Höjdskräck
Aktiv medlem
Downcountry - visa vad du kör
MYCKET viktig fråga.Vart går gränserna mellan XC, downcontry och stigcykel då? ?
Är det främst fjädringens slaglängd och geometrin som avgör, eller är det nåt mer jag missat? ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
MYCKET viktig fråga.Vart går gränserna mellan XC, downcontry och stigcykel då? ?
Är det främst fjädringens slaglängd och geometrin som avgör, eller är det nåt mer jag missat? ?
Vart går gränserna mellan XC, downcontry och stigcykel då? ?
Den hör hemma bland 1% are som irrar omkring utan att veta var ( vart kanske?) de hör hemma.Gränsen mellan XC och downcountry går någonstans emellan 66 och 67 gradgaffelrörsvinkel. Gränsen men downcountry och stigcykel är emellan 120 och 130 mm slaglängd fram.
Vet dock inte var min helstel singlespeed med 67 gaffelvinkel platsar då.
Tror att en downcountry måste vara fs, så helstel går bort. Likaså kapabla HT. T ex en Roscoe har aldrig kallats downcountry någonstans.Vet dock inte var min helstel singlespeed med 67 gaffelvinkel platsar då.
Tror att en downcountry måste vara fs, så helstel går bort. Likaså kapabla HT. T ex en Roscoe har aldrig kallats downcountry någonstans.
Downcountry tänker jag är en trampvänlig stighoj med geo som klarar allt. Det är dämpningen bak som håller den tillbaka. För den cykling jag gillar blir det typ 65 grader fram. 140 gaffel och 120 bak. Resterande mått efter vad jag gillar typ. Men just nu heter den Ripmo AF hos mig så inte riktigt där ?
Håller inte med. På trail begränsas du mer av alla delarna på cykeln lika mkt ?Det är dock trail, men samma slag och geo som nya Canyon Spectral 125.
Ja, downcountry är ju en kortslagig stigcykel med xc gener. Typ ?MYCKET viktig fråga.Grundprincipen är att cykeln ska vara trampeffektiv som en XC o kapabel som en trail utförs. <67 graders gaffel, ca 120 i slag.
Epic Evo Comp med GX AXS, IEE kolhjul och -0.5 graders slacker gaffelsäte.
Nästan, "moto foam". :) Orkar inte förklara, testade en grej, sen satt den kvar, inte orkat ta bort haha.Har du en tvättsvamp bakom dämparyoken?
Har du en tvättsvamp bakom dämparyoken?
Nästan, "moto foam". :) Orkar inte förklara, testade en grej, sen satt den kvar, inte orkat ta bort haha.
Precis, det är liksom inte så utsatt där direkt. Men jag hade en massa foam liggande, så jag tänkte testa för att se om det skyddar länkagepunkterna något alls, men det gör nog varken till eller från och sen har jag inte heller orkat ta bort det :)Smart ändå, kanske borde köra på Ripmon också. Men såg inte stället som ett vanligt "stenkross"-ställe :)
Tycker den där låter precis DC. Trampar bra men finns begränsningar utför. Känns långt från en Izzo till en SC Hightower som folk kallar trail numera.Izzo Comp från första omgången. Downcountry? Mjä. Perfekt hellashoj? Tja... det är skönt att ha en cykel som inte är så svampig eftersom man trampar mycket, men när man går över 30-strecket på lilla sickla dh så ber man till filosofen att allt ska hålla ihop medans ögonen håller på att skaka ur sina hålor ? Men det är en bra kompromiss. Lite utbytta prylar från orginaluppsättnig. Bakhjulet dog och fick bytas. Hade ju varit fint med matchande framhjul men med min nuvarande ekonomi är det inte läge att slänga fungerande saker.Visa bilaga 552498
Oja, hightower är väl typ 150mm med full enduro-geo?Tycker den där låter precis DC. Trampar bra men finns begränsningar utför. Känns långt från en Izzo till en SC Hightower som folk kallar trail numera.
Däck o hjul gör resten av skillnaden tänker jag ?
Det var en anmärkningsvärt clean cockpit på vänster sida. Specialbygge?Har kört Top Fuel sen hösten 2020 som fungerar utmärkt i Hellas, upp, ner och på platten, dock har den sprickor så det är en 2022 ram på väg. ?Visa bilaga 552470Visa bilaga 552471
Ja, om du syftar på Gushems anatomi.Det var en anmärkningsvärt clean cockpit på vänster sida. Specialbygge?
Den tanken föll mig inte in. Då är jag imponerad!Ja, om du syftar på Gushems anatomi.
Dom här nya schwalbe kanske? Will nånting...Kör nu på Racing Ralph/Ray... vill egentligen inte ha mer fäste eller rullmotstånd men däremot stabilare däcksidor!!!
Nån som har bra förslag?
30mm innerbredd på fälg
2,35tum däck
Super Ground heter casingen.
Trött på att däcken burpar... väger ca 95kg
Såg dem... men hitta bara 2,4.Dom här nya schwalbe kanske? Will nånting...
Såg dem... men hitta bara 2,4.
Går tyvärr inte i bredare än nuvarande 2,35 i min ram. :(
Inget special men kör båda bromsarna, växel och dropper med höger hand, har en vänsterhand som bara duger till att greppa styret.Det var en anmärkningsvärt clean cockpit på vänster sida. Specialbygge?
Fint! Vilket fjäll?Hej hej!
Funäsdalen, i närheten av Storskarven och lillskarven.Fint! Vilket fjäll?
Intressant. XC, Trail och enduro finns både som FS och HT men downcountry och DH endast FS! Jag har precis som Berk en helstel SS som jag använder som en downcountry men någon downcountry är det ju inte. Grabbens hoj som vi nyss köpte, en BMC Twostroke har 67 graders gaffelvinkel men tittar man på den är downcountry (HT, jag vet) det sista man tänker på, skriker XC. Riktigt trevlig hoj. Tror vi behöver en ISO standard på området för att fastställa en gång för alla. Var lättare förr där det bara fanns två: XC-hojar med barends och DH utan barends.Tror att en downcountry måste vara fs, så helstel går bort. Likaså kapabla HT. T ex en Roscoe har aldrig kallats downcountry någonstans.
Ja, detta är avancerad logik. Ngn borde ringa Pinkbike o be om definitionerna.Intressant. XC, Trail och enduro finns både som FS och HT men downcountry och DH endast FS! Jag har precis som Berk en helstel SS som jag använder som en downcountry men någon downcountry är det ju inte. Grabbens hoj som vi nyss köpte, en BMC Twostroke har 67 graders gaffelvinkel men tittar man på den är downcountry (HT, jag vet) det sista man tänker på, skriker XC. Riktigt trevlig hoj. Tror vi behöver en ISO standard på området för att fastställa en gång för alla. Var lättare förr där det bara fanns två: XC-hojar med barends och DH utan barends.
Ja. Men för övrigt tycker jag det är en utmärkt kategori. Torde täcka 80% av svenska cyklisters behov.Ja, detta är avancerad logik. Ngn borde ringa Pinkbike o be om definitionerna.
Men mig veterligen har aldrig någon HT kallats för downcountry men gissningsvis är detta bara en tidsfråga då downcountry-uttrycket säljer!
BMC:n har ju åtminstone 2 princip-problem för att få kallas downcountry, dels är den HT o dels har den en i det närmaste vinkelrät gaffel. 66,5 grad kan jag sträcka mig till om man ska få den åtråvärda downcountry-stämpeln.
Ja. Men för övrigt tycker jag det är en utmärkt kategori. Torde täcka 80% av svenska cyklisters behov.
En kompromiss? Fjädrande sadelstolpe och ett angle set (alt några drop-to-flats) så kan ju BMC:n i exemplet ovan åtminstone få kallas en ful-downcountry?Bara om man tar med HT då. Eller behöver 80% av svenska cyklister en FS?
Och HTA <67 grader ?Problemet är väl att trail och enduro hardtails har blivit lite av en egen diciplin, så en halvkonservativ trail ht med 130 slag kan klassas som downcountry om man vill. Medans fullgungs xc ramar är mer tydligt xc.
Men jag föreslår en luddigare definition. En downcountry är en vasaloppsraket som man "sabbat" genom dropper, feta däck, och lite mer slag fram. Och om en cykel uppfyller detta blir en fråga om andan i grunden
Skulle säga att du har en poäng men tror ändå det är långt bättre länkage och slagläng bak gör mkt.Problemet är väl att trail och enduro hardtails har blivit lite av en egen diciplin, så en halvkonservativ trail ht med 130 slag kan klassas som downcountry om man vill. Medans fullgungs xc ramar är mer tydligt xc.
Men jag föreslår en luddigare definition. En downcountry är en vasaloppsraket som man "sabbat" genom dropper, feta däck, och lite mer slag fram. Och om en cykel uppfyller detta blir en fråga om andan i grunden