras ovan med armvärmare och underställs t-shirt under nylontröjan. Hellre ett tjockt ventilerande lager än tunnt instängt.
Vid >25 grader byter jag gärna bibs mot korta cykeltights och luftig t-shirt.

Som andra redan har skrivit
Undvik bomull närmast kroppen
Börja istället med en långärmad superunderställs tröja, gärna i syntet, säljs av "alla" sporthandlare
Craft och Helly-Hansen är vanliga märken. Ett annan bra undertröja jag själv har erfarenhet av, och som dessutom var billig, är North Bend från Team Sportia. Det blev även Bäst i Test i ett Testfakta test 2012.
Men det är många år sedan och om de fortfarande säljer samma underställ har jag ingen aning om, men jag tror det är ett sådant här.

Utanpå tröjan det vara bra med en tröja/jacka som är tunn och vindtät men endast vindtät framtill (mot fartvinden)
Frågor och tips om sådana har varit uppe här flera ggr tidigare, kolla tex

Alla verkar ju ganska olika funtande så det är i mångt och mycket att testa sig fram.

Min kropp verkar tycka att händerna är ett praktiskt ställe att reglera temperaturen på. Har jag bara lite lite för varma kläder på kroppen så funkar det utmärkt att köra utan eller med tunnare handskar. Som ex. kan jag köra lvg i +5° utan handskar om jag är för varmt klädd i övrigt.
Fötterna & huvud är lite samma sak, fast med skillnaden att dom fryser jag bara om, och gör jag det fryser jag som regel i hela kroppen.

Så utöver alla andra bra tips i tråden så om du fryser, se i första hand till att du inte fryser om händer, fötter & huvud.
Är du för varm prova att ta av eller byt till tunnare handskar & eller mössa om du använder det.

Jag föredrar blås genom plaggen ( ibland kräver det en extra tröja) och har vindtät väst/jacka bara som reservplagg i en ficka.

Har inte lusläst alla inlägg nu, men för temperaturer runt 10 grader inne i skogen vid stigcykling där inte konstant fartvind är en så stor faktor så tycker jag gränsen för tisha går. Är det lite åt det kallare hållet med ett underställs-linne under. Det gör stor skillnad med bara ett sånt där tunt halvt genomskinligt. Är det än lite kallare med långärmat underställ under. Så det ändå vädrar igenom.

Jag kör ungefär enligt följande:
10 grader och uppåt: korta bibs och cykeltröja
5-10 grader: Korta bibs + shorts, cykletröja och vindväst
0-5 grader: Korta bibs + shorts, cykletröja och vindväst plus tunn långärmad tröja, långa bibs om det närmar sig nollan. (Regnar det mycket, tunn skaljacka)
Under 0: varma långa bibs, samma som ovan i övrigt. (Regnar det mycket, tunn skaljacka)

Det här med kläder och värme är verkligen fruktansvärt personligt. Det finns inget annat att göra än att testa sig fram. Personligen cyklar jag stig i kortbrallor så fort det är över 3-4 plusgrader, och cyklar extremt ogärna med någon form av vind- eller vattentät överdel oavsett temperatur eller nederbörd. Har tröjor i syntet med kort, 3/4 och lång ärm och även ett linne i syntet. Dessa kan kombineras i olika kombinationer. Är det ett par minusgrader kan jag köra linne + kort ärm + lång ärm i skogen, och möjligen en tunn jacka som jag bara har på vägen dit (som också kan vara bra att dra på sig om det skulle hända nåt)

Tillbaka
Topp