Ulricehamn Bikepark

Ulricehamn Bikepark
Sist jag var där var på swecup i höstas o då såg det skitfint ut. Jag gissar att det går fint att sticka dit o köra så småningom när det blir säsong. Lift kanske det blir lite värre med men man får väl hoppas.

Ulricehamn Bikepark
Postar här med. Nån som har koll på dagsform för endurospåren? På webkameran ser man ju att det ligger kvar nån form av snö i pisterna, men där man inte konstsnöat kanske det är torrt och fint?

Ulricehamn Bikepark
Via vägen som går upp i norra delen av området (höger sida av bild) så tar man sig upp till där rosa spår börjar. Där man svänger av upp åt vänster så går vägen i skugga och där plogas det inte. Den första delen ligger i skugga och det bör ligga snö kvar där, ingen shuttleåkning alltså. Men där rosa spår startar kan man starta i de tre banorna som är utritade i skogspartiet (orange, turkos och rosa). Det lila spåret har jag själv aldrig cyklat men det bör gå att cykla nu. Det orangea spåret ligger till stor del i skugga och där bör det vara en hel del snö kvar i första halvan. De röda och blå spåren ligger nog oåtkomliga p.g.a. att slalombacken fortfarande har öppet.
Screenshot 2021-08-28 14.15.26.png

Ulricehamn Bikepark
Via vägen som går upp i norra delen av området (höger sida av bild) så tar man sig upp till där rosa spår börjar. Där man svänger av upp åt vänster så går vägen i skugga och där plogas det inte. Den första delen ligger i skugga och det bör ligga snö kvar där, ingen shuttleåkning alltså. Men där rosa spår startar kan man starta i de tre banorna som är utritade i skogspartiet (orange, turkos och rosa). Det lila spåret har jag själv aldrig cyklat men det bör gå att cykla nu. Det orangea spåret ligger till stor del i skugga och där bör det vara en hel del snö kvar i första halvan. De röda och blå spåren ligger nog oåtkomliga p.g.a. att slalombacken fortfarande har öppet.Visa bilaga 547324
Tack, det är främst spåren i skogspartiet med gul/turkos/rosa jag tänker på och som jag kört tidigare. Men om det är lite blandat där så kanske det är lika bra att avvakta ett tag till. Men om det är snustorrt i den dungen och torr transport upp iaf större delen så lockar det iofs lite..

Ulricehamn Bikepark
Alldeles för mycket folk och slitage i Isaberg sen liften började köras på sommaren. Jag är glad så länge det inte är lift i U-hamn. ?
Kan väl delvis hålla med men om en bikepark ska utvecklas o finnas till i längden behövs det ju en hög med besökare. Risken är väl att de ideella krafterna i U-hamn tryter och att det inte blir så mkt mer än det här. Det finns ju en ordentlig potential i varje fall o initialt tycker jag spåren är skitfina.

Ulricehamn Bikepark
Branäs vill sälja såväl skidanläggningen i Ulricehamn som i Vallåsen. De motiverar det med att DE ser det som för små anläggningar att driva och utveckla för att det generera en avkastning värd ansträngningen. De tror också att dessa typer av anläggningar kräver någon mindre och lokal aktör bakom ratten.

Går det att räkna hem en ny liftanläggning i södra Sverige 2022? (Obs - Ärlig fråga, ingen önskan om att det ska utvecklas till politik). Den dag liftanläggningarna i U-hamn, Vallåsen och Bollebygd m.fl. är uttjänta så kanske lösningen är att köra cyklar och cyklister upp med minibuss och släp, som man ser på många bikeparks i t.ex. Storbritannien och Nordamerika?

Ulricehamn Bikepark
Branäs vill sälja såväl skidanläggningen i Ulricehamn som i Vallåsen. De motiverar det med att DE ser det som för små anläggningar att driva och utveckla för att det generera en avkastning värd ansträngningen. De tror också att dessa typer av anläggningar kräver någon mindre och lokal aktör bakom ratten.

Går det att räkna hem en ny liftanläggning i södra Sverige 2022? (Obs - Ärlig fråga, ingen önskan om att det ska utvecklas till politik). Den dag liftanläggningarna i U-hamn, Vallåsen och Bollebygd m.fl. är uttjänta så kanske lösningen är att köra cyklar och cyklister upp med minibuss och släp, som man ser på många bikeparks i t.ex. Storbritannien och Nordamerika?
Har inte Isaberg o U-hamn ungefär samma storlek? Det kanske behövs en ordentlig investering för att lyfta U-hamn till Isabergs höjder med fler aktiviteter än bara Enduro-åkning för några få inbitna. XC-åkare o dyl drar väl till Lassalyckan?

Ulricehamn Bikepark
Isaberg verkar ha ca 150 000 skidåkare och en bra bit över 200 000 besökare på ett år, Ulricehamn hade 38 500 skidåkare i vinter som då var en bra säsong. Isaberg drivs i form av en stiftelse med Gislaveds kommun som ägare, med ett helt annat utbud av aktiviteter och intresse av att utveckla Isaberg. 2018 omsatte Isaberg 60 miljoner (vilket borde ha ökat) jämfört med 16 miljoner för Branäs i U-Hamn.

Ulricehamn Bikepark
Att Isaberg har större omsättning totalt sett, oavsett hur man räknar, råder det ingen tvekan om men jag funderar över storleken till ytan. U-hamn är ju inte ett litet Bollenkollen direkt. Min känsla är att båda orterna är ungefär lika stora men min känsla kan ju så klart ha fel.

En snabb googling gav att Isaberg har 8 liftar/10 nerfarter, U-hamn har 7 liftar/8 nerfarter. Det är möjligt att Isaberg är större till ytan men borde det ändå inte gå att kopiera Isabergs framgångskoncept i U-hamn?

Är inte insatt i hur det är att driva vinter/sommar-sportorter, jag bara hoppas på en kul framtid även i U-hamn.

Senast ändrad:
Ulricehamn Bikepark
Att Isaberg har större omsättning totalt sett, oavsett hur man räknar, råder det ingen tvekan om men jag funderar över storleken till ytan. U-hamn är ju inte ett litet Bollenkollen direkt. Min känsla är att båda orterna är ungefär lika stora men min känsla kan ju så klart ha fel.

En snabb googling gav att Isaberg har 8 liftar/10 nerfarter, U-hamn har 7 liftar/8 nerfarter. Det är möjligt att Isaberg är större till ytan men borde det ändå inte gå att kopiera Isabergs framgångskoncept i U-hamn?

Är inte insatt i hur det är att driva vinter/sommar-sportorter, jag bara hoppas på en kul framtid även i U-hamn.
Om det ska bli någon "Bikepark" i skidbacken så måste ägaren av backen vara intresserad av detta.

Ulricehamn Bikepark
Går liften nu?

Bara skojar. Men om nån har koll på hur spåren är i nuläget så berätta gärna. Dvs om det är värt att cykla upp och ner ett gäng gånger.

Ulricehamn Bikepark

Har inte Isaberg o U-hamn ungefär samma storlek? Det kanske behövs en ordentlig investering för att lyfta U-hamn till Isabergs höjder med fler aktiviteter än bara Enduro-åkning för några få inbitna. XC-åkare o dyl drar väl till Lassalyckan?

Nu hade nog Isaberg en skaplig vinter i år men det är kanske inte alls säkert att de heller kan ersätta liften utan skidåkning när den är uttjänt.
Inte baserat på sålda kort. Det är ju frågan hur mycket liften drar familjer till totalen.
Finns det bikepark utan alpint som har lift? Risken är att det blir elcykel istället som på ön.

Ulricehamn Bikepark
Går liften nu?

Bara skojar. Men om nån har koll på hur spåren är i nuläget så berätta gärna. Dvs om det är värt att cykla upp och ner ett gäng gånger.
Jag cyklade igenom allt jag hittade för någon vecka sedan och det var riktigt jäkla bra! Snyggt jobbat av er som byggt! Satt någon lapp med swishnr så man kan stödja oxå. En svart långt till vänster (no brain?) kräver allt att man tittar på grejerna innan man kör...

Ulricehamn Bikepark
Jag cyklade igenom allt jag hittade för någon vecka sedan och det var riktigt jäkla bra! Snyggt jobbat av er som byggt! Satt någon lapp med swishnr så man kan stödja oxå. En svart långt till vänster (no brain?) kräver allt att man tittar på grejerna innan man kör...
Tack, har varit där tidigare men senast var förra året. Men bra, då låter det som att det är sig likt och inga meteoritnedslag eller annat har sabbat stället.

Ulricehamn Bikepark
Besök igår, fortsatt mycket bra! Det har tillkommit en del nytt sen jag var där senast, bl.a. No Brain som nämns ovan. Den har två partier som inte ska köras blint ja, men de är iaf utmärkta med varningspilar.

I övrigt de flesta lederna i bra skick, medans några få/delar var lite igenväxt eller hade nåt vält träd över sig, t. ex. på endurosträckorna längst bort åt bägge håll (se karta tidigare i trådem). Man håller dock på och fixar diverse.. Fanns en del dödskottar osv också, men det är livet som sommarcyklist. :-)

No brain-gaphopp (chickenline finns, stenpartiet till vänster):
1657965878823.jpeg

Ulricehamn Bikepark
Besök igår, fortsatt mycket bra! Det har tillkommit en del nytt sen jag var där senast, bl.a. No Brain som nämns ovan. Den har två partier som inte ska köras blint ja, men de är iaf utmärkta med varningspilar.

I övrigt de flesta lederna i bra skick, medans några få/delar var lite igenväxt eller hade nåt vält träd över sig, t. ex. på endurosträckorna längst bort åt bägge håll (se karta tidigare i trådem). Man håller dock på och fixar diverse.. Fanns en del dödskottar osv också, men det är livet som sommarcyklist. :-)

Visa bilaga 567615
Men körde du gapet?

Ulricehamn Bikepark

Visa bilaga 567615
Vad kör du för bröst-/ryggskydd?

Ulricehamn Bikepark
Finns det någon local som kan svara på vad grejen med medlemskap i Ulricehamn CK handlar om? Känns som ett tveksamt krav för att nyttja anläggningen, eller är det bara för liften?

Screenshot_2022-07-17-11-56-14-93_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg

Ulricehamn Bikepark
Det står på skyltar vid spåren att det gäller även för cykling, och som jag förstått det är det ett avtal mellan UCK och Branäsgruppen (som i sin tur har avtal med markägarna däromkring). Säkert t. ex. för att få gräva och fixa i ordning, utöver liftkörningen, det men det vore väldigt intressant att reda ut vad som legalt gäller för cykling, dvs om det faller under allemansrätten? Spåren går ju inte i skidbackarna (nån korsar väl iofs en liten bit) utan i skogsdungarna mellan backarna..

Ulricehamn Bikepark
Det på bilden är detta. Jag har kört med det 2 säsonger nu, funkar skitbra.
Tack! Du upplever den mao inte som otymplig eller supervarm?

Tillbaka
Topp