[OT] En säkring till bergvärmepumpen har löst ut - vad kan vara anledningen?

Jag kan välja mellan att sätta in en ny elpanna (överlägset billigast engångskostnad), Fjärrvärme (trodde jag), eller bergvärme.
Det är ett radhus på 89+29 kvm fördelat på fyra etage, ca 29 kvm per etage
Hur stor elförbrukning om året har du?
Är det ens möjligt/tillåtet att borra för bergvärme på din tomt? Hålet skall vara minst 4 meter från fasaden, 10 m från granntomten, samt 20 m från närmsta energibrunn.
Hör med en installatör innan du lägger för mycket energi (pun intended) på det valet.

När vi ändå snackar bergvärme....bor i en villa på ca. 400 kvm boyta, och säga 150 kvm källare och garage.
Det är en BRF med 3 lägenheter.
Idag har vi en bergvärmepump från nittiotalet (Thermia D12) och elpatroner som stöttar på vintern.
Är det kallt orkar inte bergvärmepumpen och elen går in nästan hela tiden.
Vi har runt 55k kwh / år i total el på huset inklusive all hushållsel då vi bara har ett abbonemang.
Två borrhål, ett på 80m och ett på 120m (relativt grunda)

Det har diskuterats fram och tillbaka om det är dags att byta pumpen eller hur vi ska göra då den strulat lite ibland och vintertid är det mest elen som värmer.

Generellt har firmorna vi varit i kontakt med velat offerera ny bergvärmeinstallation och borra nya hål (vilket inte ens är säkert att vi skulle få igenom).

En firma pratade om att installera en ny bergvärmepump i kombination med en luft/vattenpump som skulle stötta bergvärmepumpen när det är kallt. Enligt firman hade NIbe tagit fram en sån kombo just för att uppdatera gamla bergvärmesystem utan att behöva borra nya hål.

Lustigt nog hade ingen av de andra firmorna hört om en sån lösning även när de frågat hos Nibe direkt....

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro, det låter ju smart på ett sätt......

Sen har vi fått en ren bergvärmeoffert där de föreslår att använda 120m håler + borra ett nytt hål (180m)
Så här skriver dem:

Thermia Atlas Dueo 18kw
En renodlad bergvärmelösning som klarar värmen i huset.
Den är varvtalsstyrd och anpassar sig efter husets behov.
Kompressorkraft 18kW och intern el-spets 9 kW.
Det bör räcka till så ni slipper dyra el-räkningar.
Atlas är Thermias flaggskepp och ger massor med tappvarmvatten.
Under den kalla årstiden gör den varmvatten samtidigt som den gör värme till huset.
Det tack vara hetgas-funktionen.
Det kortare hålet ansluts inte då det troligen blir fler andra problem.
Den nya brunnen kopplas ihop med den befintliga på 120 meter och strypventiler
Monteras så vi får ett jämnt flöde genom bägge brunnarna.
(de föreslår en ny brunn på 180m)

Vad tror ni? tankar, idéer? input?

Tack!

Är det ens möjligt/tillåtet att borra för bergvärme på din tomt? Hålet skall vara minst 4 meter från fasaden, 10 m från granntomten, samt 20 m från närmsta energibrunn.
Hör med en installatör innan du lägger för mycket energi (pun intended) på det valet.

Elen ligger på 15-17 kWh, för värme vatten och hushåll.

Bra poäng med avståndsgränser.
Det finns andra i området som har borrat, men de har kanske större tomter, dock tror jag inte att någon klarar 10 m till grannen, husen är ca 8 m breda (radhusområde). I mitt fall blir 4 m till fasad gränsfall. Jag hade bara koll på 20 m till närmsta brunn.

Jag har begärt offerter via värmepumpforums offerttjänst. (varför har inte happy en sån tjänst ?) både berg och luft, så får se vad det landar på.

Magkänslan pekar på att skjuta på beslutet ett år när jag har en reservpanna ?

När vi ändå snackar bergvärme....bor i en villa på ca. 400 kvm boyta, och säga 150 kvm källare och garage.

Vad tror ni? tankar, idéer? input?
Jag tänker att man iallafall tar i lite med borrdjupet när de ändå är där. Vi har nu ett 200 m hål till knappa 200 kvm enplanshus, samt en lite överdimensionerad värmepump. Då kan vi på sikt ansluta attefallare och/eller spabad om andan skulle falla på. Har haft ca 32k kWh/år i totalförbrukning. Skall bli intressant att se förbrukningen nästa vinter. Kan man spara 20k kr/år, så är installationen betalt på nio år (alternativkostnad ej inräknad).

Är det där verkligen ett måste eller ett börkrav? Vi har borrat kanske två meter från huset och närmare grannen än tio meter. Likaså grannen på andra sidan

Är det där verkligen ett måste eller ett börkrav? Vi har borrat kanske två meter från huset och närmare grannen än tio meter. Likaså grannen på andra sidan

Kanske kommunala regler?

Edit:
Stockholmsstad skriver så här:

Det bör vara minst 20 meter mellan borrhål för bergvärme. För vinklade hål beräknas avståndet från punkten mitt emellan borrhålens topp och botten. Undvik att placera ingångshålet närmre än fyra meter mot närmaste fasad, eftersom byggnader kan skadas (enligt Normbrunn-16). Vid önskan om undantag kontakta miljöförvaltningen.

Senast ändrad:
Kanske kommunala regler?

Edit:
Stockholmsstad skriver så här:

Det bör vara minst 20 meter mellan borrhål för bergvärme. För vinklade hål beräknas avståndet från punkten mitt emellan borrhålens topp och botten. Undvik att placera ingångshålet närmre än fyra meter mot närmaste fasad, eftersom byggnader kan skadas (enligt Normbrunn-16). Vid önskan om undantag kontakta miljöförvaltningen.

Ja det finns diverse kommunala regler, sen ser det ändå ut som börkrav och dessa är ju inte tvingande. Här ska hålet tätas med bentonitlera pga vattentäkt, 10m till grannen gör ju det omöjligt att borra på många tomter t.ex.

Tror de fyra meterna från huset är för att inte riskera vibrationsskador och gränsen på tio meter från grannen för att det inte skall inverka på dennes möjligheter att borra. Det kan vara lokala regler och att man kan underskrida dem om man tar risken själv respektive har tillstånd från grannen. Det var iallafall de reglerna vi skulle förhålla oss till när vi sökte borrtillstånd. Sedan var det inte så svårt för oss att klara de kraven. Satte borren med några graders lutning, så att mitten på hålet är mitt under huset så långt från grannar som möjligt.

Jag kollade på stockholms borrhålskarta, enligt den är det inte många av grannarna som ligger längre bort än 4 meter från fasad.
Enligt exempel på borrhålsplan borras varannat hål rak ner, och varannat med vinkel in under huset för att möjliggöra tätare borrning i radhusområden. Det blir väl mer än 10 meter mellan borrhålen vid mittpunkten i djupled då.

Kan tänka mig att fjärrvärmebolagen är lite försiktiga i sina framtisdkalkyler. Värmen måste komma någonstansifrån, och det där med att hålla på och elda grejor...

Jag ringde och pratade med Stockholm Exergi.
De sa att installationspriset är så högt just nu att de kan inte erbjuda ett pris som går att räkna hem...
Oklart hur länge. Men jag tänker att det kommer att pågå ett tag.
Problemet med fjärrvärme är brist på konkurrens
Har man väl skrivit på sitter man fast...

Problemet med fjärrvärme är brist på konkurrens
Har man väl skrivit på sitter man fast...

Ja, rent "ideologiskt" är jag mer för bergvärme. Bla tänker jag att en lösning som gör att gatorna är is och snöfria inte kan vara energieffektiv. det är en tydlig skillnad hemma på vår gata ovanför FV-rören när det kommer snö.

De grävde ner rören och började sälja i samma veva som när vi flyttade in, och som jag förstod det så förband man sig även till att INTE skaffa en annan uppvärmningslösning när man skrev på för FV, tex fick man inte installera luft-luft eller solvärme för att minska sitt energibehov när man hade FV.
FV-lägret gillar även att utmåla värmepumpsägare som skyldiga till att köpa tysk fulel. Jag antar att det är för att när man behöver spetsvärme så är det vid de tillfällen som det även behöver importeras el. Dock så minskar man ju husets totala inköpta/producerade energimängd med olika värmepumpslösningar, vilket på ett sätt inte sker med FV

En fördel med FV är väl lite att det är fit and forget och att det tar liten plats.
FV eldas ju, i Sverige, ofta med sopor och flis (tuggad spillved eller finved?) och värmen marknadsförs som "spillvärme" vilket ju är bra.

En firma pratade om att installera en ny bergvärmepump i kombination med en luft/vattenpump som skulle stötta bergvärmepumpen när det är kallt. Enligt firman hade NIbe tagit fram en sån kombo just för att uppdatera gamla bergvärmesystem utan att behöva borra nya hål.

Lustigt nog hade ingen av de andra firmorna hört om en sån lösning även när de frågat hos Nibe direkt....

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro, det låter ju smart på ett sätt......
En luft värmepump är ju inte direkt effektiv när temperaturen kryper ner en bit på minussidan, så det låter som en udda lösning. Möjligtvis så kan jag tänka mig att man spar värme i borrhålet genom att använda luft/vattenpumpen så mycket som det går när det inte är så kallt ute och därmed skapar en större värmebuffert i berggrunden åt bergvärmepumpen att jobba mot. Men om det funkar i praktiken eller ej låter jag vara osagt.

En luft värmepump är ju inte direkt effektiv när temperaturen kryper ner en bit på minussidan, så det låter som en udda lösning. Möjligtvis så kan jag tänka mig att man spar värme i borrhålet genom att använda luft/vattenpumpen så mycket som det går när det inte är så kallt ute och därmed skapar en större värmebuffert i berggrunden åt bergvärmepumpen att jobba mot. Men om det funkar i praktiken eller ej låter jag vara osagt.
En Luftvattenvärmepump av bra kvalitet sparar stora pengar året om. Jag antar att du tänker på luftluftvärmepump.

Så, då är det bara att invänta vintern.

6A712550-3D9D-445C-BAE5-A7324198580D.jpeg

För tillfället får den 9 grader från hålet och skickar tillbaka 7 grader. Till vintern kunde det sjunka ett par grader för att sedan återgå till sommaren. Blir spännande att följa.

En Luftvattenvärmepump av bra kvalitet sparar stora pengar året om. Jag antar att du tänker på luftluftvärmepump.
En fördel med luft/vatten, är väl att man får "nästan gratis" varmvatten under den varma delen av året? det är bara när det är riktigt kallt som den är sämre?

I stockholm, hur bra/dålig är en luft/vatten? på vintern?

En fördel med luft/vatten, är väl att man får "nästan gratis" varmvatten under den varma delen av året? det är bara när det är riktigt kallt som den är sämre?

I stockholm, hur bra/dålig är en luft/vatten? på vintern?

Gränsen för när det är vettigt går väl vid Gävle enligt många. Men det är många norr om Gävle som kör luft/vatten istället för bergvärme idag och är nöjda. Du hittar väl lätt verkningsgraden på tillverkarnas hemsidor, och någonstans kallare än -15-20 grader är det väl som gäller för att en luft/vatten knappt ska ge något. Dvs typ aldrig i Sthlm

En luftluft är väl inte mindre effektiv än en luftvatten? Borde väl snarare vara tvärtom? En luftvatten måste ju lämna värmen vid en högre temperatur för att det ska bli någon värme på element osv. Luftluft kan ju blåsa värmen rätt in. Sen är ju luftluft inget som förmodligen kan värma ett helt hus hela året eftersom värmen kommer ett ställe..

Gränsen för när det är vettigt går väl vid Gävle enligt många. Men det är många norr om Gävle som kör luft/vatten istället för bergvärme idag och är nöjda. Du hittar väl lätt verkningsgraden på tillverkarnas hemsidor, och någonstans kallare än -15-20 grader är det väl som gäller för att en luft/vatten knappt ska ge något. Dvs typ aldrig i Sthlm
Luft/vatten är idag en klar konkurrent till bergvärme.
Effektivitet är jämförbar men man får en tråkig utomhusdel.

Luft/vatten är idag en klar konkurrent till bergvärme.
Effektivitet är jämförbar men man får en tråkig utomhusdel.

Och installationen blir väl billigare?
Dock slipper man väl inte ett skåp inne för VVB, och övriga kopplingar till värmen?
Jag har inte kollat så mycket på luft vatten eftersom jag har dissat det... Jag får öppna mina sinnen ?

Ok, låter som att de inte vill eller sparar kapacitet. Norrtälje kommun tar 110 efter rot och rut.

Jag valde fjärrvärme här hemma, vi har idag direktverkande elpanna (elpatron i en gammal oljepanna). Det skulle bli ungefär lika dyrt i installation som lvvp och lite billigare per månad. Inga egna, rörliga delar är ju ett plus. Tjata på!
Den stora nackdelen med fjärrvärme är att man är låst till en leverantör och det pris leverantören sätter. Eftersom det är en betydande initial investering är det svårt att kliva av om man tycker att prisbilden förändras på ett orimligt sätt. Ur det perspektivet är bergvärme definitivt att föredra.

Iofs är ju en betydande del av elkostnaderna också låsta och vet inte man kan göra väldigt mycket åt de rörliga heller på flera års sikt egentligen?

Tillbaka
Topp