Downcountry - visa vad du kör

Vart går gränserna mellan XC, downcontry och stigcykel då? ?

Är det främst fjädringens slaglängd och geometrin som avgör, eller är det nåt mer jag missat? ?

Gränsen mellan XC och downcountry går någonstans emellan 66 och 67 gradgaffelrörsvinkel. Gränsen men downcountry och stigcykel är emellan 120 och 130 mm slaglängd fram.

Vet dock inte var min helstel singlespeed med 67 gaffelvinkel platsar då.

Fjädring som en XC-hoj och geometri som en endurohoj är väl grundtanken. Men sen suddas allt sånt ut och det kommer alltid cyklar som ställer saker på sin ända. 120mm är snart vanligt i XC och sakta men säkert så verkar XC-grenen fatta det här med geometri så även det kommer komma närmre varandra.

Gränsen mellan XC och downcountry går någonstans emellan 66 och 67 gradgaffelrörsvinkel. Gränsen men downcountry och stigcykel är emellan 120 och 130 mm slaglängd fram.

Vet dock inte var min helstel singlespeed med 67 gaffelvinkel platsar då.
Den hör hemma bland 1% are som irrar omkring utan att veta var ( vart kanske?) de hör hemma.

2022-03-22_15-09-35.jpg

Specialized Epic Evo Comp
Bytte hjul till Newmen Carbon hjul med Dt Swiss 240 samt växlar till XT
Grymt nöjd

Downcountry tänker jag är en trampvänlig stighoj med geo som klarar allt. Det är dämpningen bak som håller den tillbaka. För den cykling jag gillar blir det typ 65 grader fram. 140 gaffel och 120 bak. Resterande mått efter vad jag gillar typ. Men just nu heter den Ripmo AF hos mig så inte riktigt där ?

Downcountry tänker jag är en trampvänlig stighoj med geo som klarar allt. Det är dämpningen bak som håller den tillbaka. För den cykling jag gillar blir det typ 65 grader fram. 140 gaffel och 120 bak. Resterande mått efter vad jag gillar typ. Men just nu heter den Ripmo AF hos mig så inte riktigt där ?

Det är dock trail, men samma slag och geo som nya Canyon Spectral 125.

Trek TopFuel (120 fram och något mindre bak) sköter sig bra uppför, på platten och nedför. Dock finns det mer att önska av ryttaren ?

Halvvägs på turen:
IMG_20211106_112320.jpg

Hemma:
IMG_20211106_180239.jpg

Ps. Kan konstatera att det är relativt lika mellan plattisar och clips :-) Ds.

Det är dock trail, men samma slag och geo som nya Canyon Spectral 125.
Håller inte med. På trail begränsas du mer av alla delarna på cykeln lika mkt ?
Appråpå spectral 125 har de förlängt seatstays, kortat längd på dämpare så ser inte att det skulle göra så jäkla stor skillnad mot vanliga spectral med tanke på hur bra den verkar kännas när man trampar enligt recensioner. Mer än möjligtvis 500g lättare delar.

Smart ändå, kanske borde köra på Ripmon också. Men såg inte stället som ett vanligt "stenkross"-ställe :)
Precis, det är liksom inte så utsatt där direkt. Men jag hade en massa foam liggande, så jag tänkte testa för att se om det skyddar länkagepunkterna något alls, men det gör nog varken till eller från och sen har jag inte heller orkat ta bort det :)

Izzo Comp från första omgången. Downcountry? Mjä. Perfekt hellashoj? Tja... det är skönt att ha en cykel som inte är så svampig eftersom man trampar mycket, men när man går över 30-strecket på lilla sickla dh så ber man till filosofen att allt ska hålla ihop medans ögonen håller på att skaka ur sina hålor ? Men det är en bra kompromiss. Lite utbytta prylar från orginaluppsättnig. Bakhjulet dog och fick bytas. Hade ju varit fint med matchande framhjul men med min nuvarande ekonomi är det inte läge att slänga fungerande saker.
20220429_131547.jpg

Izzo Comp från första omgången. Downcountry? Mjä. Perfekt hellashoj? Tja... det är skönt att ha en cykel som inte är så svampig eftersom man trampar mycket, men när man går över 30-strecket på lilla sickla dh så ber man till filosofen att allt ska hålla ihop medans ögonen håller på att skaka ur sina hålor ? Men det är en bra kompromiss. Lite utbytta prylar från orginaluppsättnig. Bakhjulet dog och fick bytas. Hade ju varit fint med matchande framhjul men med min nuvarande ekonomi är det inte läge att slänga fungerande saker.Visa bilaga 552498
Tycker den där låter precis DC. Trampar bra men finns begränsningar utför. Känns långt från en Izzo till en SC Hightower som folk kallar trail numera.
Däck o hjul gör resten av skillnaden tänker jag ?

Tycker den där låter precis DC. Trampar bra men finns begränsningar utför. Känns långt från en Izzo till en SC Hightower som folk kallar trail numera.
Däck o hjul gör resten av skillnaden tänker jag ?
Oja, hightower är väl typ 150mm med full enduro-geo?
Dissector/dhr2 kombo på min tycker jag funkar bra. Rullar ok och lagom stadigt. Funderade på att byta till rekon bak nu till våren och sommaren men orkar inte, känns för lateralt.

Kör nu på Racing Ralph/Ray... vill egentligen inte ha mer fäste eller rullmotstånd men däremot stabilare däcksidor!!!
Nån som har bra förslag?

30mm innerbredd på fälg
2,35tum däck
Super Ground heter casingen.

Trött på att däcken burpar... väger ca 95kg

Aha, men dimensionerna är väl alltid lite höftat känns det som. Men har för mig att schwalbe brukar vara bredare än maxxis för "samma" storlek, 2.4 rekon kanske går i? Gå till någon cykelhandel och mät, dom brukar sitta på ganska många cyklar

Såg dem... men hitta bara 2,4.
Går tyvärr inte i bredare än nuvarande 2,35 i min ram. :(

0,05" = 1,27 mm. Skulle inte tänka att det skulle kunna vara kritiskt.

Hjälper tuffare sidoväggar mot burping? Är det inte framförallt högre tryck i däcken som hjälper?

Jag fick en gång burping med min Specialized Butcher Grid Trail, men då körde jag lite för låg tryck fram, 0,8 bar, och på extrem skra. Också en gång med Maxxis Dissector fram, men då körde jag med ännu lägre tryck, kring 0,6 bar, och då gjorde jag ett styrfel och cyklen jämnade för skev. Med lite högre tryck hade det aldrig hänt mig.

Tror att en downcountry måste vara fs, så helstel går bort. Likaså kapabla HT. T ex en Roscoe har aldrig kallats downcountry någonstans.
Intressant. XC, Trail och enduro finns både som FS och HT men downcountry och DH endast FS! Jag har precis som Berk en helstel SS som jag använder som en downcountry men någon downcountry är det ju inte. Grabbens hoj som vi nyss köpte, en BMC Twostroke har 67 graders gaffelvinkel men tittar man på den är downcountry (HT, jag vet) det sista man tänker på, skriker XC. Riktigt trevlig hoj. Tror vi behöver en ISO standard på området för att fastställa en gång för alla. Var lättare förr där det bara fanns två: XC-hojar med barends och DH utan barends.

Intressant. XC, Trail och enduro finns både som FS och HT men downcountry och DH endast FS! Jag har precis som Berk en helstel SS som jag använder som en downcountry men någon downcountry är det ju inte. Grabbens hoj som vi nyss köpte, en BMC Twostroke har 67 graders gaffelvinkel men tittar man på den är downcountry (HT, jag vet) det sista man tänker på, skriker XC. Riktigt trevlig hoj. Tror vi behöver en ISO standard på området för att fastställa en gång för alla. Var lättare förr där det bara fanns två: XC-hojar med barends och DH utan barends.
Ja, detta är avancerad logik. Ngn borde ringa Pinkbike o be om definitionerna.

Men mig veterligen har aldrig någon HT kallats för downcountry men gissningsvis är detta bara en tidsfråga då downcountry-uttrycket säljer!

BMC:n har ju åtminstone 2 princip-problem för att få kallas downcountry, dels är den HT o dels har den en i det närmaste vinkelrät gaffel. 66,5 grad kan jag sträcka mig till om man ska få den åtråvärda downcountry-stämpeln.

Ja, detta är avancerad logik. Ngn borde ringa Pinkbike o be om definitionerna.

Men mig veterligen har aldrig någon HT kallats för downcountry men gissningsvis är detta bara en tidsfråga då downcountry-uttrycket säljer!

BMC:n har ju åtminstone 2 princip-problem för att få kallas downcountry, dels är den HT o dels har den en i det närmaste vinkelrät gaffel. 66,5 grad kan jag sträcka mig till om man ska få den åtråvärda downcountry-stämpeln.
Ja. Men för övrigt tycker jag det är en utmärkt kategori. Torde täcka 80% av svenska cyklisters behov.

Bara om man tar med HT då. Eller behöver 80% av svenska cyklister en FS?
En kompromiss? Fjädrande sadelstolpe och ett angle set (alt några drop-to-flats) så kan ju BMC:n i exemplet ovan åtminstone få kallas en ful-downcountry?

Skämt åsido men om man t ex säger Enduro så tror jag de flesta tänker FS. Ofta hör man ju uttrycket "Enduro Hardtail" eller liknande för att tydliggöra vad för cykel det handlar om.

Problemet är väl att trail och enduro hardtails har blivit lite av en egen diciplin, så en halvkonservativ trail ht med 130 slag kan klassas som downcountry om man vill. Medans fullgungs xc ramar är mer tydligt xc.

Men jag föreslår en luddigare definition. En downcountry är en vasaloppsraket som man "sabbat" genom dropper, feta däck, och lite mer slag fram. Och om en cykel uppfyller detta blir en fråga om andan i grunden

Problemet är väl att trail och enduro hardtails har blivit lite av en egen diciplin, så en halvkonservativ trail ht med 130 slag kan klassas som downcountry om man vill. Medans fullgungs xc ramar är mer tydligt xc.

Men jag föreslår en luddigare definition. En downcountry är en vasaloppsraket som man "sabbat" genom dropper, feta däck, och lite mer slag fram. Och om en cykel uppfyller detta blir en fråga om andan i grunden
Och HTA <67 grader ?

Skulle säga att du har en poäng men tror ändå det är långt bättre länkage och slagläng bak gör mkt.
Men visst en t.ex. Fuel ex känns mer trail än DC o känns väl allmänt kanske inte lika kvick. Men vad vet jag, nya spark och top Fuel har samma slaglängd bak som en 2016 Fuel ex. Luddigt detta men trampvänlig tänker nog många men är ju just luddigt, optic var ju en av de första dom kallades DC och den är ju inte den kvickaste cykeln direkt även om den trampar bättre än en endurohoj.
Appråpå HT så är det mer nishcykling för vissa som cyklar utför och stök, de flesta cyklister föredrar ju heldämpat så går bort i DC i min mening.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp